Moderator: Redaktörer
JM skrev:Sannolikheten ökar att vi är en sjungande apa som kan tala o inte en talande människa som kan sjunga.
Nattlorden skrev:JM skrev:Sannolikheten ökar att vi är en sjungande apa som kan tala o inte en talande människa som kan sjunga.
Har det varit någon bristfällig sannolikhet på det någon gång tidigare?
paa skrev:Finns inte människan längre?
Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:paa skrev:Finns inte människan längre?
Nej, tyvärrTrist, men det finns inga människor längre.
Ogjort skrev:Nattlorden skrev:
Det finns flera s.k. framstående och ansedda forskare som vill mena att musiken (sången) endast är en biprodukt av språket.
Ingen vad jag vet som dock anser sig ha empiriska bevis för detta. Så värdet är väl tveksamt.
Personligen tror jag att rytm, är väldigt centralt. Vi påverkas av den, vi förhåller oss till den och "styrs" av den.
Den påverkar vår tidsuppfattning och genererar ofta rörelse, även omedvetet.
" Min moders hjärta, var det första ljud jag hörde.
Och mitt eget, kommer vara det sista.
Vårt liv är rytm - av rytm.
Hela mitt inre, rör sig - i takt"
paa skrev:Finns inte människan längre?
JM skrev:paa skrev:Finns inte människan längre?
Bra fråga.
Till människan tillskrivna unika egenskaper minskar i allt ökande takt.
JM
JM skrev:Det finns de som förfäktar att det inte bara finns absolut "pitch" utan även absolut "beat". Nyare forskningsrön visar att variationen, typ "beat" av tonala/atonala små sannolikt universella ljudbyggstenar skapar sång o tal. Så mellanrummens variationer mellan byggstenarna skapar en unik "beat" för olika tal o sång.
Men det finns ingen universell musik/sång lika lite som det finns ett universellt språk. Vi västerlänningar tror ofta att vår musik är universell men så är det inte.
Efter ca 9 månaders ålder utvecklas det unika språket. Innan dess reagerar alla människor lika på alla språk.
JM
Neuroforskare emeritus
JM skrev:Sannolikheten ökar att vi är en sjungande apa som kan tala o inte en talande människa som kan sjunga.
Kolla ffa sista barngruppen.
http://deutsch.ucsd.edu/psychology/pages.php?i=212
JM
"Sannolikheten ökar att vi är en sjungande apa som kan tala o inte en talande människa som kan sjunga."
paa skrev:Att en svensk tar en annan ton än en amerikan beror väl på att svensken inte behärskar den amerikanska språkmelodin?
IngOehman skrev:paa skrev:Att en svensk tar en annan ton än en amerikan beror väl på att svensken inte behärskar den amerikanska språkmelodin?
1. Hur kom svenskar och amerikaner in i bilden?
Jag har inte talat om något annat än brittisk engelska som ofta talas med stort frekvenssving. Amerikaner använder typiskt ett mycket mindre talregister.
2. Vaddå "att".
Om de tar samma toner då?
Vad är det som det ena eller andra skall bevisa menar du?
Min tes är bara att det inte betyder just något att man kan råka hitta en fras där de talade frekvenserna stämmer in skapligt väl på en tolvtonsskala, om man även kan visa att frekvenserna blir andra (trots ungefär samma figur) om man ber samma person säga samma sak en gång till. Däremot betyder själva figurerna ofta någonting språkligt, som faktiskt är tämligen lika över västvärlden (men inte i kina), vilket gör att vi i huvuddelen av vår del av världen kan formulera ett påstående således att det hörs att det är en fråga.
Vh, iö
Jag har på skoj bett några omusikaliska (normalt musikaliska) människor att härma frasen ...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster