Spelat sönder, eller fått nått spektakulärt att hända..
Moderator: Redaktörer
NNord skrev:hifitokskalle
LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor!
IngOehman skrev:LarsR skrev:Ingvar! Norge historian med z- elementen går heller inte av för hackor!
Aj tusan, det hade jag ju glömt, men jag konstruerade alltså en ljudkanon med syftet att i grunden till Norges (Oslos) nya operahus prägla in en krater i betongen. Det hela gjordes på uppdrag av ett par konstnärer (Linus och Ludvig) som hittat på själva idén.
Apparaten (ljudkanonen) fraktades till norge när det började närma sig grundstenläggningen.
Att effekttålighetsmarginalerna var små, det vill säga kraftigt negativa, visste vi. Så avfyrandet av ljudkanonen behvde ske med viss försiktighet. Jag var kvar i Sverige dagarna före dagen D, när provspelningen gjordes, och då brann elementet upp! (Effektförstärkaren som användes var kapabel till sisådär 1,2 kW, vilket är rätt mycket under någon halv minut in i ett 15"-element)...
Jag skickade därför från Sverige två nya basar med il-flyg till Oslo, själv tog jag tåget för att anlända i lagom tid dagen D, till den skarpa inpräglingen.
När jag tills sist med små tidsmarginaler (12 minuter) anländer Oslo centralstation får jag veta att de lyckats bränna ett baselement till!![]()
Det tredje och sista elementet höll dock för den skarpa spelningen...
Succen var ett faktum, kratern blev fin, och jag fick efteråt träffa det mycket trevliga Norska kungaparet.![]()
Fortfarande har jag inte fått betalt dock, för de två extra baselementen (34 000:-) som gick åt till projektet. Känns lite snopet...
Har en extra plan på kul grej att göra med operahuset dock. För att piffa upp kratern ytterligare. Denna gång handlar det inte om extremt låga frekvenser dock, utan om motsatsen...
Robert skrev:
Kul aprilskämt!
Naqref skrev:Robert skrev:
Kul aprilskämt!
Förvisso april men de flesta brukar inte skämta på det viset den andra april.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster