Marantz 1602 problem

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Marantz 1602 problem

Inläggav mrexxet » 2014-01-08 17:02

Hej!
Min 15 mån gamla Marantz 1602 surroundstärkare har börjat bråka :x
det låter som om det är ett relä som håller på och klickar, precis samma ljud som när man stänger av och på den, är det nätagget som håller på att lägga av lr? ganska surt att den ska paja bara efter bara 15 mån.

Någon som har något förslag om vad det kan vara.

MVH.

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2014-01-08 17:44

Är väl som du säger ett relä som börjar spöka, behöver inte kosta mycket att laga.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-01-08 20:53

Du har väl garanti kvar? Om inte, är reklamationsrätten 3 år. (Om du köpt den från en näringsidkare - typ butik - förstås.)

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Inläggav mrexxet » 2014-01-09 00:42

Köpt hos Mediamarkt, bara 1 års garanti och även Marantz fabriksgaranti är 1 år också, sa till servicekillen att jag tycker det är ganska dåligt att det inte ska hålla mer 15 månader, det är ju ingen skräpreciever (4500:- ) direkt typ Eltax lr liknande, fick svaret att det finns stärkare för 15 000:- och sånt här får man tydligen räkna med enligt honom. Fick tipset att kontakta "nisse runt hörnan" om ni förstår vad jag menar, ska ta kontakt med Marantz Sverige lr vad det nu heter och höra med dom, om man hittar dom.

MVH.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig
 
Inlägg: 3518
Blev medlem: 2005-08-16
Ort: varande i nuet

Inläggav Frutti » 2014-01-09 01:14

Om du inte utsatt den för något skadligt så har den sannolikt ett fel som de ska åtgärda gratis enligt reklamationsrätten. Jag tror att du även ska få betalt för resa till och från köpstället när du lämnar in samt hämtar ut den.

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig
 
Inlägg: 3518
Blev medlem: 2005-08-16
Ort: varande i nuet

Inläggav Frutti » 2014-01-09 01:16


Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Inläggav Vinylcalle » 2014-01-09 01:17

Tyvärr byggs tillverkas det mesta i dagens samhälle enligt slit och släng mentaliteten. Det är riktigt trist både för miljön och för kunderna det drabbar. Min erfarenhet är att detta är betydligt vanligare i hembioförstärkare än i stereoförstärkare. Kanske inte så konstigt med tanke på pressade priser, massor med olika kretsar som ska ta hand om massor av funktioner samt all digitalteknik.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Kraniet
 
Inlägg: 12869
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2014-01-09 08:50

enligt konsumentköplagen är garantin minst 2 år. tre i vissa fall.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4716
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Inläggav MichaelG » 2014-01-09 14:17

Kraniet skrev:enligt konsumentköplagen är garantin minst 2 år. tre i vissa fall.


Garantiåtagandet är inte lagstadgat, utan frivilligt, medan reklamationsrätten är tre år. Däremot är det vanligt med 1-2 års garanti på nya produkter och 3-6 månader på begagnat. I butik. Om säljaren (eller i förekommande fall tillverkaren) ger garanti på varan, åsidosätter garantin reklamationsrätten under den tid denna gäller.

Exempel (något förenklat): Nisse köper en ny receiver med 1 års butiksgaranti.
a) Den går sönder inom ett år från inköpsdatum. Om inte butiken kan bevisa att Nisse varit oaktsam, kan de välja att reparera, eller byta ut varan.
b) Den går sönder efter 2 år. Garantin gäller inte längre, varför Nisse ska åberopa reklamationsrätten. Om butiken trilskas, är det upp till Nisse att visa att han inte varit alltför oaktsam. Normalt sett är detta inget problem. Butiken har rätt att föröka laga varan, eller att byta ut den mot en motsvarande. Misslyckas de att laga den, kan Nisse välja att häva köpet (pengarna tillbaka).

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Inläggav mrexxet » 2014-01-10 17:51

Jag har varit i kontakt med Septon som är Marantz generalagent i Sverige och dom sa att det är 2 års fabriksgaranti så det är bara att lämna in den till Mediamarkt där jag köpt den.

Berättade också det bemötande jag fick av servicesnubben och hennes svar var - inte bra, jag ska kontakta butiken i fråga och kolla upp det här-
så det verkar lösa sig ändå :D och tack för svaren.

Användarvisningsbild
mrexxet
 
Inlägg: 151
Blev medlem: 2008-10-06
Ort: Växjö

Inläggav mrexxet » 2014-02-23 00:45

Uppdatering! har fått tillbaka stärkaren från MM och det var inget hårdvarufel, dom (Septon) har bara gjort en mjukvaruuppdatering vilket tydligen var felet.

Hade man varit lite godtrogen och gjort som servicekillen sa så hade man nog förlorat ett antal hundringar i onödan, så nu hoppas jag att den sköter sig.

MVH.

Användarvisningsbild
hm2
 
Inlägg: 424
Blev medlem: 2014-01-03
Ort: norje

Inläggav hm2 » 2014-02-23 01:07

det är just därför jag aldrig kommer köpa en reciever med massa digitaljunk i. firmware och sånt kan man ha i datorer/telefoner.
"moralisk konsult". Tar nu även uppdrag inom etik-området.


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster