Moderator: Redaktörer
NNord skrev:Finns test här;
http://www.hifiklubben.com/files/test/S ... _Dec04.pdf
..om ni kan tyska ! Får ni gärna berätta om det är possitivt eller inte !
marbrink skrev:49 i klang är ganska hyfsat. Electrcompaniet ECI 3 ligger också på 49. Som jämförelse ligger Tact Millenium MK2 på 57 och min egen Sharp SM-SX100 på 58(är/var? den högst rankade int. förstärkaren i Stereoplay). Om vi jämför med slutsteg så ligger Electrcompaniet Nemo och Pass X-350 också på 58.
matson skrev:marbrink skrev:49 i klang är ganska hyfsat. Electrcompaniet ECI 3 ligger också på 49. Som jämförelse ligger Tact Millenium MK2 på 57 och min egen Sharp SM-SX100 på 58(är/var? den högst rankade int. förstärkaren i Stereoplay). Om vi jämför med slutsteg så ligger Electrcompaniet Nemo och Pass X-350 också på 58.
Fast den där rankingen är ju precis värdelös! 2 st slutsteg med 50 poäng låter ju inte likadant......alltså blir det helt meningslöst(eller åtminstonde inget man inte kunde räknat ut själv med ca 0,5sekunders betänketid).(förutsätter att man har en fot kvar i begreppet återgivning)
Att poängen följer priset slaviskt behöver väl inte nämnas![]()
Angående Tacten så är disten "skyhög" och det gäller att träffa rätt med impedansen för att få rak frekvensgång i sista oktaven.
Summa summarum: En ointressant apparat.
marbrink skrev:Värdelöst och värdelöst...man ska ju inte lita på någon tidning. Men ang. betygsystemet är det sex kriterier(t.ex. baskvalité) de sätter betyg på och sedan lägger ihop för att få "Klang". Alltså kan produkter få samma poäng, men ändå låta olika...
Att de går efter pris stämmer väl delvis, men inte enbart. Sen tenderar dyra grejer att vara bättre ju..![]()
matson skrev:marbrink skrev:Värdelöst och värdelöst...man ska ju inte lita på någon tidning. Men ang. betygsystemet är det sex kriterier(t.ex. baskvalité) de sätter betyg på och sedan lägger ihop för att få "Klang". Alltså kan produkter få samma poäng, men ändå låta olika...
Att de går efter pris stämmer väl delvis, men inte enbart. Sen tenderar dyra grejer att vara bättre ju..![]()
Problemet är att det inte finns någon referens. Vad betyder en 8:a i baskvalitet exempelvis?
Absolut ingenting då det betyget avspeglar hela kedjans baskvalitet(skivan inräknad). (Fast dom skulle ju kunna ha en fotnot om att betyget bara gäller i en viss uppställning med en viss skiva, ändras något kommer betyget ändras....eller nja det kommer det ju inte göra då det hamnar där det hör hemma prismässigt. Dom kunde gå över till att bara ha en prislista
.
Jag är ju av en annan uppfattning vad avser pris och prestanda, eller ännu hellre, vi menar nog inte samma sak med bättre.
Mvh
Dom? Det gäller väl alla tidningar som ägnar sig åt att recensera hifi isåfall?
Eller, så kan man tänka sig att testarna använder sig av apparater (signalkällor, högtalare, kablar) etc med vilka de är välförtrogna och att byten av en del i kedjan därför kan bedömas på ett relevant sätt.
På vilka grunder är det förövrigt du dömer ut Tact? Recensionen, vilken du nyss hävdade var värdelös, eller baserat på egen erfarenhet därför att du själv provlyssnat den?
Johan_Lindroos skrev:Helt allmänt tycker jag att betyg i sifferform är helt meningslöst. Ta t.ex tidningen Råd & Rön som testade storslalomskidor och gav sifferbetyg från 1 - 5, vad gällde olika egenskaper. Likadant då de testade espressomaskiner. Eller dator- och fototidningar som sätter procent på egenskaper(!). Det GÅR inte att dra några som helst slutsatser av sådan rappakalja!
matson skrev:Dom? Det gäller väl alla tidningar som ägnar sig åt att recensera hifi isåfall?
Nej. Bara dom som vill rangordna apparater enligt en absolut skala, utan att veta vad "idealet" är.Eller, så kan man tänka sig att testarna använder sig av apparater (signalkällor, högtalare, kablar) etc med vilka de är välförtrogna och att byten av en del i kedjan därför kan bedömas på ett relevant sätt.
Ehh, nej det kan man absolut inte tänka sig. Bara för att man har en apparat länge, så innebär inte det att man vet "hur" den låter. Hur den låter jämfört med andra apparater är ju lättare att konstatera och inte alls samma sak som hur den låter ensam.På vilka grunder är det förövrigt du dömer ut Tact? Recensionen, vilken du nyss hävdade var värdelös, eller baserat på egen erfarenhet därför att du själv provlyssnat den?
Mätningarna bredvid ordbajseriet.
Hur vet DU att de inte vet vad idealet är? Därför att det inte finns någon fast referens. D v s ALL bedömning sker utifrån en personlig föreställning om ett ideal, oavsett om man sedan använder siffror eller väl invanda hififloskler i sin framställning. Alla recensioner bottnar i samma princip!
Om man har ett och samma system och byter ut en del i systemet, t ex förstärkeri, och resultatet t ex blir fastare bas så är det rimligt att tro att det är egenskaper i förstärkaren som föranledde denna förändring och inte några magiska och obskyra synergieffekter mellan delarna.
Du tycker det är rimligt att bedöma en apparat enbart på dess mätningar alltså. Vad du eller någon annan faktiskt hör är inte intressant?
matson skrev:Hur vet DU att de inte vet vad idealet är? Därför att det inte finns någon fast referens. D v s ALL bedömning sker utifrån en personlig föreställning om ett ideal, oavsett om man sedan använder siffror eller väl invanda hififloskler i sin framställning. Alla recensioner bottnar i samma princip!
Om man har ett och samma system och byter ut en del i systemet, t ex förstärkeri, och resultatet t ex blir fastare bas så är det rimligt att tro att det är egenskaper i förstärkaren som föranledde denna förändring och inte några magiska och obskyra synergieffekter mellan delarna.
![]()
Man kan undersöka apparaters prestanda på flera sätt. Ett av dom sämre är att göra som tidningen i fråga gör.
Om man byter en del och konstaterar en förändring i basåtergivningen så vet man inte om den nya apparaten är bra eller dålig. Endast om den är bra eller dålig i den kedjan den är inkopplad i.(Hur många ggr skall detta skrivas?)
Är inte det ganska värdelöst att då sätta ett sifferbetyg som sen räknas samman med några andra liknande betyg, för att sen blåsas upp på en rankinglista som några stollar läser som något slags "apparatfacit"?Du tycker det är rimligt att bedöma en apparat enbart på dess mätningar alltså. Vad du eller någon annan faktiskt hör är inte intressant?
Vill du verkligen ha ett svar på det?
rhenrics skrev:Så sifferbetyg i skolan är också rappakalja? Betyg på tentor? De sätts inte heller utifrån någon fast referens eller kunskapsnivå. Det finns förövrigt ingen absolut referens i universum för någonting, så då är väl hela livet värdelöst?
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Så sifferbetyg i skolan är också rappakalja? Betyg på tentor? De sätts inte heller utifrån någon fast referens eller kunskapsnivå. Det finns förövrigt ingen absolut referens i universum för någonting, så då är väl hela livet värdelöst?
Ehh, jag kanske glömde skriva dit att jag alltså menar sifferbetyg på tester av olika slag. Jag tycker det är bättre med beskrivningar i text så att man kan få en känsla av hur t.ex. skidorna beter sig.
(Ibland är skolbetygen också väldigt missvisande. T.ex fick jag väldigt bra betyg på vissa kurser för jag hade pluggat mycket precis innan tentan. Sedan glömde man allt efteråt. Men de kurser som var tråkiga och man blev tvungen att tentera om några gånger och ändå fick bara trea på, de kommer man ju ihåg mycket bättre! Att traggla in saker i minnet flera gånger verkar funka bra.)
marbrink skrev:Johan_Lindroos: Det är ju inte direkt så att de inte skriver någon text med beskrivningar...
Johan_Lindroos skrev:rhenrics skrev:Så sifferbetyg i skolan är också rappakalja? Betyg på tentor? De sätts inte heller utifrån någon fast referens eller kunskapsnivå. Det finns förövrigt ingen absolut referens i universum för någonting, så då är väl hela livet värdelöst?
Ehh, jag kanske glömde skriva dit att jag alltså menar sifferbetyg på tester av olika slag. Jag tycker det är bättre med beskrivningar i text så att man kan få en känsla av hur t.ex. skidorna beter sig.
(Ibland är skolbetygen också väldigt missvisande. T.ex fick jag väldigt bra betyg på vissa kurser för jag hade pluggat mycket precis innan tentan. Sedan glömde man allt efteråt. Men de kurser som var tråkiga och man blev tvungen att tentera om några gånger och ändå fick bara trea på, de kommer man ju ihåg mycket bättre! Att traggla in saker i minnet flera gånger verkar funka bra.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster