Hur "farligt" är det att bottna baselement?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Spacebug

Hur "farligt" är det att bottna baselement?

Inläggav Spacebug » 2013-02-02 14:59

Jag har nu 4 slutna lroy basar som med eq i botten låter som de går rakt ner till 20hz och sedan dalar av lite fint, har inget att mäta med så jag får köra efter hörseln.
Då jag inte viljat bottna de har jag provat mig fram till en lämplig mastervolume på recievern genom att köra -0db svep och prova mig fram till en lämplig volym där jag inte vågar gå högre med tanke på konrörelser.

Efter att ha kört ett par filmer verkar det vara ett sisådär lyckat koncept.
Har aldrig bottnat de men filmer är ju inspelade med rätt varierande volym.
Exempelvis Underworld hade inte mycket lågbas att tala om, så ingen fara med bassystemet men den hade rätt skaplig volym på totalmixen så den ljudnivån funka fint.
Underworld Awakening hade en del lågbas, utnyttjade nog rätt mycket av kapaciteten och totalmixen hade hyffsat bra volym, funkade bra.

Men en del andra filmer, exempelvis Black Hawk Down var rätt lågt inspelad och LFE spåret också rätt lågt, hade lätt kunnat höjja en del i den filmen utan att riskera basarna.

Vissa filmer är såpass "dynamiska" att tal med mera nästan blir svårt att höra tydligt på denna volymen, men man vet ju aldrig vad som ligger i LFE spåret.

Hur farligt är det att bottna talspolarna, kan de pajja på direkten eller brukar de tåla en del?
Frågan är ju om jag skall chansa och gå över min säkra volym på filmer jag tycker verkar lågt inspelade.

Funderar lite smått på om jag skall utöka systemet till 8 moduler men det blir nog inte än på ett tag.
Och det skulle ju isåfall bara ge upp till 6db högre headroom, en rätt klen tröst på filmer som verkar ha en maxvolym på ljudspåret på kanske -20db...

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-02 15:02

Om talspolen kraschar in i bakdelen av magnetstycket så går det nästan tvärsäkert åt helvete. Den kan också överhettas, släppa från spider/membran, skrapa i godset i magnetgapet mm - så det finns många sätt att gå sönder.

Och standardsvaret här på Faktiskt är att skaffa FLER basar, sedan se till så att effekten du har tillgänglig inte räcker för att skada dem (alternativ skaffa säkringar).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-02 15:05

Det beror helt på hur elementet är konstruerat. Vissa element går sönder direkt, andra är konstruerade så att de i princip inte går att bottna (begränsas av spider/kantuphängning och att kraftfaktorn avtar snabbt).

4 stycken slutna och aktivt kompenserade basar kan vara alldeles för lite. Men du kan ju skydda dem genom att låta dem falla brantare under 15Hz. Det krävs ju 8 gånger mer pumpkapacitet vid 10Hz än 40 bara för att behålla samma utnivå, oaktat rumsbidrag.

Är man i närheten av Xmech (där de begränsas mekaniskt) har man alldeles för lite pumpkapacitet för sitt behov.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-02 15:10

Se: Där kom det; skaffa FLER basar. Problem solved, the Faktiskt way.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-02-02 15:14

Du missade filtreringsförslaget?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-02 15:18

Morgan skrev:Se: Där kom det; skaffa FLER basar. Problem solved, the Faktiskt way.

Ja men det är ju den enda bra lösningen om man vill spela infrabas.

Ett högpassfilter vid 15Hz fungerar ju om man inte bryr sig om infra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-02 15:21

adzer skrev:
Morgan skrev:Se: Där kom det; skaffa FLER basar. Problem solved, the Faktiskt way.

Man bryr sig väl lite om delen 20->15... Infra sträcker ju sig upp till 20.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-02 15:23

Nattlorden skrev:
adzer skrev:

Man bryr sig väl lite om delen 20->15... Infra sträcker ju sig upp till 20.

Ett högpassfilters frekvens anges oftast vid -3dB punten. Dvs -3dB vid 15Hz så har du redan skurit en bra bit över 20Hz.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-02-02 15:42

Jag har väl inte sagt att det är ett DÅLIGT förslag att skaffa fler basar? Det är ett toppensvar! Hamna inte i försvarsställning nu pojkar.

Också ett högpassfilter är bra för att skydda sig vid film, men man missar ju lite av den sköna upplevelsen man kan få när luften vibrerar då transformern gräver sig runt under sanden.

Användarvisningsbild
Spacebug

Inläggav Spacebug » 2013-02-02 16:31

Filtreringsförslaget används redan på sätt och vis, kör för närvarande eq genom mitt inuke dsp steg som bara tillåter ingreppsfrekvenser ner till 20hz.
Jag har då provat mig fram till att en peq på +10dB vid 20hz q 0,6 funkar bra efter att ha notchat bort en del rumsrelaterade peakar.
Vad den faktiska boosten blir vet jag inte då jag sedan nivåmatchar modulerna till musik och svep för att delningen skall integrera bra.
Enligt graferna i programvaran verkar jag ha några dB boost vid 80hz som troligtvis nivåmatchats bort så det kanske slutade vid +6-8 dB vid 20hz.
Efter 20hz faller ju då boostkurvan långsamt.
Mer boost under 20hz har jag ju inte kapacitet till ändå, så inuke programvaran begränsar inte direkt nu tycker jag.

Enligt simuleringar verkar jag då få störst konutslag vid 16-17hz för att sedan falla av, något som verkar stämma bra då jag tittat på konorna under svep.
Har även lagt ett högpassfilter vid 4hz i datorn (källan) för att motverka den ökning av konutslag jag såg på simuleringen från 5hz och neråt.
Där nere lämnar ändå inte modulerna något tryck att tala om.

Jo jag inser ju att fler moduler är den enda "rätta" vägen att gå, speciellt om man vill åt infran, men det blir lätt dyrt och bökigt att få plats med.

Frågan kvarstår ju dock om man vågar att köra på lite högre än den säkra volymen på filmer som verkar lågt inspelade.
Risken är väl kanske att jag med fler moduler lockas att bränna all extra kapacitet på mer infraboost och då inte tjäna någon extra headroom i total volymväg...

Återgå till Generellt om hifi