Bättre ljud på natten... vad köpa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

Bättre ljud på natten... vad köpa?

Inläggav Saim » 2003-10-10 14:18

Tjenare. Jag upplever starkt att jag får renare ljud där man hör detaljer mycket bättre sent på kvällen/natten. Detta kan förstås även bero på att allt är tyst runt om då, men även de gånger då jag tycker att det är väldigt tyst runt omkring på dagen så låter det inte riktigt lika bra...

Vad ska jag skaffa för att få lika bra ljud på dagen som på natten?
Måste det till en sådan där strömregenererare för 10-tusentals kronor för detta?

/Simon

Användarvisningsbild
Bamsefar

Re: Bättre ljud på natten... vad köpa?

Inläggav Bamsefar » 2003-10-10 14:39

Saim skrev:Vad ska jag skaffa för att få lika bra ljud på dagen som på natten?
Måste det till en sådan där strömregenererare för 10-tusentals kronor för detta?

Nej det räcker med en sådan här:
Bild

Som man bland annat kan hitta på ELFA:
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2015621.htm

Om man verkligen vill botanisera i detta ämne kan man alltid ta en titt på tillverkarens hemsida:
http://www.rka.se/page5.html

Jag har en kommentar från tillverkaren om vad man kan uppnå / behöver:

Lennart Lind skrev:Med RDS har du en hög klass på nätskydd. Normalt behöver man inte något ytterligare. De apparater som är anslutan till RDS är inte bara känsliga för störningar utifrån. De kan ibland själva störa andra apparater. De är med andra ord både en störkälla och en enhet som blir störd.

Man börjar då med RDS först för att få bort utifrån kommande störningar. Man kan sedan dela upp de olika apparaterna med de lite enklare produkterna N1000, NF osv.

De ranordnas enl följand med den bäst först.

RDS 146dB 20.000.000ggr dämpning
NF 60dB 1.000ggr dämpning

UL 1500 40dB 100ggr dämpning
N 1000 40dB 100ggr "

Det går naturligvis bra att dela apparaterna så att man använder en RDS för varje.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-10-10 14:41

Det kan inte vara så att det låter bättre när det är mörkt? Tycker själv att jag blir mer avslappnad på kvällen och att man dessutom kan få det mörkt i rummet gör en hel del.

Nämner bara detta så att du kan undersöka om det kanske beror på nåt annat än ren ström innan du lägger ut pengar på en strömrenare... :)

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-10 15:36

Bamsefar: Tack för infon!... Jag ska kolla lite på de prylarna!

norman: Jo, det kan säkert bero lite på sådant också, det ska undersökas lite...

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2003-10-10 15:38

Bamsefar: Synd att de är så dyra.... för de verkar ju bra i övrigt...

/Simon

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-10-11 11:34

Mörkläggnings gardiner :!: 8) :wink:

:lol: :lol: :lol:

En egen el grupp till sterion kanske :?:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2003-10-11 18:04

Tror mest att det hänger på mörkret.. jag för bredare ljudbild när det är beckmörkt..
Kanske är att man inte ser högtalarna och rummet.. då uppfattar man det som verkligare.. eller?

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-11 20:36

Hej!

Nattlampa !? :)
Nej, men detta är nog ändå den allra mest strikt emotionella influensen
utav möjliga, inom hifi! Om man vill? så finns hyllkilometer med böcker/
/forskningsrapporter om detta men vi vet ju alla redan hur sinnes-
stämningar kan variera både under dygnet och året så den (ev) renare
strömmen på natten är (med all största sannolikhet) av mikroskopisk
betydelse i detta sammanhang!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-10-11 20:45

Ja du har nog sagt ett av svaren själv i din frågeställning, dvs bullernivån. Det är inte ovanligt att bullernivån är mer än 10 dB svagare kvällstid.

Den andra faktorn är som Audiomaniker mycket riktigt påpekar; dygnsrytmen. Man är helt enkelt uppe i varv mycket mer på dagtid och är då inte lika mottaglig för sinnliga upplevelser. Denna "faktor" är troligen en av de med störst inverkan.

Det skulle vara kul att se bevis på om en "strömrenare" elller annan dylik apparat, verkligen sänker brusgolvet hos anläggningen.
...Hemma hos mig är det inspelningarna som brusar mer än själva anläggningen... :idea:

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-11 20:49

Hej B!

Strålande tider :D !
Men, räcker verkligen 20,000,000 ggr dämning!? Bör man inte även ha
ngn PowerSnakeApparatKabel à 28,000kr för att dämpa än lite till :wink: 8) !!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2003-10-13 18:03

Håller med fullständigt om att sinnet är olika mottagligt för ljud i olika situationer.

Den bästa ljudupplevelsen jag någonsin har fått var en sen fredagskväll efter en god måltid, några glas vin och med en lugn avslappnad jazzplatta i snurran. Rummet var mörkt, mina sinnen behövde bara fokusera på en sak, ljudet. Arbetsveckan var över och man kunde bara lämna allt jäkt bakom sig för en stund. 8)

I kontrast till min egen övertygelse står dessa bogusprodukter som tex strömgregenererare som återskapar sinusspänningen med låg distorsion. Allvarligt talat, vet dessa tillverkar hur en förstärkare fungerar i över huvud taget?? :x Ta som exempel en kondensatorbank med 100000uF som laddas av en 1000VA-toroid. Denna bank kommer laddas på topparna av sinusvågen med strömstötar på lätt 50A! 8O Låt oss säga att laddtiden är 1ms av periodtiden på 10ms. Varför skulle nätdelen må bättre av att den resterande delen av inspänningen ser ut som en sinus när den bara laddas av topparna.

Den optimala strömregenereraren skulle vara en enhet som skapar en 400Hz fyrkantspuls med flacka flanker med en toppspänning på 310V. På så vis skulle man ta ner strömtopparna till en tiondel och på så vis minska störningar ut på nätet och magnetfälten inuti förstärkaren. 8)
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2003-10-13 18:58

Eftersom jag lever med en RDS sedan ett antal år tillbaka så kan jag sammanfatta det såhär (och detta gäller hos mig, med mina omständigheter):

1) Bilden på dåtidens TV (Panasonic 36PF10) vart MARKANT bättre enbart av RDS:ens tillkomst, detta var tydligast i form av mindre "strul" i t.ex. stora röda och blå fält - färgen var så att säga stabil.

2) Jag kan dra upp volymkontrollen, och gör det hela tiden, mera än innan jag fick min RDS monterad.

Som jag skrev, detta är MIN erfarenhet. Och om jag ser totalkostnaden för denna störtrafo (som inte har ett dugg med hifi bruk att göra - då hade den säkert kostat 10 ggr mera) runt 10 kkr med installation osv. Med tank på att min anläggning kostar en bit över 200 kkr så är 5% av budgeten till matningsspänningen lätt hemräknade.

MEN det är helt fel att börja med matningsspänningen, man vinner normalt sett markant mera om man ger sig på akustiken i lyssningsrummet först.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-13 19:28

Köp en tidsmaskin så du kan ha natt jämt när du lyssnra på musik :-)

Återgå till Generellt om hifi