Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Frågan gällde skivspelaren, B.
Jag lyfter av tallriken på min Thorens 150:a då och då och dammar med mikrofiberduk. Kanske torkar jag av SME-armen också, försiktigt. Detta behöver dock inte göras så ofta, eftersom jag har glädjen att ha plexihuv på skivspelaren. Den får sig en omgång med (den torra) mikrofiberduken avsevärt oftare!
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Frågan gällde skivspelaren, B.
Jag lyfter av tallriken på min Thorens 150:a då och då och dammar med mikrofiberduk. Kanske torkar jag av SME-armen också, försiktigt. Detta behöver dock inte göras så ofta, eftersom jag har glädjen att ha plexihuv på skivspelaren. Den får sig en omgång med (den torra) mikrofiberduken avsevärt oftare!
Det tror jag också men produkten det är länkat till ger snarare uppfattningen att det handlar om skivrengöring, i alla fall om man går på namnet och den beskrivande texten ("macht Schallplatten dauerhaft antistatisch reinigt")
Fralle skrev:Det är inte lika lätt att finna diskussioner rörande rengöring av spelaren. Hur brukar ni göra? Mikrofiberduk våt/torr?
[...] Vad tror ni om den? Kan den fungera för rengöring av skivspelaren och andra statiskt ledande elektroninprylar?
Jansson skrev:Man ska tydligen ha strutsfjädervippa.
Då byggs inte så mycket statisk elektricitet upp på den pryl man dammat av.
Classe har en för 89:-
http://www.clasohlson.com/se/Pr345973000/Pr345973000
PerStromgren skrev:Jansson skrev:Man ska tydligen ha strutsfjädervippa.
Man bör nog vara försiktig med en sådan. Det kan finnas en massa detaljer på en skivspelare som inte gillar närkontakt med strån från vippan, som kanske inte är så enkel att styra.
Jag föredrar trasa.
Jansson skrev:Man ska tydligen ha strutsfjädervippa.
Bill50x skrev:Jansson skrev:Man ska tydligen ha strutsfjädervippa.
Tvärtom käre Jansson. Den här vippan jobbar med statisk elektricitet, det är pga att den snabbt blir uppladdad som den suger åt sig damm.
Nu finns det ju inte så mycket elektronik eller annat på en skivspelare som kan skadas av statisk elektricitet. Det är nog mest mekaniska skador man behöver bekymra sig över. Och då är nog dessa fjädrar inte värre än en putstrasa. Däremot riskerar man att plast och andra isolerande material på spelaren blir uppladdade och då kommer man få en dammattraktion, dvs spelaren blir snabbt lika dammig igen.
/ B

Vinylcalle skrev:Använder strutsfjäder dagligdags. Vid övrig rengöring används putsduk och fönsterputs.
Använder inte mikrofiberduk på locket då det blir oerhört laddat med statistelektricitet. Har jag gjort det tar jag fram antistatpistolen.
En gång torkade jag ett skivspelarlock med mikrofiberduk under spelning det slutade med att hela tonarmen flög upp i locket.
MvH Carl
Fralle skrev:Vinylcalle skrev:Använder strutsfjäder dagligdags. Vid övrig rengöring används putsduk och fönsterputs.
Använder inte mikrofiberduk på locket då det blir oerhört laddat med statistelektricitet. Har jag gjort det tar jag fram antistatpistolen.
En gång torkade jag ett skivspelarlock med mikrofiberduk under spelning det slutade med att hela tonarmen flög upp i locket.
MvH Carl
Men mikrofiberduk är ju antistatisk? Borde ju inte ladda med statisk elektricitet då?
Fralle skrev:Men mikrofiberduk är ju antistatisk? Borde ju inte ladda med statisk elektricitet då?
Bill50x skrev:Det undviker man om man väter duken men då kan man använda vilken trasa som helst...
lennartj skrev:För att vara lite tydligare så använder jag en syntetvippa och på min spelare saknas plastdetaljer som kan bli uppladdade:
Vee-Eight skrev:Dagligdags rengöring så använder jag vanlig kolfiberborste, annars använder jag Stantons rengöringsborste, som i princip är en bit sammet limmat på ett plasthandtag. Vätskan gör jag av destvatten, en skvätt IPA och en liten droppe yes-diskmedel.
penke62 skrev:lennartj skrev:För att vara lite tydligare så använder jag en syntetvippa och på min spelare saknas plastdetaljer som kan bli uppladdade:
Jag förstår att rengöring blir en liten kärleksakt i sig själv med den spelaren. Den är vansinnigt läcker, och väcker ett starkt vill-ha-begär.
Användare som besöker denna kategori: eljulio, Majestic-12 [Bot] och 48 gäster