Jag tycker att den vägg som högtalarna står uppställda mot borde kallas framvägg, eller ännu bättre; högtalarvägg.
Men jag kan ju inte bestämma detta. Istället undrar jag hur ni tänker om detta?
Diskutera ni, så åker jag på lunchtrip
Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Strmbrg skrev:Väggen som befinner sig bortom lågtalarna, sett från lyssningsplatsen, med kraniet i för lyssningen avsedd riktning.
Eller, kanske lite för kortfattat...
Du läste inte förstainlägget va?
IngOehman skrev:…lyssnarvägg…
IngOehman skrev:Tycker ordet vägg som väldigt konstigt ut när man skriver och läser det många
gånger.
phon skrev:Är man väldigt apparatinriktad så kanske det hela blir tvärtom, att alla riktningar istället utgår från apparaterna som då ofta står på samma plats som högtalarna. Bakvägg blir då väggen bakom högtalarna och framvägg den vägg som högtalarna spelar mot.
Komorok skrev:Ibland kan jag tycka att det blir lite svårtolkat när ordet bakvägg används för att beskriva den vägg som högtalarna står placerade mot. Det kan ju tyckas naturligt att kalla den vägg som finns bakom högtalarna för bakvägg, men när man sedan frågar vad väggen bakom lyssningsplatsen kallas så blir alternativen ganska dåliga.
Jag tycker att den vägg som högtalarna står uppställda mot borde kallas framvägg, eller ännu bättre; högtalarvägg.
Men jag kan ju inte bestämma detta. Istället undrar jag hur ni tänker om detta?
Diskutera ni, så åker jag på lunchtrip.
Nattlorden skrev:Om man diskutterar högtalaren, dess spridningsmönster etc så tycker jag nog att "bakväggen" i det sammanhanget är entydigt detsamma som framväggen vid lyssning. För inte är väl elementbaffeln högtalarens baksida?
Martin skrev:Bakvägg kan betyda väggen bakom högtalaren. Högtalaren står framför väggen och bakom högtalaren finns en bakvägg. Ser inget konstigt med det. Sitter man från sidan och lyssnar kanske en sidovägg hamnar bakom en själv.
Martin skrev:Bakvägg kan betyda väggen bakom högtalaren. Högtalaren står framför väggen och bakom högtalaren finns en bakvägg. Ser inget konstigt med det. Sitter man från sidan och lyssnar kanske en sidovägg hamnar bakom en själv.
IngOehman skrev:DU har insett problemet!
Vh, iö
Martin skrev:Det [bakvägg /iö] kan betyda väggen bakom högtalarna, men det kan också betyda väggen bakom bakhuvudet där man sitter. Japp det kan alltid missförstås även om man säger framvägg.

Almen skrev:Nu var jag otydlig - "bakvägg" i mitt inlägg är väggen bakom högtalarna. Jag använder hädanefter uttrycket "högtalarvägg" i stället. "bakvägg" blir således den vägg som är bakom lyssnaren.
AndreasArvidsson skrev:Slog mig precis när jag skrev ovanstående att man kan använda benämningen på de olika högtalarna för att komma ihåg detta. Fronthögtalare står fram och bakhögtalare står bak. Enkelt eller hur?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster