Moderator: Redaktörer
Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
IngOehman skrev:Njae, de tidiga TV-fjärrkontrollerna använde oftast akustiska styrsignaler.
En bit upp i ultraljudsområdet påstods de ligga och det stämde säkert (jag
kollade inte) men jag hörde dem inte sällan ändå, men mest bara start och
stoppljud var det som slaskade. Väldigt störande var det. Hundar ogillade
dem också. Mer än jag.
Vh, iö
RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
Fungerar heller inget vidare med fjärren till den Audiolab 8200CDQ jag har. Liknande erfarenhet från mitt besök i somras hos PS Audio i USA. Det är riktigt dyra prylar de tillverkar. Måste dyrare apparater ha sämre fjärrkontroller?
NiklasF skrev:RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
Fungerar heller inget vidare med fjärren till den Audiolab 8200CDQ jag har. Liknande erfarenhet från mitt besök i somras hos PS Audio i USA. Det är riktigt dyra prylar de tillverkar. Måste dyrare apparater ha sämre fjärrkontroller?
Likadant med Oppo 93, 95 med har jag för mig. Förundrar mig endel då resten av spelaren är så gedigen![]()
Däremot vår enkla boxer ifrån Sagem så kan jag ligga i soffan under en filt med fjärren och zappa kanaler.
Komorok skrev:NiklasF skrev:RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
Likadant med Oppo 93, 95 med har jag för mig. Förundrar mig endel då resten av spelaren är så gedigen![]()
Däremot vår enkla boxer ifrån Sagem så kan jag ligga i soffan under en filt med fjärren och zappa kanaler.
Det är inte fjärrens ir-diod som är dålig. Det är mottagaren som är dåligt monterad.
Komorok skrev:NiklasF skrev:RogerGustavsson skrev:Frutti skrev:IR-fjärren till min nya M-DAC fungerar extremt dåligt. Oftast inte alls faktiskt.
Det är inte fjärrens ir-diod som är dålig. Det är mottagaren som är dåligt monterad.
Harryup skrev:Originalfjärrar har sällan tillräcklig spridning om man skall peka fjärren i vilken riktning som helst. Pioneers Kurofjärrar måste man peka mot höger sida på TV'n t.ex. Om man däremot använder tredjepart typ Pronto, RCI och allt vad dom kan heta så märker man att det går väsentligt bättre.
Och skulle man t.ex. använda iRule på en smartphone eller padda ihop med en Global Caché av lämplig sort så kan man köra ir eller RF över nätverk för att sedan sista biten byta till lämplig överföring. Då kan man sen sitta på jobbet och sköta hemmet.
/Harryup
Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Vee-Eight skrev:IR har ju den fördelen att man inte behöver koda signalen för att inte störa andra fjärrsystem.
Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Många apparater kan ju också styras via nätverk, via appar etc. Imo klart mer rationell lösning. Om det är applicerbart.
Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Många apparater kan ju också styras via nätverk, via appar etc. Imo klart mer rationell lösning. Om det är applicerbart.
NiklasF skrev:Vee-Eight skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
EN app som kan sköta allt ex irule tror jag på, bökigt att behöva öppna och stänga flera olika.
Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
NiklasF skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Man kan lösa det mesta, men likväl så är det ju en kass konstruktion.
Harryup skrev:Vee-Eight skrev:IR har ju den fördelen att man inte behöver koda signalen för att inte störa andra fjärrsystem.
Nja, leverantörer har ju massor med egna kommandon dom skiftar mellan olika modellserier och över åren så nog kodas det friskt märker man om man tänker konfigurera en större 3:e partsfjärr.
Särskilt illa är det för de som använder samma kommando för att stänga av och slå på en apparat. Och har man t.ex. en Blurayspelare ifrån Pioneer och en äldre CD t.ex. så kan dom krocka i värsta fall annars.
jag vet Micke, kram på dig så får vi ses snartKomorok skrev:NiklasF skrev:Komorok skrev:Lösningen stavas "ir-förlängare". Placeras lämpligen snett till höger framför soffan någonstans. Är man inte helt efterbliven kan man förlänga de kablar som brukar följa med, så att apparaterna kan placeras på önskad plats.
Man kan lösa det mesta, men likväl så är det ju en kass konstruktion.
Dig håller jag gärna om.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 19 gäster