Skrönor eller inte ...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Banditen01

Skrönor eller inte ...

Inläggav Banditen01 » 2012-06-19 09:49

Användarvisningsbild
Banditen01

Re: Skrönor eller inte ...

Inläggav Banditen01 » 2012-06-22 00:43

Banditen01 skrev:... lite kul läsning iaf:

http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Förvånad, över 300 visningar men ingen kommentar, så mycket åsikter på forumet annars ... Jag kan inte säga att jag håller med eller säger emot "Kenneth" men trodde han skulle väcka känslor här !!

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-22 00:51

Han har nog rätt. En sladd är en sladd. Hur svårt kan det bli? Jo, jag inser att det kan dyka upp någon ingenjör och göra skisser, ritningar och nedtecknade förklaringar så det kan bli riktigt svårt. Fast inte hör någon någon skillnad inte.
Sitter nöjd :)

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2012-06-22 00:55

Banditen01 skrev:

Förvånad, över 300 visningar men ingen kommentar, så mycket åsikter på forumet annars ... Jag kan inte säga att jag håller med eller säger emot "Kenneth" men trodde han skulle väcka känslor här !!

Det brukar bli tyst här när någon säger sanningen. :)

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-22 01:01

Tja, jodå. Alltså, han säger flera gånger att det är så lätt, det är "bara" fysik. Fast jag undrar om han inte känner sig rätt smart när han skriver allt det där. Att han egentligen tycker att det är lite svårt.

Och så är han lite kategoriskt sågande.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Banditen01

Inläggav Banditen01 » 2012-06-22 01:25

Men fysiska lagar som totalt dömer ut exempelvis vikten av kabel val, är det enbart placebo effekt som gör att 1000 kr metern kabel kan sälja .. skulle vara intressant att ställa frågan till fler "begåvade" fysiker se om svaret är genomgående.

http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _beige.htm

Kul att tråden vaknade förresten :-)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-22 01:49

Banditen01 skrev:Men fysiska lagar som totalt dömer ut exempelvis vikten av kabel val, är det enbart placebo effekt som gör att 1000 kr metern kabel kan sälja .. skulle vara intressant att ställa frågan till fler "begåvade" fysiker se om svaret är genomgående.

http://www.hifiklubben.se/produkter/kab ... _beige.htm

Kul att tråden vaknade förresten :-)

vdH är undantaget, de funkar, måste jag tro... fast mina ligger iofs i ett skåp nära ljudanläggningen numera
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-22 06:36

Banditen01 skrev:

Inga andra känslor än som redan diskuterats i flera hundra sidor. Det han har helfel på är spikes där han inte förstått funktionen alls:

Sähär skriver han :

"Spikes:

Spikes är vassa koner som man ska montera som fötter på högtalarna. Grundtanken med spikes var att högtalarna skulle stå mycket stadigt på golvet och det skulle minska vibrationerna i lådan. Spiksen skulle borra sig ner i golvet så lådan fick maximalt stöd. Tanken var i och för sig god om golvet var oändligt stumt. Nu lever de flesta av oss i bostäder där golvet består av något helt annat än berggrund. Vanliga golv börjar helt enkelt att vibrera när man ställer en högtalare på dem. Om man använder spikes så blir det ännu värre. Visserligen får lådan en del stöd men vibrationerna i golvet sänder ut mer störande oljud som missfärgar ljudet i rummet. Om du dessutom bor i en lägenhet så kan du nog gissa vad grannarna tycker om spikes när basdunket kopplas ännu bättre till husets stomme. Det här är nu ingen stor hemlighet. De som sysslat med högtalarkonstruktion under lång tid känner till de här problemen och har varnat för det i många böcker. Tillverkarna av spikes känner också till det och har kommit med en del komiska tillbehör. Det började med brickor som man skulle lägga under sina spikes så de inte skadade golvet! Så var den stumma kopplingen borta och spiksen blev nästan helt verkningslösa och degraderade till snygga fötter. Men en del vibrationer fördes ändå över så nästa steg var att förse brickornas undersidor med vibrationsdämpande filt eller gummi fötter! Fantastiskt, men visst ser det snyggt ut, det måste jag erkänna. Senast såg jag några spikes som påstods förhindra att lådans vibrationer fortplantade sig till golvet samtidigt som den stod stadigt???

Sanningen är den att en högtalare ska byggas så lådan vibrerar så lite som möjligt på utsidan. Sedan ska man undvika att föra över de kvarvarande vibrationerna till någon annan yta för att förhindra att även den börjar sända ut dem. Det har nu börjat dyka upp vibrationsdämpande fötter och underlag till högtalarlådor i ett fåtal kataloger men det dröjer nog tyvärr innan de kan hittas i varje HIFI-butik."

..................

Funktionen med spikes kan du lätt höra: det blir tydligare melodier i basgångarna, oavsett vilket golv du sätter högtalaren på. Det är viktigt att spikesen är perfekt justerade så inte högtalaren vickar.

Anöedningen är till största delen mekanisk jordning där vibrationerna förs bort genom underlaget istället för att vara kvar i högtalaren där det sker frekvensmodulation som förstör perceived pitch.

Återigen- det är bara att lyssna så hör du direkt varför de flesta dyra högtalare, thiel, kef, B/ W , martin logan mfl använder stabila spikes.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-22 06:38

jannemannen skrev:
Banditen01 skrev:

Det brukar bli tyst här när någon säger sanningen. :)

Mvh/Janne

Det han skriver stämmer i mycket, men inte i allt.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-06-22 07:08

Jag blev lätt matt av den vägg av text som mötte mig, tyvärr.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-06-22 09:53

Richard skrev:
Funktionen med spikes kan du lätt höra: det blir tydligare melodier i basgångarna, oavsett vilket golv du sätter högtalaren på. Det är viktigt att spikesen är perfekt justerade så inte högtalaren vickar.

Anöedningen är till största delen mekanisk jordning där vibrationerna förs bort genom underlaget istället för att vara kvar i högtalaren där det sker frekvensmodulation som förstör perceived pitch.

Återigen- det är bara att lyssna så hör du direkt varför de flesta dyra högtalare, thiel, kef, B/ W , martin logan mfl använder stabila spikes.

Kan du bevisa att det är så. Dom undersökningar jag sett säger motsatsen. Jag tycker också att sunda förnuftet säger att en stum mekanisk förbindning överför vibrationer och en mjuk isolerar.
Jag har ett bra exempel från ett jobb jag hade för många år sedan. Där fanns en kompressor som stod placerad i ett skåp som i sin tur hade kraftiga ben av metall och stod på ett betonggolv med golvplattor av keramik. Under kompressorns metallfötter hade man placerat ca 5mm tjocka gummiplattor. Kan lova att det hördes när den kompressorn var igång. Det var inte bara ett helvetisk oljud hela golvet vibrerade skåpets väggar plus botten hjälpte säkert också till att förstärka ljudnivån. På min inrådan kontaktades Atlas Copco som tillverkat kompressorn och vi fick förslag på lämplig åtgärd. Det var fyra gummifötter ca 5cm i diameter och ungefär lika höga. Dessa monterades. Nu stod kompressorn väldigt mjukt, man kunde gunga den fram och tillbaka med handen. Vad tror ni resultatet blev? Uppskattningsvis försvann ca 90% av oljudet och vibrationerna i golvet försvann helt eller märktes i alla fall inte.
Så allt snack om spikars förträfflighet tror jag inte ett dugg på innan någon kan presentera en undersökning som bevisar motsatsen.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-06-22 09:58

Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar? :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-22 10:01

bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar? :-)

Tycker du att jämförelsen är realistisk? :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-06-22 10:02

Flint skrev:
bomellberg skrev:Richard, varför har man inte spikes istället för motorkuddar på bilar? :-)

Nej, inte speciellt. Men kul! Glad midsommar! :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-22 10:02

Detsamma! :)

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-06-22 10:10

Hade man bara varit ute efter ett vältrimmat motorljud så hade spikes garanterat varit modellen, men eftersom man mest vill höra ljudet som det är, utan en massa inblandade melodier, så är det gummi som gäller.

:)

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-06-22 10:45

Kimpost skrev:

Hade man bara varit ute efter ett vältrimmat motorljud så hade spikes garanterat varit modellen, men eftersom man mest vill höra ljudet som det är, utan en massa inblandade melodier, så är det gummi som gäller.

:)

Gummi? Det är som att äta soppa med gaffel juh.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-22 13:14

Flint skrev:

Ja, tänk vilket j-a bra ljud det skulle bli i kupén!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2012-06-22 15:34

Det är ju en hel del självklarheter han tar upp, men han kunde ju för fasen gått hårdare fram mot alla som så bestämt hävdar att det ena eller andra här hörbart bättre, att byta internkablar förändrar filterkaraktäristiken 3-4dB och så vidare.
Likaså kunde han platta till alla som vägrar ha koll på fakta eller dömer ut mätresultat och blindtester med argumentet att "jag hör ju skillnad" ...
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-22 17:01

Jag tycker nog att det mesta av det han skriver är att slå upp öppna dörrar.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-06-22 17:11

Det mesta stämmer mycket väl skulle jag säga.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-22 17:21

Kan detta bli den nya spikestråden månntro? :)

Användarvisningsbild
Rosita-8523

Inläggav Rosita-8523 » 2012-06-22 17:47

Jag förstår ingenting av den här tråden, mest en massa skoj och flabb. :lol:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-06-22 17:51

Hade det varit allvar hade inte jag förstått nånting. :lol:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-06-22 17:55

Banditen01 skrev:

Jag iddes inte ens läsa genom allt helt. Men jag fick rätt bra koll genom att ögna genom det.
Det är väl typiskt ena sidans åsikt i alla debatter om kablar, spikes, grönmålade kanter på CD's m.m.
(I princip den sida jag själv står på.)

Men det känns dock ganska meningslöst att diskutera det ännu en gång.
Been there, done that.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-06-22 18:04

aisopos skrev:
Banditen01 skrev:

Jag iddes inte ens läsa genom allt helt. Men jag fick rätt bra koll genom att ögna genom det.
Det är väl typiskt ena sidans åsikt i alla debatter om kablar, spikes, grönmålade kanter på CD's m.m.
(I princip den sida jag själv står på.)

Men det känns dock ganska meningslöst att diskutera det ännu en gång.
Been there, done that.

Exaktemente :) !

Glad midsommar!!!!!!!!! :) :) :) :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2012-06-22 18:53

Inte spikes men väl direktbultat i chassiet finns det en hel del bilar som har, kanske inte vanliga personbilar men racingbilar! :D

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2012-06-22 20:24

Emanuelgbg skrev:

Inte spikes men väl direktbultat i chassiet finns det en hel del bilar som har, kanske inte vanliga personbilar men racingbilar! :D

Ja absolut, men hur många skulle stå ut att åka 50 mil i en bil med stummomterad motor?
Inte många skulle jag tro.
I en räser? Absolut, men i en sådan är komfort värde = 0, där är det prestanda som gäller till 100%.

I högtalarvärlden är mjuk montering mot underlag = full prestanda :D
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-22 20:36

Wolfie skrev:
Emanuelgbg skrev:

Ja absolut, men hur många skulle stå ut att åka 50 mil i en bil med stummomterad motor?
I en räser? Absolut, men i en sådan är komfort värde = 0, där är det prestanda som gäller till 100%.

Vad är likheten med hajfi? Som att sitta i en högtalarlåda och lyssna?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-23 00:31

Flint skrev:
Wolfie skrev:
Emanuelgbg skrev:

Vad är likheten med hajfi? Som att sitta i en högtalarlåda och lyssna?

Strålning från andra strukturer än de som primärt vibrerar.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi