Låter alla högtalare bra i ett "perfekt/bra" rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Låter alla högtalare bra i ett "perfekt/bra" rum?

Inläggav aisopos » 2012-10-17 19:29

En kompis var och kastade av ett par Martin Person MP2'or här, för att han tyckte dom lät tunt och anorektiskt och ville bara bli av med dom.

Jag kopplade givetvis in dom, och dom lät ju inte alls dumt. Kompisen började vackla lite, nästan ångra sig.
OK jag kan låna dom några år, meddelade jag. :D

Han har haft liknande problem med ett par hembyggda talare, som borde ha rätt OK kraft i basen, men ändå var tunna.

Så det är antagligen hans rum helt enkelt som inte lirar.

Men jag har börjat fundera lite över detta.
Och tänkte som så:
Undrar om alla högtalare (i princip, jag räknar då endast in någorlunda seriösa konstruktioner från någorlunda seriösa tillverkare) låter bra om dom sätts in i ett perfekt rum.
Dom har givetvis lite olika "sound" och ljudsignatur, men inget egentligt fel i återgivningen.

Eller tänker jag alldeles tokigt nu?
Senast redigerad av aisopos 2012-10-24 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tengil

Re: Låter alla högtalare bra i ett "perfekt" rum?

Inläggav Tengil » 2012-10-17 19:36

aisopos skrev:En kompis var och kastade av ett par Martin Person MP2'or här, för att han tyckte dom lät tunt och anorektiskt och ville bara bli av med dom.

Jag kopplade givetvis in dom, och dom lät ju inte alls dumt. Kompisen började vackla lite, nästan ångra sig.
OK jag kan låna dom några år, meddelade jag. :D

Han har haft liknande problem med ett par hembyggda talare, som borde ha rätt OK kraft i basen, men ändå var tunna.

Så det är antagligen hans rum helt enkelt som inte lirar.

Men jag har börjat fundera lite över detta.
Och tänkte som så:
Undrar om alla högtalare (i princip, jag räknar då endast in någorlunda seriösa konstruktioner från någorlunda seriösa tillverkare) låter bra om dom sätts in i ett perfekt rum.
Dom har givetvis lite olika "sound" och ljudsignatur, men inget egentligt fel i återgivningen.

Eller tänker jag alldeles tokigt nu?

Du tänker helt rätt, med reservation att högtalare kan vara hur dåliga som helst, men alla högtalare (som jag har hört) låter fantastiskt mycket bättre i ett akustikreglerat rum av god kvalitet.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-17 19:40

Nej alla högtalare låter självklart inte bra i ett bra rum. En högtalare kan ju vara hur dålig som helst.
Som jag ser det är dock ett bra rum ett måste för att även de bästa högtalarna skall låta riktigt bra.

Dvs den ena får inte vara en flaskhals för den andra utan bägge måste vara lika bra. Det samma är sant för alla andra delar av lyssningskedjan också.

edit: stavning.se
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-10-17 20:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-10-17 20:01

Perfekt rum? Knappast. Rummet och högtalaren fungerar ihop. Akustikreglering som fungerar med en högtalare kan bli helt fel med en annan, bl.a. beroende på spridningsegenskaper.

En högtalare kommer förståss att framstå som bättre om den får bättre förutsätntingar att jobba i.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-17 20:17

Max_Headroom skrev:...
En högtalare kommer förståss att framstå som bättre om den får bättre förutsätntingar att jobba i.

+1
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-17 20:34

Kan en sämre högtalare fås att låta bättre i ett sämre rum?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-17 21:05

Objektivisten skrev:Kan en sämre högtalare fås att låta bättre i ett sämre rum?

Nej, men en sämre högtalare kan fås att låta sämre i ett sämre rum.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-17 21:11

paa skrev:

Nej, ...

Så du menar att en bättre högtalare kan fås att låta sämre i ett bättre rum m a o.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-10-17 21:14

Objektivisten skrev:
paa skrev:

Nej, ...

Så du menar att en bättre högtalare kan fås att låta sämre i ett bättre rum m a o.

Ä välan bara å ställa en ostämd(som vanligt?) SG i närheten . . . typ
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-10-17 23:03

Sämre, kan ibland visa sig att föredragas. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-10-17 23:14

Objektivisten skrev:
paa skrev:

Nej, ...

Lyssna när jag säger nej!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-17 23:19

paa skrev:
Objektivisten skrev:
paa skrev:

Nej, ...

Hur ska jag kunna lyssna utan ett rum?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 23:20

Objektivisten skrev:
paa skrev:
Objektivisten skrev:
paa skrev:

Nej, ...

Hörs fågelkvitter utomhus?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-17 23:29

Flint skrev:
Objektivisten skrev:
paa skrev:
Objektivisten skrev:
paa skrev:

Nej, ...

Skriver fåglar inlägg på internet?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 23:30

Objektivisten skrev:
Flint skrev:
Objektivisten skrev:
paa skrev:
Objektivisten skrev:
paa skrev:

Nej, ...

Skriver fåglar inlägg på internet?

Regelbundet.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-17 23:30

Om jag har en elektrostat eller annan panelhögtalare av bra erkänd kvalitet och en annan med vanliga dynamiska talspole-element också av bra och erkänd kvalitet så kanske dom inte trivs i samma rum, hur jag än försöker göra rummet så det passar båda?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-18 07:03

aisopos skrev:Om jag har en elektrostat eller annan panelhögtalare av bra erkänd kvalitet och en annan med vanliga dynamiska talspole-element också av bra och erkänd kvalitet så kanske dom inte trivs i samma rum, hur jag än försöker göra rummet så det passar båda?

Det kräver lite olika anpassning av rummet för de typer du nämner. När jag efter många år med konventionella framåtstrålande högtalare gick tillbaka till större dipoler av paneltyp, slog det mig att de inte led av rummets brister på samma sätt. Hos mig låter panelerna bättre och den rumsresonans som lådhögtalarna drog igång är som bortblåst. De konventionella lådhögtalarna åkte upp på övervåningen och används till TV:n, i den miljön passar de bättre.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-10-18 10:33

Klart att rum kan påverka massor.
När jag flyttade från villa till lägenhet så kunde jag plocka bort mitt bsc på högtalarna.
Betongväggar och reglade gipsväggar har väldigt olika egenskaper.

Däremot skulle jag vara intresserad av att veta vad trippelgips med däplim och dubbelt reglat med extra "luftspalt" i väggen skulle göra för ljudet.
Dödar det ljudet i rummet lika mycket som det hindrar att ljudet läcker ut till rummet intill?

Akustik är kul och det finns många fallgropar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 13:04

Av någon anledning hittar jag bäst akustik i gamla trävillor, med vinklade väggar och språng. Nästan vad skit som helst låter bra i de miljöerna.

/ B

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2012-10-18 15:57

Känner igen det där Bill,när jag och svågern lyssnade på mina keltik uppe i Haparanda så var det så bra att vi båda fick ett nytt haleluja moment.
I Luleå hos Prometevs lirade det så bra att mina religiösa Linnbröder förklarade mig antikrist när jag lämnade mitt vittnesmål över vad jag hört. (eftersom jag inte lyssnade på rätt sätt,inte hade förstått metoden osv)

Säkert är att ett fungerande rum är grymt viktigt. Haparandabon hade matjord i fickorna. Där var det både lagomt lite "glam"(vette tusan vad man säger söder om Piteå men,ja glam,ni vet eko)lämpligt stumt och tryck ända nerifrån botten.

Bland det bästa jag hört,kåken var byggd på 1950-talet med spontade väggar och sådant väggmaterial som de äldre kallade för "porös" eller tretex.

Vad jag förstod så var Dannes kåk beskaffad på samma vis. Kan erkänna att det har inspirerat mig lite,jag lösvirkesbygger en vinkel på vår lilla kåk och nu blir det gjort efter gammalt recept,porös får jag inte tag på men däremot asfaboard vilken jag upplever sjunger bra mot en hård bakvägg. Ska visst vara lite isolerande också,vi får se,annars så får man väl kånka med sig burkarna till de akustiska Mekkorna när det ska finlyssnas ifall det blir obra.

Föe mycket dämpning är själva döden,totalt omusikaliskt,som att lyssna med stora hörlurar med skallen inlindad i bomull.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 16:42

ivor-isobarik skrev:Föe mycket dämpning är själva döden,totalt omusikaliskt,som att lyssna med stora hörlurar med skallen inlindad i bomull.

Absolut, det är min tanke också. Våra öron/hjärna är inte gjord för att vara i hårt dämpade rum. Att musik låter annorlunda i olika rum är självklart, det gör din och min röst också. Hjärnan kan hantera detta, för detta har vi levt med i hur många tiotusen år som helst.

Att skapa musikrum som är döddämpade för att sedan spela in musiken för detta, det blir inte naturligt. Vi lyssnar aldrig på musik live i sådana miljöer. Hjärnan blir konfunderad och vi kan inte slappna av och njuta. Visst, vi kan sitta en stund och njuta av ljudet, precis som vi kan göra med goda hörlurar. Men det blir aldrig som det levande livet.

Om det som spelas är en fejk av IRL, det må så vara, men då är man ändå i en miljö som man känner igen och (förhoppningsvis) trivs i.

Kommer ni ihåg Cinema 2000 på Gröna Lund? 180 graders surround bio där det spelades häftiga scener från bland annat spårvagnar i San Fransisco. I slutet var det nästan så den stående publiken slängde sig på golvet. Och varför det? Jo, för att syn, hörsel och balanssinne inte kom överens! Det man såg stämde inte med vad som kändes i fötterna.

Så blir det också när man döddämpar ett rum och sedan spelar upp något häftigt. Ljudintrycket speglar inte vad man upplever i övrigt. En kollision helt enkelt som grumlar till det i skallen, hur mycket man ändå försöker intala sig att detta är det rätta.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2012-10-18 17:49

Bill50x:

Ett generalfel är väl att tro att det som sker via stereon är ett musikframförande – det är det inte. Det är om man har tur en uppspelning av ett musikframförande. Tycker man det första förstår jag att man vill ha med mycket rumsklang kanske.

Döddämpade rum har jag inte upplevt så många, däremot flera helt obehandlade.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-18 18:59

Men på något vis måste ju högtalarkonstruktören resonera?

Jag kan inte riktigt tänka mig att han (eller hon) tänker:
"Jag bygger något och så provlyssnar jag på det i ett tomt betongrum i i ett 9-våningshus i något svenskt miljonprogramsområde."

Jag kan liksom inte heller tro att han/hon konstruerar en högtalare så där lite på slump, och sen flyttar runt den färdiga skapelsen i alla möjliga rum och hus för att försöka hitta ett ställe där den låter bra.
Och hittas ett ställe där det låter bra, så:
"Fine, nu är konstruktionen klar, nu ska vi bara få hit utvecklingschefen och få godkänt för produktion!"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 19:03

aisopos skrev:Men på något vis måste ju högtalarkonstruktören resonera?

Jag kan inte riktigt tänka mig att han (eller hon) tänker:
"Jag bygger något och så provlyssnar jag på det i ett tomt betongrum i i ett 9-våningshus i något svenskt miljonprogramsområde."

Så vad ska högtalarkonstruktören göra?
Vad ska denne utgå ifrån och vilken miljö ska denne beräkna att högtalaren används i?

/ B

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-10-18 19:04

Blindtest mellan ett par Genexxa i ett perfekt optimerat rum och dyraste INO systemet i ett värdelöst rum! =D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 19:05

JB skrev:Blindtest mellan ett par Genexxa i ett perfekt optimerat rum och dyraste INO systemet i ett värdelöst rum! =D

Vad är ett perfekt optimerat rum?

/ B

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2012-10-18 19:21

Bill50x skrev:
JB skrev:Blindtest mellan ett par Genexxa i ett perfekt optimerat rum och dyraste INO systemet i ett värdelöst rum! =D

/ B

Ett rum som har optimala mått, har optimalt placerade möbler och är optimalt dämpat för just dom högtalarna

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-18 19:36

JB skrev:
Bill50x skrev:

Ett rum som har optimala mått, har optimalt placerade möbler och är optimalt dämpat för just dom högtalarna

Självklart, precis som en optimal förstärkare är optimal. Men det säger ju nada.

I klartext alltså, hur ser ett optimalt rum ut? Storlek, proportioner, efterklangstid, you-name-it....

Det är ju egentligen ingen idé att diskutera om man inte vet VAD man diskuterar eller hur?

Själv har jag hört bra levande ljud av en transistorradio ett ett helt tomt rum med betongväggar, jag har hört bra ljud med en Philips radio med högtalarna urplockade och monterade i masonitskivor liggande ovanpå apparaten, i en gammal sommarstuga med träväggar och oregelbundna former.

Jag har hört svindyra högtalare/anläggningar låta kass i sk optimerade rum. Några få gånger har jag hört sådana anläggningar låta bra.

Men jag kan inte påstå att en optimerad miljö/rum har varit anledningen. Alltså en miljö som varit behandlad för att möjliggöra välljud.

Så.... vad är ett optimalt rum?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-18 19:51

RogerGustavsson skrev:
Det kräver lite olika anpassning av rummet för de typer du nämner. När jag efter många år med konventionella framåtstrålande högtalare gick tillbaka till större dipoler av paneltyp, slog det mig att de inte led av rummets brister på samma sätt. Hos mig låter panelerna bättre och den rumsresonans som lådhögtalarna drog igång är som bortblåst...

Har samma erfarenhet.
Det tar kanske en tag att vänja sig vid denna helt annorlunda ljudupplevelse, dock.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2012-10-18 20:12

Bill50x skrev:I klartext alltså, hur ser ett optimalt rum ut? Storlek, proportioner, efterklangstid, you-name-it....

Det är ju egentligen ingen idé att diskutera om man inte vet VAD man diskuterar eller hur?

Det där sätter fingret på en svaghet i trådens ursprungsfråga.
Jag förstod att det givetvis skulle falla ner i det resonemanget.

Men ska själva frågan överleva måste vi nog försöka se förbi detta, och mest tänka oss ett generellt akustiskt välbehandlat rum.

Men konstrueras högtalare alls för att låta bra i sådana rum, eller gör högtalarfabrikanterna på andra vis?

Försöker Dali få sina högtalare att låta bra i sparsamt möblerade betongrum, B&W få sina att låta bra i sommarstugor med plankväggar, mission optimerar för engelsk biblioteksmilljö osv?

Eller kan man tänka sig att alla presterar bra, - och som konstruktören tänkt sig, i något generellt rum?

Nästa

Återgå till Generellt om hifi