AudioNet-slutsteg, erfarenheter, tankar, kommentarer.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

AudioNet-slutsteg, erfarenheter, tankar, kommentarer.

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 17:59

Kommer antagligen behöva ett par bra oballade steg framöver, detta tyska märke verkar göra bra prylar. Vad tror ni?

Bild

Bild
Class only looks like arrogance from below.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 18:44

De färgar ljudet så glöm dom. Köp en ofärgad Rotel 1090 istället och du är i audionirvana :wink: 8) .

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 19:02

Callisto skrev:De färgar ljudet så glöm dom. Köp en ofärgad Rotel 1090 istället och du är i audionirvana :wink: 8) .
Hehe, de mäter t.o.m. bättre än Rotel :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 19:09

Rydberg skrev:
Callisto skrev:De färgar ljudet så glöm dom. Köp en ofärgad Rotel 1090 istället och du är i audionirvana :wink: 8) .
Hehe, de mäter t.o.m. bättre än Rotel :D

8O 8O Ett transparent steg som inte låter likadant som ett annat transparent steg 8O 8O . Hur stämmer det 8O . 8)

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-09 19:11

MÄTER sa han ju..
Jasså gör dom 8O

Skapligt, Audionet är ju bara ett litet källarföretag :wink:
Såg ni reportaget i nån svensk tidning...

Såg suspekt ut hehe ..
NN

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 19:13

NNord skrev:MÄTER sa han ju..
Jasså gör dom 8O

Om ett steg är transparent så lär ett steg som mäter bättre inte vara mindre transparent :roll: :wink: .

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-09 19:16

Klart snygga i alla fall.

Källarföretag eller inte spelar väl ingen roll? Det går ju bra att bygga slutsteg i världsklass hemma i huset.

Är dom dyra?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-02-09 19:19

Det jag hört i Audionetväg har varit väldigt bra :D
Har då lyssnat på de stora monoblocken med JM-lab Mezzoutopia
och wadia 861

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-09 19:23

1090 är ju inte HELT transparent.
Det har lite underligeter i basområdet, fast det kan fixas.

Bara de med EXTREMT kapabla lågbassystem läre upptäcka
denna färgning dock :wink:

Och mäta bätre kan det j göra distorsionsmässigt om det nu
va det man menade med "mäter bättre".
Även frekvensgången kan ju bli bättre i basområdet :roll:
NN

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 19:34

NNord skrev:1090 är ju inte HELT transparent.
Det har lite underligeter i basområdet, fast det kan fixas.

Bara de med EXTREMT kapabla lågbassystem läre upptäcka
denna färgning dock :wink:

Och mäta bätre kan det j göra distorsionsmässigt om det nu
va det man menade med "mäter bättre".
Även frekvensgången kan ju bli bättre i basområdet :roll:

Konstigt att de låter olika i karaktär även i mellan och övre register då 8O
Ultimate i Vimmerby har bägge stegen uppkopplade sida vid sida för den som undrar 8) .

Maarten
Rävolutionär

Inläggav Maarten » 2005-02-09 20:36

En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.

Jag antar av detta att Audionet inte låter något vidare.... även om det inte är någon F/E-lyssning utförd i detta fall.
Gissningsvis skulle dock Audionetsteget färga rätt kraftigt i ett sådant test :wink:
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 20:37

NNord skrev:MÄTER sa han ju..
Jasså gör dom 8O

Skapligt, Audionet är ju bara ett litet källarföretag :wink:
Såg ni reportaget i nån svensk tidning...

Såg suspekt ut hehe ..

AudioNet AMPII har sin högsta överton (1 kHz, 25w, 4 Ohm) på 0,00009%, precis så de kunde mäta den, knappt inga andra övertoner synbara . Dämpfaktor långt över 1000 över hela audioområdet (labrekord tydligen).

"Geräuschspannungabstand" (fritt översatt: brusspänningsavstånd): 114 dB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 20:39

markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.

Jag antar av detta att Audionet inte låter något vidare.... även om det inte är någon F/E-lyssning utförd i detta fall.
Gissningsvis skulle dock Audionetsteget färga rätt kraftigt i ett sådant test :wink:
:?: :?: :?:
Skulle förvåna mig väldigt om AudioNet skulle färga kraftig, alla parametrar som jag sett har iallafall varit i sin ordning. De ska ju dessutom ha lägre dist. än t.o.m. Halcro 8O

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 20:42

markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.

Tillåt mig att skratta :D .
Om så vore fallet så förtäljer inte historien vad för försteg som användes. Antagligen sämsta tänkbara :D .
Bilda en egen uppfattning och åk och lyssna istället för att lita på skrönor :D :D .

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-09 20:45

Dom mer kunniga brukar ju hävda att mätvärden och lyssningsintryck i regel hänger ihop. Troligen gäller detta även för AudioNet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-09 20:46

Rydberg skrev:

Skulle förvåna mig väldigt om AudioNet skulle färga kraftig, alla parametrar som jag sett har iallafall varit i sin ordning. De ska ju dessutom ha lägre dist. än t.o.m. Halcro 8O
Har du sett mätningar på alla viktiga parametrar då? Som påverkar ljudet hörbart alltså. Man kan ju inte komma och påstå att 0.01% eller 0.00009% harmonisk dist spelar så stor roll i praktiken. ..eller någon som helst roll egentligen. Låter som en tysk perfektionistist med lite tvångstankar har designat den förstärkaren. :wink: Nä, jag skojjar bara. :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 20:49

Martin skrev:
Rydberg skrev:

Har du sett mätningar på alla viktiga parametrar då? Som påverkar ljudet hörbart alltså. Man kan ju inte komma och påstå att 0.01% eller 0.00009% harmonisk dist spelar så stor roll i praktiken. ..eller någon som helst roll egentligen. Låter som en tysk perfektionistist med lite tvångstankar har designat den förstärkaren. :wink: Nä, jag skojjar bara. :D

Distorsionsspektrat hos övertonerna har definitivt påverkan på ljudkaraktären 8) .

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-09 20:51

Callisto skrev:
Martin skrev:
Rydberg skrev:

Distorsionsspektrat hos övertonerna har definitivt påverkan på ljudkaraktären 8) .
Menar du att det är något som alltid gäller eller? Jag var iofs rätt mycket mer specifik än så...
Du är naturligtvis välkommen att detektera 0.01% dist. Lycka till!
Senast redigerad av Martin 2005-02-09 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 20:52

Martin> :lol:

Men de norma kvalitetsparamterarna: THD, Utgångsimpedans (dämpningsfaktor), stigtid, brus, effekt, är iallafall i sin ordning. Att det skulle kunna färga starkt finns det ingen antydan till när man betraktar denna samling parametrar iallafall. Förvisso finns det ju massa parametrar till att kolla på....

Att en Denon förstärkare som mäter klart sämre skulle låta mycket mer naturligt låter som ren inbillning (placebo). Ett starkt harmoniskt övertonsspektra brukar ju iof låta subjektivt mer "naturligt" 8)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 20:54

Ear skrev:Det jag hört i Audionetväg har varit väldigt bra :D
Har då lyssnat på de stora monoblocken med JM-lab Mezzoutopia
och wadia 861
Trevligt :D Ungefär hur skulle du karakterisera ljudet från dem? (Om du kan)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-09 20:56

Rydberg skrev:Martin> :lol:

Men de norma kvalitetsparamterarna: THD, Utgångsimpedans (dämpningsfaktor), stigtid, brus, effekt, är iallafall i sin ordning. Att det skulle kunna färga starkt finns det ingen antydan till när man betraktar denna samling parametrar iallafall. Förvisso finns det ju massa parametrar till att kolla på....

Att en Denon förstärkare som mäter klart sämre skulle låta mycket mer naturligt låter som ren inbillning (placebo). Ett starkt harmoniskt övertonsspektra brukar ju iof låta subjektivt mer "naturligt" 8)
Jag kan tänka mig att Denonen låter bättre, inte för att man kan påstå att den har ett starkt harmoniskt spektra, tvärtom är det fullt tillräckligt lågt. Jag förutsätter det inte men en ofta väldigt hörbar parameter fattas ju (tex): Frekvensrespons!

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 20:58

Martin skrev:
Rydberg skrev:Martin> :lol:

Jag kan tänka mig att Denonen låter bättre, inte för att man kan påstå att den har ett starkt harmoniskt spektra, tvärtom är det fullt tillräckligt lågt. Jag förutsätter det inte men en ofta väldigt hörbar parameter fattas ju (tex): Frekvensrespons!

Frequenzgang 0 - 300.000 Hz (-3 dB)

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 20:59

Martin skrev:
Menar du att det är något som alltid gäller eller?

Svar: JA
Även små dist.bidrag i form av ett harmoniskt övertonsspektra ger faktiskt ett mycket trevligt ljud à la "värmekraktär".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-09 21:04

Var hittar man mätningar på Audionet? 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 21:05

Morello skrev:Var hittar man mätningar på Audionet? 8)

Hittar inte mycket på nätet, kollar själv i en gammal Stereoplay-tidning :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-09 21:07

Callisto skrev:
Martin skrev:

Även små dist.bidrag i form av ett harmoniskt övertonsspektra ger faktiskt ett mycket trevligt ljud à la "värmekraktär".
Är du helt säker att det alltid gäller? Det finns alltså inte en gräns för hur mycket dist som är hörbart?

Då kommer den naturliga följdfrågan: Vad klassas som små bidrag?

Användarvisningsbild
Ear

Inläggav Ear » 2005-02-09 21:22

"Trevligt Ungefär hur skulle du karakterisera ljudet från dem? (Om du kan)"
Det får ju bli den sammanlagda kombinationen som gäller här.Enkelt utryckt:Neutralt med bra punch och som det verkade obegränsat med kraft men ändå lugnt och sansat med mycket bra svärta. Inga tendenser till vasshet eller för soft (tråkigt) heller för den delen

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-02-09 21:37

Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:

Är du helt säker att det alltid gäller? Det finns alltså inte en gräns för hur mycket dist som är hörbart?

Säg att första övertonen i distspektrat ligger på ca -60 dB och att de övriga "topparna" i det harmoniska övertonsspektrat avtar ned till -110 dB. Detta "formar" ljudet mot det varmare. Alla småtoppar ger sitt bidrag även att de ligger så pass lågt i dB.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-09 21:48

Ear skrev:"Trevligt Ungefär hur skulle du karakterisera ljudet från dem? (Om du kan)"
Det får ju bli den sammanlagda kombinationen som gäller här.Enkelt utryckt:Neutralt med bra punch och som det verkade obegränsat med kraft men ändå lugnt och sansat med mycket bra svärta. Inga tendenser till vasshet eller för soft (tråkigt) heller för den delen
Förstår att det är svårt att utifrån en kedja säga något om just slustegen men de verkar inte falla igenom iaf :)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-09 21:53

Callisto skrev:
Martin skrev:
Callisto skrev:
Martin skrev:

Säg att första övertonen i distspektrat ligger på ca -60 dB och att de övriga "topparna" i det harmoniska övertonsspektrat avtar ned till -110 dB. Detta "formar" ljudet mot det varmare. Alla småtoppar ger sitt bidrag även att de ligger så pass lågt i dB.

Hur kan du vara så säker på det? Psykoaustiska rön säger något helt annat. Tex att första övertonen är svårare att höra pga av att grundtonen överröstar. Har du provat att lyssna på olika mycket dist och jämföra? Alltså när allting annat är samma enda skillnaden är mängden dist. Det är betydligt lättare att höra dist med enstaka sinustoner än med musik tex. Jag tror inte du skulle höra skillnad mellan 0.01% och 0.001% dist.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi