Almen skrev:Harryup skrev:För att förenkla för Niklas då, nämn den stereo som går att ställa på scen och den skall låta och fungera som ett pa.
Det var inte alls frågeställningen: "visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där."
Alltså: 1) gör en inspelning i replokalen av Marshall-stacken, och 2) spela upp den i en anläggning hemma hos någon så att man tror att man är i replokalen.
Som jag ser det är det två frågor.
Den ena är frågan i ämnesrubriken, om det finns en HiFi-anläggning på Faktiskt.se? Svaret på den frågan är nog JA. Många anläggningar i våra lyssningsrum klarar bra av att återge det som finns på mediet, så som det var tänkt att låta ur masterteknikers perspektiv (därmed inte sagt att det var så musikerna ville det skulle låta, eller vi, lyssnare).
Den andra frågan, om det finns anläggningar som kan återge ljudet från replokalen, är nog knivigare att svara ja på. Min erfarenhet är att man behöver ha pro-högtalare för att få tillräcklig dynamik i dom flesta register. Jag tror ett ljudtryck i midbas och mellanregister, motsvarande det i en replokal, skulle knäcka Ino/Carlsson, mfl.
För dom flesta lyssnare är dock den andra frågan irrelevant. Inte många sitter 1 meter från virvelkaggen på en konsert. Så ser inte en naturlig lyssning ut. Vi gjorde många spelningar på mindre pubar och liknande. i många fall var det svårt att få ner ljudnivån till en acceptabel nivå (för publiken). Det blev alldeles för högt, trots att nivån då låg långt under den i replokalen. Svårast var det för trummisen, som då fick hålla igen slagen.