Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Varför kan ingen av er som känner (till) någon av dessa tekniker som mastrar skivor frågar varför dom gör så här? Det kunde tillföra litet friskt blod till debatten! Jag känner inte någon själv, annars kunde jag gärna börja.

paa skrev:PerStromgren skrev:Varför kan ingen av er som känner (till) någon av dessa tekniker som mastrar skivor frågar varför dom gör så här? Det kunde tillföra litet friskt blod till debatten! Jag känner inte någon själv, annars kunde jag gärna börja.
Har du provat sökfunktionen?
viewtopic.php?f=9&t=6544&hilit=mastringsdebatt%2A
AndersP skrev:Jamen det är väl en sak att musiker/låtskrivare/bolag som gjort en skiva/fil ska kunna få hur mycket mastring dom vill av sitt eget material. Det kan man ha synpunkter på; Typ First Aid Kit som använt bättre master till vinylskivan än till cd'n, men dom har ändå rätt att förstöra sitt eget material.
En helt annan sak är ommastring av musik som redan släppts i annat skick tidigare och då speciellt historiska inspelningar Typ ABBA-boxen som Pekka skrev om i senaste MOLT.
PerStromgren skrev:AndersP skrev:Jamen det är väl en sak att musiker/låtskrivare/bolag som gjort en skiva/fil ska kunna få hur mycket mastring dom vill av sitt eget material. Det kan man ha synpunkter på; Typ First Aid Kit som använt bättre master till vinylskivan än till cd'n, men dom har ändå rätt att förstöra sitt eget material.
En helt annan sak är ommastring av musik som redan släppts i annat skick tidigare och då speciellt historiska inspelningar Typ ABBA-boxen som Pekka skrev om i senaste MOLT.
Just det! Man skulle ju gärna fråga dem varför de gör så! Är inte det en lämplig artikel för nästa MoLT?
JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?
Man mastrar skivorna så för att dom ska låta klart och tydligt (och så högt som möjligt med effektsvaga anläggningar) överallt inkl bilar, mobiltelefoners interna högtalare, datorhögtalare, små blåtandshögtalare osv.
Dessutom får man ju ut högre volym när man lyssnar med tungdrivna hörlurar ihop med volymbegränsade enheter (som tex mobiltelefoner, så volymbegränsningarna som det finns lag på nuförtiden för att försöka hindra småungar från att spela sönder sin hörsel gör ju att det blir väldigt svårt att gå tebax till mer dynamisk mixning då maxvolymen blir väldigt låg på dessa enheter) samt bättre S/N ratio när man lyssnar med inbyggda ljudkortet på moderkort där man brukar höra väldigt mycket störningar från tex grafikkortet med dynamisk musik.
JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?
PerStromgren skrev:JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?
Har vi fått svaret från någon som verkligen utför arbetet, eller är det andrahandsuppgifter? Jag skulle gärna vilja läsa (eller höra) en intervju med en mastering-tekniker och höra hur de resonerar och vilket mål de har.
Men det kanske finns i faktiskt-arkivet?
paa skrev:PerStromgren skrev:JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?
Har vi fått svaret från någon som verkligen utför arbetet, eller är det andrahandsuppgifter? Jag skulle gärna vilja läsa (eller höra) en intervju med en mastering-tekniker och höra hur de resonerar och vilket mål de har.
Men det kanske finns i faktiskt-arkivet?
viewtopic.php?f=9&t=18401
Rille skrev:Jag talar med musiker (folkmusiker) och ljudtekniker om mastring och dess förödande effekter på det klingande resultatet. Jag har även haft en kontakt med Spotify som jag ska försöka påverka mer.. Jag spelar även in skivor som släpps omastrade vilket musik ervänner och ljudtekniker får ta del av så de förstår att det går att släppa en skiva som ej genomgått någon mastring annat än in och ut-fadening. Jag går ofta i skivbutiker och meddelar personalen där att alla skivor jag önskat köpa hos dom tyvärr var remastrade så inget köp kommer göras men om de tar in den oremastrade versionen så kan jag tänka mig att komma tilbaka för köp. De jag inte kommer åt att påverka är de större skivbolagen eller mastringsstudior. Där behövs någon med mer kontakter än mig.
Frutti skrev:Ett litet sidospår. Hade inte Spotify förr som default inställt att nivåutjämna alla låtar? Det kändes ju hoppingivande eftersom det borde minska fördelarna med mastrad hög medelnivå. Men nu verkar inställningen vara borta?
Xenod skrev:Hade varit bättre om inställningen aktiverade automatstyrning av volymkontrollen i Spotify. Genom analys av spåren kunde de tagit fram medelnivån och sedan automatiskt justerat volymkontrollen så att alla spår får samma medelnivå.
sebatlh skrev:Problemet är väl lite också att som mastrare/skivbolagschef så måste man ha i åtanke att hifi-folket nog köper skivan ändå om det är en bra platta.
En affärsidé vore kanske annars att producera skivor enkom för hifi-folket. Reklam behövs inte då det finns forum som dessa och kundkretsen världen över borde vara ganska ok. Halvbra musiker brukar det gå 13 på dussinet så det är väl bara kunnigt studiofolk som det gäller att säkra upp
Jag tror det är svårare än vad det låter. Man kommer inte få de bästa artisterna så man måste verkligen ha det bästa ljudet. Det får man inte med klipp å klistra + 1000 effekter. Bara en sådan sak att man måste stämma trummorna så att de sitter rätt i mixen tar sin lilla tid. Sen ska man ha musiker som kan spela också...
anjora skrev:Vi har ju redan SACD, DVD-audio, HD-tracks, osv som i praktiken fyller den funktionen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster