Hur valde du dina högtalare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Noggrann lyssning i butik eller liknande
27
34%
Lyssning hemma med lånade exemplar
16
20%
Med hjälp av recensioner, huvudsakligen
24
30%
Egen konstruktion med iteration
13
16%

Antal röster : 80

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-06 17:31

Att välja ut högtalare till sin musikanläggning är inte alltid lätt, om någonsin. Hur gjorde du? Kommentera gärna, omröstningen är bara för att göra frågan litet intressantare! :)

PS. Det skulle ju vara ett val "annat" där också förstår; jag tryckte fel knapp! :evil:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2012-08-06 17:38

Impulsköpte & sen blev de kvar

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-06 18:05

Numera: egen konstruktion.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-08-06 18:13

Recensionsbaserat impulsköp ledande till interativt uppgraderande inom samma produktfamilj.

Ingen aning vad jag bör rösta. :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2012-08-06 18:23

"Annat" :)
Blev nyfiken på konceptet och åkte hem till en innehavare för provlyssning.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-08-06 18:27

Jag har tidigare ägt ett antal olika Magneplanarer av olika modell vid ett antal tillfällen.

Den modell jag använder sedan 2007 (eller vad det är) köpte jag dock utan att först lyssna. Jag begärde inte ens att få möjlighet att lämna tillbaks dem efter lyssning hemma.

Förvisso hade jag hört den aktuella modellen hemma hos en kompis, men det var också allt.

Fick dessutom ett i mitt tycke bra pris på ett par demoex i perfekt skick, så det var bara att klippa te.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-08-06 18:27

Jag lånade hem av en arbetskamrat och fick prova en under en längre tid. Köpte sedan det paret högtalare. Efter det har jag hållit mig inom märket så att säga.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2012-08-06 18:28

Jag hade lessnat på ett par gamla stativare. Ville ha fullregister. Gillade det som skrevs på [url]linkwitzlab.com[/url] (ORION). Konstruktören tog betalt för ett kompendium och 2 kretskort, altså ett rent intelektuellt innehåll vilket tilltalade mig. Lärde mig mycket om hifi på den siten. Fann inga "dåliga" recensioner heller. Bygga själv efter ritning lät som ett kul sommarprojekt. Läste flera månader på siten innan beslut. Bygget tog ca en månad i lugn takt. Är nu i tagen med uppgradering till 3.3.1.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
MikeBiker

Inläggav MikeBiker » 2012-08-06 18:35

Jag var över till Ingvar och köpte en monteringssats av piP i rå MDF samt Aco skivor, efter att tidigare deltagit vid en demo i hans källare (juli 2011).

Och piP paret va ämnat till en kvinnlig bekant som jag hjälpte att investera i lite nytt välljud, hon var på semester mm så högtalarna blev kvar hos mig säkert 2 månader. Men jäklar vilket bra ljud dessa små burkar presterade.
Det blev en ganska bra utvärderingsperiod. De grå Aco skivorna blev kvar hos mig, de va inte tillräckligt sexiga...

Jag lyckades senare bli av med mina Monitor Audio RS8:or och åkte samma dag till Ingvar och köpte mig ett par piPs (monteringssats) av senaste modell. Vilka fortfarande är kvar, jag skall tillägga att jag tycker att merpriset för piPs är värt varenda krona, men börjar nu sukta efter ett par pi60 med eller utan s, PM:a gärna förslag...

Jag vet inte vart det kommer att sluta...

Här kommer förövrigt dagens skivtips: Linnea Olsson - Ah! (2011) :)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-08-06 18:53

Jag läste om konstruktörens filosofi och såg att firman förde en modell som var väldigt lik det högtalarprojekt som jag själv planerade att bygga åt mig. Jag hade turen att komma över ett begagnat par och köpte det då det var mycket billigare, snabbare och enklare än att bygga något lika bra själv.
Bas-burkarna är DIY med egen dimensionering.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 18:54

Hade aldrig hört dem innan jag beställde ^^

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-08-06 18:57

Arkenmässa och en halleluja moment, var bara att bita ihop och slanta upp på hificonsult efter detta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-06 19:01

Jag köpte mina Quad ESL-63 huvudsakligen baserat på recensioner av folk som jag tyckte verkade vettiga (i musik- snarare än hifitidningar). Frånvaron av låda såg jag som en tydlig fördel eftersom jag på den tiden hade hört så många högtalare med lådresonanser. Dessutom litade jag väldigt mycket på konstruktören, Peter Walker.

Efter en kort provlyssning i butiken bytte pengar och högtalare ägare.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-06 19:06

jonasp skrev:Numera: egen konstruktion.

samma...jamen för helvete det tog tretti år, men NU e jag tillfreds :lol:

EDIT: har fö. aldrig hört något som 'bara är så där rätt' på en gång utan extra imponator :P
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-08-06 19:18

Jag hade läst mycket på amerikanska forum om den då nyutkomna .6-serien från Magnepan och blev nyfiken. Även om jag hade haft en äldre MG IIa så var jag vid den här tiden mest innne på Martin Logan men alla lovord om de nya Maggisarna gjorde att jag övertalade en recensent (en bekant till mig :wink: ) att ta hem de nya 3.6 för test. Recensionsexen åkte sedan hem till mig och jag upptäckte direkt att de passade mig bättre än ML. Hade 3.6 i 12 år och bytte sedan till efterträdaren 3.7
När jag köper något nytt brukar det gå så grundligt till att det hänt att den då aktuella modellen redan har blivit ersatt och jag har fått börja om :D. Impulsköp är för mig sedan länge ett no-no....även om jag faktiskt har beställt nå´n Synergistic kabel ohörd från staterna när jag tänker efter :oops:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2012-08-06 19:26

Lyssnade på ett par Ino piPs hemma hos en kompis för väldigt många år sedan, senare i livet kanske 2005 så råkade komma över ett par själv.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-08-06 19:33

Blandning av 3 och 4, visste genom faktiskt.se att Vifa TG9 var ett schysst element för sitt pris, så jag simulerade en låda med baffelstegsfilter och byggde efter eget huvud. :) I stort sett samma sak med SLS 12-subbarna.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-08-06 20:46

Kombination av 1. för grov selektering och 2. för slutligt val 1984, vilket gäller än idag fast med uppgradering och komplettering (se nedan).
Sista ronden stod faktiskt mellan Hansson (Rauna) och Carlsson och det kunde varit Hansson och Karlssons (Loffe) musik som avgjorde, 8) men riktigt så roligt var det inte. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nibbler

Inläggav Nibbler » 2012-08-06 20:48

Jag har valt högtalare på samtliga av dom ovan nämnda sätten.

Men senaste nyköpet var en blandning av desperation och impulsköp. Jag blev dock SUPERNÖJD!

Användarvisningsbild
vr6jos

Inläggav vr6jos » 2012-08-06 20:54

Källarbesök ledde till egna pi60s 8mån senare
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-06 21:08

vr6jos skrev:Källarbesök ledde till egna pi60s 8mån senare

(kul inlägg å lika rolig ava)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-08-06 22:01

Gick på vad jag läst mig till.
4 år senare ångrar jag inte mitt val.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-08-06 22:03

2-ch skrev:Gick på vad jag läst mig till.
4 år senare ångrar jag inte mitt val.

helt jävla otroligt myndigt 8)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-06 22:36

PerStromgren skrev:Jag köpte mina Quad ESL-63 huvudsakligen baserat på recensioner av folk som jag tyckte verkade vettiga (i musik- snarare än hifitidningar). Frånvaron av låda såg jag som en tydlig fördel eftersom jag på den tiden hade hört så många högtalare med lådresonanser. Dessutom litade jag väldigt mycket på konstruktören, Peter Walker.

Hur länge har du hängt med dem nu? Första gången jag såg Quad ESL så var det galet mycket dyrare än något jag hade råd med, minns inte vad de kostade och det kan t o m ha varit ESL 57 den gången. Nästa gång jag hörde dem och häpnade var på Boom Ljud och Bild i Västerås, som senare konkade. På konkursauktionen såldes ESL 57, men det stod att de var defekta, så jag vågade inte vara med och slåss om dem. Det enda jag tog med hem från den auktionen var ett gäng feta kablar som inte blivit använda. Så när jag hittade ett tips här på Faktiskt om ett par som faktiskt (sic!) var överkomliga så slog jag till. Så de köpte jag på gamla ljudminnen och av nostalgiska skäl. Trodde nog inte att jag skulle gilla dem så högt och rent som jag gör, tänkte ha dem några månader på kul och sedan skicka dem vidare och kanske testa något mer av det jag inte köpte på den tiden det begav sig, men jag har svårt att tänka mig att släppa iväg dem nu. Det är mina senaste högtalare.

De näst senaste är ett par OA-52 som jag haft i ett kvartssekel. De valde jag efter omsorgsfull lyssning kan man väl säga. Jag dreglade länge över dem, men även de var ganska dyra så det hann gå några år innan jag skramlat ihop slantar till dem. Var inne på mitt första jobb då och hade nyss fått min dotter, så det fanns annat att prioritera, men en kväll på väg till RMI-Berghs kikade jag in hos Kent på HiFi-art och han hade ett par demoex som han ville bli av med snabbt, för HiFi Klubben hade fått Carlssonagenturen eller hur det nu var, så han skulle inte sälja dem längre. Efter att ha hört dem på en mässa på Blasieholmen där allt, oavsett pris, lät sämre än OA-52 så greppade jag snabbt plånboken och baxade in dem i min lilla bil. De var rätt stora när de var packade i kartonger. De har belagts med säljförbud av min dotter, något som gör mig lite glad, trodde inte hon brydde sig, men tydligen gillar hon också ljudet. Konstigt vore det väl annars, för bättre ljud än de levererar går inte att uppbringa utan att punga ut med vådliga summor pengar och investera i ett rejält lyssningsrum.

Före OA-52 och även parallellt med dem under många år hade jag ett par Zachry TM200 med psykoakustisk slavbas och allt. Designade av Stephan Wänqvist (reservation för stavningen) numera på Audio Pro, om han inte gått vidare därifrån också. Det är nog inte många som hört dem, men de som gjort det glömmer dem nog aldrig. Nu är det längesen jag lyssnade på dem så jag ska inte försöka sätta ord på upplevelsen att höra på dem, men försitt inte chansen om det dyker upp ett par. Jag skulle absolut kunna köpa på mig ett par igen om de dök upp. Lite stora för arbetsrummet, men finns det hjärterum. Varför köpte jag dem då? Jo jag hörde dem på en mässa i Skärholmen och sedan fick jag Västerås Sound att ta hem ett par åt mig, det fanns ingen som sålde den modellen i stan. Senare blev ju Zachry liktydigt med Cerwin Vega Light ungefär. Stora discoschabrak med massor av element. TM200 drunknade tyvärr i en översvämning. Hjärtslitande bilder finns i min medlemspresentation.

Mina allra första högtalare var ett par OD-11. Ung och dum ramlade jag in hos en radiohandlare i Västerås, Arne Andersson, och hade tänkt baxa hem något stort och fett med massor av watt och imponatoreffekt, jag hade ju fått min första egna lya. I butiken sprang jag på Adolf "Chicko" Schnelzer, sångare, showman, radiotekniker, charmör, försäljare och schackspelare mm mm och av någon anledning fick jag förtroende för "gubben" och följde hans råd och gick hem (utan provlyssning!) med ett par fyrkantiga lådor som varken ståtade med särskilt många watt eller skulle imponera på brudar o kompisar, men jäklar jag gillade dem! De hängde med parallellt med TM200 till OA-52 kom in i bilden, då hamnade de i ett förråd och så småningom skänkte jag dem till min far. När han dog hade basarna för längesedan gått sönder i kanterna och lådorna var fuktskadade (men inte dödligt) och jag körde dem till tippen... Gissa om jag ångrar mig!!

Så nu när jag tänker på det har jag för det mesta haft två par högtalare igång. Jag är en bigamist! Hoppas frugan inte får veta det, henne har jag haft längre än Carlssonhögtalarna *s*
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-06 22:57

hifikg skrev:
PerStromgren skrev:Jag köpte mina Quad ESL-63 huvudsakligen baserat på recensioner av folk som jag tyckte verkade vettiga (i musik- snarare än hifitidningar). Frånvaron av låda såg jag som en tydlig fördel eftersom jag på den tiden hade hört så många högtalare med lådresonanser. Dessutom litade jag väldigt mycket på konstruktören, Peter Walker.

Hur länge har du hängt med dem nu?

Sedan 1989, dvs i 23 år. Jag har flera gånger funderat på ersättare, senast B&W 801, men aldrig varit tillräckligt intresserad.

Men hur var det med dina 63:or, köptes inte de på, hrm..., rykten om dess förträfflighet? :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-08-06 23:02

Jag frågade efter vettiga stativare här på forumet och köpte grisen i säcken utan provlyssning :)

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2012-08-06 23:05

Efter många modeller och lyssningar så gick jag till källaren och blev fast.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-08-06 23:31

PerStromgren skrev:Sedan 1989, dvs i 23 år. Jag har flera gånger funderat på ersättare, senast B&W 801, men aldrig varit tillräckligt intresserad.

Men hur var det med dina 63:or, köptes inte de på, hrm..., rykten om dess förträfflighet? :)

Tipset om att de fanns kom från dig, heder o tack för det! Dessutom gav du mig råg i ryggen när du ansåg att priset var rimligt och gav tips på vad jag skulle kolla efter före köpet.

Det var de första ESL 63 jag någonsin sett begagnade (men så har jag inte letat heller). Att jag alls var intresserad skyller jag på gamla ljudminnen från demonstrationer av underverken. De var intressanta, men för dyra, redan innan Stig gjorde världens bästa högtalare. Sedan 63:orna kom hem har 52:orna mest fått vila. Nyhetens behag sitter i efter sex månader (om några dagar). Det är också de enda högtalare jag köpt begagnade faktiskt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-07 00:06

Ren slump faktiskt. Hade en annons ute på en annan pryl och så ringde det en kille och undrade om jag var intresserad av byte. :)

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2012-08-07 07:08

Mina högtalare skaffade jag efter provlyssning i den berömda källaren i Lahäll.
Tror det var 2003 eller 2004...

Ett kort tag efter det blev det piP i monteringssats som jag själv fanérade i ett gammalt Teak fanér.
Dessa har jag fortfarande kvar...

Något år senare införskaffades i28 och prof X-4, 8st a2:or och ett
customritat rum av IÖ himself...
Efter det blev det ett par piX till TV:n.

Sedan blev det flytt till Dalarna (jantelagens eget län?).
i28 visade sig inte fungera pga för kort lyssningsavstånd så ett par pi60s beställdes.
i28:orna och Prof X-4 såldes av.

Och där sitter jag sedan ett år tillbaka :)
Inga anknytningar

Nästa

Återgå till Generellt om hifi