Morello skrev::lol: Jämförelsen haltar ganska mycket faktiskt.
Form på en nålslipning är väl jämförbart med någon mekanisk konstruktion av högtalare eller?
Det finns många åsikter om hur en ideal nålslipning *ska* se ut. Man sneglar ofta på hur gravérnålen ser ut och försöker göra något liknande. Problemet är att en pickupnål ska spela av en skiva, inte gravera nytt. Varianter på nålutförande är (var) rikligt förekommande. Att hitta någon gemensam nämnare i ljudkvalité mellan olika slipningar är närmast ogörligt. Elektriska egenskaper, upphängning av nålarm, vikt (av pickupen eller enbart nålarmen) och koppling till tonarm med mera har i kombination (i alla fall för mig) betytt oändligt mycket mer än själva nålslipningen. Den fysiska storleken av nålen, tillsammans med proportionerna, är också viktig då det bestämmer hur djupt nålen ligger i spåret vid avspelning.
Därefter har vi ju alla inställningar som kan (bör) göras. Det är inte alltid som de överenskomna vinklarna är det optimala för det ljudande resultatet. Bara en sådan sak som att balansera nåltrycket med avspelningsvinkeln (nålarm kontra skivytan) kräver sina timmar
Att med allt detta i beaktande döma ut en speciell slipning av nålen anser jag vara att göra det alltför lätt för sig!
Men jag sympatiserar med tanken att försöka undanröja så många variabler som möjligt, frågan är vilka som är mest relevanta att börja med. Nålslipning? Tja....
/ B