Moderator: Redaktörer
Cortado skrev:Fast det stora problemet är nog att massan vant sig vid den högre volymen och att medvetenheten om kompressionen är så liten.
Cortado skrev:Fast det stora problemet är nog att massan vant sig vid den högre volymen och att medvetenheten om kompressionen är så liten.
ottovonkopp skrev:Fast med automatisk volymreglering så blir ju inte volymen högre på "heta" inspelningar. Troligtvis kommer det bara låta sämre än inspelningar som inte är så "heta". Vilka det nu kan vara?
PJo skrev:Mycket beror ju även på tjänsternas (o)intresse för detta. Det har ju snackats om lossless-spotify länge nu men .....
PJo skrev:Ok. Jag förstår.
Så länge fonogrammet är mastrat enl. ny standard så kan man sedan komprimera sönder detsamma.
Enl många så duger ju inte cd-kvalitet men det räcker för mig.
Cortado skrev:Det EBU-R128 går ut på är ju att man ska jämka den upplevda medelnivån på musiken. Musik som är sönderkomprimerad kommer med andra ord inte låta högre än något annat.
Huruvida folk kommer välja komprimerat är ju en svår fråga. Viss musik "ska ju låta sådär", om man fråga... "fel".. person.
Fast det finns ju inget som hindrar artisten/producenten från att komprimera musiken ändå. Det kommer då att låta komprimerat, fast med samma upplevda volym.
Det ska ju vara lyssnaren som äger volymkontrollen.
PJo skrev:Ok. Jag förstår.
Så länge fonogrammet är mastrat enl. ny standard så kan man sedan komprimera sönder detsamma.
arkman skrev:PJo skrev:Ok. Jag förstår.
Jag var kanske lite otydlig när jag skrev komprimerad musik i ett tidigare inlägg. Det var dynamikkomprimering som jag syftade på![]()
Visst räcker det med cd-standard. Hires har jag inte känt något behov av.
Johannes skrev:Wimp kör ju liter åt hifi hållet. Man hör skillnad på wimp högsta och Spotify s högsta.
MichaelG skrev:Johannes skrev:Wimp kör ju liter åt hifi hållet. Man hör skillnad på wimp högsta och Spotify s högsta.
Det kanske finns de som gör det. För mig är dock dynamikkomprimering en betydligt större källa till onödigt dåligt ljud än filkomprimering. Jag föredrar alla dagar i veckan en dynamisk "o-mastrad" orginalinspelning i 128 Mp3 än en hårdmastrad nyinspelning i Flac.
Mats skrev:Det kanske handlar om att betrakta varje problem för sig? Jag kan inte begripa varför man inte ska sträva mot så hög bitrate som möjligt bara för att det finns större problem ur andra perspektiv (mastringsproblematik)?
ante_77 skrev:Mats skrev:Det kanske handlar om att betrakta varje problem för sig? Jag kan inte begripa varför man inte ska sträva mot så hög bitrate som möjligt bara för att det finns större problem ur andra perspektiv (mastringsproblematik)?
Fast högupplöst kan ju nästan liknas vid att byta ut gaspedalen på en bil när man ska trimma den, samtidigt som motorn är totalskuren.
Mats skrev:ante_77 skrev:Mats skrev:Det kanske handlar om att betrakta varje problem för sig? Jag kan inte begripa varför man inte ska sträva mot så hög bitrate som möjligt bara för att det finns större problem ur andra perspektiv (mastringsproblematik)?
Fast högupplöst kan ju nästan liknas vid att byta ut gaspedalen på en bil när man ska trimma den, samtidigt som motorn är totalskuren.
Fast i läget när du ska välja tex streamingtjänst, är det verkligen så att ALL musik är tokmastrad? Allt från Monica Zetterlund till Berlinfilarmonikerna till Jojje Wadenius och Aretha Franklin? Min egen upplevelse är nog att det finns rätt mycket musik där detta ändå inte är ett problem... (Därmed inte sagt att det inte är för jävligt när det väl förekommer.)
ante_77 skrev:Mats skrev:ante_77 skrev:
Fast i läget när du ska välja tex streamingtjänst, är det verkligen så att ALL musik är tokmastrad? Allt från Monica Zetterlund till Berlinfilarmonikerna till Jojje Wadenius och Aretha Franklin? Min egen upplevelse är nog att det finns rätt mycket musik där detta ändå inte är ett problem... (Därmed inte sagt att det inte är för jävligt när det väl förekommer.)
Nej, det är ju sant.
Men jag gillar inte att betala för något som jag inte får.
Att betala för högupplöst kan liknas vid att tanka 100l bensin varav 90l utanför tanklocket och 10l in i tanken. Man har köpt något, men man får inte direkt någon vidare användning av produkten.
Mats skrev:Fast i läget när du ska välja tex streamingtjänst, är det verkligen så att ALL musik är tokmastrad? Allt från Monica Zetterlund till Berlinfilarmonikerna till Jojje Wadenius och Aretha Franklin? Min egen upplevelse är nog att det finns rätt mycket musik där detta ändå inte är ett problem... (Därmed inte sagt att det inte är för jävligt när det väl förekommer.)
arkman skrev:Kanske lite naivt att tro att folk i allmänhet skulle välja mindre komprimerat ljud om du fick välja. Det kan vara så att den unga generationen som inte hört annat än komprimerat ljud tycker att det är så det ska låta.
Eargasm skrev:Som jag ser det.
Jo det kan det, men inte riktigt på det sättet som många tänkt sig.
Komprimerad musik uppåt/upplevd CD kvalitet går att streama idag från en mängd leverantörer, detta är enkelt, billigt och tillgängligt för den stora massan, detta är positivt för dem allra flesta, så även för mig när jag sitter på altan och streamer till mina utomhus högtalare..
Men det duger inte, inte för dem vill ta ett steg till, och det har skivbolagen lagt märke till sakta men säkert.
Vart kan man då finna en högre nivå på mediumet?
Svaret är snudd på en paradox men det är vinyl, och det är där man idag kan tjäna pengar och skivbolagen känner blod i vattnet..
Ps. Jag älskar JRiver och en iPad kombinerat med en bra dac, men när mastern i själv sätter gränsen tvingar det mig till omaket och kostnaderna som hör ihop med vinyl..
Så jag upprepar mig, streaming bidrar till bättre kvalitetet, men kanske inte på det mest önskvärda sättet?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster