Har du spelat sönder någonting någon gång?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-31 17:18

Spelat sönder, eller fått nått spektakulärt att hända..

:lol: :lol:
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-31 17:23

Lyckades spela så högt att anslutningstrådarna på en av mina Lowther PM6c slets av... Var i o f s bara att löda ihop igen och se glad ut :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-31 17:26

Magic Mushroom bidrog precis till att en taklist ramlade ner..

8O
NN

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-31 17:47

Fått svampmoln ur en Sunfire...glättningskonding som övergick i gasform...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-03-31 18:14

Tja, ett gäng diskanter och nåt delningsfilter har det väl gått...
Sen har det väl hänt att diverse skyddskretsar slagit från, mest värmesäkringar. Allt under tiden som jag "DJ-ade", hemma har inget gått sönder.. än. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-31 18:32

bilens högtaleri har som en tendens att brinna upp :cry:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-03-31 18:37

6st basar nåra diskanter ett delningsfilter som har gått upp i rök

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-31 18:39

Toppade mina Dahlqvist ett tag med Deccas Ribbon Tweeter men dom tröttnade jag på eftersom membranen gick stup i kvarten. Så dj-a kul att sitta och vecka alu-folie är det inte.... 8)

Snubblade en gång på en signalkabel till ett Sony WMD6-C kassettdäck (3,5 mm telejack...). Volymen var rejält pådragen och smällen hög. Sedan dess har jag nya skumkanter i mina baselemet :-D

/ B

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-03-31 18:47

Spelade sönder ett slutsteg i en bil jag hade tidigare. Lastade ned det till 2Ohm mono fast det inte rekomenderades mindre än 4ohm.:oops:

Bakluckan fylldes således av äcklig röklukt när jag spelade en baskraftig låt på alldeles för hög volym(uppenbarligen).

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-03-31 19:21

Detta var då kanske 6-7 år sedan, då jag var på LAN. Hade just burit in och kopplat ihop allt. Var för ivrig att koppla in recievern jag ärvt av farsan - slår på den - POFF! Rökmoln. (Jajustja! Det var ju -25 ute, jäklar, skulle ha väntat...)

Simma lugnt! :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-03-31 21:27

Ett Chord-steg när vi testade högtalare på jobbet... Glömde att högtalarna var bryggkopplade. Det lät lågt så jag drog på utav helsike tills det började ryka och blev tvärtyst.

Min stora 21 Kg tunga Pioneerstärkare på en fest. Högtalarkablarna smälte samman och orsakade kortslutning.

Ett gäng diskantelement.

Min Marshall gitarrförstärkares stora högtalarmembran när jag körde min analogsynt igenom den på högsta volym...
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-31 23:48

Fantommatning in i ett DC-kopplat slutsteg är ingen bra idé med högtalare anslutna.

/Peter

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-04-01 00:27

Brände trissor och kond.paket för ca 15 år sedan.
Spelades lite väl högt på mina JBL XPL 200 :oops: 8) .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-01 00:39

Det var längesen nu, men jag tror det gick till så här:
Jag skulle koppla in "fusksurroundhögtalare" och kopplade från mina Sentec PA 9:or monoslutsteg mellan plus-högtalare-plus på andra Sentecen.
Av någon anledning lät det inget bak. "Flytande jordnivåer" tänkte jag då. Jag provade därför att jorda ihop minuspolerna på förstärkarna. Då tändes den en förstärkarens sluttrissor upp som små lampor som lyste en kort stund, tills röken kom ut.
Nån som har en förklaring? Jag nekar i sten till att ha kortslutit någon utgång.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-04-01 06:04

Jepp. En liten Cyrus one brann upp för mig 1990.

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-04-01 07:36

Jag köpte ett slutsteg begagnat som inte var emballerat väl och som gick sönder i frakten. Kopplade ovetande in till mina Amphion Argon och ljudet som kom ur dem kan närmast beskrivas som ett kort avgrundsvrål av alla helvetets demoner. Sedan satt konerna fast som berget... :(
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-04-01 07:55

Nej,
inte ännu.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-04-01 11:45

En stor mängd högtalare har väll alla spelat sönder :?: :oops:
Själv har jag nog inte haft sönder mer en 4-5par. Lite föremål som skakat ner av vibrationerna gått i golvet händer ju säkert en gång i månaden :)
Jag har varit rätt nära att spela sönder fönstrena i min förra lägenhet. Det var det ända jag kunde komma på just nu.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 12:43

Jag har spelat sönder taket en gång, det ramlade ned (partiellt) av ljudtrycket. Två stycken Profundus Y stod för kalaset.

I en studio jag byggt blåste vi också ut ett fönster av misstag :oops: . Samma sorts högtalarsystem den gången, fast dubbelt så många (Y-4). Det sa bara liksom FOFFF, och sedan klirr på asfalten utanför...

På ytterligare en studio (med profundus Z-4) var det (trots frånvaro av exponerbara fönster i själva kontrollrummet) nära att samma sak höll på att hända, men volymen stoppades precis innan den i köket förefintliga jättestora fönsterrutan som satts i svängning (cirka 1 dm t-t!) slog i inbrottsgallret sisådär sju centimeter innanför rutans viloläge...
Dock spelade vi dessförinnan sönder någar kaffekoppar, till följd av att köket bredvid kontrollrummet exponerades så till den milda grad (trots nästan stängd dörr därimellan) att köksskåpsluckorna öppnades och kaffekopparna däri vandrade mot kanten för att till sist i bästa lämmelstil hoppa ned i diskbänken, en efter en...

Det kan nämnas att basmodulsystemet ifråga med hjälp av 4000 W pumpar ungefär 80 liter luft t-t vid 20 Hz. Det är mera luft än vissa påstått potenta subwoofrar på marknaden är stora...

Nä, men skall spela lugnt och försiktigt. Mycket bättre.

Vh, Ing. Öhman

PS. För många år sedan (70-talet) spelade jag sönder en telefon som stod på ett skrivbord våningen ovanför. Noga räknat gick den hädan av fallet mot golvet, inte av ljudtycket. Samma högtalarsystem (profundus A-4) spelade för övrigt bort putsen på en av väggarna i pannrummet... Fast det där gamla bassystemet var egentligen bara leksaker jämfört med de nuvarande grejjorna, beskrivna ovan.

Min inställning är att man skall ha resurser i basregistret för att kunna spela snyggt dock, inte för att kunna spela vansinneshögt. Fast många tycker att det är kul att försöka lite ändå, men FYYYYY på dom. :wink:
Senast redigerad av IngOehman 2005-04-01 12:48, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-01 12:46

hifitokskalle
8O
NN

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-01 13:14

:lol: :lol:
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-01 16:33

NNord skrev:hifitokskalle
8O

Kommer från rätt person. :wink: 8) :lol:

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-01 16:40

skrek han
8O :lol:
NN

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-04-01 16:41

Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor! 8O

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-01 20:18

Underbart tokigt! :D

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-04-02 04:21

LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor! 8O

Aj tusan, det hade jag ju glömt, men jag konstruerade alltså en ljudkanon med syftet att i grunden till Norges (Oslos) nya operahus prägla in en krater i betongen. Det hela gjordes på uppdrag av ett par konstnärer (Linus och Ludvig) som hittat på själva idén.

Apparaten (ljudkanonen) fraktades till norge när det började närma sig grundstenläggningen.

Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi. Så avfyrandet av ljudkanonen behvde ske med viss försiktighet. Jag var kvar i Sverige dagarna före dagen D, när provspelningen gjordes, och då brann elementet upp! (Effektförstärkaren som användes var kapabel till sisådär 1,2 kW, vilket är rätt mycket under någon halv minut in i ett 15"-element)...

Jag skickade därför från Sverige två nya basar med il-flyg till Oslo, själv tog jag tåget för att anlända i lagom tid dagen D, till den skarpa inpräglingen.

När jag tills sist med små tidsmarginaler (12 minuter) anländer Oslo centralstation får jag veta att de lyckats bränna ett baselement till! :?

Det tredje och sista elementet höll dock för den skarpa spelningen...

Succen var ett faktum, kratern blev fin, och jag fick efteråt träffa det mycket trevliga Norska kungaparet. :P

Fortfarande har jag inte fått betalt dock, för de två extra baselementen (34 000:-) som gick åt till projektet. Känns lite snopet...

Har en extra plan på kul grej att göra med operahuset dock. För att piffa upp kratern ytterligare. Denna gång handlar det inte om extremt låga frekvenser dock, utan om motsatsen...

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-02 06:04

IngOehman skrev:
LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor! 8O

Aj tusan, det hade jag ju glömt, men jag konstruerade alltså en ljudkanon med syftet att i grunden till Norges (Oslos) nya operahus prägla in en krater i betongen. Det hela gjordes på uppdrag av ett par konstnärer (Linus och Ludvig) som hittat på själva idén.

Apparaten (ljudkanonen) fraktades till norge när det började närma sig grundstenläggningen.

Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi. Så avfyrandet av ljudkanonen behvde ske med viss försiktighet. Jag var kvar i Sverige dagarna före dagen D, när provspelningen gjordes, och då brann elementet upp! (Effektförstärkaren som användes var kapabel till sisådär 1,2 kW, vilket är rätt mycket under någon halv minut in i ett 15"-element)...

Jag skickade därför från Sverige två nya basar med il-flyg till Oslo, själv tog jag tåget för att anlända i lagom tid dagen D, till den skarpa inpräglingen.

När jag tills sist med små tidsmarginaler (12 minuter) anländer Oslo centralstation får jag veta att de lyckats bränna ett baselement till! :?

Det tredje och sista elementet höll dock för den skarpa spelningen...

Succen var ett faktum, kratern blev fin, och jag fick efteråt träffa det mycket trevliga Norska kungaparet. :P

Fortfarande har jag inte fått betalt dock, för de två extra baselementen (34 000:-) som gick åt till projektet. Känns lite snopet...

Har en extra plan på kul grej att göra med operahuset dock. För att piffa upp kratern ytterligare. Denna gång handlar det inte om extremt låga frekvenser dock, utan om motsatsen...

Kul aprilskämt! :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-02 06:24

Robert skrev:

Förvisso april men de flesta brukar inte skämta på det viset den andra april. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-04-02 13:46

Naqref skrev:
Robert skrev:

Förvisso april men de flesta brukar inte skämta på det viset den andra april. ;)

Nagref,

Hur tolkar Du Öhmans uttryck : "Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi"

Jag vill gärna förstå vad KRAFTIGT _NEGATIVA_ effekttålighetsmarginaler betyder. Det kanske Du kan förklara för mig. :wink:

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-02 14:26

Det skulle ju kunna vara en feltolkning/felskrivning, och att Ingvar egentligen menade att det (de små marginalerna v.s.) var kraftigt negativt.

För att vara ett bra aprilskämt så var det minst sagt en aning nördigt 8)
Common sense is not that common.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi