Hör man skillnad på olika USB-kablar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Omröstningen slutade 2015-05-15 14:31

Ja
8
14%
Nej
37
64%
Vet ej
13
22%

Antal röster : 58

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-05-08 14:31

Jag ville bara veta hur "det ser ut där ute".

Man läser ju ditten och datten hela tiden ang. kablars förträfflighet etc. så ....
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hör man skillnad på olika USB-kablar?

Inläggav PerStromgren » 2015-05-08 14:33

Vet ej, men jag skulle bli förvånad om det går att höra skillnad på icke felaktiga kablar.
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-08 14:36

Det kan man säkert. -Främst ihop med apparater som inte är av så god kvalité. -Därmed inte sagt att en dyrare kabel behöver vara bättre, bara att minsta lilla skillnad runt en dålig apparat kan generera hörbara skillnader. Med väl konstruerade och funderande apparater och inte allt för långa kabelskillnader är sannolikheten mycket mindre eller rent av osannolik.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-08 14:40

När jag släpper min Biltemakabel i golvet låter det annorlunda än när jag släpper min platta, röda, lyxkabel mot samma golv. Så ja, man kan höra skillnad. Landar de däremot på mattan är det tämligen svårt att avgöra vilken som är vilken.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-08 14:40

Kan kabeln orsaka jitter? Annars har jag väldigt svårt att se hur man skulle kunna höra skillnad, under förutsättningen att inget är defekt förstås.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-08 14:42

nissling skrev:Kan kabeln orsaka jitter? Annars har jag väldigt svårt att se hur man skulle kunna höra skillnad, under förutsättningen att inget är defekt förstås.

En polare som installerar nätverk för en stor bank hävdar att de tar hänsyn till jitter vid längder uppåt en kilometer eller mer, så har du såna avstånd mellan din DAC och övriga komponenter så kan det ställa till problem.

Användarvisningsbild
nissling

Inläggav nissling » 2015-05-08 14:56

Bäst man tar det försiktigt nästa gång man köper USB-kabel. ;)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-08 15:22

En USB-kabel överför ju inte bara digital information utan även "analogt skräp". Rent teoretiskt kan man tänka sig att analoga apparater (typ AD/DA-omvandlare) faktiskt påverkas beroende på kabelns konstruktion.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-05-08 15:48

Jag kan se skillnad på kablar som ser olika ut

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-05-08 16:06

ante_77 skrev:Jag kan se skillnad på kablar som ser olika ut

Jo, men nu handlade det om att höra :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-05-08 18:37

Bill50x skrev:

/ B

Ligger en kabelhög här bredvid mig.
Det låter ingenting från den.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-08 18:50

Beror det inte på vad för sorts signal som ska gå genom den?
Men om man använder den som tänkt och den inte är felkonstruerad så har jag väldigt svårt att tro att den skulle påverka.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-05-08 19:15

ante_77 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

:D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-08 20:01

Absolut, jag har just nu 10 stycken USB-kablar jag testat, varierar mellan 3 av dem efter lyssningstester. Skulle säga att alla låter olika men inte helt enkelt att säga vilken som låter bäst, beror på övrig utrustning. Jag har vare sig dålig DAC, PC eller förstärkare så det snacket är bara lågt. Det bästa man kan göra om man undrar är att testa själv. Sen kan man ju säga att skillnaden mellan olika USB-kablar är rätt liten, ungefär som mellan olika signalkablar, för att få lite perspektiv.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-08 20:31

Eftersom jag inte testat har jag ingen aning om det under någon förutsättning är möjligt.
Man kan ju önska att det inte skall gå att höra skillnader men jag ser ingen poäng att gissa att det varken går eller inte går.

/Harryup

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-05-08 20:56

Skillnader i nivå på jitter brukar i bland anges som en förklaring varför USB-kablar skulle påverka ljudet, men en modern dac buffar signalen och klockar om den så att så eventuella skillnader berodde på jitter lär det inte kunna bli. Men som Bill50x skriver så kanske det kan komma in "analogt skräp" som påverkar ljudet och en bättre skärmad kabel kanske kan stå emot störningar av det slaget lite bättre.

Edit: Hm, tänkte rösta men hittar ingen "röstknapp". Någon som vet var som hänt med den?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-08 22:10

hifikg skrev:
nissling skrev:Kan kabeln orsaka jitter? Annars har jag väldigt svårt att se hur man skulle kunna höra skillnad, under förutsättningen att inget är defekt förstås.

En polare som installerar nätverk för en stor bank hävdar att de tar hänsyn till jitter vid längder uppåt en kilometer eller mer, så har du såna avstånd mellan din DAC och övriga komponenter så kan det ställa till problem.

Fast nu blandar du ihop äpplen med päron.

I nätverkssammanhang är det bitfel man behöver skydda sig mot.

I realtidsaudiosammanhang är det ofantligt mycket mindre tidsfel som kan ge hörbarhet, om inte apparaterna är av sådan god konstruktion/kvalitet att de tar hand om ansvaret att trolla bort möjligheten för jitter att påverka omvändningsprocessen i tidsdomän.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-05-09 10:09

Jo, men visst. Tyvärr är inte alla apparater, eller världen ideal. Så inte heller överföringar mellan apparater.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2015-05-09 12:32

Beror säkert också till stor del på hur USB-interfacet är implementerat. Vissa apparater har en bitstreamlösning via USB och andra har en asynkron implementation. Teoretiskt borde det i första fallet vara möjligt med hörbara skillnader men jag vet inte eftersom jag inte undersökt det.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-09 14:07

Så här ÄR det: USB-överföring sker asynkront, och USB-ljudkortet äger klockan, dvs ljudkortet begär data från datorn i den takt som det behöver data. Det gör att USB-ljudkortet inte behöver synka sin klocka mot någon extern klocka (så som är fallet med SPDIF). Datat som åker i USB-kabeln har därför alldeles säkert ett otroligt stort jitter (data kommer i skvättar och är inte alls synkat med den hastighet som data klockas ut till DACen. Men det gör inget.

Jitter med ett USB-ljudkort blir därför helt och hållet en fråga om hur bra man har lyckats göra klockan som sitter i USB-ljudkortet. Detta har inte mer att göra med USB-kabeln än vad det har att göra med RCA-kabeln som går ut ur det. Och vem har någonsin funderat på om RCA-kabeln kan ge jitter?

Hela debatten spiller över från SPDIFs potentiella jitterkänslighet iom att klockan där förs över genom kabeln.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-05-09 14:51

Svante skrev:Så här ÄR det: USB-överföring sker asynkront, och USB-ljudkortet äger klockan, dvs ljudkortet begär data från datorn i den takt som det behöver data. Det gör att USB-ljudkortet inte behöver synka sin klocka mot någon extern klocka (så som är fallet med SPDIF). Datat som åker i USB-kabeln har därför alldeles säkert ett otroligt stort jitter (data kommer i skvättar och är inte alls synkat med den hastighet som data klockas ut till DACen.

Jitter med ett USB-ljudkort blir därför helt och hållet en fråga om hur bra man har lyckats göra klockan som sitter i USB-ljudkortet. Detta har inte mer att göra med USB-kabeln än vad det har att göra med RCA-kabeln som går ut ur det. Och vem har någonsin funderat på om RCA-kabeln kan ge jitter?

Hela debatten spiller över från SPDIFs potentiella jitterkänslighet iom att klockan där förs över genom kabeln.

Bra inlägg.

Jag vill försöka komplettera lite, t.ex. angående usb-minnen. Att få data från en dator är inte samma sak som att trycka in ett USB-minne i externa ljudkortet (DAC). Ljudkortet kan kommunicera med datorn som har operativsystem och drivrutiner. Så är inte fallet med USB-minne. Om man däremot ansluter USB-minnet till dator och därefter överför signalen från dator till externt Ljudkort via annan USB-sladd så funkar det bra igen. Ibland kan Ljudkort eller extern D/A ha ett inbyggt operativ med möjlighet att installera drivrutiner och då kan man ansluta USB-minnet direkt utan att behöva ha dator emellan. Då brukar det vara Linux som används eftersom det är gratis. Så har jag förstått det.

En annan sak är också att man med asynkron överföring av info har möjligheten att låta Ljudkortets klocka styra någon krets för jittertvätt av signalen t.ex. via en flip-flop. Vill man använda sig av samma flip-flop kretsar med signalen från SPDIF så måste man ha ett tillräckligt stort FIFO-minne som man kan fylla till hälften och plocka data ifrån utan att problem uppstår med underflow eller overflow på grund av diskrepanser mellan klockorna.

Ytterligare ett problem som man kan få se upp med är att USB normalt sett inte innebär skilda jordsystem mellan sändare och mottagare. Det finns dock en intressant USB-kabel som kanske kan vara värd att prova.

USB med optisk överföring

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2015-05-09 16:38

ante_77 skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Varför inte det?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-09 21:10

Svante skrev:Så här ÄR det: USB-överföring sker asynkront, och USB-ljudkortet äger klockan, dvs ljudkortet begär data från datorn i den takt som det behöver data. Det gör att USB-ljudkortet inte behöver synka sin klocka mot någon extern klocka (så som är fallet med SPDIF). Datat som åker i USB-kabeln har därför alldeles säkert ett otroligt stort jitter (data kommer i skvättar och är inte alls synkat med den hastighet som data klockas ut till DACen. Men det gör inget.

Tack för info.

Trots min datorokunnighet visste jag ju att data buffras vid USB-spelning och blir okänsligt för överföringsjitter, men jag reflekterade inte över detta. :oops:

Precis som du antyder så var det SPDIF-problem jag egentligen talade om.

Allt nog och medan finns det rapporter om hörbara skillnader mellan även olika hårddiskar, liksom påståendet om att det till och med finns en historik som gör att överföringen till en hårddisk kan påverka hur det låter när man sedan spelar upp från hårddisken, utan bitfel vare sig vid den ursprungliga överföringen eller vid uppspelningen.

Jag är försiktigt skeptisk, både på grund av att jag vet att folk tror sig höra en väldig massa saker när de vet något om vad de lyssnar på, men också på grund av att jag inte kan föreställa mig något trovärdig förklaringamodell för att sådana problem kan uppkomma. Mycket krystade kan jag hitta på, men jag vill inte tro på dessa. Undrar dock om det finns någon sådan studie som verkligen gjorts vetenskapligt, alltså att de tolkningar som gjorts vilar på studier från vilka man kan extrahera kunskap, läs blinda studier...

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-09 21:53

Varför testar inte hjärntrusten själva? En USB-kabel behöver inte vara så dyr.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-09 22:06

IngOehman skrev:
hifikg skrev:

Fast nu blandar du ihop äpplen med päron.

I nätverkssammanhang är det bitfel man behöver skydda sig mot.

I realtidsaudiosammanhang är det ofantligt mycket mindre tidsfel som kan ge hörbarhet, om inte apparaterna är av sådan god konstruktion/kvalitet att de tar hand om ansvaret att trolla bort möjligheten för jitter att påverka omvändningsprocessen i tidsdomän.

Vh, iö

Äh, kan de föra över miljarder i timman utan att förlora ett öre så ska jag nog kunna lyssna på Bruce Springsteen utan att oroa mig för att missa en enda not... o skulle jag göra det ska det mycket till för att jag ska uppmärksamma det.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-09 22:08

Objektivisten skrev:Varför testar inte hjärntrusten själva? En USB-kabel behöver inte vara så dyr.

Vet inte om jag ingår i hjärntrusten, men jag kör med två olika kablar, en som kostar över tusen kronor metern (som jag fick av hökaren när jag köpte min DAC) och en som kostar 20 spänn metern. Det går inte att höra skillnad.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-09 22:19

Objektivisten skrev:Varför testar inte hjärntrusten själva? En USB-kabel behöver inte vara så dyr.

Antagligen för att det är mycket lättare att visa att det finns en skillnad om det finns en skillnad än vad det är att visa att det inte finns någon skillnad om det inte finns någon skillnad.

Bevisbördan bör ligga på den som påstår att det finns en skillnad.

Kan man dessutom via resonemang visa attt det inte bör föreligga någon skillnad ökar ju trycket på den som vill visa att det finns en skillnad.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-05-09 22:41

Svante skrev:

Antagligen för att det är mycket lättare att visa att det finns en skillnad om det finns en skillnad än vad det är att visa att det inte finns någon skillnad om det inte finns någon skillnad.

Bevisbördan bör ligga på den som påstår att det finns en skillnad.

Kan man dessutom via resonemang visa attt det inte bör föreligga någon skillnad ökar ju trycket på den som vill visa att det finns en skillnad.

Och bilen går bra?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-05-09 23:19

Svante skrev:Så här ÄR det: USB-överföring sker asynkront, och USB-ljudkortet äger klockan, dvs ljudkortet begär data från datorn i den takt som det behöver data. Det gör att USB-ljudkortet inte behöver synka sin klocka mot någon extern klocka (så som är fallet med SPDIF). Datat som åker i USB-kabeln har därför alldeles säkert ett otroligt stort jitter (data kommer i skvättar och är inte alls synkat med den hastighet som data klockas ut till DACen. Men det gör inget.

Bra och konkret beskrivning av hur USB audio fungerar, men visst brukar folk diskutera huruvida en RCA (Coax) kabel ger högre nivå av jitter än tex. optisk kabel? Åtminstone brukar det diskuteras på andra forum än faktiskt.se
(du kanske var ironisk, men det framgår i så fall inte tillräckligt tydligt för att jag ska förstå det :roll: )

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-09 23:22

arkman skrev:

Bra och konkret beskrivning av hur USB audio fungerar, men visst brukar folk diskutera huruvida en RCA (Coax) kabel ger högre nivå av jitter än tex. optisk kabel? Åtminstone brukar det diskuteras på andra forum än faktiskt.se
(du kanske var ironisk, men det framgår i så fall inte tillräckligt tydligt för att jag ska förstå det :roll: )

Ja, fast tråden handlar ju om USB och inte optisk eller RCA SPDIF. (RCA-kabeln jag talar om är den analoga audio ut från USB-kortet, och den har ju knappast någon påverkan på jittret.)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi