Tänkte kolla om jag är ensam eller om det finns fler som tycker det är tjurigt att mäta avstånd till sub med måttband..
Avståndet till mina frontar ställer jag alltid in så exakt jag kan men när det kommer till sub/subbar så tycker jag det funkar dåligt och jag får bättre integration med andra avstånd än de verkliga.
Mina frontar står i dagsläget 320cm ifrån lyssningspositionen och mäter jag avstånd till subbar får jag 3m ganska exakt. Jag får dock en (upplevd) naturligare och bättre integrerad bas om avståndet till basarna ställs in som varandes någon meter längre ifrån mig än frontarna trots att de i realiteten alltså står närmare. Definition och tyngd påverkas markant och ett kortare avstånd verkar få basen att låta som att den går högre i frekvens men med lägre nivå och löpande åt andra hållet med längre avstånd. Hyfsat stora skillnader och kompromissen jag uppfattar som mest tilltalande innebär alltså att subbarna ska ställas in som om de står betydligt längre ifrån mig än de verkligen gör.
Vilka faktorer är det som spelar roll vid avståndsbedömningen av subbar? Finns något rekommenderat tillvägagångssätt? Jag tror inte att receivern spökar till något då jag upplevde samma sak med tidigare Denon-varianter.