Moderator: Redaktörer
Fostex skrev:Ja, frågan är ju ganska kort och koncis.
Jag funderar på att flytta min receiver och HTPC, och det gör att jag kan välja på att ha mina slutsteg några dm från högtalarna, med 4-5 meter långa signalkablar, eller vid resten av elektroniken och i så fall med 4-5 meter långa högtalarkablar.
I vilket fall är det ena att föredra framför det andra? Det är slutsteg med "normal" inimpedans, om det spelar någon roll.
Perfector skrev:
Vad jag minns av den diskussionen från förr är att längre signalkabel är att föredra.
Nattlorden skrev:Balanserad signalkabel kan vara att föredra över längre sträckor.
Perfector skrev:Funderar lite på aktiva högtalare då.
Där blir det långa signalkablar, såvida man inte ställer högtalarna helt nära stereon.
Därav mitt inlägg, rätt eller fel.
Det finns ju dubbelskärmade kablar för lågnivå som bör vara bra för det.
Är det en kabel med syrefri koppar eller silverpläterad koppar så blir det bättre ändå.
Eller?
Jag har en 35 cm kabel till cd-spelaren som jag fick av Monacor.
Den kostade 385:- enligt Monacors dåvarande prislista (10 år sedan)
Om långa högtalarkablar är bättre än dito signal skulle det inte finnas behov av 70 och 100 volt system för att undvika förluster i stora lokaler, eller har jag fel där åxå?
Morello skrev:Jag har slutsteget mellan högtalarna och sedan en låååååång signalkabel av högsta kvalitet.
Laila skrev:Om du har ditt slutsteg tillsammans med resten av elektroniken så kanske
du slipper se slutstegen när du sitter å lyssnar med ögonen öppna ?
Så skulle nog jag* göra . . . typ.
*Vän av anti-altar-maffian.
PerStromgren skrev:Morello skrev:Jag har slutsteget mellan högtalarna och sedan en låååååång signalkabel av högsta kvalitet.
Kan du delge frågaren en förklaring varför du har så? Snyggt förstås, men annars?
Kronkan skrev:Själv använder jag till en skivspelare en lång signalkabel. Men sänder jag signalen till riaat i försteget fungerade det inte helt perfekt. Det blir brum. Detta går att påverka med att ändra hur kabeln gick. Men kändes ändå inte 100 %.
Så köpte ett separat riaa som placerades i närheten av skivspelaren och därefter kan jag inte höra något som skulle kunna härledas till någon påverkan från kabeln eller dess längd.
Bill50x skrev:Kronkan skrev:Själv använder jag till en skivspelare en lång signalkabel. Men sänder jag signalen till riaat i försteget fungerade det inte helt perfekt. Det blir brum. Detta går att påverka med att ändra hur kabeln gick. Men kändes ändå inte 100 %.
Så köpte ett separat riaa som placerades i närheten av skivspelaren och därefter kan jag inte höra något som skulle kunna härledas till någon påverkan från kabeln eller dess längd.
Det är en väldig skillnad att ha lång kabel från pickupen jämfört med från riaat. Frånsett påpekandet från Mr Morello om kapacitiv last är signalnivån dessutom mycket lägre och kabeln blir mao känsligare för störningar. Förutom då att detta med jordning av vinylspelare är ett kapitel för sig.
/ B
Laila skrev:Om du har ditt slutsteg tillsammans med resten av elektroniken så kanske
Vallejos skrev:Laila skrev:Om du har ditt slutsteg tillsammans med resten av elektroniken så kanske
Jag finner mig allt som oftast med slutna ögon när jag lyssnar. Men jag har funderat på om man kanske skulle dölja "altaret" med ett tunnt tyg, speciellt när man har besök som ska lyssna, så slipper synintrycket påverka vad öronen faktiskt hör
lennartj skrev:
För att minimera risken för brum rekommenderar jag Twin-Ax kabel även om slutstegen inte har balanserad ingång.
I slutstegsänden ansluter man givetvis ena innerledaren till stiftet, men endast den andra innerledaren till hylsan.
Skärmen ska INTE alls vara ansluten i slutstegsänden, utan endast till försteget som är den logiska centralpunkten för stjärnjordning i de flesta anläggningar.
Fostex skrev: Pratar vi t.ex. RG62 / CT100, eller mer esoteriska varianter?
Kronkan skrev:Själv tillhör jag inte någon form av anti-altar-rörelse. Snarare den extremt lilla gren som tycker att hemmets gestaltning mycket väl kan präglas av ens intressen. Så hos oss så syns det tydligt att det ägnas en del tid åt att lyssna på musik. Så skivspelarna, röranläggningen och en himla massa LP-skivor kan man inte blunda för. Inte heller för de akustiska åtgärderna i form av vingar, andra diffusorer och absorbenter.
Men som idealen ser ut idag så är det knappast något man hamnar i en inredningstidning för.
Det märkliga är att hustrun bara går omkring och säger att hon trivs i sin lägenhet. Då är det 22 skivbackar, två skivspelare, en Stringhylla som frontar med 16 omslag (LP!!), två rörmonoblock, en skivtvätt, ett rörförsteg, synliga akustiska åtgärder på säkert en 5 m2, en bluerayspelare samt ett altare som döljer resten. Och hon trivs. Varför dölja vad man sysslar med. Vi bestämde att göra något av det. Som syns!!
Ingen stereobild har blivit sämre. Möjligt att utseendet lovar mer än vad vi kan låta. Men sämre, inte alls.
Men visst trivs vi också i ett relativt ren inredning också. Finns så många sätt att utforma sitt hem på.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster