McIntosh mc 75 till Ino 16s

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

McIntosh mc 75 till Ino 16s

Inläggav sprudel » 2014-05-09 06:36

Nu har jag lånat Lennart J:s underbart vackra steg för att provköra i min setup. De ska ersätta Pliniusen ett litet tag, och är ju betydligt snyggare måste jag säga.
Funderar på om gainen på stegen räcker för att drivas av Oppon, men det möjligheter att justera ingångskänsligheten på steget så vi får hoppas.
Fritt fram för en liten spekulation, hur tror ni mc 75 Anniversary kommer att prestera i förhållande till Pliniusens presentation? Det blir lyssning först på söndag, nu är det bara fiske fram till dess. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Re: McIntosh mc 75 till Ino 16s

Inläggav lennartj » 2014-05-09 12:07

[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-05-09 12:21

Input Sensitivity (for rated output)
1.7 Volt or 0.85 Volt Unbalanced
3.4 Volt or 1.7 Volt Balanced

0.85V bör nog räcka för en Oppo tror jag.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-05-09 12:41

Fan, vad skoj! En McIntosh pryder ju vilket rum som helst, och låter säkert i16 spela så bra som de bara kan.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-09 13:32

För att inte tala om två, en vid varje högtalare. :oops:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-05-09 13:35

Ah! Dubbelt så snyggt! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-05-09 23:11

Jag tror det skulle kunna vara en riktigt trevlig kombo för vissa inspelningar.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-09 23:27

Är det verkligen ett par . . . å med förförstärkare . . . typ ?
När jag läser annonsen så får jag en känsla av att den gäller endast ett monoblock(vad man nu skall med dä till?).
Är det däremot 2st stärkare+föris så lär det vara ett av årets(för att inte säga decenniets) största klipp, gissar jag ? :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-09 23:51

Stor fan av Mcintosh!

De har gjort många riktigt coola och egensinniga konstruktioner, exempelvis större trisseförstärkare
med utgångs(spar)trafo. Jag har nog inte träffat på någon McIntosh jag inte gillat.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-10 00:58

Laila skrev:

När jag läser annonsen så får jag en känsla av att den gäller endast ett monoblock(vad man nu skall med dä till?).
Är det däremot 2st stärkare+föris så lär det vara ett av årets(för att inte säga decenniets) största klipp, gissar jag ? :?

Handlaren har uttryckt sig otydligt, jag är ganska säker på att försteget säljs för sig för ca. 40' och att man får betala samma summa för de två monoslutstegen, vilket är ungefär vad jag gav för mina slutsteg.
Försteget C22 60th Anniversary bygger förresten på samma kretslöningar som mitt moderna C2300, fast det har färre ingångar och funktioner som kan styras från fjärren än vad mitt har.
Det sägs också att MC75 60th Anniversary har samma ingångs och drivsteg som de stora 300 W monoblocken MC2301 med fyra par KT88 fast MC75 bara har ett par.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-05-10 01:46

lennartj skrev:
Laila skrev:

Handlaren har uttryckt sig otydligt, jag är ganska säker på att försteget säljs för sig för ca. 40' och att man får betala samma summa för de två monoslutstegen, vilket är ungefär vad jag gav för mina slutsteg.

Snacka du om att uttrycka sig otydligt . . . typ :roll: :wink:

Menar du att försteget kostar 40' å att de båda slutstegen kostar 40' tillsammans för båda . . . eller menar du att försteget kostar 40'
å slutstegen kostar 40' var för sig summa 120' . . . ?

Att bara tjacka ett slutsteg(?) eller två(?) utan att samtidigt köpa försteget verkar ju inte heller någon höjdare då det, efter vad jag förstår,
rör sig om en begränsad specialutgåva som senare, om inte annat, kan få ett visst samlarvärde . . . :?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-10 02:35

Vid jubileet var det officiella priset 160.000 SEK för "kitet" i Sverige, 18.500 Euro i Franrike och endast 15.000 USD i ursprungslandet.
Jag är till 99% säker på att ljudupplevelser säljer prylarna för halva priset nu och det skrev jag ju i mitt förra inlägg. "samma summa för de två slutstegen som för försteget" (2x20+40).
Mina slutsteg har nummer A007 och B007 och jag känner ägaren till försteget med nummer C007, men jag köpte mitt C2300 -försteg för funktionernas skull och kommer sannolikt att behålla det så länge jag lever och kommer absolut inte att byta ner mig till C22!

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2014-05-10 06:46

IngOehman skrev:Stor fan av Mcintosh!

De har gjort många riktigt coola och egensinniga konstruktioner, exempelvis större trisseförstärkare
med utgångs(spar)trafo. Jag har nog inte träffat på någon McIntosh jag inte gillat.

Vh, iö

Jag har ju ett sådant trissesteg (MC-402) som jag driver ett par pi60s med.
Gillar också ljudet ur det. Sedan är det helt fruktansvärt brusfritt!

Lite on topic då :)
Jag tror att det kommer att funka klockrent med MC 75 60'th till i16s :D
Har faktiskt aldrig hört ett par Ino högtalare som inte låtit grymt bra ihop med rörsteg...

Körde mina piP ihop med en Amplifon förstärkare ett tag, magisk kombination :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-10 08:22

Skall bli spännande att läsa. Det är klart att Lennarts förstärkare är en våt dröm för en enkel elektrostatägare. Men livet har sina sidor :(

En recension i Stereophile har sagt att denna förstärkare är en av de första man skall titta på för att driva ett par moderna Martin Logan.
...............................................................................................................................................

http://www.stereophile.com/content/mcin ... -amplifier
"MartinLogan Montis
Those who've read my review of the MartinLogan Montis are familiar with this part of the story. Very simply: Of the amplifiers I had on hand, the best match with these speakers was the MC275LE. It had all the dynamics and very nearly all the bass of the Simaudio, and it beat the solid-state amp in natural harmonic quality. The PrimaLuna was more comparable in its presentation of harmonics, but the MC275LE was more transparent, presenting fine detail with greater clarity and delicacy. The MC275LE's claimed 75Wpc is 3dB less than the Simaudio's 150Wpc, and that could make a difference in some systems—but in my 16' by 14' by 7.5' listening room, the MC275LE was able to drive the 91dB-sensitive Montises to higher-than-comfortable levels (peaks of 103dB, C-weighted) without signs of distress from amp or speakers. If I owned the Montises, or a pair of one of MartinLogan's other electrostatic hybrids, the MC275LE would be the first amplifier I'd consider pairing with them".

Han skriver också
"I'm buying the review sample".

........................................................................................................................................................................................

Jag är också övertygad om att de kommer att göra jobbet väl ihop med i16.

Men skall bli roligt att läsa Sprudels intryck. :)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-05-10 08:47

Jag har alldeles nu haft en liten resa med rörstärkare till mina pi60s. Det hela började med att jag ville testa med ett rörsteg till mina tidigare piP, och ett "Kina-steg" inhandlades från Hong Kong. Kostnaden var inte hissnande (kanske 5 500:- ink allt). Skillnaden jag upplevde från det tidigare slutsteget (H/K Signature 2.1 som nu betjänar center & bakkanaler) var att hela ljudet "växte", och på de ganska låga nivåer jag spelar var det som att koppla in ett par större högtalare.

Ett par ord kanske om den använda förstärkaren som är en Bewitch KT88 med 6SL7 och 6SN7 på ingången och KT88 från EH som effektrör. Klassen kanske inte är på McIntosh-nivå men jag har ändå upplevt den som ett seriöst bygge. En väldigt lik stärkare (OEM-tillverkad av samma fabrik) är Puresound A30 som varit testvinnare flera gånger (var det nu är värt :) ). Jag har sen inköpet uppgraderat utgångsrören till KT90 (EH) och drivarrören är numera från TungSol. Båda uppgraderingarna upplevde jag som förbättringar (var det nu är värt :) ).

PiP hängde med som huvudhögtalare kanske 1½ år innan jag i fjol uppgraderade till ett par begagnade pi60s. Det blev en klar uppgradering såklart, men basen var ett problem med en bumlighet och otydlighet som inte gillades. Här kopplade jag om mellan rörsteget och den tidigare Signature 2.1 men upplevde faktiskt ingen entydig förbättring. pi60 kändes helt klart lite tunga i gumpen i mitt rum. För att få ordning på detta kompletterade jag med bs60 för ett par månader sen. Efter lite fixande och trixande vart det äntligen ordning på bummelbasen och jag satt rätt nöjd (fortfarande spelade rörstärkaren).

Jag hade däremot en vag känsla av otydlighet från systemet och jag hade dessutom börjat tröttna på den avsevärda effektutvecklingen. Rörsteget stod dessutom på golvet mellan högtalarna och detta gjorde att jag ibland var lite orolig för att springande ungar & hundar skulle kunna råka paja rören med en missriktad fot eller annat löst föremål. :) Jag testade återigen med Signature 2.1 men fick ingen avsevärd förbättring tyckte jag (givetvis justerades bc60 om för den ändrade ingångsimpedansen). Här borde historien tagit slut och jag & Bewitch skulle levt relativt lyckliga alla våra dar...

Men då fick jag se ett demoex av ett Rotel RB-1552 och jag slog till lite på vinst & förlust. Rotelsteg har ju alltid klarat sig bra i LTS F/E-lyssningar och måste väl anses som urtypen av ett bra steg med klassisk AB-design. Steget kom hem i torsdags, bc60-boxen justerades återigen om och alltsammans kopplades in till pi60s/bs60-systemet. Ja, det var så här jag ville att pi60 & Co. skulle låta! :P Basen stramades upp, diskanten kom fram mera och upplösning & perspektiv kom fram i annan dager. Jag vet, jag vet... öppna lyssningar kan spela en spratt, men ni får ta det för vad det är, och jag sitter i vart fall nu nöjd & glad.

Och vad vill jag nu säga med detta? I mitt fall gav rörsteg en upplevd förbättring på piP som fick dem att låta "större" på ett övervägande positivt sätt. På pi60s däremot vart det lite, lite "för mycket" för min smak, och ett riktigt bra trissesteg passade faktiskt mina förutsättningar & preferenser bättre. Nu är ju återigen min lätt hottade Kinastärkare inte riktigt monoblock från McIntosh, men ett vanligt drag hos rörsteg är väl just lite "socker i botten" och en relativt tydlig egen-karaktär. Så jämför ordentligt och se till att du har lyssnat med ett transistorsteg som är bra "på riktigt" innan du ev. bestämmer dig för att gå på rör. Mycket hänger också på systemanpassning och t.ex. i ett mindre väldämpat rum kan "rör-touchen" kanske vara det som behövs. Och visuellt läckra är de ju så att det nästan räcker med bara det... :P

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2014-05-10 08:47

MC275 är inte samma som MC75
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-05-10 09:14

Mc275 är framme vid generation 6 och Mc75 är nog en egen version samtida med 4-5 om jag minns rätt.
Har själv haft originalen av 22'an och 275'an på 80-talet. 22'an är/var inget speciellt bra medans 275'an var klart bra utom till elektrostater. Blev för stort diskantfall. Möjligen är senare versioner bättre på den punkten.
Skulle mycket väl kunna tänka mig ha en 275 för basen eller bara som prydnad.
Personligen tycker jag inte att 275'an låter "rörförstärkare" och inte heller som en "transistorförstärkare". Kommer mycket naturligt återgiven musik ur en sådan apparat.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-10 12:06

C22 60th Anniversary har bara utseendet gemensamt med den ursprungliga C22 från 1960-talet.
Den nya är i praktiken en förklädd och lite avskalad C2300 som blivit av med logikstyrningen
och några ingångar.
Jag uppskattar möjligheten att justera tonkontrollerna mm. från fjärren och är därför inte
intresserad av att byta ner mig till en C22 60th Anniversary även om den troligen är minst
lika välljudande.

Jag ska väl inte besudla Sprudels tråd med sådant jag skrivit tidigare om jämförelse mellan mina andra slutsteg och lånat MC275 Mk.V samt mina första intryck av MC75 utan hänvisar till http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1522907#p1522907 men bilder kan jag bjuda på:

Bild

Bild

Bild

Bild
Under kåpan.

Kommentarer från di store pôjkera kan man hitta här
http://www.audioaficionado.org/mcintosh-audio/26234-mc75-60th-mono-amps-good-bad-beautiful.html
jag citerar en av dem
I have the 60th Anniversary system with MC75’s. I also have the MC275 LE, and MC601’s. My opinion is that the MC75 60th is a very nice amp. These mono blocks have enough power for most speakers. I run the Wilson Maxx 2 with mine. The 60th knocks it out of the park. They do sound different than the MC275’s. The 60th is somewhat more accurate and punchy in the bass than the MC275LE. The 60th has been described by most dealers as a baby MC2301. The MC75 60th sounds more like a solid state amp but still smooth and inviting. They get my approval and I don’t ever plan to sell the ones I have. AR

Vilka rör som sitter i har också betydelse, inte minst om de är helt nya och inte inbrända.
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1527963#p1527963
De McIntosh-märkta rören är vanligen tillverkade i Kina, men som framgår av länken ovan är de McIntoshmärkta KT88 i dessa MC75 Svetlana winged-C, som är de mest välljudande KT88 jag känner till (efter inbränning) som tillverkats efter millennieskiftet. Tillverkningen upphörde 2012, så jag har lagt undan dem och Sprudel har fått med de näst bästa, ryska GEC Gold Lion reissue. Utvärdering av mina NOS Siemens E83CC och ECC81 får vänta.
Senast redigerad av lennartj 2014-05-10 12:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-10 12:24

laila skrev:
lennartj skrev:Handlaren har uttryckt sig otydligt, jag är ganska säker på att försteget säljs för sig för ca. 40' och att man får betala samma summa för de två monoslutstegen, vilket är ungefär vad jag gav för mina slutsteg.

Snacka du om att uttrycka sig otydligt . . . typ :roll: :wink:

Menar du att försteget kostar 40' å att de båda slutstegen kostar 40' tillsammans för båda . . . eller menar du att försteget kostar 40'
å slutstegen kostar 40' var för sig summa 120' . . . ?

Att bara tjacka ett slutsteg(?) eller två(?) utan att samtidigt köpa försteget verkar ju inte heller någon höjdare då det, efter vad jag förstår,
rör sig om en begränsad specialutgåva som senare, om inte annat, kan få ett visst samlarvärde . . . :?

lennartj skrev:...och det skrev jag ju i mitt förra inlägg. "samma summa för de två slutstegen som för försteget" (2x20+40).

Toyota har utförsäljning och har tre prius till försäljning. En vit och två vinröda, vinterdäck
medföljer. Den vita skall de ha 40 000:- för och de två vinröda säljs för samma summa.

Vad kostar en vinröd? 20kkr eller 40kkr?

;)

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-10 12:50

Utmärkt exempel som tydliggör skillnaden i underförstådda associationer.
Det är liksom inte underförstått att man aldrig köper röda Toyota styckevis, utan alltid i par. :D
Däremot skulle bara en stolle fråga efter två vita. :oops:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-10 13:39

Men liksom med bilarna är det inte otänkbart att man köper bara ett monoblock...

Jag försökte hur som helst bara tydliggöra för dig, vad det var som jag tror orsakade Lailas inlägg.

Men kan ju bli lite blind för det man själv skriver och inte se vad som kan vara oklart. Därför bytte
jag ämne så du skulle kunna se det utifrån istället för inifrån. ;)

Det kan ju bli lite lustigt när man berättar att någon annan (handlaren) uttrycker sig oklart, och sen
gör man (du) det själv också när man skall förtydliga.

"40 000:- för de två effektförstärkarna tillsammans" hade kanske varit tydligare. "20 000:- per mono-
block" kan också vara tydligt, men möjligen missledande om de inte säljs var för sig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2014-05-10 13:44

Spännande kombo jag själv varit nyfiken på! Eller i14+MC275 snarare, men ja, nära nog. ;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-10 14:44

IngOehman skrev:Men liksom med bilarna är det inte otänkbart att man köper bara ett monoblock...

Jag försökte hur som helst bara tydliggöra för dig, vad det var som jag tror orsakade Lailas inlägg.

Men kan ju bli lite blind för det man själv skriver och inte se vad som kan vara oklart. Därför bytte

Det kan ju bli lite lustigt när man berättar att någon annan (handlaren) uttrycker sig oklart, och sen

"40 000:- för de två effektförstärkarna tillsammans" hade kanske varit tydligare. "20 000:- per mono-
block" kan också vara tydligt, men möjligen missledande om de inte säljs var för sig.

Vh, iö

Jo, om de är röda. :wink:

Alla förstår inte när jag avsiktligt undviker att vara övertydlig för att inte döda en diskussion, men jag kommer nog ändå att droppa lite förvirrande svar här och där när jag är på diskussionshumör eller skrivklåda.
Ibland känner jag en tråkig tomhet när jag har kommit in en livaktig tråd, oftare på andra fora än faktiskt, levererat ett "dräparsvar" och sedan är tråden stendöd.
Nu är vi visserligen inte inne på trådens huvudsyfte...

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-10 15:32

lennartj skrev:
IngOehman skrev:Men liksom med bilarna är det inte otänkbart att man köper bara ett monoblock...

Vh, iö

Jo, om de är röda. :wink:

Alla förstår inte när jag avsiktligt undviker att vara övertydlig för att inte döda en diskussion, men jag kommer nog ändå att droppa lite förvirrande svar här och där när jag är på diskussionshumör eller har drabbats av skrivklåda.
Ibland känner jag en tråkig tomhet när jag har kommit in en livaktig tråd, oftare på andra fora än faktiskt, levererat ett "dräparsvar" och sedan är tråden stendöd.
Nu är vi visserligen inte inne på trådens huvudsyfte...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2014-05-11 08:02

Jag tycker att stegen är oerhört vackra, och även om jag normalt sett inte föredrar rör framför trissor så skulle jag JÄTTE GÄRNA ha ett par av dessa i vardagsrummet tillsammans med lika vacker elektronik i matchande design.

Riktigt fina :)

Jag hoppas att jag en dag kan ha två olika riktigt fina och påkostade anläggningar, ett ljudrum med "all in" tänk och en vardagsrumsanläggning med riktigt bra ljud och vacker design i harmoni :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-11 20:07

Kort rapport om intrycken hittills, de kan ändra sig, kanske.
Ljusare återgivning än Plinius, spelar bra fföa i de högre registren där kanske Plinius är lite återhållen för en del lyssnare.
Mera punch i Plinius och jag kan spela högre med P. än med McIntosh mc75, dock så låter mc75 väldigt trevligt på lägre volym.
Mc75 ger en häftig upplevelse av stråkar, lite extra energi i toppen, gött.
Röster blir ljusare och det låter stereo om dem i högre grad än Plinius. Blir tydligare vid högre volym också så de är perfekta om man inte vill spela alltför högt men ändå få ut mycket.
Sedan är det ett fenomen som jag har svårt att sätta fingret på, det känns som att forcerade partier blir extra boostade, för mycket dynamik som ändå inte är dynamik!!! Det blir lite oroligt på något sätt och man vill genast sänka. Däremot om plattan inte har för stora variationer i volym så går det fint.
Är det detta som kallas kompression i rörform?
Jag gillar dem skarpt, men står nog ut med Pliniusens något återhållna diskant, och inte lika vackra framtoning ur visuellt perspektiv. Vill gärna att Lennart låter dem stå några dagar till så att han får chansen att lyssna i min setup.
Tror du kommer att gilla det du hör :)
Nu är vi ju på faktiskt så här kommer en disclaimer, intrycken är mina subjektiva och de är alldeles korrekta av lyssning i min setup med Ino i16s matade av Ino cr80es från Oppo 105 som får musiken digitalt från SB Touch, flac. Basen är hela tiden densamma, px-2 försörjda via samma filter och dubbla Hypex Ncore 400. Kablar är EKK 2x1.5 samt RG 62 och min vän Anders fenomenala audio/videokablage om 75 Ohm för digital överföring.
Nu när jag skriver så har jag ställt in mitt gehör på Pliniusen igen efter återinstallationen och Tom Waits står 4m framför mig och han borde faktiskt borsta tänderna lite bättre, det luktar vitlök om honom. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2014-05-11 22:26

Kronkan skrev:En recension i Stereophile har sagt att denna förstärkare är en av de första man skall titta på för att driva ett par moderna Martin Logan.
...............................................................................................................................................

"MartinLogan Montis
Those who've read my review of the MartinLogan Montis are familiar with this part of the story. Very simply: Of the amplifiers I had on hand, the best match with these speakers was the MC275LE. It had all the dynamics and very nearly all the bass of the Simaudio, and it beat the solid-state amp in natural harmonic quality. The PrimaLuna was more comparable in its presentation of harmonics, but the MC275LE was more transparent, presenting fine detail with greater clarity and delicacy. The MC275LE's claimed 75Wpc is 3dB less than the Simaudio's 150Wpc, and that could make a difference in some systems—but in my 16' by 14' by 7.5' listening room, the MC275LE was able to drive the 91dB-sensitive Montises to higher-than-comfortable levels (peaks of 103dB, C-weighted) without signs of distress from amp or speakers. If I owned the Montises, or a pair of one of MartinLogan's other electrostatic hybrids, the MC275LE would be the first amplifier I'd consider pairing with them".

91 dB stämmer nog inte riktigt, John Atkinson mätte upp dem till under 89 dB. Man kan ju även tänka på att 75 W är 6 dB mindre än 300 W. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-05-11 22:53

Hej Sprudel,
intressant att du uppfattar MC75 som ljusa jämfört med ditt Plinius.
Jag måste få höra ditt Pliniusslutsteg i min anläggning och åtminstone snabbt jämföra med några av mina slutstegspar.
Plinius måste väl låta jättemörkt hos mig?
Som jag sagt tidigare uppfattar jag diskanten med MC75 som skimrande jämfört med mina Perkamoddade Dynaco Mk.III i klass-A vars diskant jag kortfattat beskriver som glittrande i jämförelse.
I fredags kväll lyssnade jag en bra stund på mina Perkamoddade Dynaco Mk.III i klass-A som nog inte varit inkopplade på över en månad.
Som bekant är hörselminnet tämligen opålitligt, men på de måttliga volymer jag normalt spelar upplevde jag musiken som mer engagerande än på länge. Jag påstår inte att de är korrektare, snarare tvärtom, men det är förb-t kul att lyssna på musik!
Den här veckan är alla kvällar bokade utom fredag.
Om du inte kan offra fredagskvällen alternativt lördag fram till kl.15, kan jag nog klämma in en förstärkarflytt före kl.18.45 någon dag i veckan, men jag skulle föredra gemensam lyssning och diskussion hos dig först.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-05-12 06:43

lennartj skrev:Hej Sprudel,
intressant att du uppfattar MC75 som ljusa jämfört med ditt Plinius.
Jag måste få höra ditt Pliniusslutsteg i min anläggning och åtminstone snabbt jämföra med några av mina slutstegspar.
Plinius måste väl låta jättemörkt hos mig?
Som jag sagt tidigare uppfattar jag diskanten med MC75 som skimrande jämfört med mina Perkamoddade Dynaco Mk.III i klass-A vars diskant jag kortfattat beskriver som glittrande i jämförelse.
I fredags kväll lyssnade jag en bra stund på mina Perkamoddade Dynaco Mk.III i klass-A som nog inte varit inkopplade på över en månad.
Som bekant är hörselminnet tämligen opålitligt, men på de måttliga volymer jag normalt spelar upplevde jag musiken som mer engagerande än på länge. Jag påstår inte att de är korrektare, snarare tvärtom, men det är förb-t kul att lyssna på musik!
Den här veckan är alla kvällar bokade utom fredag.
Om du inte kan offra fredagskvällen alternativt lördag fram till kl.15, kan jag nog klämma in en förstärkarflytt före kl.18.45 någon dag i veckan, men jag skulle föredra gemensam lyssning och diskussion hos dig först.

Ja, klart vi måste fixa så att du får lyssna på stegen i min setup. Jag tror du kommer att uppskatta det stort på rimliga nivåer.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-05-12 08:15

Almen skrev:
Kronkan skrev:En recension i Stereophile har sagt att denna förstärkare är en av de första man skall titta på för att driva ett par moderna Martin Logan.

"MartinLogan Montis

91 dB stämmer nog inte riktigt, John Atkinson mätte upp dem till under 89 dB. Man kan ju även tänka på att 75 W är 6 dB mindre än 300 W. :)

Skall jag vara ärlig så kan jag inte säga att uppgiften är felaktig. Har ju inte mätt någon högtalares känslighet. Men har en subjektivt upplevelse. Min upplevelse är att mina relativt effektsvaga rörförstärkare klarar uppgiften OK i den mening att monoblocken inte klipper vid de nivåer jag i praktiken spelar. Möjligtvis är att jag vid något tillfälle vid ett nyårsfirande nådde gränsen. Alltså det klippte nog. Fanns inte mer att ge så att säga. Men ingen märkte något.
Samtidigt har jag samma uppfattning som Sprudel skaffat sig efter att provlyssnat rör hemma hos sig.
Min anläggnings styrka är att få till ett stereoperspektiv och utmejsling av varje enskild intrument. Men kan upplevas energisk i toppen. Basen OK men säkert kan ett en effektstarkare trissestärkare få något bättre stuns och kontroll. Så tror jag åtminstone. Har dock provat utan att jag upplevde en stor skillnad.
Den upplevda dynamiken är så bra som jag önskar. Så på ett bra fonogram så sitter det.
Men styrkor och svagheter finns det säkert vid en kritisk granskning.

Sprudel gör nu en subjektiv jämförelse mellan rör och transistorförstärkare. Har bara gjort så en gång. Det var när sonen skulle köpa en integrerad förstärkare i prisklassen 10.000 kr och något däröver. Han villa att jag skulle vara med och provlyssna samt bära hem intressanta apparater och koppla upp dem hemma. Så lyckades också få hem en rörstärkare. Bäst att få tapeten att försvinna vara rörstärkaren. Men detta vara subjektivt. Han köpte den kinesiska rörförstärkaren. Sedan är det ju så att det är alltid lite mera krävande att ha en sådan än en mera traditionell där du kopplar in den och möjligtvis bara rör volymkontrollen.

Har haft en helg med i princip bara rysk musik. Min enda skiva med Volga Voronets blev den mest spelade.

https://www.youtube.com/watch?v=oCWvSG0C2TU

Var en lärorik helg. Även nästa helg då alla från Mariestad kommer för att springa Göteborgsvarvet kommer att ägnas åt rysk mat och musik.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi