Först: jävligt snyggt med de där vita Gurusarna! Sitter själv toppennöjd med ett par piP, men varje gång jag ser QM10:or sneglar jag lystet på sparkontot...
Tror det bästa är att testa och flytta runt högtalarna, för det är nästan omöjligt att ha några kvalificerade tips om det blir bättre på lång- eller kortsidan i ditt rum. Det såg också ut som en öppen planlösning (bilden från trappen) och då kommer det ju att läcka en hel del - framförallt bas - till andra delar av huset. Jämfört med i dag så kommer du också att hamna med lyssningspositionen mer mitt i rummet om jag fattar rätt. Då blir det förmodligen en ganska annorlunda överföring framförallt i basen, och det är svårt att säga hur det påverkar upplevelsen.
Vidare om du spelar "på längden" så kanske jag missförstod dina mått på lyssningsavståndet: Om du separerar högtalarna till 3 meter (centrum/centrum) så blir det normalt för brett för ett lyssningsavstånd på 2,7 meter. Du bör ju ha lyssningsavståndet ca 1,2 ggr bredden.
Skillnader i längden på högtalarkablarna tror jag spelar mindre roll, men för en god nattvila kan det ju vara skönt att ha lika längder. Men måste du dra sladarna olika vägar runt rummet? Om du har 3m mellan högtalarna så blir det väl heller inte mer än kanske 4m skillnad i kabellängd om du drar dem åt "samma håll"? Kan du inte köra med 4-ledare (EKK?) och bara dra 2 av ledarna vidare till nästa högtalare? Skillnaden i längd skulle du ju då kunna kompensera i förstärkaränden med en 4m "kabel-loop" under racket.
Skulle jag säga nåt avslutningsvis så tycker jag det ser ganska trevligt ut som det gör i rummet. Det låter säkert "helt OK"

om anläggningen. Har du förresten funderat nåt på väggfästen till högtalarna? Vore nog skitsnyggt med de vita QM10:orna bara "svävandes" på väggen...
I absorbentfrågan håller jag med dig om att det vore bättre att låta dom täcka en större del av bakväggen, men det går väl i.o.f.s. att lösa på andra sätt? Om du skulle "klä" hela bakväggen med absorbentmaterial som du sen täcker med nåt snyggt tyg? Skulle det kunna vara en lösning om flytten till kortväggen inte vart bra? Hur har du förresten gjort på väggen bakom lyssningsplatsen? Här kan det ofta vara en fördel att ha en hel del diffusion, framförallt om man sitter ganska nära. Jag själv har en hylla med böcker och skivor/filmer bakom lyssningssoffan, men funderar på att byta mot nåt mer "avsett" diffuserande både för akustiska effekten och för det rumsestetiska.