Moderator: Redaktörer
Ranefjord skrev:Om jag har förstått det hela rätt, så är det inte helt smärtfritt att vara HiFi-handlare idag.
Skivbutiker får lägga ner, etc.
På 80-talet hade så gott som alla föräldrar i min omgivning en stereo i vardagsrummet. bl.a de fula Ikea-racken ni vet!
De farsor som hade bäst stereo var Abbe och Bengan. Quad-Rauna och Onkyo-Carlsson!![]()
Idag är det inte så. I början på 90-talet. Alla dessa fester där folk spelade på farsans stereo. Jag minns en fest där det spelades på två anläggningar. En på ovanvåningen och en på balkongen. På många fester idag ser man en liten kompakt sak. Jag tycker det är lite trist. Bara en spekulering och inte för att det egentligen spelar någon roll.
Ranefjord skrev:Men dagens 15-åringar... Sitter de verkligen och drömmer om en bra stereo? Jag tror faktiskt inte det. Jag tror (med alla fördommar samlade på en o samma gång) att de flesta spelar mp3or över sin PC eller MAC. Om det nu är så. Hur ser det då ut när de kommer upp runt 30? går de och köper en reciever för 5000:-? En DVD/CD för 6900? Ett par högtalare för 4000? Jag tror inte det, men man kan ju alltid hoppas.
Handeln får givetvis hänga med och anpassa sig efter rådande förhållanden.
Ranefjord skrev:Handeln får givetvis hänga med och anpassa sig efter rådande förhållanden.
Frågan är om det blir en bra stereo av det.Får vi bättre inspelningar? Höjer det intresset för musik? Idag har handeln bestämt att vi ska ha reklamradio och internet-mp3-nånting vilket väl inte direkt har hjälp till att höja kvaliten eller den även så viktiga känslan för någon genuint? eller.
Idag är det slit och släng över alltihop.
Idag är det slit och släng över alltihop. Gäller även musik/grupper.
Hotspur skrev:Idag är det slit och släng över alltihop. Gäller även musik/grupper.
Ett sådant uttalande kan inte tas på allvar och säger mer om
författarens musikintresse/musiksmak än om musikklimatet
Det får väl framtiden utvisa hur mycket Backstreet Boys, Britney & Alcazar som spelas om 30 år...
Margaux skrev:
Majoriteten av musiken som produceras är idag konsumtionsvara och har varit det nu i många decennier. Slit och släng! Varför bry sig om kvalitet när det ända skall slängas snart.
hajen1 skrev:Hemska tanke!
Tänk om det minskade stereointresset hänger samman med det ökade utbudet av " skitmusik ". Idol. fame factory osv = likriktning a la Bert Karlsson eller det jäkligaste som hörts den senaste tiden
Christer Sjögren sjungar Elvis. Brr!!
Stereon på 50,60 och 70-talet gjorde att mitt musikintresse breddades och därmed även intresset för bra inspelningar men det kanske inte funkar så längre. Synd är det i alla fall.
Flint skrev: Eller så handlar man stärkareländet via nätet och köper surkålen på Lidl.
Det får väl framtiden utvisa hur mycket Backstreet Boys, Britney & Alcazar som spelas om 30 år...
Naqref skrev:Flint skrev: Eller så handlar man stärkareländet via nätet och köper surkålen på Lidl.
OT: Finns det surkål på Lidl i Sverige? Jag har letat och letat men inte hittat. Som tur var jag i en riktig tyck närbutik (i Tyskland då naturligtvis) i söndags så jag fick med mig två stora burkar för 0.49€/st
Jag förstår inta vad alla är rädda för. Tror ni att tillverkningen av HiFi-prylar helt ska upphöra?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster