Hifianläggning, finns det en sådan på Faktiskt.se

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Hifianläggning, finns det en sådan på Faktiskt.se

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:11

NiklasF skrev:
Nattlorden skrev:
NiklasF skrev:Kan du inte visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där.

Seriöst nu alltså...

Det seriösa svaret är - kan du fixa en bra inspelning av det till att börja med? Utan det går det ju definitivt inte.

Det finns ingen hifianläggning här inne alltså, iom att man inte ens kan fånga upp true to source.

Sicket antiklimax det blev.

Jag och Nattis blev offtopic i vanlig ordning, så startade en ny tråd.
Senast redigerad av Evil_Homer 2012-12-19 11:15, redigerad totalt 1 gång.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-19 11:12

Jag tror absolut att nattlorden har en poäng. Det är minst lika mycket inspelningarnas som uppspelningsriggens fel att det inte låter precis som live.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-12-19 11:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-19 11:16

Jag skulle tro att en konsthuvudinspelning återgivet via hörlurar skulle kunna fixa saken! Ev. kombinerat med en sub under soffan.

PS. Ett annat sätt är väl att helt enkelt spela in signalen till PA:t (om sådant finns) och använda rock-PA!
Senast redigerad av PerStromgren 2012-12-19 11:18, redigerad totalt 1 gång.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:16

Gjorde om första inlägget så mitt och nattis snack kom med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 11:21

NiklasF skrev:Det finns ingen hifianläggning här inne alltså, iom att man inte ens kan fånga upp true to source.

Sicket antiklimax det blev.

Nu tolkar du som fan själv. Med tanke på att folk bygger anläggningar som skall kunna spela allt som ligger på mediat, så är det högst troligt att det skulle gå bra, men materialet att spela upp måste ju finnas.

Att skivor som släpps är rattade på annat sätt än hur det låter om de spelar live är liksom inte uppspelningsanläggningens fel.
Senast redigerad av Nattlorden 2012-12-19 11:23, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 11:22

Detta får mig att fundera på två saker:

1. Är trådskaparen medveten om ljudnivån på en fullt utstyrd Marshall 4-12:a? Det går inte att återge fullt ut hur en gitarrstärkare beter sig, speciellt inte sekundrarna innan rökdöden då den låter som bäst. Man måste uppleva det PÅ en scen, inte framför den, med lådan uppmikad. Många skulle utbrista i att det där går ju för faan inte att lyssna på.

2. Man kanske rentav skulle spela in en gitarrstärkare på full pedal, bara för sakens skull. Kanske inte en 4-12:a, men ändå. Men med tanke på #1 så kanske det går bort.

Edit:
Elgitarrmusik innebär att soundet är inte bara hur gitarrlådan låter, utan hur man mikat upp den, vilka kompressorer som finns i hela kedjan. Man kan se det som att elgitarr och stärk är bara en del av instrumentet, surprise surprise.

Håller man med mitt perspektiv så kan de flesta anläggningar klara av denna enkla uppgift.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:29

Så det är alltså det på skivan som skall återges, inte att det skall låta som det som spelades in för det går inte?

Målar upp det ganska hårt, men tror att ni är med på hur jag menar.

Går det inte att spela in så att det låter som om man vore där, eller är våra anläggningar för dåliga helt enkelt?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-12-19 11:33

Haha, Marshall-volym på fullt ställl i en bostad! Glöm det. Jag kunde inte ens styra ut min rörtopp till behaglig klippning i replokalen utan att bli typ döv innan när jag hade 4x12:a.

De är gjorda för stora lokaler/scen.

I en replokal räcker en 1x12 med 30-60W för tillräcklig volym, i en bostad naturligtvis mycket mindre. Ca. 5W är nog max om man skall spela gitarr med rörstärkare i ett bostadsrum.

Alltså, löjligt med en HiFi-anläggning som skall kunna återge en Marshall-vägg ...

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:35

xeizo skrev:Haha, Marshall-volym på fullt ställl i en bostad! Glöm det. Jag kunde inte ens styra ut min rörtopp till behaglig klippning i replokalen utan att bli typ döv innan när jag hade 4x12:a.

I en replokal räcker en 1x12 med 30-60W för tillräcklig volym, i en bostad naturligtvis mycket mindre. Ca. 5W är nog max om man skall spela gitarr med rörstärkare i ett bostadsrum.

Alltså, löjligt med en HiFi-anläggning som skall kunna återge en Marshall-vägg ...

Vi säger den där lilla 12" 30-60w då, har du hört en sådan återgetts på ett trovärdigt sätt i en anläggning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 11:37

NiklasF skrev:Så det är alltså det på skivan som skall återges, inte att det skall låta som det som spelades in för det går inte?

Det är det enda du har att tillgå. Någon psykiskt medium är inte inblandat. Har man förstört något på vägen så är det förstört. Enda sättet något sådant skulle kunna kompenseras för vore om det vore förstört på exakt samma sätt på alla plattor, men det är det inte.

Men ta och lyssna på något som är riktigt bra inspelat och spela upp på en riktigt bra anläggning. "Jazz på Stampen" t.ex. Härlig atmosfär och riktigt bra bett i blåset när det tas i.

NiklasF skrev:Går det inte att spela in så att det låter som om man vore där, eller är våra anläggningar för dåliga helt enkelt?

Nu blandar du äpplen och päron. Det är inte våra anläggningar som spelar in det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 11:41

xeizo skrev:Haha, Marshall-volym på fullt ställl i en bostad! Glöm det. Jag kunde inte ens styra ut min rörtopp till behaglig klippning i replokalen utan att bli typ döv innan när jag hade 4x12:a.

Fast han frågar inte om man kan få stereon att fysiskt spela som det hade gjort med en Mashall i ditt rum på samma avstånd. Han frågar efter att replikera ljudet där han står en bra bit längre ifrån, dvs. inklusive rummet, dämpning som övrig publik innebär, bakgrundssorl och allt annat. Har han hörselproppar i vid tillfället så behöver ju mikrofonen dämpas på samma sätt som propparna gör, för det är ju inte meningen att ha sådan i vid uppspelningen sen.
Senast redigerad av Nattlorden 2012-12-19 11:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-12-19 11:41

NiklasF skrev:

Vi säger den där lilla 12" 30-60w då, har du hört en sådan återgetts på ett trovärdigt sätt i en anläggning.

Nej, jag har aldrig använt en stereo på lika hög volym som det är i en replokal!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 11:42

NiklasF skrev:Så det är alltså det på skivan som skall återges, inte att det skall låta som det som spelades in för det går inte?

Målar upp det ganska hårt, men tror att ni är med på hur jag menar.

Går det inte att spela in så att det låter som om man vore där, eller är våra anläggningar för dåliga helt enkelt?

Med elektromekaniskt framställd musik så är det svårt att säga vad som lät vad från början. En gitarrstärkare låter ofta inte rock om den är oprocessad via mikrofoner, kompressorer etc. Speciellt inte en Marshall 4-12;a. De spelas tex in i särskilda rum för att just spara hörseln. De beamar en riktigt elak diskant rakt fram, och den hörs inte på inspelningen för det är inte det soundet man vill ha. Man har ofta ett par-tre mikrofoner på en låda, ofta olika typer för deras egensound. En är placerad på håll; en är riktad mot ett elements mitt, snett invinklad; en är riktad mot konen lite off-axis. Dessa kombineras för att få rätt sound.

VOX AC30 tex, har ett on-axis-ljud som kan skära i titan. Outhärdligt! Så ofta på scen så riktar man den bort från publik och framförallt från de andra stackarna på scenen. Men lyssnar man på den vid sidan av är den gudomlig.

Om det skall låta som det gör i verkligheten så krävs det rätt val av förstärkare, och placering av låda. Men det är rätt sällan man bara mikar upp sången i såna sättningar, och låter gitarrstärkarna låta för sig själva. Ofta är de för små och sprider för dåligt för att publiken skall höra dem på rätt sätt, annars är de helt enkelt för aggressiva och högljudda när de presterar som bäst.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 11:46

Ok, ljudet ifrån en trumpet eller elgura går det att spela in på ett såpass bra sätt så att det låter som när man var där och lyssnade?

Ok, finns det någon anläggning som kan spela upp detta?

Om inte, vad är då allt detta med hifi och snacket om att det skall låta äkta.

Om dessa saker finns, så vill jag gärna lyssna.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 11:49

Det går, men det är inte direkt förenligt med lyssning i bostad. Valfritt högljutt PA borde kunna fixa biffen.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 11:51

Vee-Eight skrev:Valfritt högljutt PA borde kunna fixa biffen.

Menar du att valfritt högljutt PA är så transparent att det inte skulle låta "dubbleringskonstigt" om du spelade upp en inspelning av ett valfritt högljutt PA genom dem?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-12-19 12:00

Nattlorden skrev:
Vee-Eight skrev:Valfritt högljutt PA borde kunna fixa biffen.

Menar du att valfritt högljutt PA är så transparent att det inte skulle låta "dubbleringskonstigt" om du spelade upp en inspelning av ett valfritt högljutt PA genom dem?

Du menar live-inspelningar? Jodå, absolut. Om man behandlar rummet där man sitter så inte det bidrar med hyss. PA-högtalares tonala karaktär är inte mkt till att bry sig om i sammanhanget, då live-upptagningar i sig är rätt grovt tillyxade.

Ledordet är nog ljudtryck.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 12:04

Vee-Eight skrev:Du menar live-inspelningar?

Nej, jag menar en så nära perfekt inspelning från Niklas_F's lokal som går att göra, för att sedan kunna spela upp det så Niklas_F upplever det likadant hemma hos någon.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-19 12:05

NiklasF skrev:

Men frågan är hur du vill att den skall vara inspelad. En mick hängande framför i en torr studio, eller två mikrofoner 7 m ifrån i en stor lokal? Vill du återskapa förstärkaren i vardagsrummet eller vill du återskapa det som det låter i en livesituation?

Ingetdera kommer dock att vara något stort problem att återge för en stor del av anläggningarna som innehas av forumdeltagare.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-19 12:20

Håller med V8 om det mesta han skriver här men förstår också Niklas fråga. Tror inte det är HiFi-anläggningen som är begränsande här utan inspelningstekniken.

Vevade igång min gamla rörhög (1x12 typ AC30) igår för att lägga ett par riff på en låt. Rattade till en inställning som lät riktigt fett. 8) Ställde en LA CM2 en bit ifrån och spelade sedan in det hela.

Blir lika förvånad varje gång över hur ren inspelningen låter trots att monitorerna spelar i samma rum... :roll: I "skarpt läge" kan man naturligtvis rigga skogar av mikrofoner och komma lite närmare det upplevda ljudet men det ska ju liksom "bli av"!

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-12-19 12:24

Om du vill lyssna på Marshallförstärkaren som den låter i replokalen tycker jag att du ska promenera dit och lyssna.

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-12-19 12:26

Almen skrev:
NiklasF skrev:

Men frågan är hur du vill att den skall vara inspelad. En mick hängande framför i en torr studio, eller två mikrofoner 7 m ifrån i en stor lokal? Vill du återskapa förstärkaren i vardagsrummet eller vill du återskapa det som det låter i en livesituation?

Ingetdera kommer dock att vara något stort problem att återge för en stor del av anläggningarna som innehas av forumdeltagare.

Spelar ingen större roll vart det är inspelat, jag vill höra en anläggning/inspelning som klarar av att återge det som om man var där.

Sen om det är ullevi eller garagelokalen det görs i spelar ingen roll, jag har inte hört anläggning/inspelning som ens kommer nära något av ställena.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-12-19 12:34

NiklasF skrev:
Almen skrev:
NiklasF skrev:

Spelar ingen större roll vart det är inspelat, jag vill höra en anläggning/inspelning som klarar av att återge det som om man var där.

Sen om det är ullevi eller garagelokalen det görs i spelar ingen roll, jag har inte hört anläggning/inspelning som ens kommer nära något av ställena.

Nu envisas du utan att ha läst vad som har skrivits för att hålla liv i din fråga! ;-) Hifi-anläggningen klarar mycket väl av att återge det som spelats in. Det är nämligen långt från den upplevelse du får när du står bredvid stärkaren!^^

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-12-19 12:37

För att förenkla för Niklas då, nämn den stereo som går att ställa på scen och den skall låta och fungera som ett pa.

Tycker NiklasF's fråga är ganska enkel, glöm kavlite'n på det inspelade, förutsätt att det är 100% bra så att bara frågan om anläggningen återstår.

Min gissning är att till att börja med kommer stereon gå för djupt i frekvens vilket gör att man får med en del ljud som inte borde finnas om man spelar live. Dessutom kommer stereon storkna över tiden då värmen i högtalarna inte kommer kylas bort på ett riktigt sätt. Tror också att man kommer får problem med att kontrollera spridningen.

Men annars ni alla som svarar att det inte går för att det går inte att spela in, menar ni att det inte behövs särskilt "transparenta" anläggningar eftersom det aldrig kommer bli som på riktigt?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-12-19 12:41

Harryup skrev:Men annars ni alla som svarar att det inte går för att det går inte att spela in, menar ni att det inte behövs särskilt "transparenta" anläggningar eftersom det aldrig kommer bli som på riktigt?

Absolut inte. Men man måste ju börja i rätt ända och steg ett är ju att förutsättningarna för uppspelning måste finnas på mediat. Är det redan kört innan man börjar så är det ju självklart att det inte blir önskat slutresultat.

Är mediat rätt, så kan man ge de ett försök och se hur bra det kan bli och då är det ju så transparent anläggning som möjligt som behövs.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-19 12:54

NiklasF skrev:
Almen skrev:
NiklasF skrev:

Om du fixar en inspelning som du är nöjd med så fixar jag uppspelning. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-19 13:35

Harryup skrev:Min gissning är att till att börja med kommer stereon gå för djupt i frekvens vilket gör att man får med en del ljud som inte borde finnas om man spelar live.

Hur menar du här? Bara för att en anläggning är bredbandig kommer den ju inte att börja producera ljud som inte finns på inspelningen av sig själv.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

lech
inaktiv

Inläggav lech » 2012-12-19 13:41

NiklasF kanske inte gillar genre'n men här är en som är inspelad i hans närömråde och erkänt bra av Musiker, Producenter , Hifi maffian......

Almen mf.l har lyssnat på den genom bl.a min anläggning.

Bild

Den kommer från Slussens Pensionat på Orust.

//Lech

Bild
Senast redigerad av lech 2012-12-19 14:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-12-19 13:51

Harryup skrev:För att förenkla för Niklas då, nämn den stereo som går att ställa på scen och den skall låta och fungera som ett pa.

Det var inte alls frågeställningen: "visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där."

Alltså: 1) gör en inspelning i replokalen av Marshall-stacken, och 2) spela upp den i en anläggning hemma hos någon så att man tror att man är i replokalen.

Användarvisningsbild
miaber

Inläggav miaber » 2012-12-19 14:38

Almen skrev:
Harryup skrev:För att förenkla för Niklas då, nämn den stereo som går att ställa på scen och den skall låta och fungera som ett pa.

Det var inte alls frågeställningen: "visa mig en anläggning här inne på faktiskt som klarar av återge ljudet ifrån replokalen då dom river loss med Marshall 4x12 så att det låter som om du vore där."

Alltså: 1) gör en inspelning i replokalen av Marshall-stacken, och 2) spela upp den i en anläggning hemma hos någon så att man tror att man är i replokalen.

Som jag ser det är det två frågor.

Den ena är frågan i ämnesrubriken, om det finns en HiFi-anläggning på Faktiskt.se? Svaret på den frågan är nog JA. Många anläggningar i våra lyssningsrum klarar bra av att återge det som finns på mediet, så som det var tänkt att låta ur masterteknikers perspektiv (därmed inte sagt att det var så musikerna ville det skulle låta, eller vi, lyssnare).

Den andra frågan, om det finns anläggningar som kan återge ljudet från replokalen, är nog knivigare att svara ja på. Min erfarenhet är att man behöver ha pro-högtalare för att få tillräcklig dynamik i dom flesta register. Jag tror ett ljudtryck i midbas och mellanregister, motsvarande det i en replokal, skulle knäcka Ino/Carlsson, mfl.

För dom flesta lyssnare är dock den andra frågan irrelevant. Inte många sitter 1 meter från virvelkaggen på en konsert. Så ser inte en naturlig lyssning ut. Vi gjorde många spelningar på mindre pubar och liknande. i många fall var det svårt att få ner ljudnivån till en acceptabel nivå (för publiken). Det blev alldeles för högt, trots att nivån då låg långt under den i replokalen. Svårast var det för trummisen, som då fick hålla igen slagen.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi