Rengöring av skivspelare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Rengöring av skivspelare

Inläggav Fralle » 2013-01-16 10:48

Det finns mängder av diskussioner rörande rengöring av vinylskivor, och det känns som att det finns lika många åsikter som det finns inlägg. Det är inte lika lätt att finna diskussioner rörande rengöring av spelaren. Hur brukar ni göra? Mikrofiberduk våt/torr?

Hittade den här vätskan att köpa: LÄNK

Vad tror ni om den? Kan den fungera för rengöring av skivspelaren och andra statiskt ledande elektroninprylar?

Länk tillsnyggad. //V8

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2013-01-16 10:52

Dagligdags rengöring så använder jag vanlig kolfiberborste, annars använder jag Stantons rengöringsborste, som i princip är en bit sammet limmat på ett plasthandtag. Vätskan gör jag av destvatten, en skvätt IPA och en liten droppe yes-diskmedel.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-16 11:16

Frågan gällde väl skivspelaren och inte skivorna?
Min spelare har varken sockel eller huv, men jag har en plastskiva som jag täcker den filtklädda skivtallriken med. Den torkar jag av med lätt fuktad mirakeltrasa. Har jag råkat spela en skiva med riktigt dammig baksida rollar jag av filten med klibbtejpsrulle. Tonarmen går jag över med dammvippa med påsatt nålskydd. Då och då finrengöring med tryckluft på burk och mjuk pensel. Jag har aldrig använt någon vätska på de 28 år jag ägt min skivspelare.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-16 11:20

Gäller rengöringen skivorna eller spelaren?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-16 11:32

Frågan gällde skivspelaren, B.

Jag lyfter av tallriken på min Thorens 150:a då och då och dammar med mikrofiberduk. Kanske torkar jag av SME-armen också, försiktigt. Detta behöver dock inte göras så ofta, eftersom jag har glädjen att ha plexihuv på skivspelaren. Den får sig en omgång med (den torra) mikrofiberduken avsevärt oftare!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-16 11:48

PerStromgren skrev:Frågan gällde skivspelaren, B.

Jag lyfter av tallriken på min Thorens 150:a då och då och dammar med mikrofiberduk. Kanske torkar jag av SME-armen också, försiktigt. Detta behöver dock inte göras så ofta, eftersom jag har glädjen att ha plexihuv på skivspelaren. Den får sig en omgång med (den torra) mikrofiberduken avsevärt oftare!

Det tror jag också men produkten det är länkat till ger snarare uppfattningen att det handlar om skivrengöring, i alla fall om man går på namnet och den beskrivande texten ("macht Schallplatten dauerhaft antistatisch reinigt") :-)

Men visst är det en fördel att man använder antistatvätska till skivspelaren, i alla fall så länge den inte ger en kladdig yta som drar till sig damm. Har tyvärr stött på åtskilliga sådan vätskor.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-16 12:00

Jo, men alkohol kan ju tänkas angripa färg som skivspelaren är målad med, och det är väl inte så bra, eller? Vinylskivor däremot tål ju utan vidare att tvättas med alkohol.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-16 12:09

Bill50x skrev:
PerStromgren skrev:Frågan gällde skivspelaren, B.

Det tror jag också men produkten det är länkat till ger snarare uppfattningen att det handlar om skivrengöring, i alla fall om man går på namnet och den beskrivande texten ("macht Schallplatten dauerhaft antistatisch reinigt")

Jodå, men
Fralle skrev:Det är inte lika lätt att finna diskussioner rörande rengöring av spelaren. Hur brukar ni göra? Mikrofiberduk våt/torr?

[...] Vad tror ni om den? Kan den fungera för rengöring av skivspelaren och andra statiskt ledande elektroninprylar?

:)
... tycker jag!

Per

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-16 13:54

Man ska tydligen ha strutsfjädervippa.
Då byggs inte så mycket statisk elektricitet upp på den pryl man dammat av.

Classe har en för 89:-

http://www.clasohlson.com/se/Pr345973000/Pr345973000
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-16 14:04

Jansson skrev:Man ska tydligen ha strutsfjädervippa.

Man bör nog vara försiktig med en sådan. Det kan finnas en massa detaljer på en skivspelare som inte gillar närkontakt med strån från vippan, som kanske inte är så enkel att styra.

Jag föredrar trasa.
... tycker jag!

Per

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-16 14:34

PerStromgren skrev:

Man bör nog vara försiktig med en sådan. Det kan finnas en massa detaljer på en skivspelare som inte gillar närkontakt med strån från vippan, som kanske inte är så enkel att styra.

Jag föredrar trasa.

Dålig idé att köra vippan över tonarm och puppan det säger sig självt, men till lock och yttersarg borde det vara rätt bra.
Fast duken är nog mer praktisk.

Jo,det är den nog.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2013-01-16 17:20

Jag brukar ta Nilfisken, försiktigt, med den tillhörande tagelborsten på munstycket.
salve

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-01-16 17:27

Jag brukar använda en sån här, syntestisk sak. Det ser trevligare ut när Ronja håller den...

Bild
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2013-01-16 18:30

Tackar för alla svar:)

Märkligt med länken. Hade flera fönster uppe och hade hittat någon vätska som var gjord för rengöring av skivspelare, men jag måste ha kopierat fel länk och klistrat in, och nu hittar jag inte den jag ämnade posta.

Hursomhelst så verkar det på de flestas respons som att jag har gjort rätt då. Jag har blött en vanlig antistatisk mikrofiberduk väldigt lätt med vatten och dammat av så gott det går.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-16 18:56

Tvärtom käre Jansson. Den här vippan jobbar med statisk elektricitet, det är pga att den snabbt blir uppladdad som den suger åt sig damm.

Nu finns det ju inte så mycket elektronik eller annat på en skivspelare som kan skadas av statisk elektricitet. Det är nog mest mekaniska skador man behöver bekymra sig över. Och då är nog dessa fjädrar inte värre än en putstrasa. Däremot riskerar man att plast och andra isolerande material på spelaren blir uppladdade och då kommer man få en dammattraktion, dvs spelaren blir snabbt lika dammig igen.

/ B

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2013-01-16 19:06

Bill50x skrev:

Tvärtom käre Jansson. Den här vippan jobbar med statisk elektricitet, det är pga att den snabbt blir uppladdad som den suger åt sig damm.

Nu finns det ju inte så mycket elektronik eller annat på en skivspelare som kan skadas av statisk elektricitet. Det är nog mest mekaniska skador man behöver bekymra sig över. Och då är nog dessa fjädrar inte värre än en putstrasa. Däremot riskerar man att plast och andra isolerande material på spelaren blir uppladdade och då kommer man få en dammattraktion, dvs spelaren blir snabbt lika dammig igen.

/ B

OK.
Jo precis, man vill ju inte ladda upp ytorna i onödan.
Så strutsen laddar upp lika mycket som synteten?

Men ändå....... för om man kollar här tex: Välj "Hifi-tillbehör"

http://www.vinylbutiken.com/

Man får scrolla ned en bit, så ligger det en sån rackare där som väntar på att bli köpt.

Ja inte vet jag, har ingen själv, men kunde kanske tänka mig att testa Classes för lite mindre pengar.
Har för mig att Audioconcept hade sådana dära Strutsvippor liggandes i butiken också och jag fråga vad som var grejen.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-16 19:33

Använder strutsfjäder dagligdags. Vid övrig rengöring används putsduk och fönsterputs.

Använder inte mikrofiberduk på locket då det blir oerhört laddat med statistelektricitet. Har jag gjort det tar jag fram antistatpistolen.

En gång torkade jag ett skivspelarlock med mikrofiberduk under spelning det slutade med att hela tonarmen flög upp i locket.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2013-01-16 19:49

För att vara lite tydligare så använder jag en syntetvippa och på min spelare saknas plastdetaljer som kan bli uppladdade:
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2013-01-16 20:39

Vinylcalle skrev:Använder strutsfjäder dagligdags. Vid övrig rengöring används putsduk och fönsterputs.

Använder inte mikrofiberduk på locket då det blir oerhört laddat med statistelektricitet. Har jag gjort det tar jag fram antistatpistolen.

En gång torkade jag ett skivspelarlock med mikrofiberduk under spelning det slutade med att hela tonarmen flög upp i locket.

MvH Carl

Men mikrofiberduk är ju antistatisk? Borde ju inte ladda med statisk elektricitet då?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-01-16 21:01

Fralle skrev:
Vinylcalle skrev:Använder strutsfjäder dagligdags. Vid övrig rengöring används putsduk och fönsterputs.

MvH Carl

Men mikrofiberduk är ju antistatisk? Borde ju inte ladda med statisk elektricitet då?

Har jag ingen koll på. Vet bara vad som hände.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-17 10:08

Fralle skrev:Men mikrofiberduk är ju antistatisk? Borde ju inte ladda med statisk elektricitet då?

Sådana där dukar brukar väl jobba med statisk elektricitet? Det är därför de drar till sig damm. Och som gör de så obehagliga att jobba med, man blir alldeles torr i huden av allt damm från duken. Det undviker man om man väter duken men då kan man använda vilken trasa som helst...

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-17 10:28

Bill50x skrev:Det undviker man om man väter duken men då kan man använda vilken trasa som helst...

Det är inte min erfarenhet. Jag tycker att även en våt mikrofiberduk är effektivare än en vanlig trasa. Det kan ju dock vara placebo är det bäst att tillägga, eftersom vi är på faktiskt! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2013-01-17 17:16

Tryckluft. Köp en sprejflaska på Kjell. Ta sedan Ipa och torka bort fett.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-01-19 18:47

lennartj skrev:För att vara lite tydligare så använder jag en syntetvippa och på min spelare saknas plastdetaljer som kan bli uppladdade:
Bild

Jag förstår att rengöring blir en liten kärleksakt i sig själv med den spelaren. Den är vansinnigt läcker, och väcker ett starkt vill-ha-begär.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2013-01-19 19:27

Vee-Eight skrev:Dagligdags rengöring så använder jag vanlig kolfiberborste, annars använder jag Stantons rengöringsborste, som i princip är en bit sammet limmat på ett plasthandtag. Vätskan gör jag av destvatten, en skvätt IPA och en liten droppe yes-diskmedel.

Vaffa, använder du bärs för att göra rent dina vinyler??? :wink:
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
lennartj

Vad är mest korrekt?

Inläggav lennartj » 2013-01-19 22:59

penke62 skrev:
lennartj skrev:För att vara lite tydligare så använder jag en syntetvippa och på min spelare saknas plastdetaljer som kan bli uppladdade:
Bild

Jag förstår att rengöring blir en liten kärleksakt i sig själv med den spelaren. Den är vansinnigt läcker, och väcker ett starkt vill-ha-begär.

Dessutom förmedlar den engagemang och känsla (utan grövre färgningar) till mig i motsats till de dyrare Ortofonpickuperna i spelare som Well Tempered och liknande som prioriterar andra aspekter som jag inte sätter främst.
Extra roligt (för mig) är att den trots sina snart 30 år levererar så bra jämfört med nya spelare för ganska mycket pengar (å andra sidan var den ju inte helt billig som ny heller).
En del av fascinationen kring vinylavspelniing tror jag ligger i hur olika presentationen kan vara från olika "riggar".
De flesta vana lyssnare har inte svårt att att avgöra vad som är bättre eller sämre återgivning efter sina prioriteringar för den egna musikupplevelsen.
Att avgöra vad som är objektivt mest korrekt undrar jag om är möjligt?
Jag tror att mätvärdena från vinylriggar säger ännu mindre om upplevda skillnader i musikåtergivningen än övriga delar i kedjan, högtalare inräknade
(för högtalare och rum finns så många metoder att mäta, dissekera och analysera) .

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-20 00:09

Jag undviker att spilla drinkar och smeta med chippsdipp när jag umgås med spelaren, så för mig räcker det med avtorkning av lite damm då och då, med en glasögontrasa från optikern.
Fö använder jag en sådan även till data- och TV-skärmen.

Microfiberduken har en slipande effekt, som mattar ner ytan efter lång användning, inte bra.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Generellt om hifi