Hur kan identisk musik låta fantastiskt o nästa dag illa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JM

Hur kan identisk musik låta fantastiskt o nästa dag illa?

Inläggav JM » 2015-03-23 13:19

Är det bara jag som endera dagen upplever ett musikstycke som helt fantastiskt map alla variabler. För nästa dag
uppleva samma musikstycke, under för övrigt identiska yttre betingelser, som nästintill outhärdligt.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Re: Hur kan identisk musik låta fantastiskt o nästa dag illa

Inläggav Objektivisten » 2015-03-23 13:24

för övrigt identiska yttre betingelser

Hur vet du detta?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-23 13:28

Jag tycker bra musik som låter fantastiskt, brukar göra det varje gång.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 13:38

Objektivisten skrev:
för övrigt identiska yttre betingelser

Hur vet du detta?

Jag har som jag ser det inte ändrat något i anläggningen eller rummet o sitter på identisk plats.
Har jag missat något som påverkar?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-03-23 13:42

Om rummet har fönster så är fotonsituationen troligen annorlunda. Fotoner är ett otyg.

Det kan även vara så att DU är olika. Du kan t ex befinna dig på helt olika platser i dina sömn- och ätcykler.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-03-23 13:45

Om vi pratar om ett nytt stycke, så skall man kanske inte glömma bort att du den andra gången redan hört stycket...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-03-23 14:11

Sinnesstämningen?

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-03-23 14:22

IngOehman skrev:Jag tycker bra musik som låter fantastiskt, brukar göra det varje gång.

Vh, iö

Håller med. Och även om man har en dålig dag, så blir det bättre om man lyssnar på musik man tycker om.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-03-23 14:24

Jag delar inte dessa upplevelser. Visst kan det skilja lite beroende på humör, men då främst på vilken musik jag vill lyssna på. Ljudet är den samma upplever jag.

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 14:58

Jag misstänker att min inre balans - sinnesstämning spelarroll?

JM

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-03-23 15:18

Det gör det absolut. Om jag är illa till mods tycker jag t.ex. att en film är dålig när jag ser den, trots att jag i vanliga fall skulle tycka den var bra.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2015-03-23 15:33

Kan till viss del hålla med, kan uppfatta det mesta olika inklusive musik beroende på mitt eget humör.
Sen vill jag nog inte sträcka mig så långt som att skillnaden är fantastiskt till outhärdligt. Kanske mer fantastiskt till bra/okej.

Meshuggah är ett sådant band som jag kan uppfatta som helt fantastiskt, men ibland när jag är trött, nere eller sjuk kan jag tycka att musiken känns för påträngande och kaotisk. Upplever den då bara som bra/okej.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2015-03-23 16:13

En känd "audiofilsanning" är väl att det brukar låta bättre sent på kvällen. Anledningen skall då vara att nätspänningen är "så mycket renare", vilket jag inte tror på att det skulle göra sådan skillnad på riktigt. Däremot troj jag att anledningen förmodligen beror på den sinnesstämning som vi som varelser har för stunden. Ofta är vi nog mer avslappnade på kvällskvisten. En annan anledning att "det låter bättre" på kvällen tror jag beror på att eventuellt buller från trafikbuller som ger förhöjd bakgrundsnivå i rummet påverkar ganska mycket också. Det är i många fall mätmässigt lägre bakgrundsbuller på kvällen och natten.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 16:36

Doft av nybakta bullar blandat med doft av nybryggt kaffe säljer inte bara lägenheter utan påverkar sannolikt hur musiken låter.

JM

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 17:26

IngOehman skrev:Om rummet har fönster så är fotonsituationen troligen annorlunda. Fotoner är ett otyg.
Vh, iö

Intressant tanke Ingvar. Fotoner - ljus påverkar corpus pineale - tallkottkörteln centralt i hjärnan. På natten när det inte finns så mycket ljus då utsöndras högre doser melatoninhormon. Melatonin anses reglera dygnsrytmen. Melatonin regleringen kommer i obalans vid tex "jet lag".

I första studien visas att melatonin kan minska tinnitus.
I den andra studien påvisas att höga doser av melatonin ger en skyddande effekt mot skadligt ljud. Eller snarare att låga melatonin nivåer kan skada hörseln.

Så din tanke Ingvar var inte så dum. Kanske skall vi lyssna mer på natten då melatonin nivåerna är höga eller ta några melatonin piller för bästa ljudupplevelse.

Sulpiride and melatonin decrease tinnitus perception modulating the auditolimbic Dopaminergic pathway

Otorhinolaryngology Department, Virgen del Rocio University Hospital, Seville, Spain.
The Journal of otolaryngology (Impact Factor: 0.5). 09/2007; 36(4):213-9. DOI: 10.2310/7070.2007.0018
Source: PubMed

ABSTRACT Sulpiride and melatonin decrease dopamine activity. Sulpiride, a D2 antagonist of dopamine receptors, and melatonin, a pineal substance with antidopaminergic action, are administered to tinnitus patients to decrease tinnitus perception.
A prospective, randomized, double-blinded, placebo-controlled study was done.
General otorhinolaryngologic consultation for 2002-2004 in Seville, Spain.
One hundred twenty patients consulted for subjective tinnitus. They were included randomly in four groups of 30. One group took sulpiride (50 mg/8 h) alone, the second group took melatonin (3 mg/24 h), the third group took the same doses of sulpiride (50 mg/8 h) plus melatonin (3 mg/24 h), and the fourth group took placebo (lactose 50 mg/8 h), all for 1 month. Ninety-nine patients completed the study.
Clinical history, tonal audiometry, tympanometry, and tinnitometry were done at the beginning and end of the study. Subjective grading of tinnitus perception and a visual analogue scale (0-10) were done for evaluation of results.
Based on the subjective grading, tinnitus perception diminished by 56% in patients treated with sulpiride, by 40% in patients treated with melatonin, by 81% in patients treated with sulpiride plus melatonin, and by 22% in patients treated with placebo. Based on the visual analogue scale, tinnitus perception diminished from 7.7 to 6.3 in patients treated with sulpiride, to 6.5 in those treated with melatonin, to 4.8 in patients treated with sulpiride plus melatonin, and to 7.0 in those treated with placebo.
[b]Sulpiride and melatonin reduce tinnitus perception, decreasing dopamine activity[/b]. The tinnitus auditolimbic dopaminergic pathway has broad therapeutic implications

The role of free oxygen radicals in noise induced hearing loss: effects of melatonin and methylprednisolone.
Auris Nasus Larynx. 2002 Apr;29(2):147-52.
Karlidağ T1, Yalçin S, Oztürk A, Ustündağ B, Gök U, Kaygusuz I, Susaman N.
Abstract
The aim of this study was to investigate the role of cochlear damage caused by free oxygen radicals occurring as a result of exposure to noise and to determine the prophylactic effects of melatonin and methylprednisolone. Fifty male albino guinea pigs were randomly divided into five groups. All groups were exposed to 60 h of continuous wide band noise at 100+/-2 dB, except group I. Group I was not exposed to noise or treated with drugs. Group II was exposed to noise and not treated with drugs. Group III was exposed to noise and treated with melatonin. Group IV was exposed to noise and treated with methylprednisolone. Group V was exposed to noise and treated with melatonin and methylprednisolone. A high dose of 40 mg/kg methylprednisolone and/or 20 mg/kg melatonin were administered intramuscularly 24 h before exposure to noise, immediately before noise exposure and once a day until noise exposure was completed. Just after the noise ended, guinea pigs were decapitated. Venous blood was obtained into tubes with EDTA and it was used to measure activity levels of plasma malondialdehyde, erythrocyte glutathione peroxidase and the cochlear tissue malondialdehyde. After the noise ended, in comparison group II with I; it was found that the malondialdehyde activity of the plasma and tissue had increased, the erythrocyte glutathione peroxidase activity levels had decreased and consequently, hearing thresholds had increased (P<0.01). A significant difference was found in the malondialdehyde and erythrocyte glutathione peroxidase activity levels between groups II and III (P<0.01) and the hearing thresholds exhibited a parallel trend (P<0.05). The hearing threshold and malondialdehyde activity levels obtained from groups IV and V were found to be similar to those of group II (P>0.05). As a conclusion, we suggest that the use of methlyprednisolone in order to prevent the cochlear damage caused by noise does not provide sufficient prophylaxy, however the [b]use of melatonin provides a more effective prophylaxy, thus being a promising alternative

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-23 17:46

Synd att man inte kan köpa melatonintabletter i Sverige.

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 17:49

Har en stor burk köpt i Chicago. Noterade ingen större effekt på jet lag.
Melatonin går att få på recept.

JM

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-03-23 17:52

Köpa dom i Sverige kan man men inte ifrån Sverige(receptfritt). Spelar ju iofs inte så stor roll lite mer frakt kanske

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 18:00

Snabbkollade i Fass att enda indikationen för melatonin är insomningssvårigheter.
Borde kanske vara ett tillägg i Fass för tinnitus o preventivt vid risk för hörselskada typ rockkonserter.

JM

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-23 18:04

JM skrev:Snabbkollade i Fass att enda indikationen för melatonin är insomningssvårigheter.
Borde kanske vara ett tillägg i Fass för tinnitus o preventivt vid risk för hörselskada typ rockkonserter.

JM

Om jag inte minns helt fel så anses det också ha positiv effekt på brunst och solbränna.

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 18:35

Objektivisten skrev:
JM skrev:Snabbkollade i Fass att enda indikationen för melatonin är insomningssvårigheter.

JM

Om jag inte minns helt fel så anses det också ha positiv effekt på brunst och solbränna.

Hmm... kanske ska öppna min privata läkarmottagning igen?

JM

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-23 18:50

Jag gjorde ett arbete för 15 år sedan som avhandlade melatonin1cReceptorn. Kom fram till att "svansen" band till ett okänt G-protein på 30 kDa. :)

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 20:41

Objektivisten skrev:Jag gjorde ett arbete för 15 år sedan som avhandlade melatonin1cReceptorn. Kom fram till att "svansen" band till ett okänt G-protein på 30 kDa. :)

Länk eller titel?

JM

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-23 20:45

JM skrev:
Objektivisten skrev:Jag gjorde ett arbete för 15 år sedan som avhandlade melatonin1cReceptorn. Kom fram till att "svansen" band till ett okänt G-protein på 30 kDa. :)

Länk eller titel?

JM

Finns nog ingen länk, var ett examensarbete.

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 21:02

Objektivisten skrev:
JM skrev:

Länk eller titel?

JM

Finns nog ingen länk, var ett examensarbete.

Melatonins funktion var när jag läste medicin för 30 år sedan oklar o är enligt mina söner som nu läser medicin fortfarande oklar.
Serotonin förefaller vara ett förstadium till melatonin. Serotonin är relaterad till olika grad av nedstämdhet.
Dvs deppiga bör uppleva musik sämre. Vilket inte är så konstigt då nedåtstämda upplever det mesta som grått.

JM

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-03-23 21:10

JM skrev:Serotonin förefaller vara ett förstadium till melatonin.

Spännande, det visste jag inte, det ska jag kolla upp mer om.

JM

Inläggav JM » 2015-03-23 22:24

Objektivisten skrev:
JM skrev:Serotonin förefaller vara ett förstadium till melatonin.

Spännande, det visste jag inte, det ska jag kolla upp mer om.

Ljusterapi påverkar melatonin konc. Hos deprimerade före faller om jag fattat det rätt föreligga en generellt lägre koncentration. Hur det här hänger ihop kommer jag inte ihåg. Skall kolla lite senare.

JM

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-03-24 03:16

Humör och sinnesstämning kan nog påverka upplevelsen av musik så det låter bra en dag och rent illa nästa dag.
Jag hörde en gång Jimi Hendrix "are you experienced" på en bättre fest.
Tyckte det lät kanoners och köpte plattan dan efter.
Kom hem och spelade halva, sedan kastade jag den och undrade vad i h-vete som fick mig att köpa den.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

JM

Inläggav JM » 2015-03-24 06:24

Alkohol minskar koncentrationen av melatonin. Att musik vid alkoholintag trots sänkt melatonin nivå kan upplevas som bra beror sannolikt på påverkan i frontalloberna.
De flesta affärsmän känner till att avtal gärna skall slutas där motparten intar alkohol o du själv måste köra bil o kan inte dricka. Omdömet försvinner redan vid måttligt alkoholintag samtidigt som den som dricker får en falsk självbild - "stark o vacker".
Så även jag har efter en fest köpt skivor som i nyktert tillstånd upplevts som onjutbara.

JM

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-03-24 07:48

Har ingen nämnt elen ännu? Dess varierande kvalitet borde ju påverka elektronikens arbetsbetingelser.
Luftfuktigheten? Helt olika förutsättningar för de hygroskopiska membranen från stund till annan.
Lufttrycket? Åtminstone om man använder väldigt slutna lådor.
Solaktiviteterna? Elektroniken lär ju inte stå oberörd av detta.
Rörelser i byggnaden? Även mikroskopiska sådana bör väl kunna påverka de enskilda komponenterna i apparaterna.

Det där med att mottagaren - dvs lyssnaren - skulle vara en faktor i sammanhanget måste väl ändå vara mest bara flum?

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi