Apple music - bättre ljud än spotify?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Foffe

Apple music - bättre ljud än spotify?

Inläggav Foffe » 2015-08-29 11:18

Jag har för mig att jag sett någon annan tråd som tar upp apple music, men jag kunde inte hitta den nu?!.
Kände mig lite hängig idag så spenderar förmiddagen under filen i soffan lyssnades på lite trevliga låtar.
Fick för mig att köra igång en tremånaders testperiod på apple musik. Min upplevelse var att ljudet var väldigt bra så efter några låtar börjar jag jämföra mot spotify. Och visst är det en skillnad.

Jag gjorde samma jämförelse med Spotify och Wimp lossless men där upplevde jag faktiskt ingen direkt skillnad. Men med apple music känns det som att det låter renare. Eller är det bara loudnesseffekter?

Tekniken jag kör med just nu är apple music på min dator, streamad till apple tv, optiskt in i förstärkaren (dvs ingen extern dac) och sen piP + prof.X2 i vanligt vardagsrum (inte så dämpat).

Ni här på forumet som säkert är ännu mer kritiska lyssnare än mig, har ni testat apple music? har ni jämfört det med spotify eller andra streamingtjänster? har ni jämfört med cd? Vad är er upplevelse?

Användarvisningsbild
mx

Re: Apple music - bättre ljud än spotify?

Inläggav mx » 2015-08-29 12:34

Apple Music låter bättre än Spotify i min bil när jag kopplat min iPhone via BT. Jämfört jag Apple Music och Spotify via min stora hemma med Ino-högtalare så hör jag ingen skillnad.

Kan vara någon loudness-grej, eller något. Jag vet inte. Kanske försämrar Apple medvetet ljudet från andra mediaspelare.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2015-08-29 18:48

Helvete vad tråkigt det är att hålla på med rent digital hifi jämfört med analog. Det finns liksom inget utrymme för känsla eller intuition längre. Det kan låta hur fasen som helst och det finns inga som helst visuella eller kännbara ledtrådar till varför. Inte för att det var mer rättvisande förr, men det var på nåt sätt roligare.

Jag förväntar mig att både Apple och Spotify ska låta precis exakt lika bra i denna digitala tidsålder, allt annat är bullshit. Ska de hålla på och smygmyppla så kan de dra åt skogen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-29 19:11

Foffe skrev:Jag har för mig att jag sett någon annan tråd som tar upp apple music, men jag kunde inte hitta den nu?!.

Här ligger en tråd om Apple Music:

viewtopic.php?p=1769074
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-29 19:24

Det gäller också att jämföra exakt samma utgåva av musiken och det vet vi inte mycket om. Vi vet heller inte hur hela vägen till lyssnaren ser ut eller riktigt hur den påverkar. I vilken form får resp. streamingtjänst musiken? Om tjänsten är lossless går det att jämföra med samma musik på CD. Det har några gjort och sett att de är identiska.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-08-29 23:44

Jag förstår inte ditt inlägg. Varken Apple eller Spotify har lossless.
Eller är det annorlunda idag?
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2015-08-30 00:36

Jag tror att Apple Music är jättebra om man tycker att det är kul att jämföra ljudkvaliteten mellan streamingtjänster. Eftersom det är apple, finns det med lite tur också musik som är "Mastered for iTunes", som kan jämföras med andra sorters efterproduktion. Så ja - helt klart ett välkommet sätt att njuta av sin sterio-anläggning för de som tar sin musik streamad och gillar att jämföra olika tjänster.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-08-30 06:28

När man lirar med Apple Music på en iPad t.ex, tar man ut ljudet med Air Play då (min receiver kan ta emot) eller finns det en "Connect-grej" liknande det som Spotify har?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-08-30 08:03

petersteindl skrev:Jag förstår inte ditt inlägg. Varken Apple eller Spotify har lossless.
Mvh
Peter

Jag menade att om Wimp/Tidal Hifi, som är lossless, inte skiljer sig från samma utgåva och om det då låter annorlunda från Apple Music bör det vara en avvikelse från originalet.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-08-30 09:34

Conan skrev:När man lirar med Apple Music på en iPad t.ex, tar man ut ljudet med Air Play då (min receiver kan ta emot) eller finns det en "Connect-grej" liknande det som Spotify har?

Deras Connect är väl just Airplay?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2015-08-30 09:34

CODY skrev:Jag tror att Apple Music är jättebra om man tycker att det är kul att jämföra ljudkvaliteten mellan streamingtjänster. Eftersom det är apple, finns det med lite tur också musik som är "Mastered for iTunes", som kan jämföras med andra sorters efterproduktion. Så ja - helt klart ett välkommet sätt att njuta av sin sterio-anläggning för de som tar sin musik streamad och gillar att jämföra olika tjänster.

Så kan det ju också vara. Att jag upplever Apple Music som bättre i bilen då det helt enkelt är andra masters som lämpar sig väldigt väl för billjud.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-08-30 11:15

mx skrev:Deras Connect är väl just Airplay?

Njaee... AirPlay spelar ju trådlöst från apparaten medan med Spotify Connect så går ju ljudströmmen direkt till receivern. Kör jag t.ex. Spotify Connect och stänger av laptopen eller paddan så fortsätter det ju spela från receivern. Upplever också att AirPlay har nån sekunds fördröjning om jag t.ex. byter låt, ungefär som andra sätt att sända ljudströmmar ut i nätverket (Jamcast t.ex.).

Kanske ingen biggie men jag föredrar Connect framför AirPlay.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-08-30 13:21

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Jag förstår inte ditt inlägg. Varken Apple eller Spotify har lossless.
Mvh
Peter

Jag menade att om Wimp/Tidal Hifi, som är lossless, inte skiljer sig från samma utgåva och om det då låter annorlunda från Apple Music bör det vara en avvikelse från originalet.

Ok, då förstår jag. Jag tänkte också på detta.

En problematik som möjligtvis gör sig gällande då man t.ex. spelar den via Bluetooth är att Bluetooth standarden för överföring av musik i sig själv inte är lossless, men inte ens det är hela sanningen för man kan göra sitt eget överföringsprotokoll med egna överföringsalgoritmer via Bluetooth. Det finns alltså flera olika protokoll för musiköverföring via bluetooth. Alla är lossy och olika mycket och på olika sätt. Det finns mig veterligen dock ett undantag som jag nämner nedan.

Sedan kan man titta på musiken i sig så är den också lossy på olika sätt från olika bolag. Spotify har sina algoritmer och Apple med iTunes sina och det finns en uppsjö olika.

Är musiken i sig i ett lossy format och man överför den i ett annat lossy format så blir resultatet unpredictable skulle jag vilja säga.

Som jag ser det är det t.ex. fullt möjligt att ett av Bluetooth protokollen för musik ger minst förstöring av iTunes och mycket degradering på Spotify och det kan även vara vice versa beroende på vilket Bluetooth protokoll som används.

Det blir så att säga kaskadkopplade lossyformat och hur de agerar ihop måste man undersöka.

Problemet är lite av det problem då man tar en komprimerad jpg och spar om den i t.ex. en snålkodad pdf. Det är då en katastrofartad pixelering kan ske som gör att text blir svårläst men man kan få en hyfsad överblick över sidans layout med bilder. Detaljer är helt borta.

Jag kan mycket väl tänka mig att om ena delen i ett kaskadkopplat system är känd så kan den andra delens lossy format anpassas så att de tillsammans ger så lite extra lossiness som möjligt och om de stora företagen har kännedom därom så kan detta användas i konkurrenssituation för att ge stora fördelar.

Att jämföra olika format via bluetooth är inte så lätt. Jag har en kompis som upptäckt att i deras bil, beroende på vilken streamingtjänst de använder sig av, så låter det markant olika mellan familjemedlemmarnas mobiler. Han förstod aldrig varför men då jag påtalade detta så kan det möjligtvis vara orsaken.

De som kan mycket om detta är ju naturligtvis den gamla teknikpersonalen från Ericsson som sedermera blev Sony-Ericsson och numera är Sigma Connectivity. De ligger i Lund och Lilltroll och jag har gjort studiebesök där delvis för möjligt samarbete. De verkar ha full koll på Bluetooth. Det är ju deras uppfinning. Vi skulle alltså kunna göra ett eget Bluetooth protokoll specialanpassat för hörlurar med streaming från Spotify eller från iTunes eller förhoppningsvis från båda. Då kan man nämligen göra BT hörlurar med eget BT audio protokoll som degraderar lossy music så lite som möjligt.

Det senaste BT är 4.2 men sedan skall audio användas och där finns olika protokoll. Man kan se det som olika nivåer av protokoll i en total överföring via en specifik Bluetooth standard som t.ex. Bluetooth v1.2, Bluetooth v2.0 + EDR, Bluetooth v2.1 + EDR, Bluetooth v3.0 + HS, Bluetooth v4.0, Bluetooth v4.1 eller Bluetooth v4.2.

I varje sådan här BT standard finns en mängd olika BT-audio protocoll. Jag vågar påstå att alla olika kombinationer kan degradera signalen på olika sätt och speciellt om signalen i sig är lossy och beroende på vilket lossyformat på överföringssignalen som används d v s musikformatet.

Här står det lite för den intresserade. https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Bluetooth_profiles Googla även på "Bluetooth audio protocol".

BT audio som idag skall tillhöra det bästa protokollet heter aptX eller Enhanced aptX som tillhör CSR.

De har även aptX lossless. Det man måste tänka på ärantalet MIPS som skall exekveras vid decoding i mottagaren. 6 MIPS går åt till aptX lossless. Vanlig lossy ligger mellan 1-2 MIPS. Det handlar så att säga om effektförbrukning och batteritid. Man kan säker få super med 100 watt effektförbrukning i hörluren och en batteritid på kanske 1 minut. Jag skulle nog inte vilja ha den luren på skallen. :|

@ phloam: Så, bara för att det är digitalt så betyder det inte att man kan göra vad som helst med låg effektförbrukning. Det är många faktorer som spelar in.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2015-08-30 13:35

CODY skrev:Jag tror att Apple Music är jättebra om man tycker att det är kul att jämföra ljudkvaliteten mellan streamingtjänster. Eftersom det är apple, finns det med lite tur också musik som är "Mastered for iTunes", som kan jämföras med andra sorters efterproduktion. Så ja - helt klart ett välkommet sätt att njuta av sin sterio-anläggning för de som tar sin musik streamad och gillar att jämföra olika tjänster.

Men va faen. Ska man behöva lyssna på musik för att njuta av sin anläggning nu också!?

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-08-31 06:34

Ja vilken streamingtjänst har egentligen bäst utbud av sinussvep, pingpong-bollar och rosa brus?

Återgå till Generellt om hifi