Har någon pratat med masteringfolket?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Har någon pratat med masteringfolket?

Inläggav PerStromgren » 2015-04-19 12:46

I senaste numret av MoLT gör Pekka en utmärkt genomgång av popmusik som sabbats med brutal mastering. Där nämns också en person som varit inblandad i jobbet med Abba-skivor och en massa frågor ställs. Dock inte till honom, utan de blir hängande i luften.

Varför kan ingen av er som känner (till) någon av dessa tekniker som mastrar skivor frågar varför dom gör så här? Det kunde tillföra litet friskt blod till debatten! Jag känner inte någon själv, annars kunde jag gärna börja.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
murgatroyd

Re: Har någon pratat med marteringfolket?

Inläggav murgatroyd » 2015-04-19 13:01

innan någon annan säger det: kolla rubriken. 8)
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-19 13:12

Nu känner ju inte jag någon "mastrare", men gissar att de, som så många andra, behöver mat på bordet . . .
däremot så känner jag till musiker som klagat över att deras plattor "låtit lägre" än andras å därför krävt ommastring
innan släpp. Som sagt, skjut inte(enbart) på pianisten, då hon/han sällan är ensamansvarig för slutresultatet . . . typ.

*Rubriken kan jag stå ut med, har nog sett värre . . . :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-19 13:13

PerStromgren skrev:Varför kan ingen av er som känner (till) någon av dessa tekniker som mastrar skivor frågar varför dom gör så här? Det kunde tillföra litet friskt blod till debatten! Jag känner inte någon själv, annars kunde jag gärna börja.

Har du provat sökfunktionen?
viewtopic.php?f=9&t=6544&hilit=mastringsdebatt%2A
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-04-19 13:43

Köpte den här boken för några år sedan, rekommenderas!
Http://www.amazon.co.uk/Mastering-Audio ... 0240808371
Bild
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-19 14:11

paa skrev:
PerStromgren skrev:Varför kan ingen av er som känner (till) någon av dessa tekniker som mastrar skivor frågar varför dom gör så här? Det kunde tillföra litet friskt blod till debatten! Jag känner inte någon själv, annars kunde jag gärna börja.

Har du provat sökfunktionen?
viewtopic.php?f=9&t=6544&hilit=mastringsdebatt%2A

Nej, uppenbarligen inte... Tack, PA!

Men svaret verkar inte så självklart. Jag försökte skumma tråden, men ser inte så många inlägg som kan hänföras till representanter för branchen. Jag letar väl uselt.,förstås!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndersP

Re: Har någon pratat med masteringfolket?

Inläggav AndersP » 2015-04-19 14:55

Jamen det är väl en sak att musiker/låtskrivare/bolag som gjort en skiva/fil ska kunna få hur mycket mastring dom vill av sitt eget material. Det kan man ha synpunkter på; Typ First Aid Kit som använt bättre master till vinylskivan än till cd'n, men dom har ändå rätt att förstöra sitt eget material.

En helt annan sak är ommastring av musik som redan släppts i annat skick tidigare och då speciellt historiska inspelningar Typ ABBA-boxen som Pekka skrev om i senaste MOLT.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-19 15:11

AndersP skrev:Jamen det är väl en sak att musiker/låtskrivare/bolag som gjort en skiva/fil ska kunna få hur mycket mastring dom vill av sitt eget material. Det kan man ha synpunkter på; Typ First Aid Kit som använt bättre master till vinylskivan än till cd'n, men dom har ändå rätt att förstöra sitt eget material.

En helt annan sak är ommastring av musik som redan släppts i annat skick tidigare och då speciellt historiska inspelningar Typ ABBA-boxen som Pekka skrev om i senaste MOLT.

Just det! Man skulle ju gärna fråga dem varför de gör så! Är inte det en lämplig artikel för nästa MoLT?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2015-04-19 15:27

PerStromgren skrev:
AndersP skrev:Jamen det är väl en sak att musiker/låtskrivare/bolag som gjort en skiva/fil ska kunna få hur mycket mastring dom vill av sitt eget material. Det kan man ha synpunkter på; Typ First Aid Kit som använt bättre master till vinylskivan än till cd'n, men dom har ändå rätt att förstöra sitt eget material.

Just det! Man skulle ju gärna fråga dem varför de gör så! Är inte det en lämplig artikel för nästa MoLT?

Det faktum att det görs är skrämmande. Varför ska man göra skillnad beroende på vilken skivspelare som ska användas för avnjutandet av musiken?
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-04-19 16:49

Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?

Man mastrar skivorna så för att dom ska låta klart och tydligt (och så högt som möjligt med effektsvaga anläggningar) överallt inkl bilar, mobiltelefoners interna högtalare, datorhögtalare, små blåtandshögtalare osv.
Dessutom får man ju ut högre volym när man lyssnar med tungdrivna hörlurar ihop med volymbegränsade enheter (som tex mobiltelefoner, så volymbegränsningarna som det finns lag på nuförtiden för att försöka hindra småungar från att spela sönder sin hörsel gör ju att det blir väldigt svårt att gå tebax till mer dynamisk mixning då maxvolymen blir väldigt låg på dessa enheter) samt bättre S/N ratio när man lyssnar med inbyggda ljudkortet på moderkort där man brukar höra väldigt mycket störningar från tex grafikkortet med dynamisk musik.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2015-04-19 17:31

JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?

Man mastrar skivorna så för att dom ska låta klart och tydligt (och så högt som möjligt med effektsvaga anläggningar) överallt inkl bilar, mobiltelefoners interna högtalare, datorhögtalare, små blåtandshögtalare osv.
Dessutom får man ju ut högre volym när man lyssnar med tungdrivna hörlurar ihop med volymbegränsade enheter (som tex mobiltelefoner, så volymbegränsningarna som det finns lag på nuförtiden för att försöka hindra småungar från att spela sönder sin hörsel gör ju att det blir väldigt svårt att gå tebax till mer dynamisk mixning då maxvolymen blir väldigt låg på dessa enheter) samt bättre S/N ratio när man lyssnar med inbyggda ljudkortet på moderkort där man brukar höra väldigt mycket störningar från tex grafikkortet med dynamisk musik.

En lösning på problemet att en del av materialet behöver vara starkt komprimert är väl att musiken distribueras med olika komprimering för resp format, relativt hårt för MP3, ev. milt för CD och enbart för det konstnärliga på Studio Master filerna.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-19 17:43

JB skrev:Har ni inte fått svaret på den frågan 7 miljoner gånger (minst) vid det här laget?

Har vi fått svaret från någon som verkligen utför arbetet, eller är det andrahandsuppgifter? Jag skulle gärna vilja läsa (eller höra) en intervju med en mastering-tekniker och höra hur de resonerar och vilket mål de har.

Men det kanske finns i faktiskt-arkivet? :oops:
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-04-19 18:02

PerStromgren skrev:

Har vi fått svaret från någon som verkligen utför arbetet, eller är det andrahandsuppgifter? Jag skulle gärna vilja läsa (eller höra) en intervju med en mastering-tekniker och höra hur de resonerar och vilket mål de har.

viewtopic.php?f=9&t=18401
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-04-19 18:06

Även "Ljudkrav" är väl i branschen . . .typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-19 18:10

paa skrev:
PerStromgren skrev:

viewtopic.php?f=9&t=18401

Tack igen!

Men dåså? Eller... Man kan ju inte direkt läsa varför popedh gör som han (?) gör. Jag tror fortfarande på att det är en bra artikelidé. Det mesta har ju hittills handlat om att samla på sig data mha Masvis. Nu tycker jag att det verkar räcka som underlag för en intervju. Vi måste väl lyssna på dem också?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2015-04-19 18:19

Jag talar med musiker (folkmusiker) och ljudtekniker om mastring och dess förödande effekter på det klingande resultatet. Jag har även haft en kontakt med Spotify som jag ska försöka påverka mer.. Jag spelar även in skivor som släpps omastrade vilket musik ervänner och ljudtekniker får ta del av så de förstår att det går att släppa en skiva som ej genomgått någon mastring annat än in och ut-fadening. Jag går ofta i skivbutiker och meddelar personalen där att alla skivor jag önskat köpa hos dom tyvärr var remastrade så inget köp kommer göras men om de tar in den oremastrade versionen så kan jag tänka mig att komma tilbaka för köp. De jag inte kommer åt att påverka är de större skivbolagen eller mastringsstudior. Där behövs någon med mer kontakter än mig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-04-19 18:24

Rille skrev:Jag talar med musiker (folkmusiker) och ljudtekniker om mastring och dess förödande effekter på det klingande resultatet. Jag har även haft en kontakt med Spotify som jag ska försöka påverka mer.. Jag spelar även in skivor som släpps omastrade vilket musik ervänner och ljudtekniker får ta del av så de förstår att det går att släppa en skiva som ej genomgått någon mastring annat än in och ut-fadening. Jag går ofta i skivbutiker och meddelar personalen där att alla skivor jag önskat köpa hos dom tyvärr var remastrade så inget köp kommer göras men om de tar in den oremastrade versionen så kan jag tänka mig att komma tilbaka för köp. De jag inte kommer åt att påverka är de större skivbolagen eller mastringsstudior. Där behövs någon med mer kontakter än mig.

Jag uppskattar ditt arbete och har hört hur fint dina inspelningar låter i omastrat skick! Men för att kunna påverka måste vi se problemet från deras sida. Vad är det som påverkar dem till att göra så här? Innan vi vet det kan vi skrika oss fördärvade. Säger de att de tjänar pengar på att sabba, så måste vi följa upp det också!

Att bra skrika tror jag inte på, och nu menar jag inte specifikt dig, Rille!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-19 20:19

Jag tror att det sitter i ryggmärgen att det inte får vara svagt. De är livrädda för det! Tittar man i studioblaskorna så handlar masteringsartiklar så gott som alltid om att få upp medelnivån utan att det hörs så mycket att man har sabbat ljudet. Masteringsmänniskorna är nog helt enkelt impregnerade med den tanken, och det måste uppstå en konkurrens tror jag för att de ska se att folk köper det tystare alternativet.

Det tråkiga är att det är monopol på i stort sett alla musikproduktioner. Den enda konkurrensen som finns är från gamla utgåvor och begagnatmarknaden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2015-04-19 20:27

Man får helt enkelt göra egna skivor, så kan man lystna på den omastrade upptagningen hur mycket man vill ... nej men, är man kräsen vad gäller ljudet styrs man ju nästan mot obskyr jazz vare sig man gillar det eller inte ... personligen lyssnar jag mest på progressiv hårdrock, vilket Spotify numera har en helt ok katalog av. Där är dom flesta plattorna mer än godkända vad gäller ljudet. Mycket, mycket bättre än mainstream plattorna.
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Frutti
Inte cool men villig

Inläggav Frutti » 2015-04-19 21:28

Ett litet sidospår. Hade inte Spotify förr som default inställt att nivåutjämna alla låtar? Det kändes ju hoppingivande eftersom det borde minska fördelarna med mastrad hög medelnivå. Men nu verkar inställningen vara borta?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-04-19 21:56

Frutti skrev:Ett litet sidospår. Hade inte Spotify förr som default inställt att nivåutjämna alla låtar? Det kändes ju hoppingivande eftersom det borde minska fördelarna med mastrad hög medelnivå. Men nu verkar inställningen vara borta?

Den inställningen kopplade in en kompressor. :roll:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-04-20 08:15

Hade varit bättre om inställningen aktiverade automatstyrning av volymkontrollen i Spotify. Genom analys av spåren kunde de tagit fram medelnivån och sedan automatiskt justerat volymkontrollen så att alla spår får samma medelnivå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-20 08:18

Xenod skrev:Hade varit bättre om inställningen aktiverade automatstyrning av volymkontrollen i Spotify. Genom analys av spåren kunde de tagit fram medelnivån och sedan automatiskt justerat volymkontrollen så att alla spår får samma medelnivå.

Utan tvekan. Tex enligt R128.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2015-04-20 10:55

Idag verkar man oftast hitta den minst komprimerade versionen av ny musik på vinyl, vilket känns väldigt bakvänt. Högupplösta versioner från typ HD Tracks, Qobuz eller Highresaudio följer oftast CD versionens dynamik. Möjligen kan man hitta mer dynamiska versioner på DVD eller till Guitar Hero.
Vad jag undrar är varför mindre komprimerade versioner så sällan hamnar i de högupplösta produkterna? För om vinylskivan, DVDn eller Guitar Hero kan uppvisa högre dynamik borde det väl finnas någon mindre komprimerad version tillgänglig där bakom. Eller tänker jag fel? Någon med insikt som sprida lite ljus?

mvh, mats

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-04-20 13:00

Vare sig man spelare PS3 eller vinyl så avnjuter man inte musiken i bilen eller i tunnelbanan.
Har inte sedan vinyl i radioutgåvor sett olika mastringar erbjudas på samma medie samtidigt.

/Harryup

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-04-20 13:45

Jag tycker att det var en bra artikelidé.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2015-04-20 14:58

Problemet är väl lite också att som mastrare/skivbolagschef så måste man ha i åtanke att hifi-folket nog köper skivan ändå om det är en bra platta.

En affärsidé vore kanske annars att producera skivor enkom för hifi-folket. Reklam behövs inte då det finns forum som dessa och kundkretsen världen över borde vara ganska ok. Halvbra musiker brukar det gå 13 på dussinet så det är väl bara kunnigt studiofolk som det gäller att säkra upp ;)
Jag tror det är svårare än vad det låter. Man kommer inte få de bästa artisterna så man måste verkligen ha det bästa ljudet. Det får man inte med klipp å klistra + 1000 effekter. Bara en sådan sak att man måste stämma trummorna så att de sitter rätt i mixen tar sin lilla tid. Sen ska man ha musiker som kan spela också...
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2015-04-20 15:33

sebatlh skrev:Problemet är väl lite också att som mastrare/skivbolagschef så måste man ha i åtanke att hifi-folket nog köper skivan ändå om det är en bra platta.

En affärsidé vore kanske annars att producera skivor enkom för hifi-folket. Reklam behövs inte då det finns forum som dessa och kundkretsen världen över borde vara ganska ok. Halvbra musiker brukar det gå 13 på dussinet så det är väl bara kunnigt studiofolk som det gäller att säkra upp ;)
Jag tror det är svårare än vad det låter. Man kommer inte få de bästa artisterna så man måste verkligen ha det bästa ljudet. Det får man inte med klipp å klistra + 1000 effekter. Bara en sådan sak att man måste stämma trummorna så att de sitter rätt i mixen tar sin lilla tid. Sen ska man ha musiker som kan spela också...

Vi har ju redan SACD, DVD-audio, HD-tracks, osv som i praktiken fyller den funktionen.

På köpet får vi högra samplingrate och bitdjup vilket ev kan göra hörbar skillnad i ett fåtal fall.
Senast redigerad av anjora 2015-04-20 15:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-04-20 15:36

anjora skrev:Vi har ju redan SACD, DVD-audio, HD-tracks, osv som i praktiken fyller den funktionen.

Vilken funktion? SACD och DVD-audio för en tynande tillvaro, HD-tracks må ha högre upplösning men oftast är dynamik etc sämre än på de ursprungliga CD-utgåvorna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-04-20 15:40

Det är nog inte helt enkelt att komma fram med budskapet om det dåliga i loudness war. Mastringsteknikerna själva är nog inte överdrivet intresserade av nåt som potentiellt sett skulle kunna göra det svårare för dem att få jobb. Men visst vore det verkligen intressant att få höra deras syn på saken och att kunna föra en diskussion.

Skulle man ha lättare att angripa frågan via musikrecensenter? Om man nu recenserar ett album borde det ju kunna ägnas ett par rader om den kassa crestfaktorn och en obefintlig dynamik? Det kanske svider en del för artisten/bolaget att förlora ett plus på Aftonbladet bara för att ljudet upplevs som kasst.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi