Moderator: Redaktörer
Morgan skrev:Drömmen vore förstås om det kunde skapas någon form av branchnorm för vilka egenskaper hela inspelningskedjan skall ha, så att musikens fulla dynamiska omfång kunde fångas på fonogrammen. (Samt att alla radiostationer sände ut materialet utan dynamikkompression.)
Sedan kunde man ha en valfri variabel kompression på konsumentsidan, för lyssning i bilen eller på transistorradion. Och när man lyssnade på en dynamiskt kompetent anläggning så kunde man koppla ur kompressionen.
I bilen skulle i princip alla lyssnare föredra det komprimerade ljudet, medan man i en god hemanläggning skulle kunna njuta fullt ut av dynamiken.
PekkaJohansson skrev:Jag ringer och skriver då och då till grammofonbolagen och tar upp den här frågan. När man vill tala med teknikansvariga får man ofta tystnad till svar. Några producenter har svarat via e-post. Det är mycket sällan som någon kommer med några som helst relevanta argument för mastering (dvs "omproduktion" av mastertapen i samband med överföring till LP/CD). "Det låter bra" eller "bra att ha någon att bolla med" är de två vanligaste argumenten, även när man talar med folk i branschen. Ibland utgår man från att "vi kanske inte ska mastra så hårt den här gången", vilket är en underlig grundinställning - ungefär som att "vi ska bara förvanska lite grann". Marknadsföring är ett argument - "det vanliga skitsnacket för att sälja" skrev en producent om formulerlingen "kristallklart digitalt ljud" för en brustvättad svensk inspelning.
Varje påverkan på originalljudet tar oss längre från musiken.
PekkaJohansson skrev: Undantaget är om originalproduktionen monitorlyssnats i högtalare med grava frekvensgångsfel. Saknas t ex några dB i basregistret är det inte fel att kompensera för den felaktiga monitorlyssningen. Likaså kan man förstås motivera en ny utgåva med en mer noggrannt justerad bandspelare eller mer transparenta analoga steg före digitaliseringen, samt förstås mer kapabla digitala system. Men att ge sig in i själva produktionen och tvätta, eq:a häftigt, flytta runt instrument eller förse vokalisten med tratt borde vara strängt förbjudet.
Det känns mer och mer hopplöst att handla musik. Till och med när bolagen lägger ner resurser på att leta fram originaltaper ska dessa lämnas till några överentusiastiska teknikgökar som har tagit som sin livsuppgift att förstöra 1900-talets musikkulturskatter. Ett exempel är samligen "Elv1s" som kommit på både CD och DVD-Audio. På DVD-Audioversionen finns tre jämförelser mellan omastrat och mastrat, som BMG borde skämmas för och som egentligen säger allt.
Som vanlig konsument får man fortsätta att leta efter skivor som kom när CD-mediet var nytt och då bolagen hade så bråttom ut med den nya tekniken att de inte hannförstöra så mycket.
Dawen, jag är mycket nyfiken på vilka poänger du hävdar finns med mastering. Som jag ser det handlar det främst om en gammal kvarleva från LP-tiden och att livnära en idag överflödig yrkesgrupp.
En produktion utan mastering kostar rimligtvis mindre än en med en massa effekter pålagda. Den som vill spexa till det skulle kunna hänvisas till effektburksutbudet i närmaste musikinstrumentaffär.
Med vänlig men någon nedstämd hälsning
Pekka Johansson
Jag rekommenderar läsning av The Secrets of the Mastering Engineer, av Bob Katz. (Katz ligger bakom många extremt omastrade inspelningar)
Mastring / remastring är nödvändigt, men svårare än vad bolagen vill betala för.
då kommer folk att reagera på att musiken låter svagt jämfört med annan utländskmusik. Jävla skit tekniker sa man på 60 & 70-talet när man fick tillbaks en provskiva som inte hade tillräckligt starkt ljud.
Mastring / remastring är nödvändigt,
NoMoreMrRegistryMan skrev:Jag rekommenderar läsning av The Secrets of the Mastering Engineer, av Bob Katz. (Katz ligger bakom många extremt omastrade inspelningar)
Mastering är i allmänhet nödvändigt, men de flesta mastringverksamma har ringa begrepp om vad dom gör. Man bör EQ-a lite grann, nivellera spåren en aning, samt införa lite komprimering här och var. Det är INTE fel att mastra i princip, men det är en konst som mycket få behärskar. Framför allt är ev nödvändig komprimering eller akustiksimuleringspålägg svårt att göra utan att komma fel.
???Man bör EQ-a lite grann, nivellera spåren en aning, samt införa lite komprimering här och var
ja, då vill jag vända på steken och påstå:Det är INTE fel att mastra i princip, men det är en konst som mycket få behärskar
Är det inte lite dogmatiskt att påstå att Mastring "i allmänhet är nödvändigt"?
IngOehman skrev:NoMoreMrRegistryMan skrev:Jag rekommenderar läsning av The Secrets of the Mastering Engineer, av Bob Katz. (Katz ligger bakom många extremt omastrade inspelningar)
Mastering är i allmänhet nödvändigt, men de flesta mastringverksamma har ringa begrepp om vad dom gör. Man bör EQ-a lite grann, nivellera spåren en aning, samt införa lite komprimering här och var. Det är INTE fel att mastra i princip, men det är en konst som mycket få behärskar. Framför allt är ev nödvändig komprimering eller akustiksimuleringspålägg svårt att göra utan att komma fel.
Mnjaee...
Är det inte lite dogmatiskt att påstå att Mastring "i allmänhet är nödvändigt"? Jag har erfarenhet av kanske ett hundratal tvåkanalsmaterial före och efter mastring, och jag har inte träffat på ett enda exempel som låter bättre efter mastring. Däremot många som låter tiofaldigt sämre efter att de mastrats.
Så, varför påstå att mastring i allmänhet är nödvändigt? Vad bygger en sådan inställning på för erfarenheter?
Och är det verkligen rimligt att påstå att detta är en generell sanning:???Man bör EQ-a lite grann, nivellera spåren en aning, samt införa lite komprimering här och var
När jag ser någon skriva, ja påstå:ja, då vill jag vända på steken och påstå:Det är INTE fel att mastra i princip, men det är en konst som mycket få behärskar
Det är principiellt fel att mastra - av samma skäl som det är fel att måla om originalkonstverk eller kanske måla över dem med färgglad fernissa med jämna mellanrum för att anpassa dem till trender och till experters ideer om konstverkets huvudsakliga användningsområde:
Processen förstör för alla, men mest för den som vill höra musiken oförstörd.
Vh, iö
Tank skrev:Men om den stora massan nu inte märker nåt, varför ska man anstränga sig för att förstöra för de få som faktiskt vill ha det oförstört?
Mastring innebär ju egentligen att man nivåar (nivellerar) alla de olika inspelningarna på en skiva + att man lägger PQ-koder och eventuella subkoder typ skivnummer, cd-text och diskreta texter. Det här är ett jobb som görs i datorn och det kan göras efter att man gjort en eventuell restaurering i samma dator.Innebär "mastring" detsamma som "restaurering"?
Nagrania skrev:Mastring innebär ju egentligen att man nivåar (nivellerar) alla de olika inspelningarna på en skiva + att man lägger PQ-koder och eventuella subkoder typ skivnummer, cd-text och diskreta texter. Det här är ett jobb som görs i datorn och det kan göras efter att man gjort en eventuell restaurering i samma dator.Innebär "mastring" detsamma som "restaurering"?
Nagrania skrev:iö skrev:Är det inte lite dogmatiskt att påstå att Mastring "i allmänhet är nödvändigt"?
Jag tycker att det är lika dogmatiskt att påstå att det inte är nödvändigt. Jag skulle lätt kunna visa ...ja inte allt men väldigt mycket skulle kunna låta bättre efter en mastring. Jag har också spelat upp band före och efter som folk fått lyssna på och alla har reagerat positivt efter bearbetningen.
Nagrania skrev:Nåja det har funnits någon som gillar stråkar där luften inte vibrerar. Telarc var det någon som nämnde...det kommer mig att tänka på en skiva med Mel Tormé som låter oerhört färglös tills jag med hjälp av ett parametrisktfilter fick till det.
Nagrania skrev:Jag tänker också på en skiva som jag hade i min hand häromdagen med Elvis som var inspelad 1957. Den här skivan är remstrad (DSD) och jag får väl säga det att så bra som den låter nu har den här inspelningen aldrig låtit tidigare ...inte änns på vinyl.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster