HiFi-säljare/recensenter och "tveksamma" tweaks.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
m_persson79

HiFi-säljare/recensenter och "tveksamma" tweaks.

Inläggav m_persson79 » 2005-02-02 04:33

Hej!

PS. Jag vet att man inte ska posta mellan forumen men jag är såå nyfiken..

Efter att ha läst mastodont-tråden om kablar så ställde jag mig frågan:

Varför är alla hifi-säljare och tidningsrecensenter nästan alltid rörande överens om s.k. tveksamma tweaks?
Vad dom (hifi+/hifi&musik mfl) än testar så låter det nästan alltid bättre! Hur kan det komma sig??

Jag som nyinvigd hajjar inte detta riktigt!!

Jag förhåller mig skeptisk till motsatsen bevisas (hälsosamt både rent naturvetenskapligt och för plånbörsen :)

Vad beror det på?

Jag har läst (på nätet) att säljare av hifi tjänar mer på att sälja ett par kablar för 5.000kr en på ett par högtalare för lika mycket cash...

ligger det något i det?

Man blir ju duktigt nyfiken eftersom akustik, placering och allt sånt verkar vara mycket viktigare!!

EDIT
Köpte nyligen 20st H&M-tidningar på sop-centralen i Malmö för 1kr/st...
1996 var det bara SUPRA/CLOU-kabelreklam... lite snack om kablar i största allmänhet.
Desto närmre 2004 det kröp, ju mer jubel kring kablar blev det!

Jag kan dock ha fått exemplar som på fel sätt bredde på min undran..

Ni som prnumererar på H&M kanske kan styrka det hela lite?

Visst var det lite snack om kablar 1995-1998? Eller har jag fått skumma exemplar av tidningen?

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-02 07:16

Du har så rätt.
Det verkar som om branschen blir mer och mer desperat då du hittar helt ok grejer numera för en spottstyver. Då kan det vara en affärside att kränga ormolje produkter. Den som köper kablar som ligger i en prisklass som en mindre bil behöver hjälp. Snabbt. :twisted:

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-02-02 10:43

Tror det är likadant i alla branscher nästan. Det är inte på grundprodukten man tjänar pengar utan på "tillbehören".

Högtalare=låg marginal + Kablar/fötter/stativ=hög marginal
Datorhårdvara=låg marginal + tjänster/högre marginal
Ny bil=marginal = tillbehör/paket=högre marginal
Svinbillig mjölk=låg marginal + 2 kg godis=högre marginal

och liknande.

Och just i fallet kabel mot högtalare så trodde jag att det var allmänt länt att det var så. Noterar också att folket här inte är normalkonsumenter om man skall jämföra med den stora massan.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2005-02-02 10:53

...och det säljer ju. Fråga medelsvenssonhifiköparen bara. Jag är övertygad om att jag inte är ensam i denna skara av kabelskeptiker om att ha köpt hifiutrustning och tänkt "signalkabel för en tusenlapp, klart det gör skillnad". Dessutom gör det ju skillnad, iallafall så länge man inte lyssnar blint ;)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Re: HiFi-säljare/recensenter och "tveksamma" tweak

Inläggav Audiomanikern » 2005-02-02 12:45

m_persson79 skrev:Jag har läst (på nätet) att säljare av hifi tjänar mer på att sälja ett par kablar för 5.000kr än på
ett par högtalare för lika mycket cash... ligger det något i det?

- Ligger vääldigt mycket i det då det vara heela grejen! Skillnaden mellan att gå med härlig vinst
resp gå i konkurs stavas, e$oteriska hifitillbehör! Jämför man butik som säljer hifi och hifitillbehör
med en butik som enbart säljer riktig hifi (sådana butiker finns inte, red A*nm) så har de samma
omkostnader samtidigt som ena butiken, medelst minimalt mer-arbete, drar in hel del pengar på
hifitillbehören! Finns (i.a.f. minst två) hifibutiker som föraktar alla dessa hifitillbehör men dom har
inget val - antingen sälja man hifitillbehör eller så byta man branch! Detta är sanningen de flesta
tiga tyst om!

Om man betänka att 5% vinst utav omsättningen (ovanpå alla omkostnader/löner) vara
grymt bra och ex tar ett hifi-inköp för 10,000(exkl mums) varav 1,000:- på hifikablar och
500kr utav det senare vara vinst så hade du heela vinsten där medans fiktivt "hederlige"
hifihandlaren som avstår ifrån hifikablar febrilt måste hålla på o leta procent varhelst han
dem finna, kan Kabel-handlaren lugnt luta sig tillbaka med urbergssäker vinst uti bakfickan!

"UrbergsSäker" såtillvida att så länge hifibutiken (exkl kablar) går runt så blir alltid förtjänsten
ifrån hifikablarna ren vinst! Jämför med biografer och popcorn & Co, ta bort popcorn = ta bort...
... hela vinsten! Hifikablar & Co vara hifibutiks motsvarighet till "popcorn" (mestadels luft m.a.o!)

Låg det inga lättförtjänta pengar i hifikablar & tillbehör så skulle de försvinna så snabbt att NU
vore de redan borta (... Farväl E$oteriskaHifiKablarna - en del kommer att $akna $amt $örja 8)!)

Mvh A*

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2005-02-03 19:09

Säljarna vill ju sälja kablar för att tjäna pengar ! Det har jag full förståelse för. (Men det är inte många som gillar blindtester)

Hifitidningarna vill ju sälja sin tidning ! Självklart måste dom skriva "hur bra" nya produkter är ! Annars hade dom ju förstört för sig själva sas...

Mvh/Janne

Återgå till Generellt om hifi