Hjälp med högtalarplacering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

Hjälp med högtalarplacering

Inläggav eljulio » 2012-08-11 11:52

Hej,

Är det någon mening att prova en alternativ högtalarplacering för mig?

Idag ser det ut så här hemma.

http://www.minhembio.com/el%20julio

På längden där högtalarna står nu är rummet 5,60 meter och bredden är 3,50 meter. Jag har en fundering på om det inte skulle vara idé att placera högtalarna på bredden istället och då få isär dem ytterligare, kanske med 3 meters bredd istället för dagens 2,60 meter. Om jag placerar dem så istället blir mitt maximala lyssningsavstånd ca. 2,7 meter från kortsidan.

Fördel med att placera högtalarna på långsidan istället:
- Jag kan använda absorbenten bakom högtalarna precis som det är tänkt sig, de döljs bakom gardinerna. Bra för mig och bra för sambon... :wink:

Nackdel:
Jag måste fräsa ur väggen för kablarna då jag tänker mig att förstärkare och cd-spelare måste stå kvar där de står. Det blir mkt kabeldragning. Dessutom blir en kabel ca. 5 meter lång till den vänstra högtalaren och till den högra högtalaren upp till 12 meter! Spelar det någon roll? Blir det en hörbar fördröjning?

Ytterligare en liten nackdel är att den person som hamnar närmast både vänster och höger högtalare kommer ganska nära, bara en meter cirka. Det är iofs inte ett problem för mig... :wink:

Vad säger ni kära proffs?

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-11 12:01

Gå in på selleri och fråga om hjälp, finns säkert någon som kan med hjälp av tune dem, hitta exakta millimetern för dina högtalare att stå på. JAg och min rumskompis höll på några timmar innan vi fick in exakta millimetern på mina högtalare. Uppgraderingsvärde ca 10kkr(i Linn-mått) jämfört med att ha dom uppställda lite på måfå. Har haft alla mina riktiga högtalare placerade på millimetern så jag vet vad jag pratar om och det är ingen placebo. Får jag lite tid på mig och gärna ha med en vän för ´bättre koncentration, så skulle jag kunna göra det i dubbla blindtester. har alltid högtalarna rakt förresten. Vet att Pip är byggda för att stå mot dämpning, men kan garantera att dom gensvarar på possition ändå.
Du har inget att förlora på att prova i alla fall!

Gissar att den teoretiska förklaringen är att ljudreflexer färgar musiken olika beroende på med vilket avstånd dom får studsa, och att dom närmsta reflexerna(bakväggen) är dom som rör till det hela mest, pga att dom låter högst(odämpat).
Senast redigerad av doze84 2012-08-11 12:13, redigerad totalt 2 gånger.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-11 12:06

hur gick du tillväga, kan du beskriva processen lite?
Bikinitider

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 12:11

doze84 skrev:Gå in på selleri och fråga om hjälp, finns säkert någon som kan med hjälp av tune dem, hitta exakta millimetern för dina högtalare att stå på. JAg och min rumskompis höll på några timmar innan vi fick in exakta millimetern på mina högtalare. Uppgraderingsvärde ca 10kkr(i Linn-mått) jämfört med att ha dom uppställda lite på måfå. Har haft alla mina riktiga högtalare placerade på millimetern så jag vet vad jag pratar om och det är ingen placebo. Får jag lite tid på mig och gärna ha med en vän för ´bättre koncentration, så skulle jag kunna göra det i dubbla blindtester. har alltid högtalarna rakt förresten. Vet att Pip är byggda för att stå mot dämpning, men kan garantera att dom gensvarar på possition ändå.

Gissar att den teoretiska förklaringen är att ljudreflexer färgar musiken olika beroende på med vilket avstånd dom får studsa, och att dom närmsta reflexerna(bakväggen) är dom som rör till det hela mest, pga att din låter högst(odämpat).

Är du seriös?

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-11 12:11

celef skrev:hur gick du tillväga, kan du beskriva processen lite?

A/B jämförelse, mellan två possitioner. Pausa, lyssna Pausa, lyssna. Osäker? Jämför igen.

Först stora förrlyttningar. Vilken possion lät bäst, nära eller en bit ifrån.

Sen mindre förflyttningar, när man närmar sig en bra possition.
Det verkar som det mesta händer på dom sista millimetrarna, så det är inget raketvetenskap att höra. Men kan vara svårt om man är nybörjare med tune dem.

Där musiken levererar mest upptempo och spelglädje, där är det bäst. Det är samma som där alla melodier på samma gång är lättast att följa med i, sjunga med i, i huvudet.
Det är absolut inte samma ställe som det låter mest bas på. Men rätt ställe ger bäst bas.
Hifi-djungels viktigaste kompass heter "tune dem". Utan "tune dem" är du dömd till att bränna pengar för resten av ditt liv utan att komma fram.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-11 12:12

:roll: Då får man ju inte röra huvudet en millimeter!!???

Och soffan eller lyssningsfåtöljen flyttas en mm då???
Senast redigerad av Nefilim 2012-08-11 12:14, redigerad totalt 1 gång.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-11 12:14

Nefilim skrev::roll: Då får man ju inte röra huvudet en millimeter!!???

Jo du kan höra rätt possition från badrummet, för rummet sjunger med på rätt sätt, så vida man inte har det totaldämpat.

När man lärt sig tune dem, är det till och med kul, för det är en gratis uppgradering, som gör stor skillnad.

Gå in på melodik.nu , där har var enda kotte sina högtalare på millimetern.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 12:19

Kanske är det någon som faktiskt har tips/synpunkter på lyssningsrummet?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-08-11 16:07

doze84 skrev:
celef skrev:hur gick du tillväga, kan du beskriva processen lite?

A/B jämförelse, mellan två possitioner. Pausa, lyssna Pausa, lyssna. Osäker? Jämför igen.

Först stora förrlyttningar. Vilken possion lät bäst, nära eller en bit ifrån.

Sen mindre förflyttningar, när man närmar sig en bra possition.
Det verkar som det mesta händer på dom sista millimetrarna, så det är inget raketvetenskap att höra. Men kan vara svårt om man är nybörjare med tune dem.

Där musiken levererar mest upptempo och spelglädje, där är det bäst. Det är samma som där alla melodier på samma gång är lättast att följa med i, sjunga med i, i huvudet.
Det är absolut inte samma ställe som det låter mest bas på. Men rätt ställe ger bäst bas.

spännande, kan du se något mönster i sådana setuper, med hänsyn till var och hur setuperna hamnar i rummen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-11 16:15

doze84 skrev:Jo du kan höra rätt possition från badrummet, för rummet sjunger med på rätt sätt, så vida man inte har det totaldämpat.

Haha den där snubben är ju skitskoj :D

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2012-08-11 16:29

doze84 skrev:

Jo du kan höra rätt possition från badrummet, för rummet sjunger med på rätt sätt, så vida man inte har det totaldämpat.

När man lärt sig tune dem, är det till och med kul, för det är en gratis uppgradering, som gör stor skillnad.

Knallade in på det forumet, och läste detta inlägg: http://melodik.nu/viewtopic.php?f=5&p=457#p457

Godnatt...

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-11 17:40

eljulio skrev:Kanske är det någon som faktiskt har tips/synpunkter på lyssningsrummet?

De där siffrorna på RT60 vid lägre frekvenser motsvarar väl en rätt "torr" studio? Med tanke på att rummet ser ut att bjuda betydligt längre efterklang, tror jag de siffrorna är glädjesiffror för den som vill slippa akustikreglering...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 17:50

RogerGustavsson skrev:
eljulio skrev:Kanske är det någon som faktiskt har tips/synpunkter på lyssningsrummet?

De där siffrorna på RT60 vid lägre frekvenser motsvarar väl en rätt "torr" studio? Med tanke på att rummet ser ut att bjuda betydligt längre efterklang, tror jag de siffrorna är glädjesiffror för den som vill slippa akustikreglering...

Jag hade ingen tanke på den mätning som syns i mitt album i detta inlägg, bara vad ni tror är det bästa sättet att placera högtalarna i detta rum, på tvären eller på längden.

Mvh

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-11 18:59

Jag tror sett från bilderna och mina egna erfarenheter att en placering på långsidan blir bäst.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 19:40

jonasp skrev:Jag tror sett från bilderna och mina egna erfarenheter att en placering på långsidan blir bäst.

Ok, då ska jag prova att flytta om.

Tror du att den stora skillnaden i kabellängd blir ett problem?

Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-11 20:22

Ingvar Öhman brukar väl avråda att använda olika kabellängder?

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2012-08-11 20:51

Det är väl för att lasten för förstärkaren ska bli samma för båda kanalerna?

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 21:10

RogerGustavsson skrev:Ingvar Öhman brukar väl avråda att använda olika kabellängder?

Jag får väl köra på två 12-meterskablar då...

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-11 21:30

eljulio skrev:
jonasp skrev:Jag tror sett från bilderna och mina egna erfarenheter att en placering på långsidan blir bäst.

Mvh

Kabellängden kan bli ett riktigt problem om du tar fel på vilken sida som ska ha den korta kabeln.

Annars skulle jag inte bry mig om att oroa mig för det.
väldigt nära hifivoodoo-träsket om man börjar noja sig för nån meter hit eller dit när signalen går med ca .7ggr ljusets hastighet...

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-08-11 21:31

eljulio skrev:

Mvh

Nej, inte om du använder för längden vettiga kablar.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-08-11 22:52

doze84 skrev:Gå in på selleri och fråga om hjälp, finns säkert någon som kan med hjälp av tune dem, hitta exakta millimetern för dina högtalare att stå på. JAg och min rumskompis höll på några timmar innan vi fick in exakta millimetern på mina högtalare. Uppgraderingsvärde ca 10kkr(i Linn-mått) jämfört med att ha dom uppställda lite på måfå. Har haft alla mina riktiga högtalare placerade på millimetern så jag vet vad jag pratar om och det är ingen placebo. Får jag lite tid på mig och gärna ha med en vän för ´bättre koncentration, så skulle jag kunna göra det i dubbla blindtester. har alltid högtalarna rakt förresten. Vet att Pip är byggda för att stå mot dämpning, men kan garantera att dom gensvarar på possition ändå.

Gissar att den teoretiska förklaringen är att ljudreflexer färgar musiken olika beroende på med vilket avstånd dom får studsa, och att dom närmsta reflexerna(bakväggen) är dom som rör till det hela mest, pga att dom låter högst(odämpat).

Jaja, att dissa hela forumets samlade kompetens, det var ju kreativt! :wink: :lol: :lol: Och enda tipset vad jag kan se, var att placera högtalarna på millimetern någonstans.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-08-11 22:56

Johan_Lindroos skrev:

Jaja, att dissa hela forumets samlade kompetens, det var ju kreativt! :wink: :lol: :lol: Och enda tipset vad jag kan se, var att placera högtalarna på millimetern någonstans.

Dansa, pausa, dansa, pausa.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-11 22:57

jonasp skrev:
eljulio skrev:

Mvh

Vad skulle vettiga kablar vara enligt dig? Jag tror i stort själv på att en lampsladd gör samma jobb som en "finkabel"...

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-08-11 23:17

eljulio skrev:
jonasp skrev:
eljulio skrev:

Mvh

Vad skulle vettiga kablar vara enligt dig? Jag tror i stort själv på att en lampsladd gör samma jobb som en "finkabel"...

Försöker du ställa in daj hos Svante . . . ? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-12 02:03

Johan_Lindroos skrev:

Det gör jag absolut inte, men det verkar finnas få personer som placerar högtalare utifrån musikaliskt färgning på det här forumet.
PLaceringen jag syftade på var så klart i första hand i förhållande till väggen bakom högtalarna.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2012-08-12 05:00

eljulio skrev:
jonasp skrev:
eljulio skrev:

Mvh

Borde vara tjockleken, då det ska vara i relation till längden. Ellära men om det finns någon hokus-pokus hifi variant vet jag inte.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-08-12 08:48

Först: jävligt snyggt med de där vita Gurusarna! Sitter själv toppennöjd med ett par piP, men varje gång jag ser QM10:or sneglar jag lystet på sparkontot... :)

Tror det bästa är att testa och flytta runt högtalarna, för det är nästan omöjligt att ha några kvalificerade tips om det blir bättre på lång- eller kortsidan i ditt rum. Det såg också ut som en öppen planlösning (bilden från trappen) och då kommer det ju att läcka en hel del - framförallt bas - till andra delar av huset. Jämfört med i dag så kommer du också att hamna med lyssningspositionen mer mitt i rummet om jag fattar rätt. Då blir det förmodligen en ganska annorlunda överföring framförallt i basen, och det är svårt att säga hur det påverkar upplevelsen.

Vidare om du spelar "på längden" så kanske jag missförstod dina mått på lyssningsavståndet: Om du separerar högtalarna till 3 meter (centrum/centrum) så blir det normalt för brett för ett lyssningsavstånd på 2,7 meter. Du bör ju ha lyssningsavståndet ca 1,2 ggr bredden.

Skillnader i längden på högtalarkablarna tror jag spelar mindre roll, men för en god nattvila kan det ju vara skönt att ha lika längder. Men måste du dra sladarna olika vägar runt rummet? Om du har 3m mellan högtalarna så blir det väl heller inte mer än kanske 4m skillnad i kabellängd om du drar dem åt "samma håll"? Kan du inte köra med 4-ledare (EKK?) och bara dra 2 av ledarna vidare till nästa högtalare? Skillnaden i längd skulle du ju då kunna kompensera i förstärkaränden med en 4m "kabel-loop" under racket.

Skulle jag säga nåt avslutningsvis så tycker jag det ser ganska trevligt ut som det gör i rummet. Det låter säkert "helt OK" :wink: :D om anläggningen. Har du förresten funderat nåt på väggfästen till högtalarna? Vore nog skitsnyggt med de vita QM10:orna bara "svävandes" på väggen...

I absorbentfrågan håller jag med dig om att det vore bättre att låta dom täcka en större del av bakväggen, men det går väl i.o.f.s. att lösa på andra sätt? Om du skulle "klä" hela bakväggen med absorbentmaterial som du sen täcker med nåt snyggt tyg? Skulle det kunna vara en lösning om flytten till kortväggen inte vart bra? Hur har du förresten gjort på väggen bakom lyssningsplatsen? Här kan det ofta vara en fördel att ha en hel del diffusion, framförallt om man sitter ganska nära. Jag själv har en hylla med böcker och skivor/filmer bakom lyssningssoffan, men funderar på att byta mot nåt mer "avsett" diffuserande både för akustiska effekten och för det rumsestetiska.

Användarvisningsbild
doze84

Inläggav doze84 » 2012-08-12 10:43

lazpete skrev:
doze84 skrev:

Knallade in på det forumet, och läste detta inlägg: http://melodik.nu/viewtopic.php?f=5&p=457#p457

Godnatt...

Lasse

Ja hur kan det låta olika med olika nätverkskablar, när överföringsprotokollet tcp/ip körs med felkorrigering.. Klura på den du:)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-12 12:41

Conan skrev:Först: jävligt snyggt med de där vita Gurusarna! Sitter själv toppennöjd med ett par piP, men varje gång jag ser QM10:or sneglar jag lystet på sparkontot... :)

Tror det bästa är att testa och flytta runt högtalarna, för det är nästan omöjligt att ha några kvalificerade tips om det blir bättre på lång- eller kortsidan i ditt rum. Det såg också ut som en öppen planlösning (bilden från trappen) och då kommer det ju att läcka en hel del - framförallt bas - till andra delar av huset. Jämfört med i dag så kommer du också att hamna med lyssningspositionen mer mitt i rummet om jag fattar rätt. Då blir det förmodligen en ganska annorlunda överföring framförallt i basen, och det är svårt att säga hur det påverkar upplevelsen.

Vidare om du spelar "på längden" så kanske jag missförstod dina mått på lyssningsavståndet: Om du separerar högtalarna till 3 meter (centrum/centrum) så blir det normalt för brett för ett lyssningsavstånd på 2,7 meter. Du bör ju ha lyssningsavståndet ca 1,2 ggr bredden.

Skillnader i längden på högtalarkablarna tror jag spelar mindre roll, men för en god nattvila kan det ju vara skönt att ha lika längder. Men måste du dra sladarna olika vägar runt rummet? Om du har 3m mellan högtalarna så blir det väl heller inte mer än kanske 4m skillnad i kabellängd om du drar dem åt "samma håll"? Kan du inte köra med 4-ledare (EKK?) och bara dra 2 av ledarna vidare till nästa högtalare? Skillnaden i längd skulle du ju då kunna kompensera i förstärkaränden med en 4m "kabel-loop" under racket.

Skulle jag säga nåt avslutningsvis så tycker jag det ser ganska trevligt ut som det gör i rummet. Det låter säkert "helt OK" :wink: :D om anläggningen. Har du förresten funderat nåt på väggfästen till högtalarna? Vore nog skitsnyggt med de vita QM10:orna bara "svävandes" på väggen...

I absorbentfrågan håller jag med dig om att det vore bättre att låta dom täcka en större del av bakväggen, men det går väl i.o.f.s. att lösa på andra sätt? Om du skulle "klä" hela bakväggen med absorbentmaterial som du sen täcker med nåt snyggt tyg? Skulle det kunna vara en lösning om flytten till kortväggen inte vart bra? Hur har du förresten gjort på väggen bakom lyssningsplatsen? Här kan det ofta vara en fördel att ha en hel del diffusion, framförallt om man sitter ganska nära. Jag själv har en hylla med böcker och skivor/filmer bakom lyssningssoffan, men funderar på att byta mot nåt mer "avsett" diffuserande både för akustiska effekten och för det rumsestetiska.

QM10 är jätteläckra, "pimpade" piP... :wink:

Du menar alltså att det "läcker" bas om jag har dem på långväggen istället? Gör det inte det ändå eftersom det är öppet till vänster om vänster högtalare idag?

En diffusion skulle kunna var en bra lösning på befintlig vägg, men jag tror ALDRIG att min kära sambo köper den idén, men idé har jag som inbegriper att jag bygger in mina Gurus i bokhyllan med plats på varje sida där böcker ställs och dämpning bakom. Skulle bli skitsnyggt tror jag... Och jävligt bra för ljudåtergivningen...

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2012-08-12 18:01

Conan skrev:Först: jävligt snyggt med de där vita Gurusarna! Sitter själv toppennöjd med ett par piP, men varje gång jag ser QM10:or sneglar jag lystet på sparkontot... :)

En fråga till. Jag har petat in lite absorbentmaterial bakom den vita stereobänken och upplever en förbättring. Men är det placebo? Ger det mätbart en förbättring om en absorbent placeras bakom en möbel?

edit: Dämpmaterialet är alltså placerat mellan högtalarna, bakom möbeln som ni kan se på bilderna i albumet. Fördelen som jag ser det är att jag mer får till det som rekommendationen av Ino.

Mvh

Nästa

Återgå till Generellt om hifi