Moderator: Redaktörer
Banditen01 skrev:
Förvånad, över 300 visningar men ingen kommentar, så mycket åsikter på forumet annars ... Jag kan inte säga att jag håller med eller säger emot "Kenneth" men trodde han skulle väcka känslor här !!
Banditen01 skrev:Men fysiska lagar som totalt dömer ut exempelvis vikten av kabel val, är det enbart placebo effekt som gör att 1000 kr metern kabel kan sälja .. skulle vara intressant att ställa frågan till fler "begåvade" fysiker se om svaret är genomgående.
http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _beige.htm
Kul att tråden vaknade förresten
Banditen01 skrev:
Förvånad, över 300 visningar men ingen kommentar, så mycket åsikter på forumet annars ... Jag kan inte säga att jag håller med eller säger emot "Kenneth" men trodde han skulle väcka känslor här !!
jannemannen skrev:Banditen01 skrev:
Det brukar bli tyst här när någon säger sanningen.![]()
Mvh/Janne
Richard skrev:
Funktionen med spikes kan du lätt höra: det blir tydligare melodier i basgångarna, oavsett vilket golv du sätter högtalaren på. Det är viktigt att spikesen är perfekt justerade så inte högtalaren vickar.
Anöedningen är till största delen mekanisk jordning där vibrationerna förs bort genom underlaget istället för att vara kvar i högtalaren där det sker frekvensmodulation som förstör perceived pitch.
Återigen- det är bara att lyssna så hör du direkt varför de flesta dyra högtalare, thiel, kef, B/ W , martin logan mfl använder stabila spikes.
Flint skrev:bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar?
Tycker du att jämförelsen är realistisk?
bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar?
Kimpost skrev:bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar?
Hade man bara varit ute efter ett vältrimmat motorljud så hade spikes garanterat varit modellen, men eftersom man mest vill höra ljudet som det är, utan en massa inblandade melodier, så är det gummi som gäller.
Flint skrev:bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar?
Tycker du att jämförelsen är realistisk?
Banditen01 skrev:
aisopos skrev:Banditen01 skrev:
Jag iddes inte ens läsa genom allt helt. Men jag fick rätt bra koll genom att ögna genom det.
Det är väl typiskt ena sidans åsikt i alla debatter om kablar, spikes, grönmålade kanter på CD's m.m.
(I princip den sida jag själv står på.)
Men det känns dock ganska meningslöst att diskutera det ännu en gång.
Been there, done that.
bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar?
Emanuelgbg skrev:bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar?
Inte spikes men väl direktbultat i chassiet finns det en hel del bilar som har, kanske inte vanliga personbilar men racingbilar!
Wolfie skrev:Emanuelgbg skrev:bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar?
Inte spikes men väl direktbultat i chassiet finns det en hel del bilar som har, kanske inte vanliga personbilar men racingbilar!
Ja absolut, men hur många skulle stå ut att åka 50 mil i en bil med stummomterad motor?
Inte många skulle jag tro.
I en räser? Absolut, men i en sådan är komfort värde = 0, där är det prestanda som gäller till 100%.
I högtalarvärlden är mjuk montering mot underlag = full prestanda
Flint skrev:Wolfie skrev:Emanuelgbg skrev:bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar?
Ja absolut, men hur många skulle stå ut att åka 50 mil i en bil med stummomterad motor?
Inte många skulle jag tro.
I en räser? Absolut, men i en sådan är komfort värde = 0, där är det prestanda som gäller till 100%.
I högtalarvärlden är mjuk montering mot underlag = full prestanda
Vad är likheten med hajfi? Som att sitta i en högtalarlåda och lyssna?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster