*Streamar via en USB-DAC alltså.
Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:En sån här liten goding mellan USB-uttaget och ditt försteg, ger highendljud.
Kör jag själv och är mäkta nöjd.
http://www.behringer.com/fr/Products/UCA222.aspx
Jag tycker det låter konstigt. Det kan väl vara tre olika anledningar att du hör skillnad vad jag kan se. Det först är att du hade någon mjukvara som påverkade ljudet negativt, allt från felaktiga inställningar till drivrutinsfel.
celef skrev:Jag tycker det låter konstigt. Det kan väl vara tre olika anledningar att du hör skillnad vad jag kan se. Det först är att du hade någon mjukvara som påverkade ljudet negativt, allt från felaktiga inställningar till drivrutinsfel.
hur vet man att man har rätt inställningar?
celef skrev:jag skulle vilja ha/behöva en sån där source direct-knapp på datorn
Objektivisten skrev:Ja, man upphör inte förvånas när det gäller ettor och nollor... Blev 'tvungen' att byta en laptop här hemma efter ett haveri. Kopplar in den nya och streamar från Spotify. Men vad nu - helt plötsligt låter det snäppet ännu bättre. Kollar specarna och det enda jag kan konstatera på papperet är att denna har USB 3.0* samt en tämligen tom hårddisk. Kan det vara placebo, jag upplever det inte så. Jaja, man kan inte vara annat än nöjd då det låter bättre än tidigare.
MrQaffe skrev:Laptopar brukar skilja stort på den störnivån de skickar ut via usbportarna, så du har väl helt enkelt fått en dator med bättre strömförsörjning. Och usb 3 har ju krav på åtminstone högre strömkapacitet jämfört med 2
Svante skrev:Objektivisten skrev:Ja, man upphör inte förvånas när det gäller ettor och nollor... Blev 'tvungen' att byta en laptop här hemma efter ett haveri. Kopplar in den nya och streamar från Spotify. Men vad nu - helt plötsligt låter det snäppet ännu bättre. Kollar specarna och det enda jag kan konstatera på papperet är att denna har USB 3.0* samt en tämligen tom hårddisk. Kan det vara placebo, jag upplever det inte så. Jaja, man kan inte vara annat än nöjd då det låter bättre än tidigare.
Mm, jag har förstås ingen aning om hur det är i ditt fall, men situationen du beskriver är väl en som drar åt sig positiva placeboeffekter. Lite som när man har bytt bromsar på bilen och plötsligt tycker att motorn känns piggare. Det finns iofs en del långsökta tekniska förklaringar, men jag är (som väntat kanske?) skeptisk.
Oavsett vilket så är det väl bara att njuta av det.
Objektivisten skrev:Pjaa, nu har jag testat lite med husets 4 olika laptops. Ändrar ingenting i övrigt och streamar alltså via en USB-dac. Kan bara konstatera att med den nya laptopen låter det betydligt bättre än med de 3 övriga, djupare bas, skirare diskant och ett naturligare mellanregister. Det är inga små skillnader heller vi talar om.
Morello skrev:Objektivisten skrev:Pjaa, nu har jag testat lite med husets 4 olika laptops. Ändrar ingenting i övrigt och streamar alltså via en USB-dac. Kan bara konstatera att med den nya laptopen låter det betydligt bättre än med de 3 övriga, djupare bas, skirare diskant och ett naturligare mellanregister. Det är inga små skillnader heller vi talar om.
Djupare bas tror jag inte en sekund på.Den typen av åverkan är inte sannolik. Däremot kan omsampling och avrundningsfel ge andra typer av artefakter.
Har du samma operativ på maskinerna? Samma driver för USB-ljudkortet? Samma inställningar?
Morello skrev:Svante skrev:Objektivisten skrev:Ja, man upphör inte förvånas när det gäller ettor och nollor... Blev 'tvungen' att byta en laptop här hemma efter ett haveri. Kopplar in den nya och streamar från Spotify. Men vad nu - helt plötsligt låter det snäppet ännu bättre. Kollar specarna och det enda jag kan konstatera på papperet är att denna har USB 3.0* samt en tämligen tom hårddisk. Kan det vara placebo, jag upplever det inte så. Jaja, man kan inte vara annat än nöjd då det låter bättre än tidigare.
Mm, jag har förstås ingen aning om hur det är i ditt fall, men situationen du beskriver är väl en som drar åt sig positiva placeboeffekter. Lite som när man har bytt bromsar på bilen och plötsligt tycker att motorn känns piggare. Det finns iofs en del långsökta tekniska förklaringar, men jag är (som väntat kanske?) skeptisk.
Oavsett vilket så är det väl bara att njuta av det.
Alltså, vägen från applikationen (spotify) till USB-porten kan se hyfsat annorlunda ut med olika drivers, K-mixer samt fan och hans moster. PC-ljud är en djungel.
Objektivisten skrev:Pjaa, nu har jag testat lite med husets 4 olika laptops. Ändrar ingenting i övrigt och streamar alltså via en USB-dac. Kan bara konstatera att med den nya laptopen låter det betydligt bättre än med de 3 övriga, djupare bas, skirare diskant och ett naturligare mellanregister. Det är inga små skillnader heller vi talar om.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster