F/E test hur går det till?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

F/E test hur går det till?

Inläggav matså » 2005-03-17 13:07

Jag har läst många gånger om f/e test men hur går det testet till. Var snäll och förklara enkelt för jag har väldans svårt att förstå när det kommer in krångliga formler osv.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 13:09

Enkelversionen: du lyssnar efter skillnader på ljudet före och efter den apparat du vill testa. Låter det ingen skillnad så gör apparaten inga dumheter med ljudet.

(Vilket vissa av oss tycker är bra och önskvärt och vi kanske har lite svårt att förstå varför andra inte håller med...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 13:21

Hur F/E-testar man i så fall en högtalare?

Lage

Inläggav Lage » 2005-03-17 13:33

Hej Mats!

Det står på LTS hemsida: http://www.lts.a.se/ovrigt/fe-test.html

VH
Lagesson

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-17 13:35

Tack Lage.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-17 13:37

[quote="Hotspur"]Hur F/E-testar man i så fall en högtalare?[/quote

Det låter sig inte göras. F/E test funkar på förstärkare (låg eller högnivå) mer eller mindre. Vill man testa CD spelare så måste man ju kasta in en AD i ekvationen också.

/Peter

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: F/E test hur går det till?

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 14:01

Tjena Mats, utan att gå in på detaljer så går det till ungefär så här:

insignal ------> [testobjekt] -------> utsignal

(Före)....................................................(Efter)

Sedan kopplar man vidare insignalen till sin vanliga förstärkare på en ingång. Sedan kopplar man även in testobjektets utgång på en annan ingån på sin förstärkare.

Sedan lyssnar man enkelt på ljudet från de två signalerna bara genom att växla mellan ingångarna på sin förstärkare.

Om man då kan höra skillnad på ljudet ("Efter"-signalen) jämfört med "Före"-signalen, så vet man att [testobjektet] har påverkat signalen som gått i signalkedjan och passerat testobjektet.

Lite mer detaljerad förklaring med ett exempel:

Tänk dig att du har en apparat med in- och utgångar. Vi kan ta ett exempel med testobjekt i form av en vanlig förförstärkare eftersom det är väldigt smidigt att Före/Efter-lyssningstesta.

2. In på försförstärkaren kan du köra in vilken musiksignal som helst.

3. Du kopplar något T-kors el.dyl på försförstärkarens ingång så att du kan föra vidare signalen till en ingångsväljare på ett efterföljande försteg eller integrerad förstärkare .

4. Ställ utnivån från testobjektet till samma nivå som insignalen till testobjektet.

5. Koppla in testobjektets utgång till an annan ingång på efterföljande förstärkare.

6. På den efterföljande förstärkaren så kan du nu jämföra de två signalerna. Den ena (Före-signelen) är den opåverkade signalen, och Efter-signalen har passerat genom testobjektet som är förförstärkaren.

7. Lyssna och jämför om du kan höra någon skillnad mellan de två signalerna "Före" och "Efter". Ofta är skillnaderna ganska små mellan före och efter, men det har i praktisk tillämpningar och med blindtester visat sig att 90 - 95 % av alla testad utrusntning kan man höra skillnad på.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 14:55

OT: Hur kommer då LTS fram till vilken högtalare som är minst färgande?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-17 14:58

Mätmikrofoner kanske?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 15:01

Mätmikrofoner kanske?
*asg* Ja, det skulle sannerligen inte förvåna mig! 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 15:02

Hotspur skrev:Hur F/E-testar man i så fall en högtalare?

Förslag: bjuda hem musiker, spela in deras musik med ofärgande mick på ofärgande media, växla sedan mellan att lyssna på musikern live och uppspelningen av det ofärgade mediat via ofärgande elektronik. Om du hyser någon som helst tvekan om det är musikern eller högtalarna som spelar... så bör de vara riktigt bra.

Nackdel: du får bjuda hem en massa musiker på en massa olika instrument och musikstilar för att lyckas testa av högtalarna på ett rimligt komplett sätt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-17 15:03

Hotspur skrev:
Mätmikrofoner kanske?
*asg* Ja, det skulle sannerligen inte förvåna mig! 8O

Pop corn-spåret spelades - hör och häpna - in med en(1) högklassig mätmikrofon. Det du! 8) :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 15:06

Hotspur skrev:OT: Hur kommer då LTS fram till vilken högtalare som är minst färgande?

Att testa högtalare är ett komplicerat kapitel då de interagerar med lyssningsrummet. Lyssningstester på högtalare blir allmänt mycket mer tidsödande om man ska prova dem i flera olika miljöer, med olika musik o.dyl. Av dessa anledningar har det inte gjorts så många högtalartester i MoLt under årens lopp. De som jag kan räkna upp som jag kommer ihåg i huvudet är:
Miller & Kreisel THX150-system
NHT1.5
Carlsson OA50 (verision 1, nej två kanske?)
NHT Super zero + NHT basmodul 10" + NHT "superzerocenter" (fast denhette inte så)
Spenor modell? (länge sedan nu)
Respons grand (länge sedan nu)
Någon Linnhögtalare?

Sedan har LTS tekniksektion naturligtvis lyssnat på en stor mängd andra högtalare som det inte gjorts artiklar av. Därmed heller inte sagt att de varit dåliga.

Säkert några till, men alltså inte så många. Klart fler CD-spelare och förstärkare har det skrivits om.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 15:09

Nattlorden skrev:
Hotspur skrev:Hur F/E-testar man i så fall en högtalare?

Förslag: bjuda hem musiker, spela in deras musik med ofärgande mick på ofärgande media, växla sedan mellan att lyssna på musikern live och uppspelningen av det ofärgade mediat via ofärgande elektronik. Om du hyser någon som helst tvekan om det är musikern eller högtalarna som spelar... så bör de vara riktigt bra.

Nackdel: du får bjuda hem en massa musiker på en massa olika instrument och musikstilar för att lyckas testa av högtalarna på ett rimligt komplett sätt.

I praktiken fungerar det inte så bra eftersom lyssningsrummet alltid ger sin signatur. Således kommer alla högtalare hur bra de än är, att kunna urskiljas med en sådan metod. Man skulle kunna tänka sig att ta högtalaren utomhus, men då många högtalare är gjorda för att stå placerade i i någon form av närhet till bashöjande väggar så går inte det heller.

Svårt alltså.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-17 15:17

Jag gav en liknelse av F/E-testet på HF för nån vecka sen. Den gick ut på vatten.

Jag har mitt hus på en kulle och trivs jättebra där, men jag får inget tryck i mina vattenkranar. Vad göra? Jo, jag installerar en vattenpump för att öka trycket så att jag kan spola vatten för glatta livet uppe på min kulle.

Problemet är att jag funderar på om vattenpumpen gör vattnet dåligt. Jag tycker det smaka lite konstigt... Vad göra? Jo jag tar ett glas vatten från innan pumpen och häller upp ett annat glas med vatten direkt efter pumpen. Direkt efter pumpen får jag självklart installera en vattenkran så att jag inte får pumpens fulla vattentryck spolar rätt ner i glasen.

Nu har jag två glas, ett med vatten före och ett med vatten efter pumpen. Utan att jag vet vilket som är vilket så smakar jag på vattnet från båda glasen och försöker hitta skillnader.

För att testet skall vara rättvist måste glasen vara likadana till formen, båda skall vara rena och vattnet måste hålla samma temperatur.

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-17 16:14

En av de enklaste förklaringar jag kan komma på för F/E-test (eftersom jag just nu trimmar en gammal bandare). En gammal bandspelare/kassettbandspelare med möjlighet till lyssning före och efter band, det är ett F/E-test. Helst ska signalen "före band" gå förbi bandarens egna elektronik också. "Efter band" går hela signalen igenom bandaren. Jämförelsen före/efter är given.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 16:36

Roger, det hade jag också tänkt skriva om först. Men sedan ändrade jag mig eftersom det alltid går att veta vilken som är efterbandlyssningen eftersom den är något tidsfördröjd. Men annars är kassettbandspelarexemplet bra eftersom förmodligen ingen kan misslyckas med att höra hur ljudet degraderats en aning efter inspelning.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 17:22

Johan_Lindroos skrev:I praktiken fungerar det inte så bra eftersom lyssningsrummet alltid ger sin signatur. Således kommer alla högtalare hur bra de än är, att kunna urskiljas med en sådan metod. Man skulle kunna tänka sig att ta högtalaren utomhus, men då många högtalare är gjorda för att stå placerade i i någon form av närhet till bashöjande väggar så går inte det heller.

Svårt alltså.

Japp, men jag har inte heller påstått att det skulle finnas en högtalare som skulle kunna klara av det (ännu).

Dock ger ju rummet (approximativt) samma signatur åt musikern i rummet som åt högtalaren i rummet, så just för F/E-testens del borde det inte spela någon roll.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-03-17 18:06

Jag brukar alltid rita upp en bild om jag tycker något verkar krångligt. Mycket lättare att få överblick. Gjorde en snabbt som visar hur man kopplar när man skall testa ett slutsteg.

Skrik till om jag ritat galet!

Bild

Med vänlig hälsning,
Rickard
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-03-17 18:13

Rickard skrev:Jag brukar alltid rita upp en bild om jag tycker något verkar krångligt. Mycket lättare att få överblick. Gjorde en snabbt som visar hur man kopplar när man skall testa ett slutsteg.

Skrik till om jag ritat galet!

Med vänlig hälsning,
Rickard
Tycker mig känna igen högtalarna.... 8O

8)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-17 18:26

Bra skiss, men lägg gärna dit nivåreglage efter konstlasten 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-17 19:38

Det är jättelätt att F/E-testa kablar tex. Bara att koppla in med en bypass-switch eller ett par tapeloop-kontakter som är bra (för signalkablar). Man får såklart F/E-testa tapeloop-kontakterna först och lyssna utifall de inte är transparenta (tex med små byglar som det brukar sitta bak på förstärkare med pre-out main in).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 20:01

Nattlorden skrev:
Johan_Lindroos skrev:I praktiken fungerar det inte så bra eftersom lyssningsrummet alltid ger sin signatur. Således kommer alla högtalare hur bra de än är, att kunna urskiljas med en sådan metod. Man skulle kunna tänka sig att ta högtalaren utomhus, men då många högtalare är gjorda för att stå placerade i i någon form av närhet till bashöjande väggar så går inte det heller.

Svårt alltså.

Japp, men jag har inte heller påstått att det skulle finnas en högtalare som skulle kunna klara av det (ännu).

Dock ger ju rummet (approximativt) samma signatur åt musikern i rummet som åt högtalaren i rummet, så just för F/E-testens del borde det inte spela någon roll.

Fast om man spelar in ett ljud från högtalare i ett rum som man sedan igen spelar upp i samma rum så blir det ju kaka på kaka. Hörlurar skulle man däremot kunna använda sig av, fast då låter det ju inte som högtalare längre... Knepigt värre alltså.

Eller menar du på något helt annat sätt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 20:24

Johan_Lindroos skrev:Fast om man spelar in ett ljud från högtalare i ett rum som man sedan igen spelar upp i samma rum så blir det ju kaka på kaka. Hörlurar skulle man däremot kunna använda sig av, fast då låter det ju inte som högtalare längre... Knepigt värre alltså.

Eller menar du på något helt annat sätt?

Okej. Då får vi polera lite. Då får inspelningen vara UTAN inspelad rumspåverkan... så då får vi skicka musikern i fråga att spela in jämförelseinspelningen i ett ekofritt rum först.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-17 20:30

Är det någon ide att starta en tråd om hur man bedömer ett par högtalares ljudåterginvingsförmåga? Tycker det är intressant.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 20:46

Är det någon ide att starta en tråd om hur man bedömer ett par högtalares ljudåterginvingsförmåga?

Svar: Testa! 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-17 22:57

Martin skrev:Är det någon ide att starta en tråd om hur man bedömer ett par högtalares ljudåterginvingsförmåga? Tycker det är intressant.

Här finns lite info om hur AES tycker man skall utvärdera högtalare:

AES20-1996 (r2002): AES recommended practice for professional audio -- Subjective evaluation of loudspeakers
Printing Date: 1998-07-14
Publication History: Pub. 1996
Abstract: This Standard is a set of recommendations for subjective evaluation of high-performance loudspeaker systems. It is believed that, for certain audio components including loudspeakers, subjective evaluation is a necessary adjunct to objective measurements. The strong influence of listening conditions, program material and of individual evaluators is recognized. This document seeks, therefore, to assist in avoiding testing errors rather than to attempt to establish a correct procedure. (20 pages)
downloadable PDF (Full) (382 KB) $0.00 AES Member | $25.00 Non-Member
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-17 23:13

Jag har skrivit om min syn på f/e-tester på annat håll här på forumet, men en kort repetition:

en f/e-test kan bara visa om en apparat är lika bra eller sämre än den kedja (referensanläggning) som den kopplas in i.

Några argumenterar emot detta och menar att det endast är förändringen i den inkopplade apparaten man vill lyssna på. Referensanläggningens kvalité är mindre viktig. Hör man ingen skillnad är den testade apparaten neutral i sin återgivning.

Min invändning är, hur ska man kunna höra att en apparat förändrar mindre än referensen? För referensen är ju i detta fallet ett filter. Säg att referensen inte kan återge något under 100 Hz, bara för att ta ett grovt exempel. Hur kan man då avgöra om det testade objektet klarar 70 Hz, 50 Hz, 30 Hz? Som jag ser det kan man bara lyssna sig fram om det testade objektet klarar 100 Hz eller inte.

OBS, detta är förstås ett förenklat exempel, ingenting är så enkelt IRL. Men har jag rätt eller har jag fel?

I tidigare diskussioner har det efter ett tags diskussioner framkommit att i f/e-testerna som LTS gör används det ganska extrema grejor, speciellt på högtalarsidan. Och därför är f/e-tester så exakta och bra menas det. Jag tycker det snarare bevisar min tes. Det krävs en extremt bra referens för att avgöra hur bra testobjektet är, åtminstone om det är lite klass på det.

Det hindrar inte att f/e-test är bra och tillsammans med andra testmetoder kan ge bra och objektiva omdömen. Ett kompletterande sätt är tex att lyssna på apparater under lång tid i kända förhållanden. Ett annat kanske att mäta grejorna. Osv.

/ B

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2005-03-17 23:19

Vad består konst lasten av???
Hur vet jag att den inte färgar???

Mvh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-03-17 23:25

Det är givet att det handlar om att hålla sig på en hög nivå i hela kedjan som används i F/E-testet. Det handlar inte om att köra med t.ex. någon kompaktanläggning från 70-talet typ Dux Soundproject. Det borde väl alla förstå....

Nästa

Återgå till Generellt om hifi