Pickuper för vinylavspelning

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Pickuper för vinylavspelning

Inläggav Morello » 2005-03-02 18:58

Jag efterlyser seriösa tester av pickuper av både MM- och MC-typ.
ThomasA har gett oss följande länk:

http://gallery.audioasylum.com/cgi/view.mpl?UserImages=3771

Någon som känner till andra tester med distorsionsmätningar och annan nyttig information?

Suget efter en riktigt högklassig pickup är stort eftersom det nya RIAA-steget står klart :P

Mvh/Morello
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Pickuper för vinylavspelning

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 19:27

Morello skrev:Jag efterlyser seriösa tester av pickuper av både MM- och MC-typ.
ThomasA har gett oss följande länk:

http://gallery.audioasylum.com/cgi/view.mpl?UserImages=3771

Någon som känner till andra tester med distorsionsmätningar och annan nyttig information?

Suget efter en riktigt högklassig pickup är stort eftersom det nya RIAA-steget står klart :P

Mvh/Morello

Trots att jag av olika skäl är "Linnist" numera när det gäller vinylspelare inkl pu och riaa ska jag inte tjata om Linns pickuper. I ett icke-Linn-system anser jag dom knappast vara prisvärda. Men en pickup som jag under många år njutit av är Sumikos Blue Point Special http://www.amusicdirect.com/products/de ... &sku=ASUM8 som är en high-output mc. Har hos mig fungerat både i lätta "spinkiga" tonarmar och Linns murbräckor. Hur deras andra billigare och dyrare pickuper låter vet jag inte, med undantag för något billigt jag körde för 15 år sedan. Men hur den lät har knappast någon relevans nu.... :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 19:33

Sumikon går bort pga. nålgeometri. Elliptisk nål med r=8 um och R=18 um är samma typ av nål som jag redan har och det duger inte. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 19:43

Morello skrev:Sumikon går bort pga. nålgeometri. Elliptisk nål med r=8 um och R=18 um är samma typ av nål som jag redan har och det duger inte. 8)

Hm, om det bara var dimensionen på nålen som betydde något för ljudkvaliteten skulle det vara enkelt att välja pickup. :roll:

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 19:47

En klassisk elliptisk nål är inte det optimala, vilket är en av anledningarna till att andra geometrier(van den hul-nålen tex.) har utvecklats.

Det finns en ganska pedagogisk bild på den sida dit Thomas länk leder.

Vad jag i första hand var ute efter är länkar etc. till obereonde tester. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 19:57

Morello skrev:En klassisk elliptisk nål är inte det optimala, vilket är en av anledningarna till att andra geometrier(van den hul-nålen tex.) har utvecklats.

Det finns en ganska pedagogisk bild på den sida dit Thomas länk leder.

Vad jag i första hand var ute efter är länkar etc. till obereonde tester. :wink:

Jag har inga sådana länkar på lager, sorry. Men jag trodde att eventuella tips på välljudande pickuper ändå kunde vara av värde utan att man direkt dömer ut dem efter konstruktionsprincip. Det är ett misstag som jag tycker många "mätnissar" här gör, men det är en annan diskussion!

Lycka till efter sökandet av den Heliga Gralen, men lova att lyssna först :-)

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 20:23

Jag lovar att lyssna först; jag har det som regel. :wink:
Köpte en pickup, Ortofon MC10 Supreme ohörd vid ett tillfälle och det gör jag inte om(den var inte så billig). Den hade förövrigt en klassisk elliptisk nål (r/R=8/18). För mycket länge sedan hade jag en Ortofon OM10, också med elliptisk nål, och den lät inte så kul.

Hoppas ovanstående intryck av lyssning samt teorin för nålgeometri motiverar min tveksamhet till pickuper med denna nålgeometri. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 20:38

Morello skrev:Jag lovar att lyssna först; jag har det som regel. :wink:
Köpte en pickup, Ortofon MC10 Supreme ohörd vid ett tillfälle och det gör jag inte om(den var inte så billig). Den hade förövrigt en klassisk elliptisk nål (r/R=8/18). För mycket länge sedan hade jag en Ortofon OM10, också med elliptisk nål, och den lät inte så kul.

Hoppas ovanstående intryck av lyssning samt teorin för nålgeometri motiverar min tveksamhet till pickuper med denna nålgeometri. :D

Jag förstår.... Några av de sämsta förstärkarna jag lyssnat på har innehållit transistorer, så numera håller jag mig borta från sådana.... Jag har också lyssnat på några högtalare med de klassiska kon-elementen och det lät inte övertygande. Så numera tittar/lyssnar jag hellre på de nyutvecklingar av konceptet som finns...

Hahahaha!

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 20:51

:lol: Jämförelsen haltar ganska mycket faktiskt.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-02 21:31

Det gjordes lite mätningar i den finska "HiFi" för några år sedan men det kan väl vara svårt att hitta. Markku som var här förr på forumet kunde kanske hjälpa till, men han har inte setts till på länge. Annars mycket tunnsått.

För "normala" pengar så är mitt MC-förslag ATOC9/II. I US kostar den runt $289. Överkomligt. Den spårar också bättre än Shure V15VxMR, iaf det exemplar som John E mätte på.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 21:37

Morello skrev::lol: Jämförelsen haltar ganska mycket faktiskt.

Form på en nålslipning är väl jämförbart med någon mekanisk konstruktion av högtalare eller?

Det finns många åsikter om hur en ideal nålslipning *ska* se ut. Man sneglar ofta på hur gravérnålen ser ut och försöker göra något liknande. Problemet är att en pickupnål ska spela av en skiva, inte gravera nytt. Varianter på nålutförande är (var) rikligt förekommande. Att hitta någon gemensam nämnare i ljudkvalité mellan olika slipningar är närmast ogörligt. Elektriska egenskaper, upphängning av nålarm, vikt (av pickupen eller enbart nålarmen) och koppling till tonarm med mera har i kombination (i alla fall för mig) betytt oändligt mycket mer än själva nålslipningen. Den fysiska storleken av nålen, tillsammans med proportionerna, är också viktig då det bestämmer hur djupt nålen ligger i spåret vid avspelning.

Därefter har vi ju alla inställningar som kan (bör) göras. Det är inte alltid som de överenskomna vinklarna är det optimala för det ljudande resultatet. Bara en sådan sak som att balansera nåltrycket med avspelningsvinkeln (nålarm kontra skivytan) kräver sina timmar :-)

Att med allt detta i beaktande döma ut en speciell slipning av nålen anser jag vara att göra det alltför lätt för sig!

Men jag sympatiserar med tanken att försöka undanröja så många variabler som möjligt, frågan är vilka som är mest relevanta att börja med. Nålslipning? Tja....

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 21:43

Testade att spela in en snutt från en LP.

http://user.faktiskt.io/Morello/wav/Maggie_MC10Supreme.mp3
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 21:50

Mr Bill50x,

Jag startar en ny tråd rörande nålgeometri. Spörsmålet är onkeligen intressant och förtjänar en egen tråd :D

Lyssan gärna på "snutten" (10 sekunder). Skivan är från en tid då popfonogrammen tilläts vara dynamiska. Låtens toppvärdesfaktor tangerar 20 dB. 8O Tyvärr är skivan sliten, då den varit en favvo sedan jag hörde låten första gången. Till och med baskaggen hörs tydligt - dubbelslag var fjärde takt. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-02 21:51

Bill50x

det är ganska väldokumenterat fenomen att finare slipningar ger bättre spårförmåga vid högre frekvens och högre utstyrning. Problemet är mekaniskt/geometriskt. Trubbigare nåltyper kan helt enkelt inte läsa all information som finns i vinylen.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 22:33

Morello skrev:Testade att spela in en snutt från en LP.

http://user.faktiskt.io/Morello/wav/Maggie_MC10Supreme.mp3

Tack. Men vad ska jag lyssna efter?

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-02 22:35

:D Inget speciellt ännu så länge. Kanske spelar in samma snutt med andra pickuper framöver. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-02 22:36

Morello skrev::D Inget speciellt ännu så länge. Kanske spelar in samma snutt med andra pickuper framöver. 8)

OK :roll:

/ B

mike34

Inläggav mike34 » 2005-03-03 11:48

Morello skrev::D Inget speciellt ännu så länge. Kanske spelar in samma snutt med andra pickuper framöver. 8)

Vad är det för RIAA du byggt ? egen design ? nyfis.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-03-03 14:53

Morello

Kolla gärna Benz, tror de har en modell som heter Micro Gold, mkt fin pickup

Annars är Linn Troijka en fantastisk pickup, med det är tyvärr även priset :)

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-03 15:00

Ang. pickuper så är det en lång intervju med A.J. Van Den Hul i senaste Hifi+. Dessutom testar man två av hans pickuper, Frog och Condor. Dock kostar de 1200£ och 2400£ :lol:

Intressant läsning är det i alla fall! :P

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-03-03 15:14

Frog låter lite mystiskt :) vad händer om man pussar den :?:

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-03-03 17:19

Linn Klyde är inte heller så dum. Kostar strax under tiotusen. Jag har en sån som ligger och väntar på att jag skall slå till på en beggad och fin LP12:a :P

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-03-03 18:53

Birger

Då var det ju synd att jag sålde min för ett litet tag sedan,
inte utan man saknar LP12:an en riktigt bra spelare :cry:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-03 18:57

mike34 skrev:

Vad är det för RIAA du byggt ? egen design ? nyfis.

Jupp, egen konstruktion. MC- och MM-ingång, helt diskret(2 st dubbel-JFET samt 23 bipolära per kanal) och med lågt brus(1.5 nV/rt(Hz) samt låg dist (cirka 0.001%). :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-04 01:39

Morello, de pickisar jag kört med är dessa, i kronologisk ordning:

- Shure 75
- Denon DL160? MC med hög utnivå. Röd
- Audio Technica F5(?) MC
- Ortofon MC30 Super
- AT OC9
- AT OC9
- QLM 36 mk III (nuvarande)

Shuren har ju alla haft så den behöver knappast kommenteras. Denon DL160 satt monterad på en Lenco L78 som rumblade fint. Ljud; tja. AT F5 satt på en RB300 som i sin tur satt på en Systemdek IIx med gung. AT F5 ljud; tja va fan vet jag, resten av anläggningen var klart sämre än pickupen om en säger. MC30 Super på LP12/ittokLVII, fy fan, går bort. Fnisselfniseel i diskanten säger väl allt. OC9 lät av dessa bäst, kanske syns det på att jag köpte en till när den "tog slut". "rent ljud", möjligtvis med dragning åt det ljusa hållet, kan ju ha varit anpassningen dock. Men det sämsta var just att OC9 "tar slut". Nålen är extremt liten. När den slits, blir det så till slut att nålarmen skrapar i vinylen. Innan detta händer så är OC9 mycket mer känslig för damm än andra pickuper (dammet fastnar emellan nålarm och vinyl och när det då blir för mycket så vet ju alla hur det låter). QLM är den pickup jag nu har, och jag skulle också gärna ha någon bättre, låter kanske lite "trött" men kan också bero på inställningen. Jag måste tillstå att jag är tveksam till MC-principen p.g.a. de otal resonanser i högfreknvensregistret som ofta uppträder. Då är det mer elegant med en liten magnet på nålarmen som får inducera spänningen. Till min tunga arm så funderar jag på dessa:
- Ortofon OM40 med nya fjädringsstyvheten om den ger lagom resonansfrekvens
- Shure V15 xmr eller annan Shure (har den slutat tillverkats eller var det bara ett rykte, Tomas A?), den hade visst lite dämpad frekvensgång i det övre regostret(?) Bra med borsten som dämpar pickuprörelser.
- Någon Goldring med Van den Hul-slipning

Fast just nu är det mest akuta med det trasiga Valhallakortet som gör att motorn ej ens snurrar, trist. Förslag på nytt kort eller vad brukar behöva repas?

Detta var alltså inga seriösa tester, dock långtidstester som visar på vissa hållbarhetsbrister hos AT OC9.

Det skulle verkligen vara matnyttigt med nyare seriösa pickuptester. Pickuper får man väl knappast köpa på öppet köp nuförtiden heller kan jag tänka mig?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-04 07:45

Notera att AT OC9 inte är samma PU som AT OC9/II. Annan nålarm, annan nålslipning.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-04 08:00

TA,

Vet du exakt vad som skiljer beträffande nålgeometri? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-03-04 08:12

Tidigare version var en elliptisk senare en "micro-line". Den ser väldigt lik Shuren's "micro-ridge", som har ca 3.8/75, men jag har inga värden nu.

Om du ser på länken jag gav (kanske var den andra tråden) så ser man att ATOC9 har tidigare en gold-plated beryllium nål med "special elliptical polished", medans den idag är gold-plated boron/microline.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-04 08:17

Tack, verkar som det rör sig som signifikanta förändringar. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-04 09:04