Hörlurar med "rätt" ljud.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Milner

Hörlurar med "rätt" ljud.

Inläggav Milner » 2014-12-13 00:48

Jag har idag åkt över 20 mil bara för att försöka hitta en bra hörlursförstärkare till mina Sennheiser HD600.
Utan resultat. Min cd-spelares uttag lät bättre än dom testade förstärkarnas, med mer värme och kraft.
Testade då i stället ett par AKG 701 hörlurar och tyckte att dom var närmare mitt ideal förutom den relativt slanka basen.

En annan hörlur som provades var någon B&W- lur i kombination med en Denonförstärkare där basen var för tjock.
Jobbigt att bo i djupaste Småland när man letar ny Hi-Fi. Utbudet är inte det största. Sennheisers toppmodeller av förstärkare och lurar imponerade inte heller. Enligt hörselkontroll är hörseln ovanligt bra tydligen, men smaken är väl fel då..
Jag vill ha ett lättlyssnat, fylligt, detaljerat ljud precis som i stereon. Känns hopplöst just nu, sökandet fortsätter.
Någon som lyssnat på JVC- HASZ2000 ? Verkar intressant, men bara en som säljer i Göteborg.

Användarvisningsbild
NirreFirre

Re: Hörlurar med "rätt" ljud.

Inläggav NirreFirre » 2014-12-13 13:56

Stapelrekommendationen brukar väl vara Objective 2, eventuellt med inbyggd ODAC om man har nytta av en sån. Har du hört, läst eller sett någon? Jag kan låna ut min om du har vägarna förbi Bagarmossen.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-13 18:40

Jag köpte nyligen Sennheiser HD800 och dom tycker jag låter helt ok när jag kopplar dom till min mobiltelfon, men smaken är olika :) Hur som helst så tror att det främst handlar om vilka lurar man har. Kanske ett par Audeze LCD-2 skulle passa dej?

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2014-12-13 20:43

Shatterer of words

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-12-14 06:49

En hörlurs frekvenskurva ska inte mäta rakt för att låta rakt om det inte är konsthuvudinspelning, om jag förstått det rätt.

Tips är AKG 271 Studio Mk2.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
farbman

Inläggav farbman » 2014-12-14 08:46

Du som bor i Småland och letade efter lurstärkare från första början. Varför inte testa ear1 från Holographic Audio. Tillverkas och säljs i Växjö.

http://www.holographicaudio.com/products/5/ear-one.html

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2014-12-14 09:25

Jag tror på XTZ:s kommande Divine Headphone med DSP.

I'm a believer.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-14 11:31

Jag är väldigt nöjd med mina AKG271S. De upplever jag som väldigt "korrekta".

adagio

Inläggav adagio » 2014-12-14 12:45

Jag är inget Lurfan men, efter att ha lyssnat på Röcklinger OTL-lurstärkare är jag övertygad om att jag skulle kunna leva med den och lurar, lyssnade med rätt enkla AKG och Sennheiser men jag tror ändå ja skulle välja Hifiman.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2014-12-15 23:00

Sennheiser HD800!
Funkar utmärkt även direkt från iPhonen, precis som arkman säger.
Lika bra till klassiskt som till tung rock, klockrena.

AKG271 har jag haft men lämnade tillbaka dom, odynamiskt ljud, platt ljudbild och framför allt krafiga missljud i basen om man drog på lite.
Varning alltså, trots att de annars är rekommenderade av människor jag har förtroende för.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2014-12-16 00:07

För "vanligt folk" verkar utseendet på lurarna vara det viktigaste. Tror att majoriteten här struntar i vilket, så länge det låter bra. Samma gäller även för undertecknad. Har enbart hört gott om HD800, men jag kan bara inte förmå mig själv att köpa dem!

Varför då? Ett ord: SILVERPLAST! Varför, Sennheiser? Varför?! :cry:

Nåväl, om man beger sig längre söderut finns som bekant välkända studiolurar som K271 (vilket redan nämnts), med flera. Men vad sägs om nya K712 Pro? Verkar vettiga, till vettigt pris.

Nån som testat AKG:s "high-end värsting" K812, annars?

Ett tag funderade jag på Stax, fast vet inte längre om jag skall lägga så mycket pengar på hörlurar. 5000 spänn torde vara max. Har man råd med Stax/HD800/K812 köper man ändå billigare, och spenderar mellanskillnaden på resten av ljudsystemet. :P
Senast redigerad av peh 2014-12-16 00:30, redigerad totalt 2 gånger.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2014-12-16 00:14

BellsnWhistles skrev:Sennheiser HD800!
Funkar utmärkt även direkt från iPhonen, precis som arkman säger.
Lika bra till klassiskt som till tung rock, klockrena.

AKG271 har jag haft men lämnade tillbaka dom, odynamiskt ljud, platt ljudbild och framför allt krafiga missljud i basen om man drog på lite.
Varning alltså, trots att de annars är rekommenderade av människor jag har förtroende för.

Låter inte som den lur som jag lyssnade på i i >30-lurstestet som MOLT gjorde för några år sedan. Nog för att det fanns lurar som lätt mycket annorlunda inkl flera AKG (och skit enligt mig) men AKG271 Mk2 Studio var en av de i toppskiktet. HD600 lät bra också. Stax kunde jag inte med, onaturlig topp och basen kunde lätt överstyras med fladderljud.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-12-16 00:24

Dom bästa lurarna som mågonsin tillverkats är AKG K240M, den ultimata luren. Men den behöver malle krut för att komma till sin rätt, annars kan den låta anemisk,
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2014-12-16 07:44

Milner skrev:Min cd-spelares uttag lät bättre än dom testade förstärkarnas, med mer värme och kraft... närmare mitt ideal förutom den relativt slanka basen... Jag vill ha ett lättlyssnat, fylligt, detaljerat ljud precis som i stereon.

Tror du skulle kunna gilla Philips Fidelio X1/X2. Köpte ett par X1 lite på chans för ett litet tag sen och de låter väldigt trevligt i mina öron och spelar rent & fint. Ganska mycket bas men det är snyggt gjort och ger en trevlig upplevelse på det mesta. Andra lurar jag har är HD600 hemma och K271S på jobbet. Fidelio X1och HD600 drivs av HA Ear One.

ninecats

Inläggav ninecats » 2014-12-16 09:27

Lånar tråden lite, ber om ursäkt.

I syfte att kunna köra på med volym utan att väcka familjen på kvällarna så kör jag gärna hörlursuttaget direkt från min hemmabioreceiver. Om jag skulle vilja låna hem en hörlursförstärkare, och kopplar den till en av utgångarna (gissar jag?), hur vet jag då att den inbyggda dacen på receivern inte ligger och stör? Vore kul att jämföra men som sagt osäker på om det finns någon mening (kontra försteg -> hörlursförstärkare). Eller kopplar man 'förbi' den inbyggda dacen?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-16 19:43

peh skrev:För "vanligt folk" verkar utseendet på lurarna vara det viktigaste. Tror att majoriteten här struntar i vilket, så länge det låter bra. Samma gäller även för undertecknad. Har enbart hört gott om HD800, men jag kan bara inte förmå mig själv att köpa dem!

Varför då? Ett ord: SILVERPLAST! Varför, Sennheiser? Varför?! :cry:

Nåväl, om man beger sig längre söderut finns som bekant välkända studiolurar som K271 (vilket redan nämnts), med flera. Men vad sägs om nya K712 Pro? Verkar vettiga, till vettigt pris.

Nån som testat AKG:s "high-end värsting" K812, annars?

Ett tag funderade jag på Stax, fast vet inte längre om jag skall lägga så mycket pengar på hörlurar. 5000 spänn torde vara max. Har man råd med Stax/HD800/K812 köper man ändå billigare, och spenderar mellanskillnaden på resten av ljudsystemet. :P

Jag hade många funderingar kring plasten som Sennheiser har använt vid konstruktion av HD800. Även utseendet tyckte jag var lite för "spaceat" för min smak men ljudet fick avgöra och nu har jag vant med vid både plasten och utseendet :D Egentligen ör det nog inte så dumt att dom har använt plast. Lurarna är ganska stora men plasten gör att dom inte är så tunga.

Stax 900 är ett par lurar som jag gärna vill provlyssna, men dom är dyra och att det krävs särskilda förstärkare till dom gör att priset blir avskräckande högt.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2014-12-16 19:47

ninecats skrev:Lånar tråden lite, ber om ursäkt.

I syfte att kunna köra på med volym utan att väcka familjen på kvällarna så kör jag gärna hörlursuttaget direkt från min hemmabioreceiver. Om jag skulle vilja låna hem en hörlursförstärkare, och kopplar den till en av utgångarna (gissar jag?), hur vet jag då att den inbyggda dacen på receivern inte ligger och stör? Vore kul att jämföra men som sagt osäker på om det finns någon mening (kontra försteg -> hörlursförstärkare). Eller kopplar man 'förbi' den inbyggda dacen?

Om hörlursförstärkaren har en dac så kan du naturligtvis koppla förbi dac:en i hemmabioreceivern, men någon stans i kedjan behöves en dac så vida du inte lyssnar på vinyl :)

ninecats

Inläggav ninecats » 2014-12-16 19:58

I see, då jag är ny på ämnet så spånar jag vidare på hur det görs, någon funktion i menyerna som stänger av den (rent generellt)? Kollar runt lite men hittar inget.

Nu säger inte jag att jag per automatik kommer höra skillnad, men vore åtminstone kul att prova.

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2014-12-16 21:04

arkman skrev:Jag hade många funderingar kring plasten som Sennheiser har använt vid konstruktion av HD800. Även utseendet tyckte jag var lite för "spaceat" för min smak men ljudet fick avgöra och nu har jag vant med vid både plasten och utseendet :D Egentligen ör det nog inte så dumt att dom har använt plast. Lurarna är ganska stora men plasten gör att dom inte är så tunga.

Plast kan vara ett fantastiskt material, så jag har ingenting emot det som sådant. Men när man färgar det i silver, så att det skall se ut som metall, vägrar jag vara med längre. 00-talets vedervärdigaste trend, som lyckligtvis har dött ut till stor del. Sennheiser var nog en av de sista att fortsätta.

Synd på en i övrigt fin produkt.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-12-16 23:05

BellsnWhistles skrev:AKG271 har jag haft men lämnade tillbaka dom, odynamiskt ljud, platt ljudbild och framför allt krafiga missljud i basen om man drog på lite.

Inget av det där känner jag igen från mina egna lurar. Om det inte var något fel på det exemplaret du testade så spelar du kanske ruggigt mycket starkare än mig vilket får lurarna att gå på knäna. Mina lurar har inget missljud och jag har inte reagerat på någon kompression. Tvärtom.

Bäst är ju dock som alltid att man själv lyssnar och bildar sig en uppfattning innan man köper.

Återgå till Generellt om hifi