Moderator: Redaktörer
Hotspur skrev:Hur F/E-testar man i så fall en högtalare?
Hotspur skrev:*asg* Ja, det skulle sannerligen inte förvåna mig!Mätmikrofoner kanske?
Hotspur skrev:OT: Hur kommer då LTS fram till vilken högtalare som är minst färgande?
Nattlorden skrev:Hotspur skrev:Hur F/E-testar man i så fall en högtalare?
Förslag: bjuda hem musiker, spela in deras musik med ofärgande mick på ofärgande media, växla sedan mellan att lyssna på musikern live och uppspelningen av det ofärgade mediat via ofärgande elektronik. Om du hyser någon som helst tvekan om det är musikern eller högtalarna som spelar... så bör de vara riktigt bra.
Nackdel: du får bjuda hem en massa musiker på en massa olika instrument och musikstilar för att lyckas testa av högtalarna på ett rimligt komplett sätt.
Johan_Lindroos skrev:I praktiken fungerar det inte så bra eftersom lyssningsrummet alltid ger sin signatur. Således kommer alla högtalare hur bra de än är, att kunna urskiljas med en sådan metod. Man skulle kunna tänka sig att ta högtalaren utomhus, men då många högtalare är gjorda för att stå placerade i i någon form av närhet till bashöjande väggar så går inte det heller.
Svårt alltså.
Tycker mig känna igen högtalarna....Rickard skrev:Jag brukar alltid rita upp en bild om jag tycker något verkar krångligt. Mycket lättare att få överblick. Gjorde en snabbt som visar hur man kopplar när man skall testa ett slutsteg.
Skrik till om jag ritat galet!
Med vänlig hälsning,
Rickard
Nattlorden skrev:Johan_Lindroos skrev:I praktiken fungerar det inte så bra eftersom lyssningsrummet alltid ger sin signatur. Således kommer alla högtalare hur bra de än är, att kunna urskiljas med en sådan metod. Man skulle kunna tänka sig att ta högtalaren utomhus, men då många högtalare är gjorda för att stå placerade i i någon form av närhet till bashöjande väggar så går inte det heller.
Svårt alltså.
Japp, men jag har inte heller påstått att det skulle finnas en högtalare som skulle kunna klara av det (ännu).
Dock ger ju rummet (approximativt) samma signatur åt musikern i rummet som åt högtalaren i rummet, så just för F/E-testens del borde det inte spela någon roll.
Johan_Lindroos skrev:Fast om man spelar in ett ljud från högtalare i ett rum som man sedan igen spelar upp i samma rum så blir det ju kaka på kaka. Hörlurar skulle man däremot kunna använda sig av, fast då låter det ju inte som högtalare längre... Knepigt värre alltså.
Eller menar du på något helt annat sätt?
Är det någon ide att starta en tråd om hur man bedömer ett par högtalares ljudåterginvingsförmåga?
Martin skrev:Är det någon ide att starta en tråd om hur man bedömer ett par högtalares ljudåterginvingsförmåga? Tycker det är intressant.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster