Det är tydligen svårt att förstå, det där med volymreglering, dynamik, teknik, och sådant. Men skriva om det kan man ju göra, ändå!
Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Communication Breakdown
Det är tydligen svårt att förstå, det där med volymreglering, dynamik, teknik, och sådant. Men skriva om det kan man ju göra, ändå!
...a friend, mastering and recording engineer Bob Katz, claims that, on streaming services such as Spotify and iTunes Radio, there's an ongoing shift to loudness normalization: the levels of individual tunes are automatically adjusted to all have the same overall perceived loudness. Loudness normalization doesn't compress dynamics within a track; instead, it automatically adjusts the volume level from song to song. Katz believes that, as loudness normalization becomes more widespread, mastering to maximize loudness will be futile.
We audiophiles can be appalled by the sound of contemporary music all we want, but we can't impose our preferences on everyone else. I'm sorry, Bob, but I can't see the crunchy aesthetic reversing course anytime soon. Over the long term, sure—maybe sonic realism will be the next big thing . . . in 2025.
Almen skrev:...a friend, mastering and recording engineer Bob Katz, claims that, on streaming services such as Spotify and iTunes Radio, there's an ongoing shift to loudness normalization: the levels of individual tunes are automatically adjusted to all have the same overall perceived loudness. Loudness normalization doesn't compress dynamics within a track; instead, it automatically adjusts the volume level from song to song. Katz believes that, as loudness normalization becomes more widespread, mastering to maximize loudness will be futile.
We audiophiles can be appalled by the sound of contemporary music all we want, but we can't impose our preferences on everyone else. I'm sorry, Bob, but I can't see the crunchy aesthetic reversing course anytime soon. Over the long term, sure—maybe sonic realism will be the next big thing . . . in 2025.
Han fattar inte skillnaden på sound och nivå. Han fattar inte att man kan behålla soundet utan att höja medelnivån.
Almen skrev:Communication Breakdown
Almen skrev:...a friend, mastering and recording engineer Bob Katz, claims that, on streaming services such as Spotify and iTunes Radio, there's an ongoing shift to loudness normalization: the levels of individual tunes are automatically adjusted to all have the same overall perceived loudness. Loudness normalization doesn't compress dynamics within a track; instead, it automatically adjusts the volume level from song to song. Katz believes that, as loudness normalization becomes more widespread, mastering to maximize loudness will be futile.
Han fattar inte skillnaden på sound och nivå. Han fattar inte att man kan behålla soundet utan att höja medelnivån.
Bill50x skrev:Almen skrev:...a friend, mastering and recording engineer Bob Katz, claims that, on streaming services such as Spotify and iTunes Radio, there's an ongoing shift to loudness normalization: the levels of individual tunes are automatically adjusted to all have the same overall perceived loudness. Loudness normalization doesn't compress dynamics within a track; instead, it automatically adjusts the volume level from song to song. Katz believes that, as loudness normalization becomes more widespread, mastering to maximize loudness will be futile.
Men, han skriver så här:
"Loudness normalization doesn't compress dynamics within a track"
Vad är det du menar att han har blandat ihop?
/ B
darkg skrev:Det ser väl mer ut som att Guttenberg menar att Katz svajar lite när han, Katz, hoppas att samma-nivå kan ända loudness war?
Almen skrev:darkg skrev:Det ser väl mer ut som att Guttenberg menar att Katz svajar lite när han, Katz, hoppas att samma-nivå kan ända loudness war?
Samma-nivå ändar i princip per definition Loudness War.
darkg skrev:Jag tänkte såhär: loudness war bekämpas mha komprimering, så att musiken låter högre. "Samma-nivå", som man kan välja i till exempel Spotify, gör spåren lika höga; en spotify-höjd låt, tänker jag, låter i idealfallet som om jag höjt volymen, medan en komprimerad utgåva av samma låt på spotify när den upplevs lika volymstark låter annorlunda - sämre, med vanlig audiofilpreferens, bättre, kanske, enligt annan preferens.
petersteindl skrev:Almen skrev:...a friend, mastering and recording engineer Bob Katz, claims that, on streaming services such as Spotify and iTunes Radio, there's an ongoing shift to loudness normalization: the levels of individual tunes are automatically adjusted to all have the same overall perceived loudness. Loudness normalization doesn't compress dynamics within a track; instead, it automatically adjusts the volume level from song to song. Katz believes that, as loudness normalization becomes more widespread, mastering to maximize loudness will be futile.
1.) Då du skriver "han" på två ställen, vem eller vilka menar du?
2.) Är "han" på båda ställena samma person?
3.) Menar du i så fall Bob Katz?
eller
4.) Menar du Steve Guttenberg?
5.) eller menar du någon helt annan?
6.) Eller menar du två helt andra skilda personer?
eller
7.) Menar du både Steve Guttenberg och Bob Katz?
Personligen tror jag du menar Steve Guttenberg och just den Steve Guttenberg som skrivit artikeln, men på det här forumet verkar vilken text som helst som skrivs, vad det än vara må, betyda i stort sett vad som helst.
Mvh
Peter
petersteindl skrev:BUMP!
---
1.) Då du skriver "han" på två ställen, vem eller vilka menar du?
2.) Är "han" på båda ställena samma person?
3.) Menar du i så fall Bob Katz?
eller
4.) Menar du Steve Guttenberg?
5.) eller menar du någon helt annan?
6.) Eller menar du två helt andra skilda personer?
eller
7.) Menar du både Steve Guttenberg och Bob Katz?
Personligen tror jag du menar Steve Guttenberg och just den Steve Guttenberg som skrivit artikeln, men på det här forumet verkar vilken text som helst som skrivs, vad det än vara må, betyda i stort sett vad som helst.
---
Då jag läser texten och det du skriver en gång till så förstår jag fortfarande inte vem du menar med "han". Jag är inte säker på att du menar Steve Guttenberg. Det ser även ut som du skulle kunna mena Bob Katz, men jag är inte säker.
Jag ställer mina frågor så här istället.
8.) Vem menar du fattar inte skillnaden på sound och nivå?
9.) Vem menar du fattar inte att man kan behålla soundet utan att höja medelnivån?
Mvh
Peter
Almen skrev:Han verkar inte förstå att nivånormalisering för fonogram medför dynamisk kompression och att dynamisk kompression medför vissa former av distorsion, alltså att nivånormalisering medför vissa former av distorsion.
Almen skrev:darkg skrev:Jag tänkte såhär: loudness war bekämpas mha komprimering, så att musiken låter högre. "Samma-nivå", som man kan välja i till exempel Spotify, gör spåren lika höga; en spotify-höjd låt, tänker jag, låter i idealfallet som om jag höjt volymen, medan en komprimerad utgåva av samma låt på spotify när den upplevs lika volymstark låter annorlunda - sämre, med vanlig audiofilpreferens, bättre, kanske, enligt annan preferens.
Nja, utkämpas med komprimering, va? Då är jag med. Om man sedan neutraliserar vapnet så att det inte fungerar som tänkt (m.h.a. medelnivåreglering) så ändas ju kriget.
Men jag är osäker på hur just Spotifys nivånormalisering funkar. Om den på något sätt lyfter upp och toppklipper den svagare låten så faller ju resonemanget.
Harryup skrev:Almen skrev:Han verkar inte förstå att nivånormalisering för fonogram medför dynamisk kompression och att dynamisk kompression medför vissa former av distorsion, alltså att nivånormalisering medför vissa former av distorsion.
Tror faktiskt inte att det är riktigt det han pratar om utan snarare att man vid uppspelning genom t.ex. Spotify, iTunes, Squeezebox osv. kan klicka i en liten ruta som gör att musiken spelas upp med någorlunda lika nivå men man komprimerar inte i de enskilda styckena utan spelar av hela låten på olika nivå "internt" så att låtarna ut låter ungefär lika högt utan att ha förändrat något annat än gain. Finns flaggor för nivån om man rippar som man kan använda.
/Harryup
Almen skrev:darkg skrev:Det ser väl mer ut som att Guttenberg menar att Katz svajar lite när han, Katz, hoppas att samma-nivå kan ända loudness war?
petersteindl skrev:Bra!
Nu undrar jag vad du menar med följande:Almen skrev:darkg skrev:Det ser väl mer ut som att Guttenberg menar att Katz svajar lite när han, Katz, hoppas att samma-nivå kan ända loudness war?
1.) Menar du att Samma-nivå ändar i (princip per definition) Loudness War d v s att det blir Loudness War?
eller
2.) Samma-nivå avslutar i princip per definition Loudness War?
Ursäkta att jag är lite trög, men jag känner mig osäker på vad som menas med "ändar i".![]()
Mvh
Peter
Objektivisten skrev:Kan man sammanfatta detta: Almen har inte riktigt koll, igen?
Almen skrev:Han verkar inte förstå att nivånormalisering för fonogram medför dynamisk kompression och att dynamisk kompression medför vissa former av distorsion, alltså att nivånormalisering medför vissa former av distorsion.
Bill50x skrev:Almen skrev:Han verkar inte förstå att nivånormalisering för fonogram medför dynamisk kompression och att dynamisk kompression medför vissa former av distorsion, alltså att nivånormalisering medför vissa former av distorsion.
Jag trodde att en normalisering bara innebar att man höjde upp nivån utan att förändra dynamik och annat.
...a friend, mastering and recording engineer Bob Katz, claims that, on streaming services such as Spotify and iTunes Radio, there's an ongoing shift to loudness normalization: the levels of individual tunes are automatically adjusted to all have the same overall perceived loudness. Loudness normalization doesn't compress dynamics within a track; instead, it automatically adjusts the volume level from song to song. Katz believes that, as loudness normalization becomes more widespread, mastering to maximize loudness will be futile.
Almen skrev:Harryup skrev:
Tror faktiskt inte att det är riktigt det han pratar om utan snarare att man vid uppspelning genom t.ex. Spotify, iTunes, Squeezebox osv. kan klicka i en liten ruta som gör att musiken spelas upp med någorlunda lika nivå men man komprimerar inte i de enskilda styckena utan spelar av hela låten på olika nivå "internt" så att låtarna ut låter ungefär lika högt utan att ha förändrat något annat än gain. Finns flaggor för nivån om man rippar som man kan använda.
/Harryup
Jo, men det var inte hans uttalande om det som jag vände mig emot, det var hans slutkläm om varför medelnivånormalisering inte skulle förändra något.
Bill50x skrev:Almen skrev:Han verkar inte förstå att nivånormalisering för fonogram medför dynamisk kompression och att dynamisk kompression medför vissa former av distorsion, alltså att nivånormalisering medför vissa former av distorsion.
Jag trodde att en normalisering bara innebar att man höjde upp nivån utan att förändra dynamik och annat. Men jag kan absolut ha fel om detta. Jag har provat att normalisera några filer, resultatet (testat i MasVis) blev att jag hade samma crest men i det normaliserade fallet mindre avstånd till klippnivån. Menar du att det är något annat som förändras?
/ B
Sanny_X skrev:Objektivisten skrev:Kan man sammanfatta detta: Almen har inte riktigt koll, igen?
För att klargöra ditt inlägg och få någon referens; när hade/hade inte Almen koll senast?
petersteindl skrev:Almen skrev:Han verkar inte förstå att nivånormalisering för fonogram medför dynamisk kompression och att dynamisk kompression medför vissa former av distorsion, alltså att nivånormalisering medför vissa former av distorsion.
Här skriver du att nivånormalisering medför dynamisk kompression. Som jag ser det så skriver du här motsatsen till vad Bob Katz vill göra gällande. D v s det är alltså inte motsatsen till Steve Guttenberg eftersom Steve enbart hänvisar till Bob Katz.
SG skrev:We audiophiles can be appalled by the sound of contemporary music all we want, but we can't impose our preferences on everyone else. I'm sorry, Bob, but I can't see the crunchy aesthetic reversing course anytime soon.
PS skrev:Som jag läser det han skriver så refererar Steve Guttenberg till Bob Katz då det gäller teknik vilket är hans arbete och uppgift som reporter. Däremot delar han inte Bob Katz positiva syn om att masterare skulle sluta mastera på nuvarande loudnesswarsätt bara därför att det skulle vara meningslöst. Steve Guttenberg verkar se en tröghet på marknaden och man kan inte tvinga fram saker.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster