Monoblock, lång högtalarkabel eller signalkabel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fostex

Monoblock, lång högtalarkabel eller signalkabel?

Inläggav Fostex » 2014-10-06 23:51

Ja, frågan är ju ganska kort och koncis.

Jag funderar på att flytta min receiver och HTPC, och det gör att jag kan välja på att ha mina slutsteg några dm från högtalarna, med 4-5 meter långa signalkablar, eller vid resten av elektroniken och i så fall med 4-5 meter långa högtalarkablar.

I vilket fall är det ena att föredra framför det andra? Det är slutsteg med "normal" inimpedans, om det spelar någon roll.
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Monoblock, lång högtalarkabel eller signalkabel?

Inläggav Perfector » 2014-10-07 08:45

Fostex skrev:Ja, frågan är ju ganska kort och koncis.

Jag funderar på att flytta min receiver och HTPC, och det gör att jag kan välja på att ha mina slutsteg några dm från högtalarna, med 4-5 meter långa signalkablar, eller vid resten av elektroniken och i så fall med 4-5 meter långa högtalarkablar.

I vilket fall är det ena att föredra framför det andra? Det är slutsteg med "normal" inimpedans, om det spelar någon roll.

Vad jag minns av den diskussionen från förr är att längre signalkabel är att föredra.
Nå't om förluster var med i pratet då.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-10-07 09:45

Perfector skrev:
Vad jag minns av den diskussionen från förr är att längre signalkabel är att föredra.

Lustigt. Jag minns precis tvärtom.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-07 10:01

Några meter högtalarkablar är inget problem, några meter småsignalkabel kan vara det, dock framförallt av brumskäl.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-07 10:06

Balanserad signalkabel kan vara att föredra över längre sträckor.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-10-07 10:49

Nattlorden skrev:Balanserad signalkabel kan vara att föredra över längre sträckor.

Och högtalarkabel är alltid balanserad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2014-10-07 10:55

Funderar lite på aktiva högtalare då.
Där blir det långa signalkablar, såvida man inte ställer högtalarna helt nära stereon.
Därav mitt inlägg, rätt eller fel.
Det finns ju dubbelskärmade kablar för lågnivå som bör vara bra för det.
Är det en kabel med syrefri koppar eller silverpläterad koppar så blir det bättre ändå.
Eller?
Jag har en 35 cm kabel till cd-spelaren som jag fick av Monacor.
Den kostade 385:- enligt Monacors dåvarande prislista (10 år sedan)
Om långa högtalarkablar är bättre än dito signal skulle det inte finnas behov av 70 och 100 volt system för att undvika förluster i stora lokaler, eller har jag fel där åxå?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-07 11:41

Perfector skrev:Funderar lite på aktiva högtalare då.
Där blir det långa signalkablar, såvida man inte ställer högtalarna helt nära stereon.
Därav mitt inlägg, rätt eller fel.
Det finns ju dubbelskärmade kablar för lågnivå som bör vara bra för det.
Är det en kabel med syrefri koppar eller silverpläterad koppar så blir det bättre ändå.
Eller?
Jag har en 35 cm kabel till cd-spelaren som jag fick av Monacor.
Den kostade 385:- enligt Monacors dåvarande prislista (10 år sedan)
Om långa högtalarkablar är bättre än dito signal skulle det inte finnas behov av 70 och 100 volt system för att undvika förluster i stora lokaler, eller har jag fel där åxå?

Med aktiva högtalare kör man ofta balanserat om det handlar om långa sträckor (typ över 10-15 meter). Har man inte den möjligheten kan man testa med "semi-balanserat", dvs en signalkabel med extra skärm, där denna ansluts enbart på (för-)förstärkarsidan.

Syrefri koppar eller silverpläterad dito har knappast med saken att göra.

Vad har Monacor-kabeln med det hela att göra?

De 70- och 100-volts system som används för distribution av ljud i stora/flera lokaler handlar mer om att kunna distribuera ljud över stora områden med små effektförluster utan att behöva använda grova kablar. Idag kan man hantera detta på andra sätt, tex trådlös överföring.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-07 11:46

Bra inlägg.

70- och 100V-system används fortfarande. De är förvisso väldigt störsäkra, men skälet till att man använder dem är framförallt för att de ger mycket låga förluster även över långa streckor. Namnet är vilseledande dock.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-07 15:29

Jag har slutsteget mellan högtalarna och sedan en låååååång signalkabel av högsta kvalitet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-10-07 15:40

Om du har ditt slutsteg tillsammans med resten av elektroniken så kanske
du slipper se slutstegen när du sitter å lyssnar med ögonen öppna ?
Så skulle nog jag* göra . . . typ.

*Vän av anti-altar-maffian.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-10-07 15:42

Morello skrev:Jag har slutsteget mellan högtalarna och sedan en låååååång signalkabel av högsta kvalitet.

Kan du delge frågaren en förklaring varför du har så? Snyggt förstås, men annars? :roll:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-10-09 19:12

Laila skrev:Om du har ditt slutsteg tillsammans med resten av elektroniken så kanske

Det här är nog vad som får ge det avgörande beslutet!
Jag tolkar svaren som att det inte är några problem med en någorlunda (ett fåtal meter) lång signalkabel av god kvalité, men att risken för fel är mycket mindre med ett par dugligt dimensionerade högtalarkablar för samma sträcka.

Tänkte inte heller på att jag behöver triggerkabel om jag låter stegen stå hos högtalarna, ännu en lång kabel som ska igenom rummen. Nä, krångligt värre!

Tack för alla bra svar.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-10-09 19:14

Men jag är såklart fortfarande nyfiken på fler svar i ämnet. Hoppas också på en lite längre utläggning från Morello.
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2014-10-09 20:59

Lågnivåsignalen kanske känns klen och känslig, men den har det ju så lätt!

Bäst vore att ha även dacar vid högtalarna och skicka signalen digitalt*. Tycker jag, i princip. Ibland. Om man bara har digitala källor. Om man vill sköta volymkontrollen analogt kan man väl fjärra den.

* via laser utmed taklisten & små speglar här och där. Det ser man inte så ofta.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 10:17

PerStromgren skrev:
Morello skrev:Jag har slutsteget mellan högtalarna och sedan en låååååång signalkabel av högsta kvalitet.

Kan du delge frågaren en förklaring varför du har så? Snyggt förstås, men annars? :roll:

Det blev praktiskt så. Slutsteget, det majestätiska RS200, står mellan högtalarna. Försteg, CD-spelare etc vill jag ha nra soffan - då blir kabeln lång. Jag ser ingalunda något problem med långa, högklassiga, signalkablar. Jag skulle utan vidare kunna använda 50 meter signalkabel utan tekniska problem.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-10 10:44

Själv använder jag till en skivspelare en lång signalkabel. Men sänder jag signalen till riaat i försteget fungerade det inte helt perfekt. Det blir brum. Detta går att påverka med att ändra hur kabeln gick. Men kändes ändå inte 100 %.

Så köpte ett separat riaa som placerades i närheten av skivspelaren och därefter kan jag inte höra något som skulle kunna härledas till någon påverkan från kabeln eller dess längd.

Men man kan ju ändå tänka på att inte ha kablar nära elkablar m m. Så lite klassisk dragning av all lågnivå långt från nätkablar m m gör jag i grova drag.

Själv så är det nog inget speciella kablar jag använder till den långa längden. Metervara samt relativt billiga kontakter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 10:50

MM-pickuper är superkänsliga för kapacitiv last, så den kabeln skall hållas kort!
(vilken beror på den höga utgångs-induktansen hos en MM-avkännare)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-10-10 11:12

Kronkan skrev:Själv använder jag till en skivspelare en lång signalkabel. Men sänder jag signalen till riaat i försteget fungerade det inte helt perfekt. Det blir brum. Detta går att påverka med att ändra hur kabeln gick. Men kändes ändå inte 100 %.

Så köpte ett separat riaa som placerades i närheten av skivspelaren och därefter kan jag inte höra något som skulle kunna härledas till någon påverkan från kabeln eller dess längd.

Det är en väldig skillnad att ha lång kabel från pickupen jämfört med från riaat. Frånsett påpekandet från Mr Morello om kapacitiv last är signalnivån dessutom mycket lägre och kabeln blir mao känsligare för störningar. Förutom då att detta med jordning av vinylspelare är ett kapitel för sig.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-10 16:12

Bill50x skrev:
Kronkan skrev:Själv använder jag till en skivspelare en lång signalkabel. Men sänder jag signalen till riaat i försteget fungerade det inte helt perfekt. Det blir brum. Detta går att påverka med att ändra hur kabeln gick. Men kändes ändå inte 100 %.

Det är en väldig skillnad att ha lång kabel från pickupen jämfört med från riaat. Frånsett påpekandet från Mr Morello om kapacitiv last är signalnivån dessutom mycket lägre och kabeln blir mao känsligare för störningar. Förutom då att detta med jordning av vinylspelare är ett kapitel för sig.

/ B

Det var det jag ville belysa. Men att jag inte har några problem med några meter vanlig signalkabel. Så som jag ser/hör det. Men att man alltid kan tänka på hur man drar kabeln så att det inte kommer nära sådant som eventuellt kan innebära störningar. Det var väl det senare som man mitt inläggs egentliga budskap. Så var ju tanken.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-10 16:24

Har man lös kabel för vänster resp. höger är det en god idé att dra ihop dom med buntband eller dyl. alternativt tvinna dom lätt. Detta för att undvika jordslingor/brum.

Ha en trevlig helg nu grappar. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-10-14 04:28

Frågan gällde monoblock och med slutstegen nära respektive högtalare vill det till ganska originell placering av försteg mm. för att höger och vänster signalkabel ska följas åt mer än halva kabellängden och då torde det vara ganska ganska betydelselöst om de är buntade en liten bit, eller ej.
Hade jag haft klass-D slutsteg från början hade det inte varit lika självklart att placera dem intill högtalarna, men med rör i klass-A vill jag inte grilla övriga apparater, men uppskattar att kunna skymta lite rörglöd framme vid högtalarna.

För att minimera risken för brum rekommenderar jag Twin-Ax kabel även om slutstegen inte har balanserad ingång.
I slutstegsänden ansluter man givetvis ena innerledaren till stiftet, men endast den andra innerledaren till hylsan.
Skärmen ska INTE alls vara ansluten i slutstegsänden, utan endast till försteget som är den logiska centralpunkten för stjärnjordning i de flesta anläggningar.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Vallejos

Inläggav Vallejos » 2014-10-14 09:29

Laila skrev:Om du har ditt slutsteg tillsammans med resten av elektroniken så kanske

Jag finner mig allt som oftast med slutna ögon när jag lyssnar. Men jag har funderat på om man kanske skulle dölja "altaret" med ett tunnt tyg, speciellt när man har besök som ska lyssna, så slipper synintrycket påverka vad öronen faktiskt hör :)
Harmony Design Pre 906 & A906, Wadia 121 dac, Respons Grand (1989) uppdaterade två ggr. Mac Mini, Audirvana, Synology NAS.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-14 09:50

Vallejos skrev:

Jag finner mig allt som oftast med slutna ögon när jag lyssnar. Men jag har funderat på om man kanske skulle dölja "altaret" med ett tunnt tyg, speciellt när man har besök som ska lyssna, så slipper synintrycket påverka vad öronen faktiskt hör :)

Det är faktiskt inte alls illa att även dölja högtalarna. Så slipper du få psykologisk hjälp med hur bred stereobilden var beroende på att du vet exakt var de står.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-10-14 09:59

Själv tillhör jag inte någon form av anti-altar-rörelse. Snarare den extremt lilla gren som tycker att hemmets gestaltning mycket väl kan präglas av ens intressen. Så hos oss så syns det tydligt att det ägnas en del tid åt att lyssna på musik. Så skivspelarna, röranläggningen och en himla massa LP-skivor kan man inte blunda för. Inte heller för de akustiska åtgärderna i form av vingar, andra diffusorer och absorbenter.

Men som idealen ser ut idag så är det knappast något man hamnar i en inredningstidning för.

Det märkliga är att hustrun bara går omkring och säger att hon trivs i sin lägenhet. Då är det 22 skivbackar, två skivspelare, en Stringhylla som frontar med 16 omslag (LP!!), två rörmonoblock, en skivtvätt, ett rörförsteg, synliga akustiska åtgärder på säkert en 5 m2, en bluerayspelare samt ett altare som döljer resten. Och hon trivs. Varför dölja vad man sysslar med. Vi bestämde att göra något av det. Som syns!!

Ingen stereobild har blivit sämre. Möjligt att utseendet lovar mer än vad vi kan låta. Men sämre, inte alls.

Men visst trivs vi också i ett relativt ren inredning också. Finns så många sätt att utforma sitt hem på.
Senast redigerad av Kronkan 2014-10-14 10:32, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-14 10:08

lennartj skrev:
För att minimera risken för brum rekommenderar jag Twin-Ax kabel även om slutstegen inte har balanserad ingång.
I slutstegsänden ansluter man givetvis ena innerledaren till stiftet, men endast den andra innerledaren till hylsan.
Skärmen ska INTE alls vara ansluten i slutstegsänden, utan endast till försteget som är den logiska centralpunkten för stjärnjordning i de flesta anläggningar.

Det där minimerar inte brum på något vis. Brummet i denna konfiguration uppstår tex. genom att du har jordförbindelse mellan försteg och slutsteg SAMT - i förekommande fall - mellan slutstegen via nätkablarna, varvid en stor area som är innesluten av jordslingan kan utgöra ett problem (brummagnetfält genom slingan inducerar ström i skärmen). Detta går endast att lösa genom att tillse att signaljord och chassiejord i slutstegen är flytande eller avskilda med ett motstånd.

Twinax-kabeln har två skärmar för att medge en boot-strappad lösning, dv sman ansluter den yttre skärmen till en DC-mässig jord och låter den andra jorden följa med signalen (via en buffertstärkare) för att trolla bort kabelns induktans.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-10-14 10:45

Morello: Vad anser du är en "högklassig signalkabel" som skulle kunna klara upp till 50 meter? Då menar jag inte i tekniska egenskaper, utan snarare vilken kabeltyp. Pratar vi t.ex. RG62 / CT100, eller mer esoteriska varianter?
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-10-14 11:57

Fostex skrev: Pratar vi t.ex. RG62 / CT100, eller mer esoteriska varianter?

Ja, tex.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2014-10-14 14:15

Kronkan skrev:Själv tillhör jag inte någon form av anti-altar-rörelse. Snarare den extremt lilla gren som tycker att hemmets gestaltning mycket väl kan präglas av ens intressen. Så hos oss så syns det tydligt att det ägnas en del tid åt att lyssna på musik. Så skivspelarna, röranläggningen och en himla massa LP-skivor kan man inte blunda för. Inte heller för de akustiska åtgärderna i form av vingar, andra diffusorer och absorbenter.

Men som idealen ser ut idag så är det knappast något man hamnar i en inredningstidning för.

Det märkliga är att hustrun bara går omkring och säger att hon trivs i sin lägenhet. Då är det 22 skivbackar, två skivspelare, en Stringhylla som frontar med 16 omslag (LP!!), två rörmonoblock, en skivtvätt, ett rörförsteg, synliga akustiska åtgärder på säkert en 5 m2, en bluerayspelare samt ett altare som döljer resten. Och hon trivs. Varför dölja vad man sysslar med. Vi bestämde att göra något av det. Som syns!!

Ingen stereobild har blivit sämre. Möjligt att utseendet lovar mer än vad vi kan låta. Men sämre, inte alls.

Men visst trivs vi också i ett relativt ren inredning också. Finns så många sätt att utforma sitt hem på.

Väl talat!

Jag tänker precis så. Fast med litet andra prioriteringar.

jag gillar inte för mycket prylar, därför stoppar jag undan förstärkeriet, kabla mm.
Mina OA51or ser jag däremot mera som inredningsattribut.

Jag har dessutom formulerat för mig själv samma tanke som du skriver,
nämligen att ens intresse gärna får återspeglas i rummets inredning.

Jag tänker inte göra något försök att gömma de 4 basmoduler jag planerar. tvärtom!!! 8) :D
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-10-14 14:26

Jag tycker att högtalarna gärna får synas, och anläggningen med för den delen, men den bör inte stå rakt framför platsen där jag sitter och lyssnar.

Främst då apparaterna ofta har en massa lysdioder av något slag, speciellt mitt RIAA som lyser blått. Usch!
Därför vill jag flytta merparten av tekniken så att den inte står mellan högtalarna. Den får gärna prägla mitt intresse på någon annan plats i rummet. :)
Mycket kul - lite tid

Nästa

Återgå till Generellt om hifi