Jag har alldeles nu haft en liten resa med rörstärkare till mina pi60s. Det hela började med att jag ville testa med ett rörsteg till mina tidigare piP, och ett "Kina-steg" inhandlades från Hong Kong. Kostnaden var inte hissnande (kanske 5 500:- ink allt). Skillnaden jag upplevde från det tidigare slutsteget (H/K Signature 2.1 som nu betjänar center & bakkanaler) var att hela ljudet "växte", och på de ganska låga nivåer jag spelar var det som att koppla in ett par större högtalare.
Ett par ord kanske om den använda förstärkaren som är en Bewitch KT88 med 6SL7 och 6SN7 på ingången och KT88 från EH som effektrör. Klassen kanske inte är på McIntosh-nivå men jag har ändå upplevt den som ett seriöst bygge. En väldigt lik stärkare (OEM-tillverkad av samma fabrik) är Puresound A30 som varit testvinnare flera gånger (var det nu är värt

). Jag har sen inköpet uppgraderat utgångsrören till KT90 (EH) och drivarrören är numera från TungSol. Båda uppgraderingarna upplevde jag som förbättringar (var det nu är värt

).
PiP hängde med som huvudhögtalare kanske 1½ år innan jag i fjol uppgraderade till ett par begagnade pi60s. Det blev en klar uppgradering såklart, men basen var ett problem med en bumlighet och otydlighet som inte gillades. Här kopplade jag om mellan rörsteget och den tidigare Signature 2.1 men upplevde faktiskt ingen entydig förbättring. pi60 kändes helt klart lite tunga i gumpen i mitt rum. För att få ordning på detta kompletterade jag med bs60 för ett par månader sen. Efter lite fixande och trixande vart det äntligen ordning på bummelbasen och jag satt rätt nöjd (fortfarande spelade rörstärkaren).
Jag hade däremot en vag känsla av otydlighet från systemet och jag hade dessutom börjat tröttna på den avsevärda effektutvecklingen. Rörsteget stod dessutom på golvet mellan högtalarna och detta gjorde att jag ibland var lite orolig för att springande ungar & hundar skulle kunna råka paja rören med en missriktad fot eller annat löst föremål.

Jag testade återigen med Signature 2.1 men fick ingen avsevärd förbättring tyckte jag (givetvis justerades bc60 om för den ändrade ingångsimpedansen). Här borde historien tagit slut och jag & Bewitch skulle levt relativt lyckliga alla våra dar...
Men då fick jag se ett demoex av ett Rotel RB-1552 och jag slog till lite på vinst & förlust. Rotelsteg har ju alltid klarat sig bra i LTS F/E-lyssningar och måste väl anses som urtypen av ett bra steg med klassisk AB-design. Steget kom hem i torsdags, bc60-boxen justerades återigen om och alltsammans kopplades in till pi60s/bs60-systemet. Ja, det var så här jag ville att pi60 & Co. skulle låta!

Basen stramades upp, diskanten kom fram mera och upplösning & perspektiv kom fram i annan dager. Jag vet, jag vet... öppna lyssningar kan spela en spratt, men ni får ta det för vad det är, och jag sitter i vart fall nu nöjd & glad.
Och vad vill jag nu säga med detta? I mitt fall gav rörsteg en upplevd förbättring på piP som fick dem att låta "större" på ett övervägande positivt sätt. På pi60s däremot vart det lite, lite "för mycket" för min smak, och ett riktigt bra trissesteg passade faktiskt mina förutsättningar & preferenser bättre. Nu är ju återigen min lätt hottade Kinastärkare inte riktigt monoblock från McIntosh, men ett vanligt drag hos rörsteg är väl just lite "socker i botten" och en relativt tydlig egen-karaktär. Så jämför ordentligt och se till att du har lyssnat med ett transistorsteg som är bra "på riktigt" innan du ev. bestämmer dig för att gå på rör. Mycket hänger också på systemanpassning och t.ex. i ett mindre väldämpat rum kan "rör-touchen" kanske vara det som behövs. Och visuellt läckra är de ju så att det nästan räcker med bara det...