Jag har nu 4 slutna lroy basar som med eq i botten låter som de går rakt ner till 20hz och sedan dalar av lite fint, har inget att mäta med så jag får köra efter hörseln.
Då jag inte viljat bottna de har jag provat mig fram till en lämplig mastervolume på recievern genom att köra -0db svep och prova mig fram till en lämplig volym där jag inte vågar gå högre med tanke på konrörelser.
Efter att ha kört ett par filmer verkar det vara ett sisådär lyckat koncept.
Har aldrig bottnat de men filmer är ju inspelade med rätt varierande volym.
Exempelvis Underworld hade inte mycket lågbas att tala om, så ingen fara med bassystemet men den hade rätt skaplig volym på totalmixen så den ljudnivån funka fint.
Underworld Awakening hade en del lågbas, utnyttjade nog rätt mycket av kapaciteten och totalmixen hade hyffsat bra volym, funkade bra.
Men en del andra filmer, exempelvis Black Hawk Down var rätt lågt inspelad och LFE spåret också rätt lågt, hade lätt kunnat höjja en del i den filmen utan att riskera basarna.
Vissa filmer är såpass "dynamiska" att tal med mera nästan blir svårt att höra tydligt på denna volymen, men man vet ju aldrig vad som ligger i LFE spåret.
Hur farligt är det att bottna talspolarna, kan de pajja på direkten eller brukar de tåla en del?
Frågan är ju om jag skall chansa och gå över min säkra volym på filmer jag tycker verkar lågt inspelade.
Funderar lite smått på om jag skall utöka systemet till 8 moduler men det blir nog inte än på ett tag.
Och det skulle ju isåfall bara ge upp till 6db högre headroom, en rätt klen tröst på filmer som verkar ha en maxvolym på ljudspåret på kanske -20db...