Kan streamingtjänster bidra till bättre ljudkvalité?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
arkman

Kan streamingtjänster bidra till bättre ljudkvalité?

Inläggav arkman » 2015-06-28 23:21

Precis som många andra tycker jag att ljudkvalitén på den "modernt" mastrade musiken inte ligger på önskad nivå. Vad jag förstått så pressar man upp medel- och toppnivåerna för att ljudet ska "sticka ut" i mängden. Det kan ge en första intryck som gör att man fastnar för en viss låt eller album. Jag har flera album som jag köpt utifrån ett första intryck som jag sendan bra lyssnat på någon enstaka gång för att jag tycker att ljudet var för dåligt.

CD-försäljning och streaming skiljer sig åt genom att vid cd-försäljning är det själva försäljningen som genererar intäkter, medan det vid streaming är själva lyssnandet som genererar intäkter. Jag tycker att det på sikt borde leda till att det blir mer lönsamt att skapa musik som har bra ljudkvalité så att människor vill lyssna på låtarna många gånger. Streamingtjänster som tex. Spotify har massor av användardata som man kan skapa statistik ifrån. Med hjälp av den borde det gå att få fram information om vilket ljud som människor uppskattar mest och på så sätt skulle musikbranchen kunna hitta "mönster" som återkommer oberoende av musik-genre. Vad tror ni om det?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Kan streamingtjänster bidra till bättre ljudkvalité?

Inläggav Cortado » 2015-06-29 07:54

En bra börja skulle ju vara om streamingtjänsterna började följa/tillämpa EBU-R128. Då skulle det inte vara gynnsamt att komprimera musiken.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-29 07:56

Fast det stora problemet är nog att massan vant sig vid den högre volymen och att medvetenheten om kompressionen är så liten.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-06-29 08:43

Tyvärr började elände redan på 90-talet.

Förhoppningsvis upptäcker artist och skivbolag att det inte lönar sig längre att göra musiken "hetare" då både Spotify och Youtube infört reglering av volymen så att "hetare" inspelningar inte sticker ut. Radiostationerna har gjort det länge.

Apple har sitt Sound Check. Fler och fler använder Replay Gain på sina lokal filer.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-06-29 08:56

Cortado skrev:Fast det stora problemet är nog att massan vant sig vid den högre volymen och att medvetenheten om kompressionen är så liten.

Fast med automatisk volymreglering så blir ju inte volymen högre på "heta" inspelningar. Troligtvis kommer det bara låta sämre än inspelningar som inte är så "heta". Vilka det nu kan vara?

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-06-29 13:26

Mycket beror ju även på tjänsternas (o)intresse för detta. Det har ju snackats om lossless-spotify länge nu men .....
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-06-29 14:35

Cortado skrev:Fast det stora problemet är nog att massan vant sig vid den högre volymen och att medvetenheten om kompressionen är så liten.

Kanske lite naivt att tro att folk i allmänhet skulle välja mindre komprimerat ljud om du fick välja. Det kan vara så att den unga generationen som inte hört annat än komprimerat ljud tycker att det är så det ska låta.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-06-29 14:40

ottovonkopp skrev:Fast med automatisk volymreglering så blir ju inte volymen högre på "heta" inspelningar. Troligtvis kommer det bara låta sämre än inspelningar som inte är så "heta". Vilka det nu kan vara?

Fast nivåregleringen görs väl fortfarande på toppnivån och inte på medelnivån? Det gör att komprimerad musik låter högre eller "hetare" även efter nivåreglering.

PJo skrev:Mycket beror ju även på tjänsternas (o)intresse för detta. Det har ju snackats om lossless-spotify länge nu men .....

Tja, lossless-Spotify vore i och för sig intressant men jag tror inte att det höjer ljudkvalitén märkbart. Tidal och några andra streamintjänster erbjuder lossless så det finns för dom som tycker det är värt att betala för det.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-06-29 14:58

Ok. Jag förstår.

Så länge fonogrammet är mastrat enl. ny standard så kan man sedan komprimera sönder detsamma. :)

Enl många så duger ju inte cd-kvalitet men det räcker för mig.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-06-29 15:07

PJo skrev:Ok. Jag förstår.

Så länge fonogrammet är mastrat enl. ny standard så kan man sedan komprimera sönder detsamma. :)

http://productionadvice.co.uk/vinyl-mastering/

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-06-29 16:34

Det EBU-R128 går ut på är ju att man ska jämka den upplevda medelnivån på musiken. Musik som är sönderkomprimerad kommer med andra ord inte låta högre än något annat.

Huruvida folk kommer välja komprimerat är ju en svår fråga. Viss musik "ska ju låta sådär", om man fråga... "fel".. person. :)

Fast det finns ju inget som hindrar artisten/producenten från att komprimera musiken ändå. Det kommer då att låta komprimerat, fast med samma upplevda volym.

Det ska ju vara lyssnaren som äger volymkontrollen.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2015-06-29 23:28

Cortado skrev:Det EBU-R128 går ut på är ju att man ska jämka den upplevda medelnivån på musiken. Musik som är sönderkomprimerad kommer med andra ord inte låta högre än något annat.

Huruvida folk kommer välja komprimerat är ju en svår fråga. Viss musik "ska ju låta sådär", om man fråga... "fel".. person. :)

Fast det finns ju inget som hindrar artisten/producenten från att komprimera musiken ändå. Det kommer då att låta komprimerat, fast med samma upplevda volym.

Det ska ju vara lyssnaren som äger volymkontrollen.

Det är ju lite lustigt att lyssnaren äger volymkontrollen mer med modern sönderkomprimerad musik än med gammal dynamisk musik.

Med modern musik är ju alltid volymen upptryckt mot taket, och därmed är det väldigt liten skillnad mellan olika partier i låtar och även mellan olika låtar från olika artister (och man behöver därmed sällan röra volymkontrollen när man ställt in en volym man vill köra med)
Med dynamisk musik är det ju ofta högsta peaken i en låt som bestämmer volymen på hela låten, och kanske tom på hela albumet ibland?
Då är det den enstaka peaken som avgör hur du måste ställa in volymen, men visst det skulle ju R128 fixa, men som det är nu så är det ju inte så konstigt att man mixar som man gör, att en hög peak gör att medelnivån på en låt kan sjunka med typ 10 dB och därmed även gör att man måste höja volymen så pass att det blir typ 50% brus i enklare anläggningar och att effekten inte längre räcker till är ju ganska idiotiskt om man tänker efter.
Man får ju tänka på att ganska få har 2x200 watts förstärkare eller gigantiska lättdrivna hornhögtalare hemma.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-06-30 09:16

Jag var kanske lite otydlig när jag skrev komprimerad musik i ett tidigare inlägg. Det var dynamikkomprimering som jag syftade på :)
Visst räcker det med cd-standard. Hires har jag inte känt något behov av.

Användarvisningsbild
PJo

Inläggav PJo » 2015-06-30 14:41

arkman skrev:

Jag var kanske lite otydlig när jag skrev komprimerad musik i ett tidigare inlägg. Det var dynamikkomprimering som jag syftade på :)
Visst räcker det med cd-standard. Hires har jag inte känt något behov av.

Då är vi överens :)
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2015-06-30 21:24

Wimp kör ju liter åt hifi hållet. Man hör skillnad på wimp högsta och Spotify s högsta.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-07-01 08:19

Johannes skrev:Wimp kör ju liter åt hifi hållet. Man hör skillnad på wimp högsta och Spotify s högsta.

Det kanske finns de som gör det. För mig är dock dynamikkomprimering en betydligt större källa till onödigt dåligt ljud än filkomprimering. Jag föredrar alla dagar i veckan en dynamisk "o-mastrad" orginalinspelning i 128 Mp3 än en hårdmastrad nyinspelning i Flac.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-07-01 08:41

MichaelG skrev:
Johannes skrev:Wimp kör ju liter åt hifi hållet. Man hör skillnad på wimp högsta och Spotify s högsta.

Det kanske finns de som gör det. För mig är dock dynamikkomprimering en betydligt större källa till onödigt dåligt ljud än filkomprimering. Jag föredrar alla dagar i veckan en dynamisk "o-mastrad" orginalinspelning i 128 Mp3 än en hårdmastrad nyinspelning i Flac.

+1 på den.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-07-01 08:59

Ja, den är lätt att hålla med om. Trots detta är det eventuella högupplösta formats otroliga inverkan eller ej som det snackas mest om på de flesta hififorum jag besöker. Mastringsproblem är det dock mest på Faktiskt som jag ser det tas upp frekvent, det verkar mest vara en parentes på andra ställen. Får mer och mer intrycket att hififölket inte är så intresserad av att behandla de reella problemen.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2015-07-01 12:45

Det kanske handlar om att betrakta varje problem för sig? Jag kan inte begripa varför man inte ska sträva mot så hög bitrate som möjligt bara för att det finns större problem ur andra perspektiv (mastringsproblematik)?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2015-07-01 13:06

Så klart, det håller jag med om, men det perspektivet saknas oftast dristar jag mig till att säga. Generaliserar så klart, men eftersom det i princip aldrig nämns (och det behöver nämnas) när folk sitter och jämför CD-kvalitet med högre upplösningar av samma verk.
2021 maj på Spotify

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-01 13:14

Mats skrev:Det kanske handlar om att betrakta varje problem för sig? Jag kan inte begripa varför man inte ska sträva mot så hög bitrate som möjligt bara för att det finns större problem ur andra perspektiv (mastringsproblematik)?

Fast högupplöst kan ju nästan liknas vid att byta ut gaspedalen på en bil när man ska trimma den, samtidigt som motorn är totalskuren.

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2015-07-01 13:25

ante_77 skrev:
Mats skrev:Det kanske handlar om att betrakta varje problem för sig? Jag kan inte begripa varför man inte ska sträva mot så hög bitrate som möjligt bara för att det finns större problem ur andra perspektiv (mastringsproblematik)?

Fast högupplöst kan ju nästan liknas vid att byta ut gaspedalen på en bil när man ska trimma den, samtidigt som motorn är totalskuren.

Fast i läget när du ska välja tex streamingtjänst, är det verkligen så att ALL musik är tokmastrad? Allt från Monica Zetterlund till Berlinfilarmonikerna till Jojje Wadenius och Aretha Franklin? Min egen upplevelse är nog att det finns rätt mycket musik där detta ändå inte är ett problem... (Därmed inte sagt att det inte är för jävligt när det väl förekommer.)

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-07-01 13:55

Mats skrev:
ante_77 skrev:

Fast i läget när du ska välja tex streamingtjänst, är det verkligen så att ALL musik är tokmastrad? Allt från Monica Zetterlund till Berlinfilarmonikerna till Jojje Wadenius och Aretha Franklin? Min egen upplevelse är nog att det finns rätt mycket musik där detta ändå inte är ett problem... (Därmed inte sagt att det inte är för jävligt när det väl förekommer.)

Nej, det är ju sant.
Men jag gillar inte att betala för något som jag inte får.
Att betala för högupplöst kan liknas vid att tanka 100l bensin varav 90l utanför tanklocket och 10l in i tanken. Man har köpt något, men man får inte direkt någon vidare användning av produkten.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2015-07-01 18:51

ante_77 skrev:
Mats skrev:
ante_77 skrev:

Nej, det är ju sant.
Men jag gillar inte att betala för något som jag inte får.
Att betala för högupplöst kan liknas vid att tanka 100l bensin varav 90l utanför tanklocket och 10l in i tanken. Man har köpt något, men man får inte direkt någon vidare användning av produkten.

+4 på den

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-07-01 20:11

Mats skrev:Fast i läget när du ska välja tex streamingtjänst, är det verkligen så att ALL musik är tokmastrad? Allt från Monica Zetterlund till Berlinfilarmonikerna till Jojje Wadenius och Aretha Franklin? Min egen upplevelse är nog att det finns rätt mycket musik där detta ändå inte är ett problem... (Därmed inte sagt att det inte är för jävligt när det väl förekommer.)

All musik mastras nog på något vis. Inte alltid ändras dynamiken men t.ex. de olika spårens nivå på ett album. Kallas det inte PQ eller något? När det gäller vinyl, kan det (måste) göras en hel del ingrepp för att kunna göra en vettig gravering.

Det är egentligen tokmastring vi är många (på forum som detta) som upprör oss av. Det är ofta rätt enkelt att fastställa. Plocka fram en vinyl från 60-talet och jämför med motsvarande remastrade nyutgåva på CD. Jo, även jazz, klassik och annan akustisk musik dynamikreduceras. Inte så lite heller... 8-10 dB är inte ovanligt. Det kan lätt räknas om i hur mycket mindre effekt som går åt.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-07-01 22:01

Som jag ser det.
Jo det kan det, men inte riktigt på det sättet som många tänkt sig.

Komprimerad musik uppåt/upplevd CD kvalitet går att streama idag från en mängd leverantörer, detta är enkelt, billigt och tillgängligt för den stora massan, detta är positivt för dem allra flesta, så även för mig när jag sitter på altan och streamer till mina utomhus högtalare..

Men det duger inte, inte för dem vill ta ett steg till, och det har skivbolagen lagt märke till sakta men säkert.
Vart kan man då finna en högre nivå på mediumet?
Svaret är snudd på en paradox men det är vinyl, och det är där man idag kan tjäna pengar och skivbolagen känner blod i vattnet..

Ps. Jag älskar JRiver och en iPad kombinerat med en bra dac, men när mastern i själv sätter gränsen tvingar det mig till omaket och kostnaderna som hör ihop med vinyl..

Så jag upprepar mig, streaming bidrar till bättre kvalitetet, men kanske inte på det mest önskvärda sättet?

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-07-01 23:06

Mot bakgrund av att moderna vinyler drabbas av både masteringprocessering och vinylsystemets alla inneboende brister är det trist att gång på gång få höra att vinylen skulle vara ett alternativ för den välljudsintresserade. Vill vi som musikvänner verkligen uppmuntra bolagen att hundra år efter Edison och Berliner åter satsa på mekanisk avspelning när alternativen är så oerhört mycket bättre?

Det finns bättre vägar för oss musikkonsumenter att agera mot nivåmaximeringen på skiva och strömmade musiktjänster, till exempel dialog med musikleverantörer och skivbolag för att de ska inse att det finns en marknad för dynamiska utgåvor samt att avstå från att köpa skräpet som erbjuds i dag. Vi kan också använda konsumentmakten och sprida information bland annat om att leverantörer av högupplösta format ibland erbjuder ljudkvalitet som är sämre än vad som fanns på cd på 1980-talet. Trådar som den här är utmärkta exempel på att folk är trötta på eländet och det gäller även långt utanför Faktiskt och audiofilkretsar.

En kartläggning av ljudkvaliteten hos olika musikleverantörer vore ytterligare ett sätt att angripa problemet. Med den kunskapen i bagaget skulle man kunna efterlysa bättre ljudkvalitet från leverantörerna, vilket också trådskaparen tycks vara inne på.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-07-02 06:04

Men ändå är det ju att streamingtjänsterna faktiskt skulle kunna dra sitt strå till stacken t.ex. genom att införa en policy att lägga allt material enligt en standard som t.ex. EBU R128. Genom att påverka endast en aktör skulle effekterna bli påtagliga för en potentiellt bättre ljudkvalitet, och skulle man nå fram till de tre största (Apple, Spotify och vem är trea?) kunde det nog bli riktigt bra. Att komma fram genom att direkt försöka påverka artister, producenter & skivbolag tror jag blir svårare; men ställs de inför ett faktum att få sin sönderkomprimerad musik nedtagen rejält i förhållande till "full scale" kanske får dem att tänka till?

Några andra man borde sikta in sig på är musikrecensenterna.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-07-02 07:51

Medhåll på JB:s inlägg högre upp.

arkman skrev:Kanske lite naivt att tro att folk i allmänhet skulle välja mindre komprimerat ljud om du fick välja. Det kan vara så att den unga generationen som inte hört annat än komprimerat ljud tycker att det är så det ska låta.

Ligger nog en hel del i det.
Se på hur musik konsumeras av många användare. Där kommer ljudet ofta från telefonens högtalare eller via hörlurar från densamma.
När det är party kommer den lilla blåtandshögtalaren fram.

Jag har vid flera tillfällen haft några av dessa visserligen musikintresserade men ljud-ointresserade hemma.
De tycker allt som oftast att jag spelar alldeles för lågt. Ända tills låtens topp kommer.
För många blir det en icke normal upplevelse -Sådär ska den ju inte låta!
Det normala har på något vis blivit onormalt.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2015-07-02 07:54

Eargasm skrev:Som jag ser det.
Jo det kan det, men inte riktigt på det sättet som många tänkt sig.

Komprimerad musik uppåt/upplevd CD kvalitet går att streama idag från en mängd leverantörer, detta är enkelt, billigt och tillgängligt för den stora massan, detta är positivt för dem allra flesta, så även för mig när jag sitter på altan och streamer till mina utomhus högtalare..

Men det duger inte, inte för dem vill ta ett steg till, och det har skivbolagen lagt märke till sakta men säkert.
Vart kan man då finna en högre nivå på mediumet?
Svaret är snudd på en paradox men det är vinyl, och det är där man idag kan tjäna pengar och skivbolagen känner blod i vattnet..

Ps. Jag älskar JRiver och en iPad kombinerat med en bra dac, men när mastern i själv sätter gränsen tvingar det mig till omaket och kostnaderna som hör ihop med vinyl..

Så jag upprepar mig, streaming bidrar till bättre kvalitetet, men kanske inte på det mest önskvärda sättet?

Åh! Jag blir upprörd på riktigt när de använder en "bättre" master till vinyl än till CD. Så jävla dumt så man blir mörkrädd. Men oftast används samma master som till CD men Dynamic Range Meter ger ett bättre värde på vinyl så det är svårt att upptäcka utan att lyssna. Läste om det på nätet (Metal-Fi?) att om det skiljer mer än 3-4 steg på skalan så är det troligtvis en dedikerad master, skiljer det mindre så är det troligtvis samma. Enda sättet att veta säkert är att fråga skivbolaget. Lycka till med det.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi