Är sterion en (bland annat) imponator-grej?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Är sterion en (bland annat) imponator-grej?

Inläggav Strmbrg » 2012-10-28 09:30

Jag minns hur jag - mycket förväntansfullt - lät kompisar avlyssna min stereo.

Jag kommer ihåg att jag för det mesta tyckte att det lät SÄMRE när jag hade besök, och skulle demonstrera stereon, än då jag lyssnade för mig själv i lugn och ro.

Jag satt väl på spänn, lite orolig för omdömet om ljudet.
Hade jag kanske valt fel låt? Även låtvalet kunde bli en besvärande grej. Det gällde ju att träffa rätt från början.

Oftast - nä, alltid - spelade jag någon musik med mycket bas, attack och snärt. Åtminstone så tyckte jag väl att jag gjorde det.
Det var ju STEREON som skulle bedömas.
Då fick man välja musiken efter syftet.
Bedömningen gick primärt ut på att visa vad apparaturen klarade av och mäktade med.
Huruvida apparaturen grejade finliret och smådetaljerna var väl inte det som var mitt huvudfokus. Nej, det handlade ju om att dema sådant som kompisen garanterat skulle reagera på.
Inte somna av.

Oron var alltid mer eller mindre närvarande:
Vad skulle han (dom) tycka?
Han säger ju ingenting... och nu har jag ju spelat snart en minut av det här häftiga spåret...
Byta platta?..

"Mellanregistret är ju fint."
Ja, det var en både ganska vanlig, och samtidigt ganska nedslående kommentar. Ty, jag tolkade SJÄLVKLART den kommentaren som en outtalad dom över hur diskanten, och framförallt BASEN lät.

Senare på kvällen, när kompisen gått, dök funderingarna upp:
Är det placeringen av högtalarna?
Kan jag fixa lite med rummet kanske?
Eller skall jag köpa nya högtalare till helgen?..
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-10-28 09:42

Demojävulen har drabbat de flesta av oss någon gång. Lev med det.

Det är skönt att göra bort sig, som Beppe sa'!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-28 10:06

Så är det ganska ofta för mig. När jag sitter mol allena och lyssnar så leviterar jag en smula. När samma musik spelas upp för en liten grupp kan jag själv tycka att det inte låter så märkvärdigt. Antagligen för att den lilla gruppen inte är särskilt intresserad. Då är det desto roligare när anläggningen står på som bakgrundsmusik i samband med att någon ska fotas t ex och hen uttrycker sitt spontana gillande. Brukar i förbifarten nämna att de faktiskt lyssnar på världens bästa högtalare... bara så de ska veta liksom. Något att berätta för barnbarnen *s*

Ibland får jag besök av genuint ljud- och musikintresserad polare och då låter allt bra, men om något går fel, t ex dataöverföringen börjar hacka eller inte vill komma igång alls så kan man vara säker på att det är just när man ska göra en "show". Demodjävulen är inget helt ovanligt fenomen i några sammanhang. Så skulle jag t ex göra helikoptern när jag hade en modell i studion och den bara kraschade...

Bild

Skrev jag göra? Menar förstås köra!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-10-28 11:13

Som allt annat så har det till 90% med inställning att göra.
Detta måttot bör du testa:
Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-28 11:24

Strmbrg skrev:"Mellanregistret är ju fint."
Ja, det var en både ganska vanlig, och samtidigt ganska nedslående kommentar. Ty, jag tolkade SJÄLVKLART den kommentaren som en outtalad dom över hur diskanten, och framförallt BASEN lät.

Var glad att kommentaren inte var "det låter ju i alla fall" :wink: .
Om det var Maggisarna du demade så kan jag förstå deras reaktion. Gemene man tror ofta att en bra bas är detsamma som mycket bas. Dvs onyanserad och smällande "bilstereobas" där det inte går att urskilja om det är trummor eller en ståbas som spelar.

hifikg skrev: Så skulle jag t ex göra helikoptern när jag hade en modell i studion och den bara kraschade...

Skrev jag göra? Menar förstås köra!

Modellen kanske inte hade uppskattat den andra varianten av "helikoptern" :D
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-28 11:40

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev:"Mellanregistret är ju fint."

...
Om det var Maggisarna du demade så kan jag förstå deras reaktion. ...

Nä, det är et omdöme jag fått ganska ofta. Kanske speciellt förr, då man var ung och naturligtvis även ens kompisar var det.

Lite kaxig elakhet var det nog alltid i bakgrunden.
Den som kunde spela högst, hårdast och så vidare, var ju lite kung i hifinördarnas land.

Sedan, många år senare faktiskt, när jag och kompisarna började lyssna på "klassiskt", så dök ofta påtagliga tillkortakommanden upp i de anläggningar som var "häftigast".
Det lät ofta oupplöst, hårt, trångt och "tutigt" och inte alls speciellt "imponerande".

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-28 17:05

jo visst är stereon en imponatorgrejj, så är även musiken, man är en råtönt om man gillar dansband, och man är en råtönt om stereon är ett plastpaket från siba, men man är lite cool om man är galen nog att köra en fransk bil

det gäller att vara cool och snygg i världen annars är det godnatt bland tjejjerna
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-10-28 21:36

hifikg skrev:... Så skulle jag t ex göra helikoptern när jag hade en modell i studion och den bara kraschade...

Tur, i alla fall, att inte helikoptern kraschade :D .

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2012-10-29 11:43

Jag tänkte dela med mig av en hemlis.... Det är väldigt få tjejer som blir "impade" av en stereoanläggning.

Jag tror chansen ökar markant om man lagar en bra middag att avnjuta samtidigt som man lyssnar på musiken. ;)

P.S. Själv har jag inte pengar nog för att komma i närheten av mina bekantas kaliber när det gäller elektronik. Så, jag bygger själv och hoppas komma i närheten... D.S.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-29 12:17

markusA skrev:Jag tänkte dela med mig av en hemlis.... Det är väldigt få tjejer som blir "impade" av en stereoanläggning.

Jag tror chansen ökar markant om man lagar en bra middag att avnjuta samtidigt som man lyssnar på musiken. ;)

P.S. Själv har jag inte pengar nog för att komma i närheten av mina bekantas kaliber när det gäller elektronik. Så, jag bygger själv och hoppas komma i närheten... D.S.

Detsamma gäller kameror. De flesta "normala" människor bryr sig föga om vad kameran kostar, eller ens har för prestanda. De vill se bilderna. Dessutom är de betydligt mer överseende med t ex en avklippt tå än "riktiga" fotografer. När jag får besök av kvinnliga modeller i mitt lyssningsrum/studio är det alltid bara den manliga följeslagaren som intresserar sig för prylarna. Tjejen gillar bilderna och kan även uttrycka sitt gillande av musiken och kanske även ljudet ibland, men prylarna imponerar icke!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-10-29 12:19

markusA skrev:Jag tänkte dela med mig av en hemlis.... Det är väldigt få tjejer som blir "impade" av en stereoanläggning.

Precis, men kan man lira gitarr och sjunga så är det ingen nackdel :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-29 12:46

petersteindl skrev:

Precis, men kan man lira gitarr och sjunga så är det ingen nackdel :)

Nej, det vet ju alla hur lätt damer faller för div. kulturyttringar, konstnärer står högt i kurs. I varje fall ett tag, de herrarna brukar efteråt dra rätt snabbt...

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-29 15:31

Fick en plötslig lust att lyssna på Magnus Uggla och Trubaduren, http://www.youtube.com/watch?v=gzuOAtDd8Yc

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2012-10-29 16:45

Brudar gillar stereon om den är snygg. 8)

Bild
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-29 16:58

Sanny_X skrev:Brudar gillar stereon om den är snygg. 8)

Precis, varför tror ni får Fabio får så många brudar för, va?

http://www.martinloganowners.com/forum/attachment.php?attachmentid=15437&stc=1&d=1335671475
Senast redigerad av Objektivisten 2012-10-29 17:00, redigerad totalt 1 gång.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-29 16:59

Bild

Speciellt om man har en motorsåg som extra övertalning.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-29 17:15

Jag har träffat en, hon köpte faktiskt ett par MGIIA av mig. De flesta tycks dock vara fullständigt ointresserade av dessa för oss så viktiga "vuxnas-leksaker".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-10-29 17:21

"Vad är det där för (jävla) dörrar?" Fick jag som kommentar då jag för många år sedan hade kånkat hem ett par gamla MGII och ställt ut - typ - mitt i rummet.

Dåligt lät det, och sjuk möblering blev det.
Som tur var var det kommenterande fruntimret utan vetorätt.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2012-10-29 17:21

Objektivisten skrev:

Precis, varför tror ni får Fabio får så många brudar för, va?

http://www.martinloganowners.com/forum/attachment.php?attachmentid=15437&stc=1&d=1335671475

Ja, inte är det för ett ombonat lyssningsrum i alla fall.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-29 17:27

Strmbrg skrev:"Vad är det där för (jävla) dörrar?" Fick jag som kommentar då jag för många år sedan hade kånkat hem ett par gamla MGII och ställt ut - typ - mitt i rummet.

Dåligt lät det, och sjuk möblering blev det.
Som tur var var det kommenterande fruntimret utan vetorätt.

:D :lol: , ja den kommentaren har man väl hört några gånger under alla år med paneler. Många förstår knappt att det är högtalare.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-29 19:25

Panelguy skrev:... :D :lol: , ja den kommentaren har man väl hört några gånger under alla år med paneler. Många förstår knappt att det är högtalare.

Så ere med Carlsson också ibland...

Bild

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-10-29 19:39

hifikg skrev:
Panelguy skrev:... :D :lol: , ja den kommentaren har man väl hört några gånger under alla år med paneler. Många förstår knappt att det är högtalare.

Så ere med Carlsson också ibland...

Bild

Du tycks ha ett trevligt "arbete" :wink:

Återgå till Generellt om hifi