Rega Planar 3 med RB 300, era åsikter!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MKo

Rega Planar 3 med RB 300, era åsikter!

Inläggav MKo » 2005-04-09 18:32

Hej,

jag har en gammal vinylspelare som har hängt med i många år, dvs som rubriken lyder, en Rega Planar 3 med RB 300 arm och någon slags Linn pickup, tror det är K7 eller något i den siffestorleksordningen på sigffer beteckningen.

Eftersom jag inte är direkt vinylspelar lekman så tänkte jag höra vad folk på detta forum tycker o tänker om denna spelare, samt vad finns det för bra tweaks som kan tänkas ge spelaren bättre kvalitéter.

Alla tyckanden är välkomna, helst så objektiva gärna uppbackat med kanske tekniskt hållbar.
Men också subjektivt tyckande är också välkommet, bara man deklarerar det, o kanske talar om varför.

Hoppas jag inte låter petig med hur man ska svara, jag vill bara få en referens till folks svar så jag kan göra en bedömning utifrån svaren på hur jag ska tolka(vilket förståss blir mitt subjektiva tolkande) informationen! 8)

mvh Michael

EDIT: Förlsag på ny pickup skulle vara välkommet (gärna med lite förklaring varför den skule vara bra och varför den skulle passa just min spelare)! :)

EDIT2: Kan ju också tillägga att jag brukar ta av kåpan som bara degraderar ljudet gravligt i lägre frekvens regionen.
Senast redigerad av MKo 2005-04-09 18:35, redigerad totalt 1 gång.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-04-09 18:34

Det låter kalas. Snudd på (om inte helt) hi end.
mvh
Dimitri

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-09 18:36

Jag skulle nog inte göra någonting med den. Möjligen sätta in en bra pickup med vandenhulslipad nål.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-09 18:39

Det är en bra skivspelare. Behåll den.

Ny pickup? Rega Elys. Varför? Den är gjord/anpassad för Rega-spelare samt låter fint i mina öron. Varför bryta ett vinnande koncept liksom? :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-09 19:32

Klart du ska behålla Regan.
Speciellt tonarmen är bland den bästa man kan tänka sig.
Motorn och lager och sådant är också helt ok.
Isolationen, eller brist på densamma mot återkoppling är väl kanske det som är största svagheten, vilket du också märkt, med det här med lockproblemet. En jättestabilt fundament att ställa den på, kanske av något stenmaterial, och så tungt som du kan tänkas bära in i rummet, är lösningen på detta. Vill man ha ett lock som isolerar omgivningens ljud istället för att leda in det i spelarens plintchassi och vidare till tonarm och tallrikslager så måste locket vara större än spelaren och stå fritt från spelaren och vila mot fundamentet.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-09 19:40

Jag har provat Rega P7 på Ikea Lack och på ett Solid Tech - Rack of silence i Corian. Det är inte alls en säker vinst till Solid Tech. När jag lyfte upp Regan på Corian kändes det som att något liksom dog lite.

Kanske Regas egen vägghylla kan vara något?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-04-09 19:59

Corian är ju en sorts armerad plast, och antagligen var väl hyllan inte tyngre än spelaren heller.
Jag skulle testa ett fundament som är 5-10 gånger tyngre än spelaren.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-09 20:02

Corianracket är betydligt tyngre än spelaren, själva plattan vet jag dock inte. :) Ska se om jag kan ordna ett stort, fett, slipat stenblock. Hade varit rätt kaxigt samtidigt. Trist om det inte funkar... tungt att bära.

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-04-09 20:50

Ok, schyssta kommentarer.. :)

En tanke jag också har är att lägga en gummiduk direkt under glas skivan så att den blir ännu mera issolerad.

En tjock gummiskiva med mycket lågt shore värde (dvs mjukheten i gummit, lågt värde = mjukare), men då kanske man måste höjja tonarmen en aningen, eller allternativt vinkla pickuppen en aning, fast o andra sida så ger inte 1 cm höjning i pickup änden inte speciellt stor ändring av tonarmens vinkel.

Något tungt block att ställa skivspeklaren på är ju också en bra idé, o det blocket i sig kan ju tänkas läggas på ett par gummifötter också.

Skulle det tänmkas vara värt att skaffa en OM 30 eller OM 40 (kanske det hette) pickup till denna spelare?

mvh Michael

PS. vad sägs om att lägga allt i en hermetiskt sluten blylåda fylld med kväve för att minska bl.a det termiska bruset...? 8) *skämt*

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-09 20:54

Skulle det tänmkas vara värt att skaffa en OM 30 eller OM 40 (kanske det hette) pickup till denna spelare?

Vågar du inte gå på tillverkarens rekomendationer då? ;)

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-09 20:56

Översta hyllan på min flexmöbel är en skärbräda i stavlimmad bok från k-rauta, på den står min pro-ject.

OM40 ska det vara, den har den rätta nålen.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MKo

Inläggav MKo » 2005-04-09 21:05

Ranefjord skrev:

Vågar du inte gå på tillverkarens rekomendationer då? ;)

Hehe... vad är egentligen tillverkarens rekomendationer... :P

...jag har haft spelaren i sådär 15 år.... har det varit samma pickup genom åren?

Den där pickupen är delvis gulfärgad, vet inte om det är orginal eftersom jag köpte spelaren beggad... vad som egentligen var orginal då vet jag inte, när jag förresten tänker efter så har jag för mig att ägaren ev. satte dit ett snäpp "bättre" pickup...

för kuriosans skull kan jag berätta att jag betalde ca. 2000 kr. på den tiden o spelaren var i bruk hos förre ägaren bara 1 år eller så, så den var som ny, jag tyckte i.a.f. att jag gjorde ett bra köp! :D

mvh Michael

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-04-09 21:14

Rega har inte alltid haft helt egen tillverkning av pickuper, men de har nu. Man kan väl anta att de har en viss insikt i hur deras skivspelare fungerar.

Jag är skeptisk till en Ortofon på en Rega... för att. De ortofon pickuper jag hört, har inte varit speciellt roliga. Säkert korrekta, etc, men inte så roliga.

Jag tycker du ska göra dig själv en tjänst att iallafall lyssna på hur Rega själva har tänkt sig att deras skivspelare ska låta. Alltså, med deras egna pickuper.

Rega har 'nuförtiden' ingen möjlighet att höja/sänka sina armar, utan man får köpa brickor om man vill höja upp armen för andra pickuper. De är endast anpassade för deras egna pickuper i grundutförande.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-04-09 22:14

MKo skrev:Ok, schyssta kommentarer.. :)

En tanke jag också har är att lägga en gummiduk direkt under glas skivan så att den blir ännu mera issolerad.

En tjock gummiskiva med mycket lågt shore värde (dvs mjukheten i gummit, lågt värde = mjukare), men då kanske man måste höjja tonarmen en aningen, eller allternativt vinkla pickuppen en aning, fast o andra sida så ger inte 1 cm höjning i pickup änden inte speciellt stor ändring av tonarmens vinkel.

Något tungt block att ställa skivspeklaren på är ju också en bra idé, o det blocket i sig kan ju tänkas läggas på ett par gummifötter också.

mvh Michael

PS. vad sägs om att lägga allt i en hermetiskt sluten blylåda fylld med kväve för att minska bl.a det termiska bruset...? 8) *skämt*

Skaffa ett stort tungt uttjänt lastbilsbatteri och spänn fast skivspelaren på det.
Ställ sedan batteri o spelare på några stora gummibussningar frånt ex Biltema.
:D

Kanske inte det stilrenaste direkt... 8O :D

..men cooolt ! :mrgreen:

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2005-04-09 23:07

Ranefjord skrev:Jag är skeptisk till en Ortofon på en Rega... för att. De ortofon pickuper jag hört, har inte varit speciellt roliga. Säkert korrekta, etc, men inte så roliga.

Kan hålla med om detta.
Äger själv en Rega Planar 3, numera med en Grado Black som pickup - trots mångas varningar om att Rega och Grado inte går bra ihop pga jordningsproblem! I ärlighetens namn så hörs ett visst brum när skivan är slut, men det är som bakgrundsbruset - det hörs inte när musiken är igång...

Har tidigare kört min Planar 3 med dels en Ortofon OM-10 och sedan en Linn K5. Ingen av dem fungerade alls. Skitjobbig diskant rent ut sagt, ingen njutning alls att lyssna. Huruvida Planar 3 + Grado Black är high end låter jag vara osagt, men den låter stundtals roligare än min CD-spelare, Linn Ikemi. Jag är mycket förtjust i min Ikemi, så det är ett bra betyg för Regan :)

Men jag säger som Ranefjord - ska du kolla in någon annan pickup är en Elys ett bra val.

Återgå till Generellt om hifi