Moderator: Redaktörer

Smack skrev:Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?
Kan man minimera detta på skivspelaren genom att uppgradera viss hårdvara eller är det bara ett HP filter från säg 20Hz som löser det värsta? Pickup, sub platter etc.
Heed har filosofin att man inte ska bråka med signalen så de vill inte lägga på filter. Är väl delade läger där med antar jag
2-ch skrev:Smack skrev:Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?
Kan man minimera detta på skivspelaren genom att uppgradera viss hårdvara eller är det bara ett HP filter från säg 20Hz som löser det värsta? Pickup, sub platter etc.
Heed har filosofin att man inte ska bråka med signalen så de vill inte lägga på filter. Är väl delade läger där med antar jag
Det finns inga fördelar med att högtalaren ska stå och fladdra. Det begränsar volymen du kan spela.
Dessutom tillför det onödig distorsion även vid lägre nivå.
Det fladdrar troligen för att det är fel på fonogrammet (bucklig skiva).
Om nu inte vibrationerna kommer från något annat.
Men det är mindre troligt. Är det likadant på alla skivor?
Smack skrev:Rimligt antagande?
2-ch skrev:Smack skrev:Rimligt antagande?
Gäller det alla skivor samt även när du spelar på låg nivå?
I så fall tycker jag också att du ska läsa Rogers första inlägg en gång till.
Vovven skrev:Även jag sällar mig till Rogers teori om att Du har fel matchning mellan tonarm och pickup.
Smack skrev:Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
AndreasArvidsson skrev:Smack skrev:Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
Nu är jag absolut ingen expert på vinylspelare, men det där låter inte helt optimalt i mina öron.
En stabilare bänk och mjukfötter under spelaren skulle nog hjälpa.
Sedan kan ju matchningen av pickup och tonarm vara icke-optimal också, men den biten överlåter jag till andra.
Smack skrev:Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..
AndreasArvidsson skrev:Smack skrev:Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..
Man vill alltså ha vibrationer från underlaget med skivspelare? Intressant isf. Någon som kan förklara varför det ligger till så?
EDIT: Eller menar du att de flesta bättre skivspelare redan har en flytande upphängning och att extra mjukfötter inte tillför något då? Det kan jag köpa.
I ditt fall så verkar det ju dock tämligen uppenbart att vibrationer från bordet faktiskt påverkar ljudet vilket inte är önskvärt kan jag tycka.
Testa skivspelaren på ett annat underlag(typ golvet) och se om problemet kvarstår.
darkg skrev:Tanken är väl att skivspelarens mjukhet - aldrig står de väl helt hårt(?) - tillsammans med fötterna skapar ett ännu sämre "resonant system". Om det är så kan det ju bli sämre än inget, dvs inte bara onödigt.
Men saken verkar vara lätt att testaoch stadigt underlag borde inte kunna ställa till det. I detta fall verkar ju inte skivspelaren hantera svårigheterna, tveksamheten inför mjuka fötter var mer generellt skivspelarlig.
Laila skrev:Jag gissar att Pu/arm kombon fungerar bra rent resonansmässigt. Hur puppen passar i höjdled vet jag inte. Inte heller vilka problem dålig "höjdanpassning" skulle kunna ställa till med i basområdet.*
Själv så skulle jag testa att byta underlag till skivspelaren. Två IKEA "Lack-bord" ställda på varandra brukar kunna fungera hyggligt. Bäst är nog ändå en vägghylla. Rega har ju en egen framtagen för just sina spelare . . . typ.
*Kolla gärna så att motorupphängningen, tallrikslagret, tonarmslagren eller puppnålens skick, inte är det som ställer till det.
paa skrev:RIAA-steg brukade nog inte gå "rakt" ner till DC på den gamla goda tiden och då fanns det även rumble-filter att tillgå. Jag tror att det är på den sidan det blivit lite inkompatibelt idag, och jag tippar att det inte är något principiellt fel på spelaren alls.
Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.
Smack skrev:Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.
Armen är lite baktung med den PU jag har nu. Den skulle behöva upp ca 3mm för att hamna i våg men Rega hävdar det inte spelar så stor roll.. Men andra säker det gör det visst![]()
Finns ju vikter för armen som har tyngdpunkten under armens centrum. Funderar på om en sådan lugnar ner rumble..
http://www.turntableworld.co.uk/departm ... grade-p119
RogerGustavsson skrev:Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.
Olika typer av skivspelare kräver olika underlag. Rega-spelarna är ju dåligt isolerade mot underlaget. Står skivspelaren stumt mot samma underlag som högtalarna är läget riktigt dåligt. Tyvärr kom modet med spikes från Storbrittanien. Vet inte hur de tänkte när allt skulle bindas samman till golvet... För Rega brukar vägghylla rekommenderas. Då ska förstås väggen vara vibrationsfri och det är inte alltid fallet. Om skivspelaren står på en möbel och golvet är stabilt, gäller att själva möbeln ska vara stabil och lätt. Det var inte för inte Ikeas bord Lack med ursågad botten rekommenderades! Har man skivspelaren på en längre möbel, ger det lågfrekvenssvängning och det suger skivspelaren i sig. Vissa skivspelare bör placeras i ett angränsande rum...
Spelare med mjukt avfjädrade innerchassin (Thorens/AR/Linn m.fl.) får fnatt om underlaget är svajigt (=rör sig med låg frekvens) typ ett golv på träreglar.
Själv har jag haft min skivspelare på SD-fötter. Den hade inget fjädrande upphängt innerchassi och inga problem med störningar (när den var i drift).Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.
Nja, det känns helt fel. Antingen ett lätt och stabilt underlag eller något extremt tungt. Inte något mitt i mellan.
Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.
Smack skrev:[tidigare i tråden]
Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
Laila skrev:Smack skrev:Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.
Armen är lite baktung med den PU jag har nu. Den skulle behöva upp ca 3mm för att hamna i våg men Rega hävdar det inte spelar så stor roll.. Men andra säker det gör det visst![]()
Finns ju vikter för armen som har tyngdpunkten under armens centrum. Funderar på om en sådan lugnar ner rumble..
http://www.turntableworld.co.uk/departm ... grade-p119
Menar du att spelaren står på en förstärkare . . . typ!![]()
Många skivspelare, bland dem Rega spelar bäst när de står på ett stadigt men relativt lätt underlag enligt Engländarna. En annan motvikt tror jag nästan är att kasta pengarna i sjön. Däremot så skadar det kanske inte att få upp armbasen några mm. så att puppen spelar "plant".
Själv så kör jag utan rumblefilter på mina RIAA:s.
darkg skrev:Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.
Får du effekt av att knacka bänk när skivspelaren står som ovan?Smack skrev:[tidigare i tråden]
Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster