/janixa
Moderator: Redaktörer
janixa skrev:Hur mycket effekt behövs det för att driva ett par hörlurar på ca: 200 ohm till ganska hög lyssningsnivå![]()
/janixa
janixa skrev:Jag hade tänkt köpa antingen AKG k601 eller Sennheiser Momentum.
/janixa
janixa skrev:Jag hade tänkt köpa antingen AKG k601 eller Sennheiser Momentum.
/janixa
peh skrev:Ett råd i all välmening: inte ens transienter bör nå nivåer över 90 dB i hörlurar. Risken för hörselskador är betydligt högre än med högtalare, eftersom elementen sitter ovanpå hörselgångarna.
janixa skrev:Jo jag vet att det skiljer ganska mycket klarar jag mig med 1w eller behöver jag mer till Sennheiser Momentum?.
Piotr skrev:Jag behöver runt +20dB för transienter i basen, dvs. peak på 110dB SPL. Sådana ljudtryck upplevs inte speciellt starka om vi talar om välproducerad musik med skaplig crestfaktor och merparten av dynamiska toppar vid relativt låga frekvenser.
peh skrev:Piotr skrev:Jag behöver runt +20dB för transienter i basen, dvs. peak på 110dB SPL. Sådana ljudtryck upplevs inte speciellt starka om vi talar om välproducerad musik med skaplig crestfaktor och merparten av dynamiska toppar vid relativt låga frekvenser.
Nej, det är sant att ljudtrycket inte upplevs särskilt starkt i just hörlurar.
Öronen är tämligen usla ljudtrycksmätare, vilket också är det som verkligen gör att hörlurar blir farliga.
Hjärnan vill ha det där trycket som man är van vid, och då är det mycket lätt att "kräma på" lite för mycket, utan att man tänker på det.
Därför manar jag till extrem försiktighet med hörlurar. Vad baserar jag min försiktighetsprincip på? Mitt "gränsvärde" 90 dB får väl medges vara någorlunda taget ur luften, men med stöd av bland annat den forskning som sammanfattas i nedanstående artikel..:
http://headwize.com/?page_id=266
...menar jag att ett "better safe than sorry"-perspektiv är att föredra och peaks på max 90 dB verkar därför ganska vettigt.
Vad gäller EN 50332 vet jag att bland annat IngOehman sågat denna rekommendation tidigare, så jag ger tyvärr inte mycket för just den standarden. Sunt förnuft är nog vettigare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster