Skumt att mäta avstånd till subwoofer..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Skumt att mäta avstånd till subwoofer..

Inläggav BPM » 2015-12-18 11:28

Tänkte kolla om jag är ensam eller om det finns fler som tycker det är tjurigt att mäta avstånd till sub med måttband..
Avståndet till mina frontar ställer jag alltid in så exakt jag kan men när det kommer till sub/subbar så tycker jag det funkar dåligt och jag får bättre integration med andra avstånd än de verkliga.
Mina frontar står i dagsläget 320cm ifrån lyssningspositionen och mäter jag avstånd till subbar får jag 3m ganska exakt. Jag får dock en (upplevd) naturligare och bättre integrerad bas om avståndet till basarna ställs in som varandes någon meter längre ifrån mig än frontarna trots att de i realiteten alltså står närmare. Definition och tyngd påverkas markant och ett kortare avstånd verkar få basen att låta som att den går högre i frekvens men med lägre nivå och löpande åt andra hållet med längre avstånd. Hyfsat stora skillnader och kompromissen jag uppfattar som mest tilltalande innebär alltså att subbarna ska ställas in som om de står betydligt längre ifrån mig än de verkligen gör.
Vilka faktorer är det som spelar roll vid avståndsbedömningen av subbar? Finns något rekommenderat tillvägagångssätt? Jag tror inte att receivern spökar till något då jag upplevde samma sak med tidigare Denon-varianter.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Skumt att mäta avstånd till subwoofer..

Inläggav Nattlorden » 2015-12-18 12:38

Om du har någon fasvridning i basens filter, så kan ju det påverka hur de samverkar med topparna. Och det kan väl säkert kompenseras till viss del genom att modifiera avståndet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2015-12-18 12:58

BPM skrev:Tänkte kolla om jag är ensam eller om det finns fler som tycker det är tjurigt att mäta avstånd till sub med måttband..
Avståndet till mina frontar ställer jag alltid in så exakt jag kan men när det kommer till sub/subbar så tycker jag det funkar dåligt och jag får bättre integration med andra avstånd än de verkliga.
Mina frontar står i dagsläget 320cm ifrån lyssningspositionen och mäter jag avstånd till subbar får jag 3m ganska exakt. Jag får dock en (upplevd) naturligare och bättre integrerad bas om avståndet till basarna ställs in som varandes någon meter längre ifrån mig än frontarna trots att de i realiteten alltså står närmare. Definition och tyngd påverkas markant och ett kortare avstånd verkar få basen att låta som att den går högre i frekvens men med lägre nivå och löpande åt andra hållet med längre avstånd. Hyfsat stora skillnader och kompromissen jag uppfattar som mest tilltalande innebär alltså att subbarna ska ställas in som om de står betydligt längre ifrån mig än de verkligen gör.
Vilka faktorer är det som spelar roll vid avståndsbedömningen av subbar? Finns något rekommenderat tillvägagångssätt? Jag tror inte att receivern spökar till något då jag upplevde samma sak med tidigare Denon-varianter.

Lita på öronen.

Sannolikheten att det är bäst när avståndet är lika är liten.

Jag har upplevt att det är ganska stor skillnad på att bara vrida en subba runt sin centrumaxel.
Speciellt när dom stod innanför topparna.
Skillnad i avstånd till lyssningsplats +/-15 cm
Det händer saker som beror på annat än avståndet.

När våglängderna är så långa som vid delningen till en sub innebär ett litet fasfel mellan sub och topp en stort avstånd.

Det ideala är att ha ett fasfel på 90 grader på låga delningar vid - 3dB på flankerna.
D.v.s att summan av utstrålad effekt är 100%
Alltså ej RL-filter.

CR80 är bra.

I mitt rum har jag haft tur.
Det summerar lika starkt oberoende på polaritet.
Det ena läget låter bättre på dynamiska bas-ljud.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2015-12-18 13:12

Jag brukar alltid mecka lite med tidskompenseringen på samma sätt. Kanske inte i skillnader i meter, utan oftast variationer mellan 0-80cm. Lyssnar alltid in subbarna manuellt mot frontarna.

Får jag bra definition runt delningen, och inga markanta utsläckningar så brukar jag vara nöjd rent subjektivt. Vid högre delningar brukar det kunna bli ännu känsligare.
Jag har lekt med tidskomp sedan jag var 18, så av någon anledning tycker jag att detta är bland det roligaste som finns :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-18 20:26

En hyfsat enkel test kan vara att sätta sig lite off sweetspot. Har man delayerna rätt inställda så får man en lite sned stereobild. Felaktiga delayer och man hör bara högtalaren närmast och en del loobing om man rör huvudet.

/Harryup

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2015-12-18 21:53

chrisss skrev:Det ideala är att ha ett fasfel på 90 grader på låga delningar vid - 3dB på flankerna.
D.v.s att summan av utstrålad effekt är 100%
Alltså ej RL-filter.

Menar du då vid relativt stort avstånd mellan sub och top, eller "alltid"?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-12-18 22:00

Harryup skrev:En hyfsat enkel test kan vara att sätta sig lite off sweetspot. Har man delayerna rätt inställda så får man en lite sned stereobild. Felaktiga delayer och man hör bara högtalaren närmast och en del loobing om man rör huvudet.

/Harryup

Pratar du verkligen om integration mellan topp- och bassystem nu, där delningsfrekvensen typiskt ligger 80-100Hz, eller ännu lägre? Jag kan stänga av förstärkaren till bassystemet och fortfarande ha likadan ljudbild när jag sitter snett i rummet som jag har när bassystemet är igång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-12-18 22:03

+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2015-12-18 22:51

det beror på vilken typ av låda/konstruktion man har på basen, ett horn/transmission-line måste oftast kompenseras så det kommer före lika många meter som själva ljudlednings vägen är lång, som mina rör basar är nu ca 4.5 meter före i tidskompenseringen emot de andra högtalarna, alltså likvärdigt med längden på själva TL lådan efter som att typ 70% av ljudet kommer från själva öppningen, sen delar jag rören ganska djupt vilket också påverkar, likadant fungerar basreflex, djupt avstämda ger antagligen mer fördröjning

Återgå till Generellt om hifi