Subtoner från skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Smack

Subtoner från skivspelare?

Inläggav Smack » 2014-03-05 10:29

Har en Rega RP3 med Heed Questar RIAA och märker att vid spelande av vinyl så rör sig baskonen ganska rejält och inte i takt med bastonerna. Ser ut som den slår väldigt låga frekvenser som inte hörs. Kör jag samma skivor med WiMP HIFI så finns inget sådant. Vad beror det på? Har vinylskivan subbas som inte plockas med i en digital inspelning eller vad är detta?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 10:42

Vinylspelare har en resonans för kombinationen tonarm/pickup. Det är den som sätter igång konfladdret, speciellt om du har basreflexhögtalare. Resonansfrekvensen bör ligga vid 10-13 Hz om man vill minimera störningar från oplana skivor. Ligger den lägre blir problemen värre. Ligger den högre kan det påverka frekvensgången uppåt i "nyttoområdet". Det finns ingen infrabas/subbas på vinyl.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 10:44

Det är väl det som brukar kallas för "rumble" på skivspelare. Mekaniska vibrationer och resonanser tas upp av pickupen.

Att ha ett HP-filter för att ta bort dessa ljud kanske inte är en helt dum idé.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 10:49

Rumble är buller från skivspelarens mekanik som plockas upp av pickupen. Det är ett relativt konstant bakgrundsljud och ibland med lite högre frekvens, behöver inte utlösa konfladder.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-05 10:54

Är inte bekant med Heed Questar RIAA, har den ingen funktion för subsonic filter?
Förr hade nästan alla försteg/förstärkare en knapp för att undvika just konfladder.

Bild

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 10:58

Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?

Kan man minimera detta på skivspelaren genom att uppgradera viss hårdvara eller är det bara ett HP filter från säg 20Hz som löser det värsta? Pickup, sub platter etc.

Heed har filosofin att man inte ska bråka med signalen så de vill inte lägga på filter. Är väl delade läger där med antar jag :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-05 11:12

Smack skrev:Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?

Kan man minimera detta på skivspelaren genom att uppgradera viss hårdvara eller är det bara ett HP filter från säg 20Hz som löser det värsta? Pickup, sub platter etc.

Heed har filosofin att man inte ska bråka med signalen så de vill inte lägga på filter. Är väl delade läger där med antar jag :)

Det finns inga fördelar med att högtalaren ska stå och fladdra. Det begränsar volymen du kan spela.
Dessutom tillför det onödig distorsion även vid lägre nivå.

Det fladdrar troligen för att det är fel på fonogrammet (bucklig skiva).
Om nu inte vibrationerna kommer från något annat.
Men det är mindre troligt. Är det likadant på alla skivor?

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-03-05 11:13

Konutslagen blir större ju lägre frekvensen blir, alltså finns det stor risk att du bottnar baselementen trots att du lyssnar på ganska beskedliga ljudnivåer.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-05 11:16

Framförallt drar man en massa nyttig effekt på att fladdra med konerna och talspolarna går varma.
Som Roger skriver är dålig p-u–tonarmsmatching många gånger orsaken.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 11:18

2-ch skrev:
Smack skrev:Ok tack. En del riaa har ju 20hz hp-filter har jag sett så det är för att minska detta då. Är det på något sätt skadligt för högtalaren med dessa låga konslag eller kan man spela på med samma volym som med annan källa?

Det finns inga fördelar med att högtalaren ska stå och fladdra. Det begränsar volymen du kan spela.
Dessutom tillför det onödig distorsion även vid lägre nivå.

Det fladdrar troligen för att det är fel på fonogrammet (bucklig skiva).
Om nu inte vibrationerna kommer från något annat.
Men det är mindre troligt. Är det likadant på alla skivor?

Mindre på vissa skivor. Högtalarna Dynaudio X14 står dock nära skivspelaren (ca 1m kant högtalare, centrum Rega) och bänken är i tunnare metall och inte direkt stum så gissar jag får med rumble från högtalaren in i bänken och upp i nålen. Håller jag med handen på bänken så känner jag tydliga vibrationer.

Rimligt antagande?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-03-05 11:24

Smack skrev:Rimligt antagande?

Gäller det alla skivor samt även när du spelar på låg nivå?
I så fall tycker jag också att du ska läsa Rogers första inlägg en gång till.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 11:28

2-ch skrev:
Smack skrev:Rimligt antagande?

Gäller det alla skivor samt även när du spelar på låg nivå?
I så fall tycker jag också att du ska läsa Rogers första inlägg en gång till.

Även på låg nivå ja. Ser ut som den spelar "luft". Ökande konutslag med ökad volym. Menar du Roger att viss kombination PU+arm gör saken värre/bättre?

Jag har basreflexhögtalare.

Användarvisningsbild
Vovven

Inläggav Vovven » 2014-03-05 11:44

Även jag sällar mig till Rogers teori om att Du har fel matchning mellan tonarm och pickup.
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 11:46

Vovven skrev:Även jag sällar mig till Rogers teori om att Du har fel matchning mellan tonarm och pickup.

Jag kör en Nagaoka till RB303 armen på Regan. Ganska hyllad kombo men ni menar att ett byta av PU skulle kunna få ner detta? Rent tekniskt förstår jag inte hur det funkar men ni vet säkert :)

Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
Senast redigerad av Smack 2014-03-23 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 12:05

Smack skrev:Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.

Nu är jag absolut ingen expert på vinylspelare, men det där låter inte helt optimalt i mina öron.
En stabilare bänk och mjukfötter under spelaren skulle nog hjälpa.

Sedan kan ju matchningen av pickup och tonarm vara icke-optimal också, men den biten överlåter jag till andra.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 12:12

AndreasArvidsson skrev:
Smack skrev:Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.

Nu är jag absolut ingen expert på vinylspelare, men det där låter inte helt optimalt i mina öron.
En stabilare bänk och mjukfötter under spelaren skulle nog hjälpa.

Sedan kan ju matchningen av pickup och tonarm vara icke-optimal också, men den biten överlåter jag till andra.

Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 12:14

Smack skrev:Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..

Man vill alltså ha vibrationer från underlaget med skivspelare? Intressant isf. Någon som kan förklara varför det ligger till så?

EDIT: Eller menar du att de flesta bättre skivspelare redan har en flytande upphängning och att extra mjukfötter inte tillför något då? Det kan jag köpa.
I ditt fall så verkar det ju dock tämligen uppenbart att vibrationer från bordet faktiskt påverkar ljudet vilket inte är önskvärt kan jag tycka.

Testa skivspelaren på ett annat underlag(typ golvet) och se om problemet kvarstår.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-05 13:18

AndreasArvidsson skrev:
Smack skrev:Mjukfötter typ Sonic har jag läst inte är bra för skivspelare. Skivspelare vill man ska stå stadigt. Ska testa möblera om lite för att se om det minskar detta..

Man vill alltså ha vibrationer från underlaget med skivspelare? Intressant isf. Någon som kan förklara varför det ligger till så?

EDIT: Eller menar du att de flesta bättre skivspelare redan har en flytande upphängning och att extra mjukfötter inte tillför något då? Det kan jag köpa.
I ditt fall så verkar det ju dock tämligen uppenbart att vibrationer från bordet faktiskt påverkar ljudet vilket inte är önskvärt kan jag tycka.

Testa skivspelaren på ett annat underlag(typ golvet) och se om problemet kvarstår.

Tanken är väl att skivspelarens mjukhet - aldrig står de väl helt hårt(?) - tillsammans med fötterna skapar ett ännu sämre "resonant system". Om det är så kan det ju bli sämre än inget, dvs inte bara onödigt.

Men saken verkar vara lätt att testa :-) och stadigt underlag borde inte kunna ställa till det. I detta fall verkar ju inte skivspelaren hantera svårigheterna, tveksamheten inför mjuka fötter var mer generellt skivspelarlig.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 13:34

Det verkar inte vara basen från högtalarna ändå. Kör jag ett tyst område på en skiva så slår det lika mycket.

Kan det alltså vara dålig kombo av PU+min arm som orsakar detta? Jag kör baerwald protractor som ju sätter PUn långt fram. Kanske det kan påverka då den kanske blir känsligare mot ojämnheter då (längre avstånd).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-05 14:15

darkg skrev:Tanken är väl att skivspelarens mjukhet - aldrig står de väl helt hårt(?) - tillsammans med fötterna skapar ett ännu sämre "resonant system". Om det är så kan det ju bli sämre än inget, dvs inte bara onödigt.

Men saken verkar vara lätt att testa :-) och stadigt underlag borde inte kunna ställa till det. I detta fall verkar ju inte skivspelaren hantera svårigheterna, tveksamheten inför mjuka fötter var mer generellt skivspelarlig.

Ja om skivspelarens egna upphängning har en lägre resonansfrekvens än vad SD-fötterna tillför så blir det ju en onöding seriekoppling av dessa system.
Då är det förmodligen bätte med ett stumt underlag istället. Det köper jag :)

Om dock skivspelaren är av den typ att knackningar i underlaget ger stora konutslag så skulle jag iaf testa med mjukfötter och/eller byta underlag.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 14:29

Jag gissar att Pu/arm kombon fungerar bra rent resonansmässigt. Hur puppen passar i höjdled vet jag inte. Inte heller vilka problem dålig "höjdanpassning" skulle kunna ställa till med i basområdet.*

Själv så skulle jag testa att byta underlag till skivspelaren. Två IKEA "Lack-bord" ställda på varandra brukar kunna fungera hyggligt. Bäst är nog ändå en vägghylla. Rega har ju en egen framtagen för just sina spelare . . . typ.

*Kolla gärna så att motorupphängningen, tallrikslagret, tonarmslagren eller puppnålens skick, inte är det som ställer till det.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:34

Laila skrev:Jag gissar att Pu/arm kombon fungerar bra rent resonansmässigt. Hur puppen passar i höjdled vet jag inte. Inte heller vilka problem dålig "höjdanpassning" skulle kunna ställa till med i basområdet.*

Själv så skulle jag testa att byta underlag till skivspelaren. Två IKEA "Lack-bord" ställda på varandra brukar kunna fungera hyggligt. Bäst är nog ändå en vägghylla. Rega har ju en egen framtagen för just sina spelare . . . typ.

*Kolla gärna så att motorupphängningen, tallrikslagret, tonarmslagren eller puppnålens skick, inte är det som ställer till det.

Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.

Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.

Armen är lite baktung med den PU jag har nu. Den skulle behöva upp ca 3mm för att hamna i våg men Rega hävdar det inte spelar så stor roll.. Men andra säker det gör det visst :)

Finns ju vikter för armen som har tyngdpunkten under armens centrum. Funderar på om en sådan lugnar ner rumble..

http://www.turntableworld.co.uk/departm ... grade-p119

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-05 14:40

Den där motvikten flyttar motviktsmassan närmare vridningspunkten och minskar nog rörliga massan några procent, men frågan är om det blir speciellt märkbart.
RIAA-steg brukade nog inte gå "rakt" ner till DC på den gamla goda tiden och då fanns det även rumble-filter att tillgå. Jag tror att det är på den sidan det blivit lite inkompatibelt idag, och jag tippar att det inte är något principiellt fel på spelaren alls.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:43

paa skrev:RIAA-steg brukade nog inte gå "rakt" ner till DC på den gamla goda tiden och då fanns det även rumble-filter att tillgå. Jag tror att det är på den sidan det blivit lite inkompatibelt idag, och jag tippar att det inte är något principiellt fel på spelaren alls.

Ett riaa med rumble filter vore enklaste vägen fram för mig alltså?

Eller ska man tuta och köra bara. Antar mer eller mindre hela världen som lirar Rega och annat har liknande problem, större som mindre fast de inte tänker på det?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-05 14:50

Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.

Olika typer av skivspelare kräver olika underlag. Rega-spelarna är ju dåligt isolerade mot underlaget. Står skivspelaren stumt mot samma underlag som högtalarna är läget riktigt dåligt. Tyvärr kom modet med spikes från Storbrittanien. Vet inte hur de tänkte när allt skulle bindas samman till golvet... För Rega brukar vägghylla rekommenderas. Då ska förstås väggen vara vibrationsfri och det är inte alltid fallet. Om skivspelaren står på en möbel och golvet är stabilt, gäller att själva möbeln ska vara stabil och lätt. Det var inte för inte Ikeas bord Lack med ursågad botten rekommenderades! Har man skivspelaren på en längre möbel, ger det lågfrekvenssvängning och det suger skivspelaren i sig. Vissa skivspelare bör placeras i ett angränsande rum...

Spelare med mjukt avfjädrade innerchassin (Thorens/AR/Linn m.fl.) får fnatt om underlaget är svajigt (=rör sig med låg frekvens) typ ett golv på träreglar.

Själv har jag haft min skivspelare på SD-fötter. Den hade inget fjädrande upphängt innerchassi och inga problem med störningar (när den var i drift).

Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.

Nja, det känns helt fel. Antingen ett lätt och stabilt underlag eller något extremt tungt. Inte något mitt i mellan.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-03-05 14:53

Smack skrev:Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.

Armen är lite baktung med den PU jag har nu. Den skulle behöva upp ca 3mm för att hamna i våg men Rega hävdar det inte spelar så stor roll.. Men andra säker det gör det visst :)

Finns ju vikter för armen som har tyngdpunkten under armens centrum. Funderar på om en sådan lugnar ner rumble..

Menar du att spelaren står på en förstärkare . . . typ! 8O

Många skivspelare, bland dem Rega spelar bäst när de står på ett stadigt men relativt lätt underlag enligt Engländarna. En annan motvikt tror jag nästan är att kasta pengarna i sjön. Däremot så skadar det kanske inte att få upp armbasen några mm. så att puppen spelar "plant".

Själv så kör jag utan rumblefilter på mina RIAA:s.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:55

RogerGustavsson skrev:Jag tror fortfarande problemet är kombinationen av pickup/tonarm. En låg resonansfrekvens ger precis det konfladdret som beskrivs.

Olika typer av skivspelare kräver olika underlag. Rega-spelarna är ju dåligt isolerade mot underlaget. Står skivspelaren stumt mot samma underlag som högtalarna är läget riktigt dåligt. Tyvärr kom modet med spikes från Storbrittanien. Vet inte hur de tänkte när allt skulle bindas samman till golvet... För Rega brukar vägghylla rekommenderas. Då ska förstås väggen vara vibrationsfri och det är inte alltid fallet. Om skivspelaren står på en möbel och golvet är stabilt, gäller att själva möbeln ska vara stabil och lätt. Det var inte för inte Ikeas bord Lack med ursågad botten rekommenderades! Har man skivspelaren på en längre möbel, ger det lågfrekvenssvängning och det suger skivspelaren i sig. Vissa skivspelare bör placeras i ett angränsande rum...

Spelare med mjukt avfjädrade innerchassin (Thorens/AR/Linn m.fl.) får fnatt om underlaget är svajigt (=rör sig med låg frekvens) typ ett golv på träreglar.

Själv har jag haft min skivspelare på SD-fötter. Den hade inget fjädrande upphängt innerchassi och inga problem med störningar (när den var i drift).

Smack skrev:Spelaren står på en Naim på 6.5kg. Även testat lägga ett massivt träblock på säkert ytterligare 3kg mellan så uppåt 10kg under. Samma sak.

Nja, det känns helt fel. Antingen ett lätt och stabilt underlag eller något extremt tungt. Inte något mitt i mellan.

Om vi spekulerar i att PUn inte trivs med min arm. Vilka specar går jag efter för att hitta en bättre kombo eller är det trial n error?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-03-05 14:55

Får du effekt av att knacka bänk när skivspelaren står som ovan?

Smack skrev:[tidigare i tråden]
Om jag knackar lätt med fingrarna på bänken Regan står på så ger det samma utslag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:56

Laila skrev:
Smack skrev:Regan än 2 månader gammal bara men kan ju givetvis gå sönder trots det så ska se över dom delarna så gott jag kan.

Menar du att spelaren står på en förstärkare . . . typ! 8O

Många skivspelare, bland dem Rega spelar bäst när de står på ett stadigt men relativt lätt underlag enligt Engländarna. En annan motvikt tror jag nästan är att kasta pengarna i sjön. Däremot så skadar det kanske inte att få upp armbasen några mm. så att puppen spelar "plant".

Själv så kör jag utan rumblefilter på mina RIAA:s.

På vilket sätt skulle det påverka rumble att 5.6kg Rega står ovanpå 6.5kg Naim?

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2014-03-05 14:57

darkg skrev:

Får du effekt av att knacka bänk när skivspelaren står som ovan?

Smack skrev:[tidigare i tråden]

Yes jag får konutslag om jag slår lätt med fingrarna på bänken där Naim står med Regan ovanpå.

http://www.kabusa.com/rf1.htm

Two important things to know:
1. When records are made, frequencies below about 150Hz are combined to mono. This is done to avoid large out of phase groove excursions.
2. When the stereo stylus moves vertically, the two signals produced are equal and 180 degrees out of phase.
Therefore, below 140Hz, the music is in phase in the lateral stylus motion, and only out of phase noise is found in the vertical stylus motion.
The KAB RF-1 takes advantage of this by electronically combining the left and right channels together below 140Hz. In so doing the filter effectively cancels vertically modulated noise. Vertical rumble comes generally from bearing noise of the disc cutting system. But since the music below 140hz is already mono on the disc, the musical information is unaffected.
Below 20Hz, all signals are quickly attenuated at 18dB/Octave.
Senast redigerad av Smack 2014-03-05 19:20, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi