Behovet av dämpning är verkligen olika beroende på rum

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Behovet av dämpning är verkligen olika beroende på rum

Inläggav mx » 2012-04-11 13:17

Har precis flyttat min stereo hem till mina föräldrar som mellanförvaring
i väntan på en större ny lägenhet. Håller på att flytta till en annan stad.

Sitter just nu och lyssnar på min vanliga musik och blir helt slagen av hur
bra det låter. Har ingen dämpning alls och det är ett "vanligt" vardagsrum.
Trähus. Jag är född på nytt känns det som. Det här är helt galet
annorlunda ljud jämfört med hur det lät hemma hos mig.

Nu snurrar skiva efter skiva. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-11 13:26

Alltså... ha med stereon när du letar bostad och provlyssna!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-11 13:29

Nattlorden skrev:Alltså... ha med stereon när du letar bostad och provlyssna!

Det lutar nästan åt det. Vilken otrolig skillnad rummet gör.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-11 13:32

mx skrev:

...och så klagas det på att det pratas för mycket rum och för lite apparat på forumet från vissa håll... 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-11 13:59

Nattlorden skrev:
mx skrev:

...och så klagas det på att det pratas för mycket rum och för lite apparat på forumet från vissa håll... 8)

Sist jag antydde detta blev jag lynchad.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-11 14:09

mx skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:

Det är skitfränt att "bara ställa dit grejerna" så låter det skitbra.. Jag har hört några exempel på detta..

Dom har matjord i fickorna eller tur som tokar..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-11 14:17

Nattlorden skrev:
mx skrev:

Var då?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-11 14:24

bassman skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:

Det är skitfränt att "bara ställa dit grejerna" så låter det skitbra.. Jag har hört några exempel på detta..

Nu behöver jag bara mer bas! :)
Alea iacta est.

mangs

Inläggav mangs » 2012-04-11 15:17

hade du betongväggar innan? När jag flyttade från vår lgh till hus med gipsväggar och tegel utvändigt fick sig ljudet ett rejält lyft men det blev lite mindre bas än tidigare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-11 15:21

mangs skrev:hade du betongväggar innan? När jag flyttade från vår lgh till hus med gipsväggar och tegel utvändigt fick sig ljudet ett rejält lyft men det blev lite mindre bas än tidigare.

Har samma erfarenhet. Trä- eller gipsväggar är mycket snällare men ger sämre basrespons, vilket i och för sig ofta kan föredras (i alla fall framför okontrollerade basresonanser).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-11 15:31

mx skrev:
bassman skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:

Jag hämtar tre par Prondus x moduler i afton, dom är klara nu. Sen skall jag ha tid att få till lacken på dom förhoppningsvis till veckan!

Håll ut mx :lol:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-11 15:49

sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:

Var då?

Faktiskts stora dilemma. Detta eviga tjat om rum.

Det är så förskaffat att rummet kan vara mycket bra som föklaring och svepsjäl till att komma undan problematik med ino högtalare

Man får inte glömma att det är mycket placebo vad beträffar rumsakustik.

En sak med detta forum , folk kan hitta på allt mellan himmel ock jord som ursäkt för att inte den ena högtalaren lät bättre än den andra ,acustik,elektronik, passar inte i det rummet osv osv Nästan komiskt att läsa .

Vi kan leka "Gissa Skribenterna". :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-11 15:51

mangs skrev:hade du betongväggar innan? När jag flyttade från vår lgh till hus med gipsväggar och tegel utvändigt fick sig ljudet ett rejält lyft men det blev lite mindre bas än tidigare.

Precis så. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-04-11 15:52

bassman skrev:
mx skrev:
bassman skrev:
mx skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:

Jag hämtar tre par Prondus x moduler i afton, dom är klara nu. Sen skall jag ha tid att få till lacken på dom förhoppningsvis till veckan!

Håll ut mx :lol:

Nu bor vi ju nästan grannar dessutom. Det här blir ju kalas.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-11 17:44

Almen skrev:
sprudel skrev:
Nattlorden skrev:
mx skrev:

Var då?

Faktiskts stora dilemma. Detta eviga tjat om rum.

Det är så förskaffat att rummet kan vara mycket bra som föklaring och svepsjäl till att komma undan problematik med ino högtalare

Man får inte glömma att det är mycket placebo vad beträffar rumsakustik.

En sak med detta forum , folk kan hitta på allt mellan himmel ock jord som ursäkt för att inte den ena högtalaren lät bättre än den andra ,acustik,elektronik, passar inte i det rummet osv osv Nästan komiskt att läsa .

Vi kan leka "Gissa Skribenterna". :)

Dessa har jag missat, eller kanske inte brytt mig. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-12 13:11

sprudel skrev:Dessa har jag missat, eller kanske inte brytt mig. :)

Ignorance is bliss. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-04-12 14:08

mx skrev:

Ha med föräldrarnas alla möbler också .... 8O :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-12 14:40

Almen skrev:

Har samma erfarenhet. Trä- eller gipsväggar är mycket snällare men ger sämre basrespons, vilket i och för sig ofta kan föredras (i alla fall framför okontrollerade basresonanser).

Har också samma erfarenhet. Har hört samma högtalare i olika rum och det är slående hur stor skillnad det kan vara. De som tycker det är ultraviktigt med vilka kablar , DAC eller annat i signalvägen man använder, måste ha missat något väsentligt. Rummet tillsammans med placeringen av högtalare och lyssnare är för mig viktigare.

phon skrev:
mx skrev:

Ha med föräldrarnas alla möbler också .... 8O :D

Ett rejält möblemang är första steget till en vettigare akustik. Dagens inredningsmode med kalt och hårt är i strid med vettig återgivning.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-04-12 15:07

Har hittils inte hört något rum med enbart betongväggar som låtit bra i mina öron. Bättre med rum med, till största delen, "mjuka" väggar av t.ex gips. Visst det blir mindre bas, men det kompenseras ju enkelt med hjälp av basmoduler.
Väggen bakom högtalarna får dock gärna vara hård för att få "knuff" i ljudet. :)

Alltså mx, din upplevelse förvånar inte alls utan känns helt i linje med mina egna erfarenheter.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-04-12 15:41

För nakna betongväggar plus lite bokhyllor, tavlor och vanligt möblemang i rummet, så håller jag med. Om betongväggarna däremot kan vara ett yttre skal vars innerytor det fixas med, då håller jag inte med.

Gänget som var hemma hos mig tyckte väl det lät helt OK men för lite bas jämfört med vad dom är vana vid eller föredrar. Då är alltså samtliga ytor i som minst 20 cm betong + 6 st kapabla bashögtalare. (Om jag vill ha starkare bas är det ganska enkelt att ordna det.) Ett massivt betongskal ser jag som bättre än lätta regelväggar men förutsättningen är ju att fördelarna med betongskalet kan utnyttjas (= inte så vanligt).

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-04-12 15:55

Jo, det skiljer nog mycket i dämpningsbehov i olika rum.
Det skiljer också mycket i dämpningsbehov mellan olika högtalare.
Väljer man en mer direktstrålande högtalare så hör man mindre av rummet.
Ser man också till att högtalarens off-axis-ljud så mycket som möjligt är en kopia av direktljudet fast lägre i nivå så får man rummet att "prata tillbaka" med samma röst som högtalarens direktljud och då anser jag att behovet av dämpning har minimerats :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-12 17:04

Rummet gör så stor del för ljudet att jag är inte förvånad alls. Rummets form, mått, material osv påverkar kraftigt hur det låter och hur man bör akustikreglera.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-04-12 18:39

Adhoc skrev:För nakna betongväggar plus lite bokhyllor, tavlor och vanligt möblemang i rummet, så håller jag med. Om betongväggarna däremot kan vara ett yttre skal vars innerytor det fixas med, då håller jag inte med.

Gänget som var hemma hos mig tyckte väl det lät helt OK men för lite bas jämfört med vad dom är vana vid eller föredrar. Då är alltså samtliga ytor i som minst 20 cm betong + 6 st kapabla bashögtalare. (Om jag vill ha starkare bas är det ganska enkelt att ordna det.) Ett massivt betongskal ser jag som bättre än lätta regelväggar men förutsättningen är ju att fördelarna med betongskalet kan utnyttjas (= inte så vanligt).

Och vad har du gjort med dina betongväggar som resulterat i frånvaro av kraftiga stående vågor i basområdet? Är verkligen genuint intresserad. :)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-12 21:45

Adhoc skrev:För nakna betongväggar plus lite bokhyllor, tavlor och vanligt möblemang i rummet, så håller jag med. Om betongväggarna däremot kan vara ett yttre skal vars innerytor det fixas med, då håller jag inte med.

Själv så tyckte jag inte att det är så dumt med bas i nivå med övriga register hemma hos dig. På högre volym och en del basrik musk så blir det ju bra.

Visst kan det vara en fördel med lite betong i väggarna. Men svårigheten är bl a ju att få till en jämn efterklang i de olika registren. Du har ju lyckats förenat detta med en kort efterklangstid. Då blir det ju mycket speciallösningar vilket kan fodra specialkompetens om man skall göra det själv.
Basen är ju lite svårare att tämja. Men får man till det så är det värt mycket. Det går också att få det ihop hyggligt i ett vardagrum men svårt att få en så kort efterklang som du har det.

Fast å andra sidan har jag inte det som mål ännu. Siktade en gång på mellan 0,4 till 0,35och då hade jag o,6 och en fruktansvärt bumlig bas.
Själv har jag varit osäker om jag vill gå lägre. Men vill diffusera mera samt kanske komma åt någon enskild baspuckel bättre.

Själv har jag också valt elektrostater får att få mindre reflexer från tak och sidoväggar.

Det som tillslut visade sig lite lyckosamt med mitt öppna oregelbundna och delvis betongrum är att jag kunnat justera fram ett basstöd ända ner till 16 Hz trots att jag som vanligt endast kör med 2-vägssystem och relativt svaga förstärkare.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-04-12 21:57

Basresponsen med nuvarande placeringar ser ur som i diagrammet nedan, där dippen vid ca 22 Hz beror på lyssningsplatsens placering ungefär mitt i rummets i längsled. Inga manipuleringar med elektronik har använts.

Rummet har inretts med ett antal varianter absorbenter, -resistiva, panel, spalt och perforerade samt diffusorer, -2 st av IÖs förslag sedan jag bodde i Stockholm samt ett antal varianter på RPGs BAD-paneler och ett par polys i taket. På golvet en gosig heltäckningsmatta. Kraftiga toppar och dippar kan man fortfarande få iom att inga vanliga akustikfix räcker för att åtgärda låga basfrekvenser. Mot dessa används 6 st basar, 4 st av dom med fast placering vid 1/4 mot bredd och längd i rummet och 2 st flyttbara för att "balansera" mot dom 4 fasta basarna och frontarna gentemot lyssningsplatsen. Om rummet inte hade haft stabila i princip 100% reflekterande betongväggar tror jag personligen att man riskerar tappa en del "känsla", reflektioner behövs men inte sådana som ger oäääändligt lång efterklang vid vissa utmärkande frekvenser.

Det finns en byggtråd på component som börjar här: http://www.component.se/forum/index.php ... t&p=139128

Bild

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-04-12 23:02

Ser ju helt okej ut av vad jag kan utläsa. Kan dock inte se hur lång efterklangen är pga. för låg bildupplösning. Oavsett så är ju ditt rum, enligt mina mått, extremt akustikfixat. Finns nästan ingen som vill ha ett vardagsrum som ser ut så, utan då snackar vi dedikerade ljudrum.
Dessutom så har du multipla subbar vilket ytterligare bidrar till jämnare kurva. Trådskaparen hade bara två strålningskällor, dvs inga basmoduler.

Jag tycker helt enkelt inte att exemplet är relevant för hur ett betong/tegelrum betér sig generellt sett jämfört med ett rum med mjukare väggmaterial.

Kan ju ta ett rum som brorsan hade en gång som exempel. golv och tak var av betong och väggarna av tegel. 35 Hz tog flera sekunder på sig att ringa ut när man stoppade cd-spelaren. Närliggande frekvenser var stendöda oavsett hur starkt man spelade och oavsett om man körde aktiva subbar eller ej. Lät helt enkelt fruktansvärt illa..

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-12 23:27

Nätverk och min dator klappat ihop. Nu Popsnörets rosa mini HP och Iphone som ger tillgång till Faktiskt. Så några bilder från mätningar kan jag inte presentera. En del saker skiljer sig åt. Dels kompetensen i olika metoder att absorbera och diffusera där ditt rum väl tillhör den svårare/tyngre varianten. Mina kurvor är ju något mera baskraftiga och längre efterklang rent generellt.

Men jag tycker egentligen inte att man kan tala om rum. För mig är det högtalare och rum. Byte elektrostater i vintras. Samma tillverkare samma specifikation men de senare har en högre panel samt är helt passiva. Högre panelen ger samma klang oavsett om man sitter eller står vilka den kortare modellen inte gjorde.

Men det viktigare var att den "bättre" modellen lät sämre i basområdet. Men vid provlyssningen hemma så bestämde jag ändå att byta till de nya begagnade. Bedömde att jag skulle kunna behärska och tämja den den nya. Men det var en lång resa. Lånade även hem två transistormonoblock men det gav inte det reslutat som jag önskade. Därför utveckla akkustiken ännu mer. Ännua mera absortion och ökad diffusion. ÅStadkom till och med två amatör helmotz-absorbenter av vetntilationskanaler. Inte ens Popsnötet märkt detta. Så det syns inte ens om man inte pekar på öppningarna. En tunn vit absorbent i öppningen döljer hålen i ventilationskanalen. DEt är väl också klart att jag skull klara att beräkan något rörabsobenter. Men svårt att dölja de långa längdern och tjockleken som behövs.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-12 23:57

UnholyRishna skrev:Ser ju helt okej ut av vad jag kan utläsa. Kan dock inte se hur lång efterklangen är pga. för låg bildupplösning. Oavsett så är ju ditt rum, enligt mina mått, extremt akustikfixat. Finns nästan ingen som vill ha ett vardagsrum som ser ut så, utan då snackar vi dedikerade ljudrum.
Dessutom så har du multipla subbar vilket ytterligare bidrar till jämnare kurva. Trådskaparen hade bara två strålningskällor, dvs inga basmoduler.

Jag tycker helt enkelt inte att exemplet är relevant för hur ett betong/tegelrum betér sig generellt sett jämfört med ett rum med mjukare väggmaterial.

Kan ju ta ett rum som brorsan hade en gång som exempel. golv och tak var av betong och väggarna av tegel. 35 Hz tog flera sekunder på sig att ringa ut när man stoppade cd-spelaren. Närliggande frekvenser var stendöda oavsett hur starkt man spelade och oavsett om man körde aktiva subbar eller ej. Lät helt enkelt fruktansvärt illa..

Min resa har varit lång från något som var svårt att leva med till det som jag är hemskt nöjd med. Golv,tak och över hälften av väggarna är betong av absolut hårdaste sorten.

Men har idag en efterklang i de flesta registren på a 0,37 fast något högre i den riktiga basområdet. Det är klart att jag tillfört absortion och diffusion. ÄVen några enkla modifieringar av ventilationsutrymen till Helmotz-abosrbenter. Även soffan är krafigt justerad. o s v. Alla åtgärder syns inte alls. Bokyllan svårt prepad med abosrbenter

För de som vill se den senaste dokumentationen kan gå in och titta på Akkelis Audios bilder av anläggningen. Finns under fliken kundernas sytem. Första galleriet - Molndal 1.
http://www.akkelisaudio.com/

Bokhylla och den öppna planslösningen och hur soffan fungerar framgår ju inte av bilderna alls.

Så det går enligt min uppfattning även att bygga ett tillräckligt bra akkustiskt rum av en betongbunker även o det är ett vardagsrum. Om man vill.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Behovet av dämpning är verkligen olika beroende på rum

Inläggav genstruktur » 2016-09-15 11:09

Hallå! :)

Postar här istället för att starta en ny tråd. Känns som diskussionen ändå har avhandlat olika väggmaterial.

Kan man säga något generellt om vilken typ av väggmaterial som är bäst lämpad att ha som högtalarvägg respektive vid väggen där man har sin lyssningsposition?
Jag misstänker nästan vad svaret är.......nej, det beror på :). Du får prova dig fram!

När jag läser runt lite så verkar inte ens IÖ mena att man kan säga sådär jättemycket om hur det kommer att låta i ett rum genom att bara till på en ritning. Man behöver vara i rummet och lyssna och mäta.
Jag som lekman torde då kunna säga väldigt lite om hur det borde låta genom att bara titta på rummet och knacka på väggarna tänker jag :D.

Frågan har aktualiserats genom att jag har flyttat och i lyssningsrummet har jag möjlighet att antingen ha högtalarna vid en betongvägg och lyssningsposition vid något form av gips/innervägg, eller tvärt om. Lyssningsposition kommer att vara cirka 20 cm från väggen oavsett vilken vägg jag väljer för ändamålet.
Jag tänker prova båda uppställningarna, och har faktiskt gjort det redan. Även om rummet i övrigt inte har några möbler, mattor, tavlor eller dämpmaterial.

Jag antar även att det hela beror på vad golv och tak är gjort av för material, finns det fönster och i sådana fall hur stora och många? Går det att stänga till rummet? Osv......

Men vad säger ni? Kan man säga något? Eller är det bara att prova, lyssna och mäta lite? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Behovet av dämpning är verkligen olika beroende på rum

Inläggav Nattlorden » 2016-09-15 12:29

Högtalarna vid betongväggen borde vara det bästa, om rummet inte är ovanligt på något annat sätt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi